Bídníci (Les Misérables) – recenze filmu

Jméno práce: Bídníci (Les Misérables)

Slohový útvar: Recenze

Přidal(a): anonymous

Lucia Pružinská

Recenze filmu – Bídníci (Les Misérables)

Muzikál Bídníci, ve francouzském originále Les Misérables, vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy, jednoho z nejslavnějších světových románů všech dob, jehož autorem je francouzský spisovatel Viktor Hugo. Tento muzikál se může pochlubit titulem nejdéle hraný muzikál ve světě, vidělo jej již přes 60 milionů lidí ze 42 zemí v 21 jazycích.
Zřejmě právě z těchto důvodů se režisér Tom Hooper rozhodl děj muzikálu přenést z divadelních prken na filmové plátno. Jeho dílo si zakládá především na hereckém obsazení, které je opravdu velice vytříbené. Nesmrtelným románovým postavám propůjčili své tváře Hugh Jackman v roli Jeana Valjeana, Russell Crowe ztvárnil neúnavného inspektora Javerta, Anne Hathaway si zahrála chudou pracovnici továrny Fantine a půvabnou Cosette ztvárnila Amanda Seyfried. Velice zajímavé také je, že se ve filmu objevuje světoznámý komik Sacha Baron Cohen, kterého můžeme znát z filmů o Boratovi, což je podle mého názoru jeden z ne příliš pozitivních faktorům snímku. Pro komik moderního tisíciletí prostě není v historickém muzikálu místo. Musím ovšem ocenit herecké výkony všech hlavních hrdinů a to především jejich dech beroucí pěvecké výkony.
Už samotné natáčení filmu muselo být pro herce velice náročné, ale ještě ke všemu museli mnoho obětovat. Hugh Jackman musel velice zhubnout, aby si mohl zahrát roli galejníka. Jeho vyhublou postavu můžeme v celé „kráse“ vidět hned v první scéně, která je shodou okolností jedna z nejepičtějších scén filmu. Také Anne Hathaway si musel svůj nemalý honorář za filmovou roli zasloužit. Kromě toho, že musela také zhubnout několik kilo, tak ve scéně, kde prodává své nádherné kaštanové vlasy, není vůbec nic hraného. Herečka si opravdu ostříhala vlasy. I přesto, že na tuto scénu měla jenom jeden jediný pokus, tak to zahrála přímo excelentně.
I když se jedná o muzikál a naprostá většina filmu je tedy vyprávěna prostřednictvím písní, najdeme zde samozřejmě i několik dialogů. Velice zajímavý je také fakt, že se režisér rozhodl písně nazpívat naživo, nikoli později ve studiu. Tím to herců pochopitelně ještě o něco ztížil. Výsledek ale stojí za to. V písních jsou tak patrné drobné hlasové nedostatky či chyby a to filmu dodává jakousi lidskost a realističnost. Žádné počítačově vyladěné hlasy vyhnané ke strojové dokonalosti.
Například když Anne Hathaway zpívá Dreamed a Dream, bude i těm nejotrlejším divákům zajisté běhat mráz po zádech.
Vše má ale své stinné stránky a výjimkou bohužel není ani tento snímek. Po impozantním úvodu přichází poměrně dlouhá střední pasáž filmu, ve které se objevují poutavé okamžiky, ale z větší části je spíše monotónní. Je to způsobeno mimo jiné také délkou filmu, protože trvá téměř tři hodiny, což je opravdu až příliš.
Mezi negativní faktory filmu bych zařadila také scény, ve kterých se objevují manželé Thénardierovi, kteří „pečovali“ o Cosettu, než se jí ujal Jean Valjean. Roli pana Thénardiera, velice lakomého majitele hostince, si zahrál právě výše zmíněný Sacha Baron Cohen.
Celkově by se dali „nový“ Bídníci hodnotit velice pozitivně. Režiséru Tomu Hooperovi se dokonale podařilos pojit dva zdánlivě nespojitelné – film a divadlo. Zachovává všechny silné atributy původního díla a zdařile je komponuje s moderními filmovými postupy.

Hodnocení: neuvedeno