Funkční styly

literatura

 

Jméno: Funkční styly

Zařazení: Slovník pojmů

Přidal(a): Sandrafic

 

Funkčními styly rozumíme způsoby vyjadřování a dělíme je dle funkce, kterou plní a účelu, za kterým jsou zpracovány. Každý z těchto stylů má své určité charakteristické znaky, které si představíme v následujícím článku.

 

 

Funkční styly se dělí následovně:

  • Prostěsdělovací styl (oznámení, leták, pozvánka, blahopřání, omluva, rozhovor)
  • Řečnický styl (projev, přednáška, řeč, kázání, hlášení rozhlasu)
  • Odborný styl (popis postupu, návod, referát, přednáška, rešerše, posudek)
  • Umělecký styl (vypravování, líčení, charakteristika, esej)
  • Administrativní styl (stížnost, reklamace, smlouva, životopis, vyhláška)
  • Publicistický styl (článek, reportáž, komentář, kritika, reklama)

 

Funkční styly mohou mít také různý slohový postup:

  • Prostěsdělovací styl  – informační, popisný a vyprávěcí
  • Řečnický styl – výkladový
  • Odborný styl – popisný, úvahový a výkladový
  • Umělecký styl – popisný, vyprávěcí a úvahový
  • Administrativní styl – informační a popisný
  • Publicistický styl – informační, popisný, vyprávěcí a úvahový

 

1. Prostěsdělovací

  • Každodenní komunikace
  • Projevuje se spontánnost, nepřipravenost na situaci, osobní rysy jednotlivých účastníků,
  • Funkce: kontaktová a věcně informační
  • Sdělení jsou mluvená (prosté sdělení), psaná (soukromý e-mail, dopis)
  • Komunikace neveřejná, často pomocí dialogu
    • Různé útvary národního jazyka – hovorová, obecná čeština či dialekt
    • V osobním kontaktu
      • Kontaktové prostředky (ty, hele)
      • Vycpávková slova (prostě, takže)
      • Ukazovací zájmena (ty)
      • slangismy
      • neverbální prostředky (gesta, mimika)
      • uvolnění větné stavby, elipsy

 

2. Řečnický

  • věcné projevy při významných společenských událostech, v rodinném kruhu
  • produktor se snaží posluchače ovlivnit, přesvědčit, poučit je, získat je pro nějakou myšlenku
  • funkce: přesvědčovací, propagační, získávací a informační
  • sdělení mluvená, veřejná a předem připravená
  • prostředky spisovné češtiny, někdy i knižní výrazy, ale také hovorové výrazy
    • řečnické otázky, fráze, citáty
    • neverbální prostředky

 

3. Odborný

  • výkladový postup, pro laiky i úvahový postup (používá se přesvědčovací funkce)
  • odporné publikace, časopisy, příručky, učebnice
  • záměrem produktora je předat přesné informace a poučit tak příjemce
  • dělení dle stupně odbornosti:
    • vědecký (teoretický) – určen odborníkům
    • prakticky odborný – aplikuje poznatky z praxe
    • populárně-naučný – určen pro laiky
  • funkce: esteticky sdělná
  • primárné psaná, sekundárně mluvená, vždy však veřejná
  • pro přehlednost bývá rozdělen na menší části (kapitoly, oddíly, odstavce), také závorky, poznámky, různé styly a typy písma, grafy, tabulky, schámata
  • prostředky neutrální spisovné češtiny, knižní prvky, citace
    • terminologie – často mezinárodní, ale také česká
  • složitější větná stavba, textová kompozice

 

4. Umělecký

  • oblast umělecké literatury
  • snaha působit na city, estetický dojem, výrazně se projevuje osobnost autora
  • funkce: esteticky sdělná
  • sdělení psaná, veřejné, někdy určena ke zvukové realizaci (drama)
  • autor může použít kterýkoliv z útvarů
  • výrazy knižní, neutrální, nespisovné, poetismy, fráze, nečekaná slovní spojení

 

5. Administrativní

  • informativní oblast a komunikace úředního styku
  • komunikátor je zaměřen na fakta, ale zároveň ovlivňuje a řídí činnost příjemce
  • sdělení jsou odosobněna – produktor často jedná jménem úřady, firmy nebo s nimi komunikuje
  • funkce: řídící (nařízení, zákony), správní (žádsot, protokol), odborně sdělná (zpráva, úřední dopis)
  • sdělení psaná, veřejná, připravená
  • neutrální spisovná čeština, termíny, knižní výrazy, ustálené obraty
  • ve zvýšené míře se užívá trpný rod a množné číslo (naše nabídka, předpokládáme,…)

 

6. Publicistický

  • oblast sdělovacích prostředků – snaha zapůsobit na co nejširší okruh příjemců, informovat je o aktuálním dění, ale také ovlivnit jejich názory
  • dělení:
    • zpravodajské – podávání hlavně informací (zprávy)
    • analytické – přinášejí další fakta, hodnotí je (komentář)
    • beletristické – mají některé prvky umělecké (črta)
  • funkce: přesvědčovací, informační, získávací, sdělná
  • forma psaná i mluvení, ale vždy veřejná a především připravená
  • neutrální spisovná čeština s výjimkou beletristické
  • obratná pojmenování, aktualizovaná vyjádření, neologismy, publicismy, ale i slangicismy shodné přívlastky (házenkářský bronz)
  • periodický tisk (noviny, časopisy), internetová média, publicistické pořady vysílané televizí a rozhlasem

 

U textu tedy můžeme určovat

  • Slohový postup
  • Funkční styl
  • Slohový útvar – poznám podle postupu a stylu
  • Účel textu
  • Ke komu se text obrací? – veřejnost, odborníci,…
  • Jakou formou? – psaná nebo mluvená
  • Jaký je projev?
    • veřejný/neveřejný
    • připravený/nepřipravený
    • dialogický/monologický
    • neutrální/emocionální
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.