Kniha: Candide neboli Optimismus
Autor: Francois Voltaire
Přidal(a): Mojzte
Doba děje: 18. století
Místo děje: všude po světě
Filosofický román
- zesměšnění filosofie nekritického optimismu
- satirický román
- 30 kapitol
- rozdělen na 3 části
- autor popisuje velkou lásku, utrpení a dobrodružství hlavních postav
Postavy:
- Candide
- Že vše je nařízeno nejlepším způsobem, ale z vlastních zkušenostmi o útrapách tohoto světa. A neskutečně je zamilován do kunigundy
- Panglos – jeho vychovatel
- filozof, věčně optimistický, na konci však říká, že po tom, co zažil, by od svých názorů nejraději upustil – jeho pohled na svět
- slečna Kunigunda – dcera barona
- velice krásná dívka, která si po unesení ze zámku zažila mnohé útrapy, následkem toho bylo, že zošklivěla
- Voltaire – osvícenský spisovatel
- stojí mimo oba póly osvícenské společnosti, tedy není příznivcem ani optimistických vědců, ani církve a panovníka
- jeho satirické a filozofické povídky zesměšňují obě strany a ukazují na tragiku doby, v níž je plně při síle absolutismus a surovost a zároveň naivita a sny vzdělanců
- základní rysy osvícenství
- evropské myšlenkové hnutí – spjato s filosofickými myšlenkami doby
- osvícenství se snažilo překonat dosavadní vládnoucí světový názor
- stále se však pohybujeme v době klasicismu
- určitá fáze klasicismu byla vyplněna osvícenským hnutím
Vyznění díla
- tématem, kolem něhož se všechno soustřeďuje, je otázka optimismu, obsažená už v druhé části názvu a prolínající v různých podobách celé dílo. Candide vyznává optimistickou filozofii svého učitele Panglosa. Všude se setkává s nejrůznějšími formami zla, ať již je působí jednotlivec, společnost nebo příroda; nachází je nejen v Evropě, nýbrž i v Novém světě, nejen u národů civilizovaných, nýbrž i u národů primitivních; přitom jde jak o zla fyzická, tak o problémy svědomí.
- Toto zobrazení zla v různých jeho variacích souvisí s kritikou, kterou Voltaire míří proti absolutní monarchii, aristokracii a církvi a proti tomu, co je pro tyto instituce typické: militarismus, fanatismus a útlak. Jsou tu obsaženy i narážky na Evropu pustošenou vojsky, zejména pak na sedmiletou válku.
- Proti nespravedlivém a zlem a nepoctivostí prolezlém světě je jako opak postaveno Eldorádo, kde zlo vůbec neexistuje. Mezi jeho inteligentními a vzdělanými obyvateli vládnou harmonické vztahy: svoboda, spravedlnost, rovnost a snášenlivost jsou zde samozřejmostí. Eldorádo je vysněná země.Hrdina ale i přes všechny výhody opouští „ráj“ proto, že jeho cílem je setkat se s Kunigundou.
- Konečná myšlenka díla je obsažena v kapitole o Candidově zahradě, vlastně v její poslední větě „musíme obdělávat svou zahradu“. Význam zahrady spočívá především v práci, která zachraňuje člověka. Bez práce nemůže žádný člověk žít, nemůže bez ní být spokojený ani úplně šťastný. Práce je něco, co nám dává smysl života a bez ní býváme ztracení.
Dílo poukazuje na podstatné problémy lidské existence ale zároveň poukazuje na to, že lidé mají možnost omezit zlo, zmenšit je nebo se ho úplně zbavit a jednou tak snad uskutečnit Eldorádo na zemi. - kompozice a forma
- uspořádání témat v čase je chronologické – posloupné
- témata jsou spojena těsně, to znamená, že mezi tématy je vztah příčiny a následku
- uspořádání témat v čase je chronologické – posloupné
Filosofický román
- psaný prozaicky
- vypravován v ER – formě
- časté monology a dialogy postav
- dílo je psáno spisovným jazykem
- velmi častá ironie
- často použité umělecké prostředky
- Candide vzal co nejrychleji nohy na ramena….“hyperbola
- „…v tomto spanilém řemesle…“ personifikace
- „Tak si ho měj, ničemo!“ apostrofa
- „…a zuby jako parkosky.“ metafora
- „I odpověděl Panglos:“ inverze
- zaměřeno proti absolutistickému systému, proti církvi a konzervatismu
- vyznávalo kult rozumu
- důraz na pravdivé poznání světa – příčinou veškerého zla je nevědomost
- vyznávali svobodu a rovnoprávnost všech občanů
- návrat k renesanci a jejímu racionalismu