Jméno: Funkční styly
Zařazení: Slovník pojmů
Přidal(a): Sandrafic
Funkčními styly rozumíme způsoby vyjadřování a dělíme je dle funkce, kterou plní a účelu, za kterým jsou zpracovány. Každý z těchto stylů má své určité charakteristické znaky, které si představíme v následujícím článku.
Funkční styly se dělí následovně:
- Prostěsdělovací styl (oznámení, leták, pozvánka, blahopřání, omluva, rozhovor)
- Řečnický styl (projev, přednáška, řeč, kázání, hlášení rozhlasu)
- Odborný styl (popis postupu, návod, referát, přednáška, rešerše, posudek)
- Umělecký styl (vypravování, líčení, charakteristika, esej)
- Administrativní styl (stížnost, reklamace, smlouva, životopis, vyhláška)
- Publicistický styl (článek, reportáž, komentář, kritika, reklama)
Funkční styly mohou mít také různý slohový postup:
- Prostěsdělovací styl – informační, popisný a vyprávěcí
- Řečnický styl – výkladový
- Odborný styl – popisný, úvahový a výkladový
- Umělecký styl – popisný, vyprávěcí a úvahový
- Administrativní styl – informační a popisný
- Publicistický styl – informační, popisný, vyprávěcí a úvahový
1. Prostěsdělovací
- Každodenní komunikace
- Projevuje se spontánnost, nepřipravenost na situaci, osobní rysy jednotlivých účastníků,
- Funkce: kontaktová a věcně informační
- Sdělení jsou mluvená (prosté sdělení), psaná (soukromý e-mail, dopis)
- Komunikace neveřejná, často pomocí dialogu
- Různé útvary národního jazyka – hovorová, obecná čeština či dialekt
- V osobním kontaktu
- Kontaktové prostředky (ty, hele)
- Vycpávková slova (prostě, takže)
- Ukazovací zájmena (ty)
- slangismy
- neverbální prostředky (gesta, mimika)
- uvolnění větné stavby, elipsy
2. Řečnický
- věcné projevy při významných společenských událostech, v rodinném kruhu
- produktor se snaží posluchače ovlivnit, přesvědčit, poučit je, získat je pro nějakou myšlenku
- funkce: přesvědčovací, propagační, získávací a informační
- sdělení mluvená, veřejná a předem připravená
- prostředky spisovné češtiny, někdy i knižní výrazy, ale také hovorové výrazy
- řečnické otázky, fráze, citáty
- neverbální prostředky
3. Odborný
- výkladový postup, pro laiky i úvahový postup (používá se přesvědčovací funkce)
- odporné publikace, časopisy, příručky, učebnice
- záměrem produktora je předat přesné informace a poučit tak příjemce
- dělení dle stupně odbornosti:
- vědecký (teoretický) – určen odborníkům
- prakticky odborný – aplikuje poznatky z praxe
- populárně-naučný – určen pro laiky
- funkce: esteticky sdělná
- primárné psaná, sekundárně mluvená, vždy však veřejná
- pro přehlednost bývá rozdělen na menší části (kapitoly, oddíly, odstavce), také závorky, poznámky, různé styly a typy písma, grafy, tabulky, schámata
- prostředky neutrální spisovné češtiny, knižní prvky, citace
- terminologie – často mezinárodní, ale také česká
- složitější větná stavba, textová kompozice
4. Umělecký
- oblast umělecké literatury
- snaha působit na city, estetický dojem, výrazně se projevuje osobnost autora
- funkce: esteticky sdělná
- sdělení psaná, veřejné, někdy určena ke zvukové realizaci (drama)
- autor může použít kterýkoliv z útvarů
- výrazy knižní, neutrální, nespisovné, poetismy, fráze, nečekaná slovní spojení
5. Administrativní
- informativní oblast a komunikace úředního styku
- komunikátor je zaměřen na fakta, ale zároveň ovlivňuje a řídí činnost příjemce
- sdělení jsou odosobněna – produktor často jedná jménem úřady, firmy nebo s nimi komunikuje
- funkce: řídící (nařízení, zákony), správní (žádsot, protokol), odborně sdělná (zpráva, úřední dopis)
- sdělení psaná, veřejná, připravená
- neutrální spisovná čeština, termíny, knižní výrazy, ustálené obraty
- ve zvýšené míře se užívá trpný rod a množné číslo (naše nabídka, předpokládáme,…)
6. Publicistický
- oblast sdělovacích prostředků – snaha zapůsobit na co nejširší okruh příjemců, informovat je o aktuálním dění, ale také ovlivnit jejich názory
- dělení:
- zpravodajské – podávání hlavně informací (zprávy)
- analytické – přinášejí další fakta, hodnotí je (komentář)
- beletristické – mají některé prvky umělecké (črta)
- funkce: přesvědčovací, informační, získávací, sdělná
- forma psaná i mluvení, ale vždy veřejná a především připravená
- neutrální spisovná čeština s výjimkou beletristické
- obratná pojmenování, aktualizovaná vyjádření, neologismy, publicismy, ale i slangicismy shodné přívlastky (házenkářský bronz)
- periodický tisk (noviny, časopisy), internetová média, publicistické pořady vysílané televizí a rozhlasem
U textu tedy můžeme určovat
- Slohový postup
- Funkční styl
- Slohový útvar – poznám podle postupu a stylu
- Účel textu
- Ke komu se text obrací? – veřejnost, odborníci,…
- Jakou formou? – psaná nebo mluvená
- Jaký je projev?
- veřejný/neveřejný
- připravený/nepřipravený
- dialogický/monologický
- neutrální/emocionální