Čekání na Godota – rozbor díla k maturitě (2)

rozbor-díla

 

Kniha: Čekání na Godota

Autor: Samuel Beckett

Přidal(a): Anna+Anezka

 

 

Samuel Beckett

  • byl irský dramatik a prozaik, představitel absurdního dramatu
  • studoval práva a evropské jazyky
  • roku 1928 odjel přednášet angličtinu do
  • V roce 1930 se vrátil do Irska, kde u něj propukly deprese, které léčil v psychiatrické léčebně.
  • Po svém propuštění z léčebny několik let cestoval po Evropě.
  • V průběhu druhé světové války se Beckett angažoval v protifašistickém odboji – francouzské hnutí odporu.
  • Roku 1969 mu byla udělena Nobelova cena.

 

Literárně-historický kontext

světová literatura 2. pol.  20. stol.

  • 2. sv.válka -1939-1945, Studená válka – rozdělení světa na východ a západ = železná opona
  • Autoři ve svých románech protestovali proti krutosti války, slavili hrdinství, statečnost a odvahu, ale i vlastenectví a kamarádství bojujících
  • ukazovali  i strach, zbabělost, kolaboraci – spolupráce s nepřítelem, egoismus a sadismus

 

Existencialismus 

  • uměl.směr 20.st.  ve Francii, vyjadřuje pocity osamělého a odcizeného člověka, svět lidí trpících vnitřními pochybami, v mezních situacích (v ohrožení života) – beznaděj, zoufalství, pocit hnusu, snaha osvobodit se – život chápaný jako směřování ke smrti
  • Autorova tvorba je výrazně ovlivněna dobou, ve které žil (po 2. sv.v.)
  • Lidé nevěřili v to, že demokracie může fungovat.  Ve společnosti převládá pocit nesmyslnosti, beznaděje a poválečné ztráty iluzí.
  • Proto literární autoři volí jako témata svých děl
  • hrůzu z nepoznaného světa, pocit tragičnosti spojené s lidským osudem
  • bezútěšnost lidského žití, zemdlenost, čekání na smrt, zbytečnost a marnost… 
  • V jejich dílech najdeme motivy jako – pokusy o sebevraždu,  kontrast mezi společenskými vrstvami

 

Další autoři: 

 

Rozbor díla: Čekání na Godota

Charakteristika dramatu

  • Období 50. let 20. století

 

pojem absurdita:

  • = nesmyslnost
  • = životní pocit člověka (lidský život postrádá smysl)
  • o neexistuje schopnost komunikace – každý vede monolog (neodpovídají si na otázky)
  • o vládne pocit odcizení

 

Základní rysy dramatu

  • nemá souvislý děj
  • neexistuje psychologická motivace v jednání postav (nevíme, proč takhle jedná člověk)
  • devalvace jazyka – jazyk nemá funkci sdělovací (z toho vyplývá, že ztrácí tuto funkci)

 

Někteří autoři dramatu

  • Ionesco Eugéne
  • francouzský básník
  • drama: Plešatá zpěvačka
  • Albee Edward
  • americký dramatik
  • drama: Kdo se bojí Virginie Wolfové
  • Václav Havel
  • drama: Audience

 

Čekání na Godota

  • Absurdní drama
  • jedná se o drama o dvou jednáních
  • odehrává se to v neurčitém čase a prostoru
  • jsou zde scénické poznámky (informace pro herce)
  • dekorace (kde se dílo odehrává) – je omezeno, je tam jeden strom a venkovská cesta

 

Jednání 1.

  • na začátku vystupují dvě postavy
  • dva tuláci (Estragon a Vladimír) se potkají na cestě u stromu
  • vedou chaotický dialog
  • čekají na jakéhosi Godota, který by měl změnit jejich osud
  • dialog je přerušen příchodem Pozza , který má v ruce bič a vede s sebou sluhu jménem Lucky , ke kterému se chová jako k otrokovi

 

Symbolika postav:

  • Pozzo – symbolizuje vychloubačnou, sadistickou, lidskou vlastnost
  • Lucky- symbolika poníženosti
  • Estragon a Vladimír – navazují s Pozzem chaotický dialog
  • na konci 1.dějství přichází chlapec a oznamuje divákům, že pan Godot dnes nepřijde, ale že přijde až zítra

 

Jednání 2.

  • tuláci vedou chaotický dialog
  • přichází osleplý Pozzo, který je závislý na Luckym (Lucky ho vede)
  • nakonec přichází opět chlapec a říká Godot dnes nepřijde, ale přijde určitě zítra

 

Godot

  • nevíme, kdo to je
  • každý si pod ním představí něco jiného
  • symbolem čekání
  • je možné, že ani sám autor to nevěděl, protože kdyby to věděl, nechal by to vyslovit své postavy.

 

Téma + motiv

  • Čekání dvou tulánků na něco, či někoho, o kom nic netuší, ale měl by jim změnit život k lepšímu
  • Sebevraždy, beznadějné čekání, nuda a přátelství
  • Drama má ukázat, že smyslem života je nesmyslné očekávání čehosi

 

Časoprostor

  • Prostor: prašná polní venkovská cesta
  • Čas: období, kdy se děj odehrává, není blíže specifikováno (lze pouze říci, že jde o několik dnů)

 

Kompoziční výstavba

  • Hra má pouze 2 dějství 
  • Autor opakuje některé motivy pro navození stereotypu
  • Dialog je atypický neustálým opakováním otázek a absurdních odpovědí
  • obě dějství končí frázemi: 
  • Estragon: Jdem?
  • Vladimír: Jdem!
  • ale nepohnou se

 

Literární druh, forma a žánr

  • Druh: epika
  • Forma: drama
  • Žánr: absurdní drama – tragikomedie
  • absurdní drama
  • směr divadelní tvorby od 50. let 20. století; vyjadřuje pocit bezmoci a zmaru; skutečnost je zobrazena jako nesmyslná; občas tragikomičnost, grotesknost a černý humor; často bez souvislého děje

 

Vyprávěcí způsoby + Typy promluv

  • Není zde vypravěč
  • Dialogy
  • děj se odehrává v přítomném čase

 

Jazykové prostředky a jejich funkce

  • spisovný i hovorový jazyk
  • občas nespisovné výrazy až vulgarismy

 

Tropy a figury

  • Monolog – pouze jeden když je Lucky vyzván k tomu aby myslel, ale říká jen nesmysly
  • Synonyma – autor používá synonyma pro navození monotónnosti
  • Vulgarismy a neomalené vyjadřování

 

Hlavní postavy

Vladimír 

  • Tulák, jehož nejbližším přítelem je Estragon (říká mu Didi).  Celé dny čeká na Godota a mluví se svým přítelem, co už ho dost nudí.  Postupem času zapomíná na všechno, co dosud přežil a mnohdy i proč vlastně čeká.  Sár o sobě mluví jako o panu Albertovi, zdá se více vyspělý.

Estragon

  • Tulák, jehož nejbližším přítelem je vladimír (říká mu Gogo).  Také se nudí čekáním, ale je více negativní.  Několikrát chce odejít, protože mu čekání přijde zbytečné a dokonce navrhne, ať se s Vladimírem zabijí.  Také časem zapomíná (je nešťastný, ale neví proč, čeká, ale neví na co).  Potřebuje Vladimírovu ochranu, zdá se slabý a bezmocný.

Pozzo

  • Bohatý muž, který potká Vladimíra s Estragónem.  Holohlavý, zlý, povýšený, vychloubačný, brutální až sadistický pán – „majitel“ Luckyho.  Při druhém setkání s V a E je slepý a bezbranný.

Lucky 

  • Pozzův otrok, který si všechno nechá líbit, ale na cizí lidi je špatný.  Umí myslet jen s nasazeným kloboukem, ale nemyslí opravdu, jen odříká naučený zmatený text.  Na příkaz tančí -> tanec v síti.  Je starý, má dlouhé šedé vlasy.  Ponížený, věčná oběť‘ bez rozumu plnící příkazy.

Chlapec 

  • Velmi plachý, strach z křiku a biče (scéna s Luckym), pracuje u pana Godota – pásy kozy, má bratra (pase ovce) -> toho pan Godot bije, na jinou je hodný, s bratrem spí na seně na půdě, neví jestli je šťastný stejně jako Vladimír

Pan Godot

  • V knize se ani jednou neobjeví.  Víme, že nosí bílé vousy.  Bydlí u něj dva kluci, bratři.  Jeden pás ovce, druhý kozy, na jednoho je špatný a druhého bije.  Představuje jakousi spásu a naději v lepší život

 

Děj

odehrává se na venkovské cestě (jedinou dekorací je přilehlý strom) – zde se setkávají dva tuláci a přátelé, Estragon a Vladimír – jejich podivný dialog naznačuje, že čekají na jakéhosi Godota, který by měl nějakým zásadním způsobem ovlivnit jejich životní osudy – neustále si povídají, když je vyruší příchod Pozza, který s bičem v ruce vede na provaze svého sluhu Luckyho – tuláci se s Pozzem dávají do řeči – poté na scénu přijde chlapec a oznámí, že pan Godot dnes nepřijde, ale že zítra se prý určitě dostaví; 2. DĚJSTVÍ: příběh pokračuje velice podobně – sadistický Pozzo však tentokrát přichází slepý a na provazu drží němého Luckyho – Pozzo je tak na Luckym zcela závislý – na konci druhého dějství znovu přichází chlapec a oznamuje, že pan Godot nepřijde ani dnes – Estragon a Vladimír se shodnou, že přijdou opět zítra – chtějí odejít, ale ani se nepohnou.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.