Kniha: Evangelium podle Jana – BIBLE – NOVÝ ZÁKON
Autor: apoštol Jan
Přidal(a): kika
Evangelium podle Jana
– autorem je pravděpodobně apoštol
Jan
– karmelitánské nakladatelství (Jeruzalémská Bible)
Jeruzalémská bible je jeden z nejuznávanějších moderních biblických překladů. Toto dílo vyšlo z práce francouzských biblistů a teologů.
– 1. vydání 1954 (fr- La Bible de Jérusalem ), definitivní vydání rok 1973 (francouzské)
– 42 stran
Evangelium bylo napsáno řecky pravděpodobně koncem I století, nejspíše v Efesu
– překlad Jeruzalémské Bible do češtiny: manželé Halasovi v roce 1980
Literární žánry: kázání, modlitby, písně, dialogy, podobenství
NZ
– je sbírkou spisů apoštolů
-27 knih
-hlavní události Ježíšova života se odehrály v Palestině, Galileji a Judsku (rok mezi 7 a 1 př. n. l. – mezi 29 a 36 n. l.)
-knihy NZ se dělí do 3 skupin: evangelia(život Ježíše), apoštolské skutky(počátky církve křesťanské) a listy(základy křesťanského učení)
– Evangelium-z řec. „euangelion“ = dobrá zpráva
– první 3 evangelia (Matouš,Lukáš a Marek) obsahují mnoho společných údajů a označují se jako „synoptická evangelia“(synoptický-z řec. „přehledný,porovnatelný“) – u těchto evangelií to znamená, že jsou si natolik podobná svou strukturou i obsahem, že je možné jejich texty položit vedle sebe a navzájem je porovnávat
– nejstarší je Markovo
Jan- evangelista, Ježíšův učedník, autor, syn Zebedeův, milovaný učedník Ježíše
– Janovo evangelium má s těmito třemi předchozími jen málo společného,popisuje delší působení Ježíše v Judsku(podle Jana Ježíšovo působení trvalo přes 3 roky) a zdůrazňuje jeho duchovní stránku činnosti – soustřeďuje se na Ježíšovo Božství a neobsahuje podobenství (!)
– aby Jan přiblížil Ježíšovo Božství často užívá protikladů(světlo a tma)
– Janovo evangelium se liší od ostatních jak obsahem tak jazykem a stylem, některé části jsou vynechány jak např. kázání na hoře ;
– místo většiny uzdravení atd., o nichž píši ostatní evangelisté, uvádí velmi nápadná „znamení“, která mají vést k víře, např. proměnění vody ve víno v Káně Galilejské nebo vzkříšení Lazara
– největší odlišností je, že synoptici představují Ježíše jako toho, kdo je pověřen Bohem, má poslání Mesiáše a proroka, zatímco Jan o něm hovoří především jako o Bohu, který sestoupil na zem, vzal na sebe lidskou podobu a stále dokazuje svou božskou autoritu a moc
Janovo evangelium můžeme rozdělit do čtyř hlavních částí:
Prolog –slavnostní úvod jež připomíná začátek Bible
Ježíšovo veřejné působení – důraz na Jeho Božství a lásku
Ježíšovo úzké společenství s učedníky a promluvy k nim před ukřižováním
Zatčení, ukřižování a zmrtvýchvstání
Děj:
Děj najdete [zde].
Prolog 1,1-18:
1 Na počátku bylo Slovo,
to Slovo bylo u Boha,
to Slovo bylo Bůh.
2 To bylo na počátku u Boha. . .
křest -> voda ve víno -> očištění chrámu -> Samaritánka
-> spojení s Otcem (Ježíš- syn Boží) -> rozmnožení chlebů (5 chlebů a 2 ryby) -> Ježíš chodí po vodě -> cizoložnice Máří Magdaléna -> světlo ve tmách svítí -> dobrý pastýř -> vzkříšení Lazara -> jde do Jeruzaléma -> umývání nohou -> Getsemanská zahrada -> zmrtvýchvstání -> nevěřící Tomáš
Filmové zpracování :
Evangelium podle Jana (Gospel of John) –režie Philips Seville(2003)
podobenství- parabola
apokryf- text, který do biblickéhokánonu nepatří, avšak svou povahou náboženského spisu se kanonickému textu v některých ohledech blíží
parafráze- vědomé napodobení cizího uměleckého díla nebo stylu
alegorie-skrytý smysl, Jan jej užívá místo podobenství
Biblická témata:
Erben- Kytice- Svatební Košile (dívka, která se v opuštění a bolesti rouhá Panně Marii)
Bulgakov- Mistr a Markétka (děj knihy je proložen parafrází biblického příběhu o Pilátovi, který jakoby pochází z Mistrova románu; nový a originální výklad biblického příběhu ( Ježíš nepřijel na oslu, ale přišel pěšky a sám bez učedníků, Pilát nechal zavraždit Jidáše Iškariotského atd.)
Brown- Šifra Mistra Leonarda (apokryfy, Ježíš měl ženu a děti…)
Evangelium se mi velice líbí. Četla jsem jej už mnohokrát, jelikož není jednoduché pochopit význam alegorií hned po prvním přečtení. Vždycky mě ale zaujme a osloví něco jiného.Není to kniha, kterou přečtete a odhodíte. K ní se velmi ráda vracím.
Od Jana lze cítit jeho lásku k Bohu. A kdo miluje Boha toho i Bůh miluje, a proto ne nadarmo Jana Ježíš nazýval „učedníkem, kterého miloval“.