Dvě osobnosti – recenze

Jméno práce: Dvě osobnosti

Přidal(a): kacka07

Dvě osobnosti

Muzikál Městského divadla Brno, Jekyll a Hyde, představuje příběh, jehož hlavní zápletka jistě není neznámá nikomu z nás. Dr. Jekyll je úctyhodný občan naplněný idejemi o tom, že dokáže oddělit dobro a zlo v lidské duši. Jeho nadšení pro věc bohužel sdílí jen málo dalších lidí, a právě proto musí vše vyzkoušet sám na sobě. Tak je zrozen Hyde, temná stránka Dr. Jekylla, která svého osvobození hodlá plně využít. Příběh se odehrává v 19. století v Londýně, což skvěle ukazují dobové kostýmy Andreji Kučerové.

V hlavní roli mají možnost zazářit dva herci – Dušan Vitázek a Petr Gazdík. Vitázek za své ztvárnění takto rozpolceného člověka vyhrál cenu Thalie a já mohu říct, že zcela zaslouženě. Petr Gazdík se sice Dušanovi zcela vyrovná, co se síly hlasu týče, ale v hereckém přednesu už poněkud zaostává. Vitázek do role dává všechno, plně se poddává Jekyllovu pomalému skluzu do šílenství a bez problému přepíná mezi ním a Hydem. Precizní pochopení obou stránek postavy se projeví především ve finální písni, kde dochází ke konfrontaci a herec je nucen měnit tvář každých několik vteřin.

Za zmínku ve vedlejších rolích určitě stojí Ivana Vaňková (případně zastoupená neméně kvalitní Viktórií Matušovovou), která ztvárňuje prostitutku Lucy, a Johana Gazdíková (nebo Hana Holišová, kterou jsem bohužel neměla tu možnost v roli vidět) jako snoubenka Dr. Jekylla, Emma.

Hudební scéna Městského divadla Brno je jedním z nejpropracovanějších jevišť v Brně. Během minuty můžete sledovat její proměnu z temných ulic Londýna do rozjásaného nevěstince, přepychového sídla a zase zpátky. V některých představeních bývá tahounem jednoduchost a minimum rekvizit, Jekyllova síla spočívá ale především v práci s detaily. Atmosféra v celém sále se šíří jako nákaza právě díky kouři, ohni a lidem potulujícím se i v těch nejtemnějších zákoutích rozlehlého jeviště.

Vše podtrhuje hudba Leslieho Bircusse a Franka Wildhorna, která díky propracovanému překladu Petra Gazdíka neztratila na své osobitosti a slouží tak přesně svému účelu. Dramaticky graduje celé představení, přestože už v první písni působí velice silným dojmem. Vrcholí v intenzivní konfrontaci mezi Jekyllem a Hydem, která je ještě podpořena hrou s červeným a bílým světlem. Myšlenka známé knihy je tak v hudebním zpracování plně zachována, a dokonce posílena silnými pěveckými výkony.

Nakonec bych chtěla vyzdvihnout dokonalou sehranost celého obsazení. Všichni herci spolu fungovali výborně, ať už se jednalo o jakoukoli alternaci. Ani v jednom představení jsem nezaznamenala chyby, ať už by se jednalo o zpět nebo mluvený projev. Rozhodně se jedná o jeden z nejlepších počinů Petra Gazdíka v režisérské židli.

Městské divadlo Brno – Robert Louis Stevenson: Podivný případ doktora Jekylla a pana Hydea, přepracováno podle stejnojmenného muzikálu Bircusse a Franka Wildhorna. Režie Petr Gazdík, dramaturgie Jan Šotkovský, kostýmy Andrea Kučerová. V hlavních rolích: Dušan Vitázek/Petr Gazdík (Dr. Jekyll), Ivana Vaňková/Viktória Matušovová (Lucy), Johana Gazdíková/Hana Holišová (Emma), Karel Škarka/Milan Němec (John) a další. Premiéra 19. listopadu 2011. Datum recenzovaného představení 14. 4. 2012, 19. 2. 2013, 1. 12. 2013, 29. 11. 2014.

Hodnocení: 1 = výborný