451 stupňů Fahrenheita – rozbor díla k maturitě (2)

rozbor-díla

 

Kniha: 451 stupňů Fahrenheita

Autor: Ray Bradbury

Přidal(a): domííí, Anna

 

 

Ray Bradbury:

22. 8. 1920 – 6. 6. 2012, americký spisovatel, romanista, esejista

Narodil se V Illinois ve městě Waukegan v rodině anglických osadníků.

Jeho matka sama byla nadšena filmovým uměním a to přenesla i na svého syna. Byl nadšeným čtenářem Edgara Allana Poea. Ve dvaceti letech se přestěhoval s rodinou do Arizony. Hrál a zpíval při ochotnických představeních. Pak se přestěhovali do Los Angels, kde autor žil do dnes, již více než 60 let. Po studiu se rozhodl pro spisovatelskou karieru. Z počátku jeho tvorba vycházel v časopisech. V roce 1947 se oženil s Margueritou, se kterou se seznámil v knihkupectví v nakladatelství. Má fanoušky i mezi čtenáři, kteří nemají rádi sci-fi díky svému básnickému jazyku. Své povídky často shrnoval do sbírek. Celkem vydal přes 400 samostatných povídek.

Byl také autorem divadelních her, scénářů, předmluv, hororů, básní.

 

Další související spisovatelé

  • Autoři antiutopického románu: 
  • Autoři scifi/fantasy
    • H.G. Wells – Válka světů
    • J.R.R. Tolkien – Pán Prstenů, Hobit aneb cesta tam a zase zpátky
  • Další autoři z časového období
    • Ernest Hemingway – Stařec a moře, Komu zvoní hrana
    • Gabriel García Marquez – 100 roků samoty, Láska za časů cholery

 

Charakteristika knihy 451 stupňů Fahrenheita:

Literární druh: próza  -> epika

Literární žánr: antiutopický román

  • antiutopický román = druh románu, který pojednává o společnosti v situaci, do která bychom se nechtěli dostat a varuje nás před touto situací

Téma knihy: totalitní režimy, bránění vzdělání, manipulace

Motivy knihy: oheň, knihy, netečnost, nevzdělanost, procitnutí, válka, totality

Název díla: 451 stupňů Farenheita – teplota, při níž se papír vznítí a hoří

 

Kompozice

  • Román dělený na 3 části
  • Er-forma, vševědoucí vypravěč
  • Chronologická kompozice s retrospektivními prvky (vzpomínání na dobu před pálením knih)
  • antiutopie, moderní svět – přetechnizovaný

 

Jazyk a styl

  • Přímá řeč převažuje nad pásmem vypravěče, postavy hovoří hovorově (např. brouky z hlavy nevyžene,  natlouct lidem do hlavy)
  • Spisovný jazyk v pásmu vypravěče
  • V knize najdeme spádný děj i úvahové pasáže (rozhovory s Clarissou, Montagovy myšlenkové procesy)
  • přímá řeč; dialogy
  • úvahy postav

 

Časoprostor

  • Děj se odehrává v USA, doba zde není přímo definována (neznámá budoucnost ), proto, abychom si mohli domyslet prostředí podle sebe, víme pouze to, že je to doba přetechnizované civilizace a moderního světa.

 

Hlavní postavy:        

  • Guy Montag – požárník, který je nejdříve zaslepený technikou, ale později si sundá růžové brýle, pozná hodnotu společnosti. Je statečný, netrpělivý a inteligentní. Touží po pravdě a po změně.
  • Mildred Montagová – žena Guye Montaga, lehce ovladatelná svými přítelkyněmi a názory společnosti. Zaujatá moderní dobou, závislá na “zábavných” technologiích, jako všichni členové společnosti je otupělá neustálou zábavou a neschopna hlubšího citu nebo uvědomění morálních hodnot. Vyděšená z autorit.
  • Clarisa McClellanová – mladá dívka, která se stane přítelkyní Montaga, velice citlivá a odlišná od společnosti – zvyklá se na svět dívat jinak, představuje problém pro společnost.
  • Velitel Beatty – kapitán požárníků, který je oddaný svému povolání, je proti lidem, kteří čtou knihy a nechovají se tak, jak je předepsáno. Nicméně je vzdělaný o historii z knih (v jeho řeči nalezneme odkazy na literární díla). Pomatený, fanatistický, přesvědčen o pravdivosti ideje a jejím pozitivním dopadu na životy lidí.
  • Profesor Faber – starý muž, přítel Montaga, chce změnit společnost, čte knihy, studovaný (bývalý profesor angličtiny), inteligentní, statečný. Touží po změně, ale příliš starý a unavený, než aby ji realizoval.

 

Obsah knihy:            

Hlavní hrdina Guy Montag je požárník, který pálí domy, v nichž lidé čtou knihy, což je zakázané. Ze začátku mu to přijde správné, než potká dívku jménem Clarissa. Mladé děvče, které potká cestou domů z práce, myslí si o ní, že je divná, protože se prochází sama po městě, když nemůže usnout. Hned mu dojde, že to bude jedna z těch, kteří čtou knihy. Snílci a blázni. Clarissa mu vysvětlí, že dříve požárníci domy hasili a ne pálili. Tím, se zamýšlí nad dobou, v níž žije, společností a atd. Nic mu nedává smysl. Po příchodu domů objeví svou ženu Mildred na posteli předávkovanou prášky na spaní. Záchranáři jí vypumpují žaludek a vše je jako dřív. Montag je zmatený, jelikož Mildred je zamilovaná do zmodernizované doby, jeho si nevšímá a on zapomněl na hezké chvíle s ní a no to, kde se poznali. Potom co jednoho dne musejí zapálit jeden dům s knihami, ve které nechají uhořet i starší ženu, nastane v Montagovi zlom. Chce zjistit, proč jsou knihy tak špatné. Poprosí o pomoc svou ženu Mildred a také se setkává s postarším profesorem Faberem. Čtou knihy a zároveň je schovávají. Mezi tím se Montag dozví, že je Clarissa mrtvá, přejelo jí auto a její rodina je pryč. Velitelovi Beattymu je divné Montagovo chování a pídí se potom, co za tím stojí. Žena Mildred, Montaga udá, jelikož vystrašil její přítelkyně, když začal recitovat básně z knih. Beatty a požárníci okamžitě přijedou k domu Montaga, Mildred odjede bez rozloučení. Beatty nutí Guye vypálit svůj dům. Poté Guy zabije plamenometem i velitele Beattyho a omráčí i dva zbylé požárníky. Cítí se velmi provinile a utíká z města, ale ještě se chce setkat se Faberem. Začíná štvanice a pátrání po Montagovi. Sledují ho helikoptéry, elektroničtí ohaři a vše se promítá živě v televizi. Utíká zmatený, žíznivý a vyčerpaný až k Faberovi. Ten mu dá špinavé oblečení, aby ho ohaři nevystopovali, a dohodnou se, že se sejdou v St. Luis. Faber mu poradí, ať uteče na venkov, kde se ukrývají profesoři, kteří se učí knihy nazpaměť. Montagovi se to přes všechny nástrahy povede a setkává se vzdělanými profesory. Příběh končí tím, jak vypukne válka, město je bombardováno. Vzdělanci a Montag se vydávají městu na pomoc, svými vědomostmi.

 

Ukázka z knihy:

Montag zadržel dech. „Tady v sousedství byla jedna dívka,“ řekl zvolna. „Teď je pryč. Myslím, že je mrtvá. Nemůžu se ani upamatovat na její obličej. Ale ta byla jiná. Jak — jak je to možné?“ Beatty se usmál. „Tu a tam se to stává. Myslíš Clarissu McClellanovou? Máme její rodinu v kartotéce. Dávali jsme na ně pozor. Dědičnost a okolí jsou zvláštní věci. Za několik málo let si člověk všechny brouky z hlavy nevyžene. Domácí prostředí může nadělat spoušť v tom, co se pokoušíme natlouct lidem do hlavy ve škole. Proto jsme také rok co rok snižovali věk pro přijímání dětí do školky, až je teď málem vytahujeme z kolíbek. Kvůli McClellanovým jsme měli několik planých poplachů, když bydleli v Chicagu. Knihu jsme nikdy žádnou nenašli. Záznamy o strýčkovi jsou pestré, je to asociál. A to děvče? Byla jak časovaná bomba. Podle toho, co jsem viděl v jejích školních záznamech, rodina ji určitě podvědomě ovlivňovala. Nestála o to vědět, jak se co dělá, ale proč se to dělá. A to může člověka snadno zmást. Začne se pořád ptát proč, a jestli nepřestane, určitě ho z toho brzo rozbolí hlava. Tomu děvčeti je líp, jestli je mrtvá.“

 

Rozbor ukázky

  • Téma úryvku: řeč kapitány Beattyho o Clarisse McCleallonové
  • Motivy úryvku: společnost, myšlení, rodina, rozdíly
  • Slohový postup výňatku: vyprávěcí
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.