Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (6)

 

Kniha: Kdo chytá v žitě

Autor: Jerome David Salinger

Přidal(a): klabar

 

 

 

 

 

Bibliografické údaje: Praha / 1968 / Odeon / Luba a Rudolf Pellarovi

 

Jerome David Salinger (1919 – 2010)

  • Americký povídkář a romanopisec
  • Původ z rodiny obchodníka, po čase byl sám drobný obchodník ve Vídni
  • Studoval vojenskou akademii, poté VŠ (nedokončil)
  • Již během středoškolských studií psal krátké povídky
  • V 2. světové válce na západní frontě
  • Po válce psal povídky do časopisů
  • V posledních letech života se odmlčel, vyhledával samotu
  • Žid, který se vědomě oženil s nacistkou
  • Přátelil se s Ernestem Hemingwayem, se kterým se potkal ve válce, a celý život si poté dopisovali a navzájem se obdivovali

 

  • Vrstevníci: Ernest Miller Hemingway (1899 – 1961, USA, Fiesta, Sbohem armádo, Stařec a moře, Komu zvoní hrana), William Styron (1925 – 2006, USA, Ulehni v temnotách, Dlouhý pochod, Sophiina volba), Joseph Heller (1923 – 1999, USA, Něco se stalo, Představte si tohle, Hlava XXII)

 

Další díla:

  • Oblíbený motiv – pocity dospívající mládeže (nespokojenost se světem, deprese)
  • Asi 30 povídek, ale vydal asi jen 2
  • DEVĚT POVÍDEK (1953)
    • Zachycují kritické a překvapující chvíle v životě postav
    • FRANNY A ZOOEY (1961)
      • Příběhy sourozenců Glassových, nadaných jedinců, kteří těžko nalézají kontakt s lidmi
      • VZHŮRU, TESAŘI, DO VÝŠE STŘECHU ZVEDNĚTE
        • Psychologicky laděné novely

 

Kdo chytá v žitě (1951)

  • První a poslední román J. D. Salingera
  • Proces dospívání, nalézání sám sebe, sebeuvědomění, cesta ke světu a vztahu k němu
  • Jeden z nejznámějších generačních románů
  • Román měl obrovský úspěch, hlavně mezi dospívajícími

 

  • Postavy:
    • Holden Caulfield – 16-ti letý kluk, hlavní hrdina, vypráví tři dny, které prožil sám v NY, když ho vyhodili ze školy
    • Stradlater – Holdenův kamarád z poslední školy, „hezounek“
    • Ackley – Holdenův kamarád z poslední školy, „špindíra“
    • Sally – Holdenova kamarádka, potkává se s ní v NY
    • Hanka – Holdenova kamarádka, Holden ji zřejmě miluje
    • Phoebe – Holdenova sestra, má ji moc rád
    • D. B.  – Holdenův bratr, spisovatel, žije v Hollywoodu
    • Allie – Holdenův bratr, zemřel na leukemii, Holden si s ním občas povídá

 

 

  • Obsah:

Šesnáctiletý Holden Caulfield, nacházející se nyní v sanatoriu, nám vypráví příběh 3 dnů od opuštění školy v Pency po jeho návrat domů. Z Pency byl vyhozen (byla to již čtvrtá škola, ze které byl vyhozen) a chtěl si udělat pár dní volna, než přijde rodičům oznámení o jeho vyloučení ze školy. Ze školy odejde o něco dříve, vyprovokuje ho i to, že jeho kamarád z pokoje byl na rande s jeho láskou – Hankou. Celé tři dny poté o Hance přemýšlí. Holden se nejprve ubytuje v hotelu, další noci tráví různě – poslední u svého bývalého profesora. Hledá si zábavu – jezdí taxíky, přemýšlí, komu by zavolal, kdo už je před Vánocemi na prázdninách doma. Setkává se s mnoha různými lidmi – prostitutkou, jejím pasákem (liftboyem), taxikáři, jeptiškami, jde na rande se svojí kamarádkou Sally a také se snaží potkat svoji milovanou sestru Phoebe. Nakonec se Holden rozhodne, že odjede z města, představuje si, jak bude pracovat a vydělá si na malou chaloupku, kde bude bydlet. Sestra Phoebe chce jet s ním, to ale Holden nedovolí, a proto zůstává. Holden během celého příběhu vzpomíná na minulé školy, minulé zážitky, minulé kamarády a zdůrazňuje jeho odpor k falši. Název knihy je spojen s Holdenovou utkvělou představou náplně života – chce chránit děti hrající si v poli na okraji útesu před pádem, chce být tím, kdo chytá v žitě.

 

  • Rozbor díla:
    • Literární druh: epika
    • Literární žánr: generační román

 

Žánr, který sleduje vývoj hrdiny na pozadí doby, pod vlivem prostředí, společnosti, rodiny, školy a citových zkušeností. Jeho hrdina má všechny znaky běžného člověka svého věku, což umožňuje čtenářům se s hrdinou identifikovat. Postava může svým chováním, jednáním a názory vyjadřovat typický životní pocit svých vrstevníků. Často se jedná o tzv. kultovní díla.

 

 

  • Jazyková vrstva:
    • Ich-forma
    • Hovorový jazyk, studentská mluva (např. to by mě umrtvilo, fakticky, pekelně stará, bez psiny…) – přidává na autentičnosti
    • Vulgarismy
    • Slang
    • Mnoho dialogů
    • Nadsázka
    • Přirovnání (např. byl jsem svůdnej jak ďábel)
    • Prvky vyprávění
    • Autor zapojuje čtenáře
    • Vnitřní komentáře k různým situacím a promluvám ostatních
    • Myšlenky těkají od jedné ke druhé

 

    • Tematická vrstva:
      • Prostředí: na začátku škola v Pency, poté prostřední New Yorku, Pensylvánie, 20. století
      • Postavy: většinou studenti, Holdenovi kamarádi
      • Téma: vývoj hlavního hrdiny, jeho dozrávání do dospělosti
      • Paralela s dnešní dobou
      • Částečně autobiografický
      • Kompoziční vrstva:
        • Postup: chronologický s introspekcí (vzpomínky)
        • Kompozice: 26 číslovaných kapitol
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.