Matka – rozbor díla k maturitě (4)

 

Kniha: Matka

Autor: Karel Čapek

Přidal(a): Iveta

 

 

 

 

Matka (1938)

Literární teorie – forma

  1. 1.       Obecná charakteristika díla

1.1.    Hra o třech dějstvích
Protifašistické drama

Drama je literární druh, jehož podstatou je předvádění děje herci na jevišti. Text divadelní hry je tvořen dialogy či monology postav a scénickými či režijními poznámkami. Základem dramatu je střet (konflikt) postav. K nejdůležitějším žánrům patří tragédie, komedie a činohra.

1.1.1.  Tragédie, činohra o třech dějstvích
Tragédie je hra s vážným obsahem, v níž se její hrdina dostává do konfliktu se silami, které jsou silnější než on a jimž podléhá, často i umírá. (Euripides, Mrštíkové)

Činohra je literární dílo patřící do literárně-dramatického žánru. Obvykle se jedná o klasickou divadelní hru, jež často zobrazuje nějaké vážné společenské, obecně lidské či mezilidské vztahy a problém, jenž nemusí vždy končit tragicky, může se jednat o hry v žánru komedie apod.; činohra – zjednodušeně řečeno: divadelní hra o činech a skutcích lidí.

  1. 2.       Organizace jazykových prostředků
    Jednoduchý jazyk, text psaný v krátkých a jednoduchých větách, není těžký na pochopení. Karel Čapek totiž zastával názor, že literatura musí být sdělná a srozumitelná (oproti němu Vladislav Vančura zase používal květnatá a komplikovaná souvětí). Autor píše realisticky. Spisovný jazyk, objevují se zde živé dialogy, výčty, odborné výrazy, slovní zásoba odpovídá postavám-vždy na úrovni – téměř všechny postavy jen z jedné rodiny.
  2. 3.       Tematická výstava

3.1.     Matka (Dolores) – silná, citlivá, starostlivá, neoblomná, obětavá, plná bolesti a milující žena, která se musela poprat se smrtí manžela a postarat se sama o rodinu. Její děti jsou jí vším, nenávidí válku a boj.
Otec (Richard) – vojenský důstojník, umřel před sedmnácti lety při válce v Africe pro čest (věděl, že rozkaz, který vykonává je špatný)
Ondra – nejstarší syn, lékař, badatel, zemřel na žlutou zimnici v Africe, kterou se nechal dobrovolně nakazit, aby zjistil její příčiny
Jiří – druhý nejstarší syn, pilot, zemřel při výškovém rekordu se zatížením, kdy se mu rozbil motor a ulomilo křídlo, při pádu se mu rozbil výškoměr, takže rekord není uznán
Kornel a Petr – dvojčata, neustále spolu soupeří, zemřou každý na jiné straně v občanské válce, zajímají se o politiku a rychle se rozhodují, jednají rychle
Toni – nejmladší syn, pohrobek, matka ho chrání a strachuje se o něj, citlivý, jemný, vnímavý, začínající básník, na konci jde do války, když je vlast ohrožena
Starý pán – otec matky, staromódní, z jiné doby, s řády na prsou, jde mu o rod
Hlas z ampliónu – hlasatelka zpráv, také jí umírá syn

 

3.2.     První dějství – Toni píše báseň, dvojčata se dohadují o šachách, šermují, střílí. Matka rozmlouvá s otcem, dozvídáme se důvod jeho smrti. Přichází Ondra, vysvětluje on, proč zemřel. Objevuje se Jiří, když matce dojde, že vidí Ondru a otce a že je mrtvý, zhrozí se, i on pak vysvětluje, proč a jako zemřel.
Druhé dějství – V zemi zuří občanská válka Kornel a Petr jsou na opačných stranách, oba umírají. Petr je popraven.
Třetí dějství – občanská válka skončila a zničená země je napadena jinou zemí, všichni jsou voláni do zbraně. Matka nechce posledního žijícího syna Toniho pustit, bojí se o něj, je slabý. Mrtví členové rodiny jí přesvědčují, aby ho pustila, on jí také přesvědčuje, ale nechce svolit. Zlom přijde, když ženský hlas z amplionu oznámí, že byla potopena loď i s jejím synem, matka pochopí, že není jediná takto postižena a že jde o národ, ale svolit pořád nechce. Drama končí, když hlas z amplionu hlásí, že nepřítel střílel do dětí prchajících ze školy, na kterou hodil bombu. Matka strhne ze zdi pušku a podává ji oběma rukama Tonimu. S velkým gestem: Jdi!

3.3.    Vše se odehrává v otcově pokoji.

3.4.    20. stol.

3.5.    12. února 1938 v Národním divadle.

 

  1. 4.       Význam sdělení (hlavní myšlenka)
    Je to drama myšlenky (nikoliv činu), vidíme veliký kontrast mezi mužským světem a ženským. Muži jsou neoblomně nadšeni pro své myšlenky, zatímco smyslem života ženy je, aby kolem sebe měla blízké (nikoliv myšlenka). Kniha varuje před válkou, na člověka velmi působí utrpení matky, což v kontextu doby, kdy byla psaná je jasné varování před fašismem.
  2. 1.       Společensko-historické pozadí

 

Literární historie

1.1.    Dílo vzniklo v meziválečném období. V době, kdy docházelo k velkému rozvoji ve všech oblastech. Čapek varoval před přílišným pokrokem, což by v konečném důsledku mohlo vézt až k zániku celého lidstva. Zároveň již docházelo k velkému rozvoji fašismu v Německu a zvyšovalo se ohrožení ČSR.

1.2.    Společnost byla ovlivněna především následky první světové války. U nás byl rozhodující vznik naší samostatné republiky. Styl jednotlivých spisovatelů tehdejší doby byl poměrně odlišný. Literatura již nemusela suplovat politické snahy o samostatnost státu a mohla se rozvíjet sama.

1.3.    Ve světě byl populární jazz, do Čech se však teprve začínal dostávat. V Praze bylo založeno Osvobozené divadlo, se kterým byli spjati umělci jako Jiří Voskovec, Jan Werich nebo Jiří Ježek, který k jejich hrám skládal hudbu Swing a Jazz.

1.4.    Karel Čapek se řadí mezi autory české prózy 1. poloviny 20. století

  • Ve 20. letech se píše spíše poezie, v próze vynikají kratší útvary (např. reportáže, povídky); literatura nemusela suplovat politické snahy o samostatnost (vše už bylo hotovo); rozvíjí se demokracie, kultura a ekonomika
  • Ve 30. letech vyniká próza hned v několika odlišných proudech (velká diferenciace):
    • Literatura reagující na 2. světovou válku (expresionismus + legionářská literatura) -> reakce na válečné hrůzy (legionář Fr. Langer – Děti a dýka, legionář Josef Kopta – Hlídač č. 47), přecitlivělé ukázky negativního myšlení, odkrývání citů, perverznost, deviace (Lad. Klíma – Utrpení knížete Sternenhocha), antimilitaristické romány (Jar. Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války)
    • Demokratický proud (spisovatelé Lidových novin): Eduard Bass, Karel Poláček, Karel Čapek = přátelé
    • Imaginativní próza čerpá z avantgardy (netradičnost) a k poetismu (lidová zábava, exotika), hlavní představitel je Vladislav Vančura (Rozmarné léto)
    • Sociální (socialistická) próza, jejíž levicově orientovaní autoři se zabývají sociální problematikou, hrdinové jsou z okraje společnosti, ovlivněno komunistickou ideologií (Ivan Olbracht)
    • Psychologická prózapopis duševního stavu člověka (Jar. Havlíček – Petrolejové lampy)
    • Ve 30. letech dominovaly především romány
  1. 2.       Autor

2.1.    Narodil se v Malých Svatoňovicích v Podkrkonoší v roce 1890, tatínek byl vzdělaný člověk – doktor, maminka měla ráda umění a byla citlivější, vztah k jazyku v něm pěstovala babička. Karel vystudoval filosofickou fakultu UK, dále studoval v Londýně nebo v Paříži na Sorboně. Filosofický směr, který uznával, byl pragmatismus (co je pravdivé, to si člověk ověří zkušenostmi) což se projevuje např. v noetické trilogii. (1.sv.v se aktivně nezúčastnil). V roce 1921 vstoupil do Lidových novin (společně s Poláčkem, Bassem), byl dramaturgem ve Vinohradském divadle, prvním předsedou česko-slovenské sekce PEN klubu (básníci, editoři, novelisté). Oženil se s herečkou Olgou Scheinpflugovou, jako svatební dar dostali mlýn ve Strži u Dobříše, jinak bydlel na Vinohradech a v jeho bytě se scházeli pátečníci-intelektuální setkání, T.G. a J. Masarykové, E. Bass, V. Vančura

2.2.    Konkrétně pro drama Matka mu námět dala jeho manželka Olga Scheinpflugová a jedná se o reakci na Španělskou občanskou válku (1936-1939). Inspirací byl i fotografie Žena z Leridy – matka klečící nad svým zavražděným synem.
Ovlivněn byl již rodinou, jak popisuji výše, ale hlavní, co se projevuje v jeho tvorbě je žurnalistika –zejména v přirozeném slovosledu, častém použití souřadnosti, hovorového jazyka, plynulosti mluvy. Téměř v každém díle nalezneme novinový článek nebo alespoň narážku na žurnalisty. Dále ho ovlivňoval rozmach moderní techniky a nebezpečí jejího zneužití. Ke konci života ho ovlivnil tlak politických událostí (Masarykova abdikace-1935, volba Beneše prezidentem, úmrtí T. G. Masaryka-1937, Mnichov (září 1938), byl zklamán zradou západních demokracií, odmítl emigraci), vznikla Válka s Mloky, Matka, Bílá nemoc…

2.3.    Matka patří do děl o varování, varuje před fašismem, do stejné kategorie můžeme zařadit např. další hry Věc Makropulos, R.U.R. nebo romány Krakatit, Továrna na Absolutno nebo román Válka s mloky varující před fašismem. Tyto díla jsou psány prvoplánově, aby čtenář snadno pochopil jejich obsah. Rozdílný přístup můžeme pozorovat u Noetické trilogie, kde je hodně vnitřních monologů, proplétají se vnitřní roviny a obsah díla je náročnější k porozumění. Z hlediska časového řadíme Matku na konec jeho tvorby (konec 30. let).

  1. 3.       Inspirace daným dílem
    Matka byla zfilmována roku 1979, režírovaná Evženem Sokolovským, Matku hraje komunistická herečka Jiřina Švorcová.
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.