Král Lávra – rozbor díla k maturitě (2)

rozbor-díla

 

Kniha: Král Lávra

Autor: Karel Havlíček Borovský

Přidal(a): Faltyska

 

Karel Havlíček

  • (1821 Borové na Vysočině – 1856)
  • byl český básník, politik,novinář, spisovatel,literární kritik – ZAKLADATEL MODERNÍ ČESKÉ ŽURNALISTIKY
  • patřil k poslední generaci národního obrození – národních buditelů
  • přídomek Borovský dle místa svého narození, dětství –studium na gymnáziu v Jihlavě a Německém Brodě – německé prostředí – pociťuje národností rozdíly, po maturitě studium v Praze v kněžském semináři, chce se stát knězem, ale nesnáší přetvářku, poněmčování, je zhnusen poměry v církvi ->
  • v Praze se stal velkým rusofilem a podporoval všeslovanskou vzájemnost – vyléčil ho pobyt v Rusku – domácím učitelem dětí ruského profesora – dílo – Obrázy z Rus
  • po návratu novinářem – Pražské noviny – redaktor – velký úspěch – brilantní kritika Tylova románu Poslední Čech, kdy se postavil proti uznávanému dramatikovi a spisovateli, rozkol mezi nimi
  • 1848 – založil Národní noviny – velká popularita, podílel se na organizaci Všeslovanského sjezdu, zapojil se do revolučního hnutí –zatčen, ale propuštěn – protože byl poslancem říšského sněmu, dále vystupoval ostře proti vládě a cenzuře –Národní noviny zakázány, musel z Prahy
  • Kutná hora – časopis Slovan, také zakázán – návrat do Německého Brodu –chce se věnovat hospodaření
  • 1851 zatčen – poslán do vyhnanství – Brixen (Tyrolské elegie) stále pod policejním dozorem – nesmí publikovat
  • 1855 návrat domů – smrt ženy na TBC, sám TBC dostává, umírá  v Praze v necelých 35 letech na TBC
  • pohřeb vlastenecká demonstrace – Božena Němcová položila na rakev trnovou korunu, symbol mučednictví, její manžel za účast na pohřbu musel na 8 dní do vězení
  • K.H. Borovský si ve svém vyhnanství v Brixenu přečetl v novinách prózu Moritze Hartmanna Listy z Irska. Natolik jej zaujala, že v roce 1854 na základě tohoto příběhu a řecké báje o králi Midasovi napsal groteskní veršovanou pohádku Král Lávra. Volba irské látky poskytla Havlíčkovi záminku příběh vztáhnout k českému prostředí. Nikdo ze soudobých čtenářů nemohl přehlédnout paralelu mezi irským bojem o nezávislost proti anglické nadvládě a bojem českých vlastenců. Havlíček se ani nenamáhal počešťovat irská jména – Lavra= Lávra, Wicklov u Dublinu = Viklov. Tyranie krále Lávry je groteskně vystavená kruté realitě Bachova  absolutismu. Mocní mohou cokoli – lid je bezmocný. Oslovení v závětu – „Dceruško drahá“ je autobiografickým prvkem – dcera Zdeňka, toto dílo lze číst i jako výpověď o Havlíčkově vlastním osudu, o situaci intelektuála, který tváří v tvář despotické moci musí o pravdě mlčet. Báseň kolovala v Čechách pouze v opisech, tiskem vyšla až v roce 1863

 

Další díla:

    • Obrazy z Rus
    • Tyrolské elegie
    • Křest svatého Vladimíra
    • epigramy – krátké pointované veršované skladby (ironie)

 

Literárně historický kontext

  • 50.léta 19.stol.
  • Politická. situace:
    • neúspěšná revoluce 1848 -> Bachův absolutismus (upevnění)
    • mnohonár. monarchie zachována, ale pád feudalismu (zrušeno poddanství)
  • Umění:
    • potlačení celého kulturního života
    • Malířství – Josef Mánes a jeho rodina,
    • Hudba: počátky tvorby Bedřicha Smetany, Viléma Blodka,
    • Divadlo – Tyl živoří na divadelních štacích, umírá vyčerpáním
    • přednost má vše rakouské, německé

 

Literární směry:

  • Realismus
  • Stagnace- zákazy, cenzura
  • N.O. – zastavení úpadku češtiny, vytvoření nového spisovného jazyka, obnovení národní lit., emancipace,   (čj byla v hlubokém úpadku, germanizační snahy Habsburků,
    • 1.etapa – obraná
    • 2.etapa – více ofenzivní (snaha zrovnoprávnit)
    • 3.etapa – ustálení norem čj,
    • 4. etapa N.O.
      • neúspěšná revoluce 1848, mnohonár. monarchie zachována, absolutism.upevněn; ale pád feudalismu (zrušeno poddanství)->
      • literatura porážkou revoluce velmi ovlivněna –> zlom.
      • 1. polovina 50.let doznívání předchozího: 1853 Kytice 1855 Babička, 1852-55 tři velké
      • Havlíčkovy satirické skladby (opisem, vydány později) = epigramy

 

Rozbor díla: Král Lávra

Literární druh:

  • lyricko–epické dílo

 

Žánr:

  • satirická alegorická básnická skladba kratšího rozsahu s pohádkovými motivy končící ponaučením jako u bajky
  • V díle je použit výsměch -> satirická
  • Jsou zde používány alegorické prvky = jinotaje = skrytá kritika -> alegorická
  • Rok vzniku: 1854

 

HLAVNÍ MYŠLENKA (význam sdělení)

  • Paralela mezi irským bojem za nezávislost na Anglii a osvobozeneckým úsilím českých vlastenců, tyranie rakouské vlády a bezmocnost poddaných, mocní mohou cokoli – lid je bezmocný
  • Havlíček v díle přesně popsal dění kolem sebe
  • Člověk by se neměl stydět za to jaký je, protože by tak mohl ublížit ostatním
  • Pointa na konci díla – pravda vždy vyjde najevo
  • Skrytá kritika rakouského panovníka slaboduchého Ferdinanda I. (V.) Dobrotivého

 

TEMATICKÁ VÝSTAVBA

Téma (děj):

  • Irský král Lávra je oblíbeným panovníkem, je tu však něco, co jeho poddaní nemohou pochopit – jednou v roce se dá oholit a ostříhat a holiče nechá popravit, holiči každý rok losují, kdo bude krále holit, los padne na mladého holiče Kukulína, jeho stará matka, která nemá už nikoho jiného, jde krále prosit o milost, a tak je Kukulín jmenován královým holičem, ale nesmí nikomu prozradit tajemství krále – ten má oslí uši,Kukulína tajemství trápí, tak se na radu matky vydá k poustevníkovi, který mu poradí, aby své tajemství našeptal do staré vrby, Kukulínovi se uleví, po čase král pořádá slavnost, kam pozval i hudebníky z Čech,kteří  jsou svým uměním proslulí, cestou jeden z muzikantů ztratí kolíček od basy, udělá si nový ze staré vrby, na slavnosti začne basa sama hrát, hraje o tom, že král Lávra má oslí uši, lidé jsou překvapeni, ale nakonec uznají, že „oslí uši královské koruně sluší“, král je rád, že je poddanými oblíben

 

Motivy:

  • pohádkové, inspirace irskou baladou, která se podobala starořecké pověsti o králi Midasovi

 

JAZYKOVÝ PLÁN

  • Vypravěč v er-formě (není přímým účastníkem děje)
  • Jsou používány polopřímé, nepřímé řeči a přímé
  • Humorný, používání archaismů
  • Jazykové prostředky typické pro pohádku (personifikace, metonymie, archaismy, byl jednou jeden a závěr s ponaučením…)
  • Vychází z lidové poezie, lidový humor i lidová mluva, písňová forma, velmi srozumitelné
  • Verše zaujmou svou melodičností, jednoduchostí, rýmem
  • Knižní a básnické výrazy
  • Velké množství metafor, epitet, elips…

 

KOMPOZIČNÍ PLÁN

  • Uspořádání tematických celků v čase: chronologické
  • Řazení tematických celků: řetězcové
  • Spojování tematických celků: gradace, pointování
  • Členění literárního díla: 
    • Počet slok: 37
    • Počet veršů ve sloce: 7
  • Druh rýmu: nepravidelný – 1. a 3. verš se nerýmuje, rýmové schéma – ABCBDDB

 

ČASOPROSTOR

  • Čas: neurčitý (kritizována autorova současnost)
  • Místo: Irské království, vrba u jezera, na hradě a v okolí (doopravdy míněno Rakouské císařství – alegorie)

 

INSPIRACE 

  • dílo bylo zfilmováno

 

LIT. KRITIKA

  • V době vzniku bylo dílo přivítáno vlastenci, oficiálně mohlo vyjít až deset let po napsání, předtím kolovalo v opisech mezi lidmi, přijato kladně – jinotaje pochopeny
  • Dílo inspirovalo další české básníky – Jan Neruda , Josef Václav Sládek, Jaroslav Vrchlický
  • Aktuálnost díla – i dnes se mocní chovají tak, že se my – poddaní – nestačíme divit, také skrývají své vady, hrají  divadlo

 

SROVNÁVÁNÍ

  • řecká báje – Král Midas, irská balada
  • Poznámka autora rozboru: Vypracováno co možná nejpřesněji podle plánu v Maturita 2011 – Český jazyk a literatura (základní úroveň, edice odmaturuj)
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.