Jméno: České drama 20.století
Přidal(a): svetlana
1. polovina 20.století
Moderní drama
zejména symbolistické, impresionistické, naturalistické, psychologické, lyrické, „zástupové“, expresionistické, dadaistické, novoklasicistické, poetistické, syntetické
scény: Národní divadlo, Městské divadlo na Královských Vinohradech (od roku 1907)
Autoři:
Jaroslav Kvapil (1868-1950)
- poetistické a impresionistické hry: Princezna Pampeliška
- libreto: Rusalky
Jaroslav Gilbert (1871-1936)
- hry: Vina – psychologické drama
Falkenštejn – historické drama s prvky symbolismu, impresionismu a filozofické reflexe
Jiří Mahen (1882-1939)
- hry: Jánošík, Mrtvé moře – se sociálními a anarchistickými prvky
Viktor Dyk (1877-1931)
- hra: Zmoudření dona Quijota – svébytný typ historického dramatu
- hry: Adam stvořitel, Ze života hmyzu, R.U.R., Věc makropulos, Bílá nemoc, Matka
- hry: Měsíc nad řekou, Léto
- hry: Jízdní hlídka, Velbloud uchem jehly, Grandhotel Neruda, Dvasedmdesátka
- hry: Hrátky s čertem
- hry: Sbohem, Sokrate!
- hry: Audience, Vernisáž, Protest – jednoaktovky
Vyrozumění, Zahradní slavnost
Zábavní scény, šantány, kabarety
Karel Hašler – písničkář
Kabaret Červená sedma (Jiří Červený, Eduard Bass)
Dedrasbor (dělnické divadlo)
Avantgardní divadlo
- je protějškem kamenných divadel
- zdrojem inspirace avantgardního divadla jsou zejména lidové zábavy, kabarety, cirkus a filmy (Chaplin)
- nejvýznamnějšími tvůrci avantgardního dramatu byli:
Vítězslav Nezval (1900-1958)
- hry: Milenci z kiosku, Manon Lescaut
Vladislav Vančura (1891-1942)
- hry: Alchymista, Josefína
Osvobozené divadlo
- vzniká roku 1926 jako poloprofesionální
- jsou s ním spojena zejména jména:
Jiří Voskovec – Jan Werich – Jaroslav Ježek
- hry: Vest pocket revue, Golem, Caesar, Osel a stín, Kat a blázen, Těžká barbora
D34-41
- avantgardní experimentální scéna založena v sezóně 1933/34 (další číselné indexy označují vždy konec sezóny)
Emil František Burian (1904-1959)
- režisér a dramaturg, spisovatel, skladatel, výtvarník, herec
- moderní lyrický divadelní styl – propojení všech složek (textové, mimické, hudební, výtvarné, taneční, světelné), kritický pohled, reakce na společenské dění, využití rytmizované sborové recitace (voiceband)
- různorodý repertoár:
- adaptace děl klasiků (Klicpera, Shakespeare, Molière)
- dramatizace, zvláště prózy (Haškův Švejk, Dykův Krysař) i poezie (Máchův Máj)
- montáže z lidové poezie – Vojna (E. F. Burian)
- hry současníků – Brecht – Žebrácká opera
– Nezval – Milenci z kiosku, Manon Lescaut
- roku 1941 divadlo gestapem zavřeno (E.F.Burian v koncentračním táboře), po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E.F.Buriana
Protifašistická fronta
- vzniká koncem 30.let pod tlakem nástupu fašismu a válečných příprav
- zapojuje se většina českých dramatiků
Vladislav Vančura – Jezero Ukereve
Karel Čapek – Bílá nemoc, Matka
Osvobozené divadlo, D34-D39, Divadélko pro 99, Větrník
- roku 1944 je zakázán provoz většiny divadel
2.polovina 20.století
- po 2.sv.válce se české drama ubíralo různými směry
- první významnější českou poválečnou hrou byly Drdovy Hrátky s čertem
- léta jsou dobou tuhé cenzury
- vzniká především tvorba budovatelská a socialisticko-realistická
Pavel Kohout (1928)
- hry: Atest, Marast, August August,august – hry mající jen jedno dějství (aktovky)
- od 2.poloviny 50.let a zejména v 60.letech nastává uvolnění
- vznikají kvalitní hry, tematicky i žánrově rozmanité např.:
Vítězslav Nezval – Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou
František Hrubín – Srpnová neděle
Studiová divadla (Divadla malých forem)
- typické pro 60. a 70. léta
Semafor
- Jiří Suchý a Jiří Šlitr – zakladatelé divadla Semafor
- hry: Člověk s půdy, Zuzana je sama doma, Jonáš a tingltangl, Kytice (Svatební košile)
- přidal se Jiří Grassman, Miloslav Šimek
- sbírka povídek Besídka zvláštní školy
Divadlo na zábradlí – Václav Havel
Reduta
- Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák – zakladatelé
- nejdřív v Liberci, nyní v Praze
- vystupují napr. Jiří Lábus, Oldřich Kajzer, Marek Eben
- hry: Malý Bobeš, Ztráta třídní knihy, Hospoda na mýtince,Záskok, Švestka, Dlouhý,široký a krátkozraký, Dobytí severního pólu
Ypsilonka – Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Marek Eben – začínali v Liberci
Husa na provázku
- podle starého němého filmu za Husáka, dříve jen Na provázku a teď a teď pražáci a brňáci říkají jen Divadlo Provázku
- hry: Balada pro bandytu, Babička
- hodně zpěvu v představeních
- začínali tam Miroslav Donutil, Eva Holubová, Bolek Polívka
- režiséři: Petr Scherhaufer, vůdce: Petr Ostrý,
H-divadlo – Brno
Sklep
- a 80.léta
- Tomáš Hanák, Milan Štaindler, Petr Hanák
Klicperovo divadlo v Hradci Králové
Aréna, Divadlo Petra Bezruče – Ostrava
Divadlo Bolka Polívky
- rok 1989 je dalším předělem: znamená zrušení cenzury, nástup demokracie – volnost psát, publikovat i uvádět hry všech autorů bez rozdílů
- od roku 1990 vycházejí také hry těch autorů, kteří byli v předchozím období umlčováni (Václav Havel, Milan Kundera)
Divadlo v Českém Těšíně
- Mackbeth, Ondrášek, pan Łysej Góry, Lakomec
- těšínské divadlo má jedinečnou dvojscénu – česká a polská někdy hrají i spolu napr. Těšinské niebo
- na podzim bývá festival divadle Moravy a Slezska
- v květnu – festival na hranici