Kniha: Proces
Autor: Franz Kafka
Přidal(a): BloodPrincess
OBDOBÍ
Dílo je těžko zařaditelné:
– moderní světová próza 1. poloviny 20. století
– německy píšící autoři na našem území
– ovlivněno:
– existenciální filosofií
– expresionismem
– surrealismem
EXPRESIONISMUS
– expreso = výraz
– úkolem je zobrazit skutečnost
– autoři chtěli šokovat a čtenáře zasáhnout
– zobrazuje stav umělcova nitra
– nad realismem
– umění ovlivněné učením psychologa Zikmunda Freuda
– snaha osvobodit mysl od rozumové kontroly, emoce, podvědomí člověka
– umění prostředí → automatický text, nepoužívá rým
– čistý psychický automatismus = popisuje průběh myšlení bez kontroly rozumem → rychle zapisují své představy + myšlenky bez logiky
– neuznávají žádný plán
– staví na snu, náhodě → tomu, co se děje v lidském podvědomí
– poezie bez rytmu a rýmu
EXISTENCIÁLNÍ FILOSOFIE
– středem filosofie = člověk
– člověk je jednotlivec
– člověk se musí učinit tím, čím je
– existence je bytí v čase
– existence je zaměřena na jednotlivce X neizoluje ho → zakotvuje ho do konkrétní situace
– základním podnětem je tzv. „existenciální prožitek“ = mezní situace
NĚMECKY PÍŠÍCÍ AUTOŘI V ČESKÝCH ZEMÍCH
– od středověku žili Němci na našem území (hlavně v pohraničních oblastech + velkých městech)
– Češi X Němci:
– vztahy nikdy nebyly idylické
– docházelo k českoněmeckým bouřím
– po roce 1933 – nástup Hitlera k moci v ČSR: nejdemokratičtější systém v Evropě
– ČSR se stalo útočištěm mnoha běženských útěků
– vzniklo několik exilových nakladatelství v Praze
– naději na usmíření pohřbil rasismus
– značnou část německých literátů tvoří židé
Autoři:
– Franz Kafka
– Egon Ervin Kisch
– Max Brod
AUTOR
FRANZ KAFKA (1883 – 1924)
pražský německy píšící spisovatel židovského původu
život:
– narodil se v Praze
– téměř celý život žil na Staroměstském náměstí
– otec:
– pražský židovský obchodník s galanterií
– pro syna byl silnou osobností
– Franz velmi obdivoval otce pro jeho rozhodnost + sílu X měl z něj strach
– ztrácel sebedůvěru, uzavíral se do vlastního nitra → to se odrazilo v jeho díle (prožíval to jako celoživotní vnitřní konflikt)
– vystudoval práva na německé univerzitě v Praze
– pracoval jako úředník v dělnické úrazové pojišťovně
– byl sužování tím, že zde pracuje, protože chtěl být spisovatelem → vedl hrozný podvojný život: psaním ventiloval svoji úzkost a fobie
– trpěl častými bolestmi hlavy, nespavostí, chronickou únavou
– 1917 onemocněl tuberkulózou → poznamenalo to jeho milostný život
– vždy toužil po manželství X bál se trvalého vztahu
– zemřel 1924 v rakouské léčebně Kierling X pochován je v Praze na Olšanech (židovský hřbitov)
– mluvil česky i německy X psal pouze německy
– hluboký vztah k české L
– 2 bratři zemřeli v dětském věku a 3 sestry zemřely v koncentračních táborech
Měl komplikovaný vztah k ženám:
– Felicie Baureová
– vztah 1912 – 17
– napsal jí asi 600 dopisů
– jejich vztah je nazýván jako „láska v dopisech“
– 2x byli zasnoubeni → pokaždé to zrušil
– byla energická, samostatná → tyto vlastnosti u ní obdivoval
– Julie Vohryzková
– 1919
– krátký vztah
– od roku 1920
– novodobá feministka
– spisovatelka, novinářka
– jako 1. přeložila Kafku
– její životní aktivita přitahovala X odpuzovala K.
– denně jí píše dopisy
– ona ho milovala X byla vdaná → nikdy by manžela neopustila
– Dora Diamantová
– 1923
– o 20 let mladší
– bylo jí 19, když se poprvé uviděli
– spolu podnikli cestu do Palestini
– žili spolu v nuzných podmínkách v Berlíně
– jela s K. do sanatoria v Rakousku + starala se o něj
Dílo:
– pouze část byla vydána za jeho života (cca 1/10) → po smrti měl vše zničit přítel Max Brod X neudělala to, protože si byl vědom K. talentu
– část textů zničil sám K., část na jeho příkaz spálila Dora Diamantová, část zabavilo gestapo
– K. byl anonymní → i hrdinové jsou anonymní (většinou neuvádí jména)
– nepovažoval se za spisovatele
– nepatří k žádné L skupině, stojí osamocen X mohli bychom říci, že je předchůdcem existenciální a absurdní L
– málokterý text byl dokončen (snad jen román Proces → zde se předpokládá, že sdělil vše, co chtěl)
– všechny texty končí „otazníkem“ → nedokončenost může být výpovědí o světě
Znaky:
– hlavní téma = vina
– píše výhradně o sobě pro sebe
– díla = sebepopis
– hrdinové jsou ponižováni → nahlíží se na ně s ironií + humorem
– tragika → v závěru
– možné příčiny pocitu odcizení:
– vztah k otci (nemůže se mu vyrovnat → přecitlivělost, vina, únik do L)
– židovský původ
– izolace v českém prostředí
Dělení díla:
korespondence
– Dopis otci
– Dopisy Mileně
povídky
– Proměna
– Ortel
– Před Zákonem
romány
– Proces
– Zámek
– Nezvěstný (Amerika)
deníky
– drobné formy aforismického rázu
ROZBOR DÍLA
CELKOVÁ CHARAKTERISTIKA DÍLA
Kafka napsal 3 romány
– základ jeho tvorby
– všechny jsou románové tragédie samoty
– Proces
– Zámek
– Amerika (Nezvěstný)
Proces:
– nikdy ho nespatřil v tištěné podobě
– zájem by byl (čtenářů) X K. nechtěl, aby se jeho „čmáraniče“ četli → sám spálil spoustu svých rukopisů
– na lístku, který se našel po jeho smrti, požádal svého nejbližšího přítele Maxe Broda, aby všechno spálil X neudělal to → poznal uměleckou hodnotu
– od ostatních 2 se liší tím, že je dopsán = má závěrečnou kapitolu X to neznamená, že má konečnou podobu → Kafka ještě doplnil některá stadia procesu:
– rukopis měl u sebe Brod od roku 1920
– byl bez názvu → dal mu ho Brod, protože Kafka v souvislosti s ním mluvil vždy o Procesu
– od Kafky jsou názvy kapitol + členění kapitol + do kapitol X uspořádání kapitol v knize je od Broda
IDEOVĚ-TEMATICKÝ PLÁN
dílo:
– podobenství o anonymní síle, která ničí lidi
L druh:
– próza
L žánr:
– román
– experimentální modernistický román
– má blízko k expresionismu
– předchůdce absurdního románu → vnímáme vliv existencionalismu, surrealismu
absurdita v románu:
– ač se nezjistí vina, je na konci K. zavražděn jako pes aniž by se bránil
kniha má 2 části:
– samostatný román Proces
– fragmenty → oddíl nedokončených kapitol + částí kapitol
smysl díla:
– kritika odlidštěných byrokratických institucí
námět:
– proces Josefa K., který neví proč a z čeho je obviněn
prostředí:
– většina v prostředí soudu (Kafka byl úředník, jako soudce pracoval 1 rok)
– blíže neurčené X cítíme, že je skutečné
– nějaké město, které je blíže nejmenované X reálně (zřejmě Praha) + lom na kraji města
– dále:
– soud
– banka
– pokoj
– byt právníka
– velechrám
– lom
čas:
– blíže neurčen X blízká budoucnost nebo minulost autora
– 1 rok (v den 30. narozenin Josefa K. – den před 31. narozeninami)
téma:
– 1 hlavní = proces Josefa K. + marný boj s nejasnými pravidly soudu, do kterého nemůže proniknout
DĚJ – odehrává se v událostech
Kapitola první
Zatčení + Rozmluva s paní Grubachovou + Pak slečna Bürstnerová
– jednou ráno (v den jeho 30. narozenin) přijdou za panem Josefem K. dva hlídači (František a Vilda), nechtějí ho pustit ze svého pokoje, snědí mu snídani, předvedou ho před dozorce
– ten mu řekne pouze, že je zatčen, ale neřekne mu proč apod.
– přítomni jsou ještě 3 muži z K-ovi banky (K. je představeným mužem v bance)
– nakonec ho pustí do práce, později mu někdo zavolá, že v neděli je první výslech
– večer, když přijde domu mluví s paní Grubachovou (bytnou), omlouvá se jí, ta mu nic nevyčítá, omlouvá ho
– pak ještě mluví se slečnou Bürstnerovou, které se omlouvá za to, že byl její pokoj zneužit cizími muži
Kapitola druhá
První vyšetřování
– K. se v neděli chce na místo určení dostavit na 9. hodinu (i když mu přesný čas nebyl zdělen)
– dojde do nuzné čtvrti, nevzhledně vypadajícího činžáku, než najde správný byt (nebyl mu sdělen) uplyne víc jak hodina
– je mu vyčteno, že přišel pozdě
– stále neví, proč je zatčen, ale má jaderný proslov k zúčastněným o prohnilosti aparátu, který ho zatkl, aniž by měl důvod snad proto, že si ho s někým spletl
– když je přerušen jistou ženou a mladíkem, všimne si, že všichni přítomní jsou úředníci, na které spílal a po roztržce s vyšetřujícím soudcem, odchází
Kapitola třetí
V prázdné zasedací síni + Student + Kanceláře
– další neděli jde K. ve stejnou dobu opět do domu, i když není pozván na žádný výslech
– žena mu řekne, že dnes se porada nekoná, ukáže mu i prázdnou místnost
– chvíli v ní spolu sedí, že na se K-a pokouší svést, ale přijde student Bertold, kterému se prý musí vydávat, jelikož bude jednou perspektivní a mohl by být manželovým nadřízeným (manžel je soudní sluha)
– K. má se studentem menší rozepři, student nakonec odchází a ženu si odnáší s sebou, K. zjistí, že ji nese vyšetřujícímu soudci
– potká ženina manžela, kterému říká, kam byla jeho žena odnesena
– chvíli se baví o tom, jak by soudní sluha chtěl studentovi dát co proto, ale nemůže
– pak soudní sluha K-a vezme na prohlídku kanceláří
– v kancelářích se mu udělá nevolno, jakási žena s mužem mu pomohou ven na vzduch a vysvětlí mu, že je to běžné, jelikož kanceláře jsou těsně pod střechou a je tam hrozný vzduch
Kapitola čtvrtá
Přítelkyně slečny Bürstnerové
– K. se snaží všemožně setkat se slečnou Bürstnerovou, ale té se daří se mu vyhýbat
– napíše jí dopis, že bude v neděli čekat na její znamení
– v neděli se ke slečně Bürstnerové přestěhuje slečna Montagová
– ta s K-em mluví v jídelně o tom, že slečna Bürstnerová považuje věc za vyřešenou
Kapitola pátá
Mrskač
– jednou, když K. prochází v bance chodbou, slyší divné zvuky z komory na haraburdí
– otevře dveře a vidí tam dva hlídače, kteří ho původně přišli zatknout a mrskače, který jim dává výprask
– je obviněn, že je udal, říká, že nechtěl aby byli potrestáni oni, ale někdo z vyšších míst
– přimlouvá se za ně, chce je i vykoupit, ale není mu to dovoleno
– nakonec opouští místnost
– druhý den ze zvyku se do komory znovu podívá a muži jsou tam stále
– nakáže pouze sluhům, aby komoru druhý den vyklidili
Kapitola šestá
Strýček + Lenka
– jednou za K-em přijede jeho strýček, Albert K., který dostal dopis od své dcery Erny, že se doslechla o K-ově procesu
– vyčítá mu, že to bere na lehkou váhu, že nic v procesu nedělá a že by mohl zkazit dobré jméno celé rodiny
– vezme ho ke svému známému, advokátovi Huldovi
– ten je nemocen, ale nakonec jsou za ním puštěni, když se advokát dozví, oč jde, je ochoten se s nimi bavit a dokonce se ukáže i muž, který byl schován ve tmě – ředitel kaceláří
– muži se spolu chvíli baví, když v tom slyší rámus z druhé místnosti, K. se tam jde podívat
– tam ho chytne Lenka, advokátova ošetřovatelka, a zavede si ho do advokátovi pracovny
– zde ho svádí, mluví spolu o tom, že by mu mohla v procesu pomoci
– chce být vyměněna za K-ovu dosavadní „milou“ – Elsu
– nakonec od ní odchází
– venku před domem narazí na strýčka, který mu vyčítá, že je tam nechal a šel si tak okatě užívat nejspíš s advokátovou milenkou, když by mu advokát s ředitelem mohli v jeho procesu pomoci
Kapitola sedmá
Advokát + Továrník + Malíř
– K. v kanceláři přemýšlí nad svým procesem
– vybavuje si návštěvy u advokáta, který mu ale stále pouze vypráví o tom, že udělal chybu, že ho vyhledal tak pozdě, že nejdůležitější jsou styky se soudními úředníky, které on má, že už vyhrál nebo alespoň částečně vyhrál spoustu podobně složitých případů a má tudíž potřebné zkušenosti, ale že podle zákona je proces utajen jak před veřejností, tak před obžalovaným samým a advokáti že nejsou ani povoleni
– K. se rozhodne advokáta z případu odvolat, i když je to v podstatě nepřípustné, a sám podat první podání, které jak mu bylo od advokáta řečeno stejně není téměř nikdy přečteno a přihlídnuto k němu
– konečně K. přijme prvního z čekajících pánů – továrníka
– jeho výkladu však nevěnuje pozornost, toho využije náměstek ředitele, který se továrníka ujme sám
– K., místo aby přijal dalšího klienta, pouze přemýšlí o svém procesu
– když se továrník vrací, chce s ním ještě mluvit a říká mu o malíři, který pracuje pro soud a který by mu mohl pomoci s jeho procesem
– K. toho ihned využije a odjíždí z banky (další klienty si opět vezme náměstek)
– když K. dorazí k panu Titorellimu, narazí nejprve na partičku děvčat, která mu ukáží správnou cestu a pak celou dobu poslouchají za dveřmi
– nejprve se baví nezávazně, K. však stále spěje k tématu okolo soudu
– Titorelli se ho pak na rovinu zeptá, zda přišel v otázce svého procesu, jelikož si něco již přečetl z dopisu od továrníka, který mu K. dal při příchodu
– řekne K-ovi, že skutečné osvobození je téměř nemožné, že to může udělit pouze vrchní soud a ne nižší soudci, se kterými se Titorelli zná
– může mu pomoci se zdánlivým osvobozením (byl by osvobozen na základě dostatku podpisů soudců, ale jeho proces by mohl být kdykoliv znovu zahájen) nebo s průtahem (proces by stále probíhal, ale zastavil by se v podstatě na nižším stupni, kde by se stále točil dokola)
– Titorelli K-ovi nabídne pomoc, je ochoten se za něj zaručit, ale K. si musí vybrat který způsob chce
– na odchodu si K. s sebou odnese ještě 3 Titorelliho obrazy (úplně totožné)
Kapitola osmá
Obchodník Block + Výpověď advokátovi
– K. se rozhodne jít k advokátovi a dát mu výpověď
– když přijde, otevře mu cizí muž a v pozadí vidí přeběhnout Lenku v košili
– žárlí, myslí si, že muž je Lenčiným milencem
– je mu řečeno, že muž je klientem advokáta, je to obchodník Block
– když Lenka nese advokátovi polévku a ohlásí K-a, baví se zatím Block s K-em
– říká mu, že jeho proces trvá již 5 let, že si zatím najal dalších 5 pokoutních advokátů, upozorňuje K-a na výmysly a nepokračování procesu
– když se Lenka vrátí, dozvídá se K., že Block u advokáta v podstatě bydlí, aby mohl být přijat, kdykoliv advokát che (většinou ho to obtěžuje v době, kdy Block přijde)
– když K. přijde k advokátovi, ten ho nejprve varuje před Lenkou, že se jí líbí všichni obžalovaní
– K. chce dát advokátovi výpověď, ten se ho snaží přesvědčit o nesmyslnosti jeho rozhodnutí
– nechá si zavolat Blocka, aby K-ovi ukázal, čeho je schopen, ukazuje mu ale pouze to, jak je povýšený nad Blockem, Block se ho bojí a ponižuje se před ním
Kapitola devátá
Ve velechrámu
– K. je určen jako doprovod italskému bankovnímu příteli po městských památkách
– když přijde do banky, Ital už je u ředitele, tam se s K-em domluví, že se sejdou až v 10 hodin ve velechrámu
– když tam K. dorazí, Ital nikde není, nejprve K. čeká, ale Ital stále nepřichází
– všimne si kostelníka, který ho naláká k malé kazatelně, na kterou po chvíli vystoupí duchovní
– K. chce odejít, ale duchovní na něj zavolá a ukáže mu, aby přistoupil ke kazatelně
– řekne mu, že je vězeňský kaplan a mluví s ním o jeho procesu, o tom, že to s ním nevypadá dobře
– pak sestoupí ke K-ovi a vypráví mu příběh, který je v uvozovacích spisech k zákonu – venkovan přijde k bráně zákona a chce vejít, dveřník mu to však nedovolí, muž si sedne na stoličku a čeká, až bude moct být vpuštěn, nakonec umírá a dveřník říká, že jde bránu zavřít, jelikož byla určena právě pro tohoto muže
– pak se s duchovním dohadují o významu a chápání tohoto příběhu
– nakonec K. odchází
Kapitola desátá
Konec
– den před K-ovými 31. narozeninami (asi v 9 hodin večer) za ním přijdou dva muži, kteří ho odvedou do lomu (po menších incidentech typu, že K. odmítne jít dál)
– tam mu sundají kabát a košili, posadí ho na zem, opřou o kámen a probodnou mu srdce
atmosféra:
– temná
– surová
– snová
– bizarní
– děsivá
– cítíme strach z toho, co bude
autorův záměr = smysl díla:
– varovat před byrokracií → člověk s ní vede válku i v době míru (je to instituce, která člověka nevyslyší, jen odsuzuje)
– zřejmě chtěl varovat před ideologickými režimy (fašizmus, nacismus, komunismus)
– dílo vyznívá jako existenciální metafora = svobodný obyčejný člověk, který je spokojen, vede nerovnoměrný boj se záhadným soudem a složitým soudním systémem, ve kterém se nikdo nevyzná a boj prohrává
dílo vyznívá jako:
– zoufalství na lidskou ubohostí + neschopností se bránit
– vede to k fyzické + psychické zkáze
postavy:
– popisuje je velmi mlhavě + střízlivě
– objevují se v bezvýchodných situacích bez zjevného důvodu
– jsou ponižovány
– v izolaci → každý jedná sám za sebe
– bývají vyřazeny ze společnosti
seznam postav
- JOSEF K.
- PANÍ GRUBACHOVÁ
- SLEČNA BÜRSTNEROVÁ
- ELZA
- HLÍDAČI FRANTIŠEK A VILDA
- MANŽELKA SOUDNÍHO SLUHY
- STUDENT BERTOLD
- SOUDNÍ SLUHA
- SOUDCE
- ŽENA S MUŽEM Z KANCELÁŘÍ
- MRSKAČ
- NÁMĚSTEK ŘEDITELE
- STRÝČEK ALBERT K.
- EMMA
- LENKA
- ADVOKÁT DR. HULD
- ŘEDITEL KANCELÁŘÍ
- TOVÁRNÍK
- MALÍŘ TITORELLI
- DĚVČATA
- OBCHODNÍK BLOCK
- ŘEDITEL
- ITALSKÝ KLIENT
- DUCHOVNÍ Z VELECHRÁMU
- DVEŘNÍK + MUŽ Z VENKOVA
- DVA MUŽI
charakteristika postav
JOSEF K.
– jméno autor neprozrazuje
– prokurista v bance (úspěšný, pracovitý, spolehlivý, slušný)
– 20 let (umírá v 31)
– jeho život se jednoho dne obrátí naruby → do jeho života zasáhne vyšší síla v podobě byrokracie
– v průběhu románu je zobrazen posun v jeho myšlení:
– zprvu si nepřipouští žádnou vinu, odmítá to
– postupně začne o sobě pochybovat → stále víc si připouští reálnou hrozbu, že je něčím vinen
– nakonec přestane bojovat → proces ho pohltí
– prohraje svou bitvu
– v závěru = zlomený člověk, který se nebrání
NÁMĚSTEK ŘEDITELE
– prototyp byrokrata
– podlý člověk, který využije zaneprázdněnosti JK během procesu → přebírá mu případy
ADVOKÁT DR. HULD
– velmi schopný
– X postava ve službách všemocného systému
– X zaujímá nižší postavení
– JK se setkává elkem se 7 ženami → 3 z nich mu nabízí jakousi pomoc:
ELZA
– přímo v románu nevystupuje
– dozvídáme se, že ji před započetím procesu navštěvoval ve vinárně, kdy pracuje → mimo jiné pracuje jako prostitutka
PANÍ GRUBACHOVÁ
– bytná
– vše sleduje nezúčastněně, nepomáhá
SLEČNÁ BÜRSTNEROVÁ
– zřejmě zašifrovaný monogram Kafkovy milenky Felicie Bauerové (Fraulin Bürstner) → začal román psát v r. 1914 hned po zrušení 1. zásnub
– v závěru se objevuje jako možnost 2. cesty → záhadný symbol
– bydlí ve stejném penzionu
– má nastoupit jako stenotypistka do advokátní kanceláře
– líbí se mu
– dovídáme se od paní B., že se stýká se spoustou mužů
MANŽELKA POSLUHOVAČE
– u soudu, u něhož je K. souzen
LENKA
– ošetřovatelka advokáta Hulda
– JK ji miluje → zjistí časem, že se jí líbí všichni advokátovi klienti + Huld
– vnáší do života JK naději
SLEČNA MONTAGOVÁ
– učitelka francouzštiny, Němka
– stěhuje se ke slečně B. → má být pojítkem mezi ní a JK
EMMA
– sestřenice JK
– epizodní postavy:
STRÝČEK
– z venkova
– drobný statkář
– bývalý poručník JK, kterému byl Josef zavázán
– „strašidlo z venkova“
– od Emmy se dozvěděl, že má JK proces → aby mu pomohl (souvislost ze života → bohatí příbuzní mu skutečně v životě pomáhali)
– ví, že se jedná o těžký soudní případ, že JK potřebuje pomoc
– seznámí ho se svým přítelem, advokátem Huldem → byl přesvědčen, že mu pomůže (nakonec mu JK přestane věřit, dá mu výpověď)
MALÍŘ TITORELLI
– šedá eminence soudního dvora
– vliv na nižší soudce
– Josefovi ho doporučil továrník – klient banky
– maloval nižší soudce + výjevy ze soudních procesů + přírodní výjevy -. tím se živil
– vysvětlil JK v jakém ohledu se za něj může přimluvit → má mezi soudci plno známých
– vysvětlil JK, že osvobození je 3 druhu:
– skutečné osvobození:
– nepřichází v úvahu
– nezná nikoho, kdo by byl někdy skutečně osvobozen
– neexistuje nikdo, kdo by měl vliv na skutečné osvobození
– zdánlivé osvobození
– tady by malíř mohl pomoci
– napíše se na arch papíru, že je JK nevinen, ukázal by to soudcům + zaručil by se, že je nevinen → to by podepsali všichni soudci věřící v nevinu JK → tím vznikne pro obžalovaného „doba naděje“ na osvobození → díky podepsání pouze nižších soudců (nemají právo udělit osvobození s trvalou platností – to má jen nejvyšší soud) dojde k novému zatčení
– průtah
– proces se stále zachovává v nejnižším procesním stádiu
– zdá se být nejlepším řešením
– proces neustává X obžalovaný je protahováním chráněn + žije skoro jako na svobodě
– obě možná řešení znamenají, že obžalovaný není nikdy odsouzen ani osvobozen
OBCHODNÍK BLOCK
– také využívá služeb advokáta Hulda
– advokát ho zastupuje už asi 5 let
– stal se z něj naprosto zdeptaný a ponížený člověk
– už se k advokátovi dokonce i přestěhoval, aby mohl být stále připraven
– „nebyl klient, to byl advokátův pes“
DUCHOVNÍ Z VELECHRÁMU
– tady měl JK provést italského zákazníka banky X byla to past, aby se setkal s duchovním
– vyprávěl mu o dveřích do zákona
– = celé vysvětlení zákona + práva člověka
– dveřník pozval muže do zákona, až když mu nebylo pomoci
– svoboda X nesvoboda → „muž z venkova je opravdu svoboden, může jít kam se mu zachce X jen vchod do zákona je mu zakázán“ X je mu povolen pouze 1 vchod → nemůže se obrátit na jiný vchod
– závěr setkání:
– duchovní řekl „Není třeba, abychom pokládali všechno za pravdivé, jen je třeba, abychom to pokládali za nutné.“
– JK: „Neradostné mínění. Lež se nastoluje jako světový řád.“
– JK pochopí, že zákon je vykonáván lživě + záměrně tragicky ovlivňuje životy lidí
MRSKAČI
– osoby, jejichž prostřednictvím soudní organizace trestá fyzicky svoje zaměstnance
– pro neustálé vyvolávání strachu + poslušnosti
KOMPOZIČNÍ PLÁN
10 kapitol:
– mají své názvy
– některé z kapitol jsou nedokončené
– seřazení v knize určil Max Brod
2 části:
– samotný román Proces
– fragmenty → nedokončené kapitoly + škrtnuté pasáže
kompoziční postup:
– chronologický
– některé kapitoly – volně řazené
– dodnes se odborníci přou o seřazení kapitol
vztah dějových linií:
– řetězový
– děj realizován v událostech, které na sebe navazují
– spjaty s hlavním příběhem
motivy:
– bezvýchodnost
– paradoxní situace
otřesné situace líčeny:
– chladně
– nevzrušeně
– střízlivým stylem
kompozice:
– rámcová
– určeno narozeninami
vnitřní výstavba díla:
– expozice = zatčení JK
– kolize = obvinění JK
– krize = snaha JK o svou obranu v rámci procesu
– peripetie = rezignace JK
– závěr = poprava
závěr:
– tragický
vznik díla:
– Kafka nejdříve utvořil 1. a poslední kapitolu
– do tohoto rámce vsazoval lineárním rozvíjením děje další kapitoly
kniha nemá skoro žádný dějový spád:
– kromě samotného konce
– rozbor psychiky JK
JAZYKOVÝ PLÁN
jazyk:
– spisovný
forma:
– er- forma
syntax:
– postavy mluví přímou řečí
– hlavní postava vede vnitřní monology
styl:
– prostě sdělovací
– popisný → autor velmi důkladně popisuje místa + pocit strachu
– charakterizační
– vyprávěcí → vyprávění je nezaujaté, vypravěč je k osudu JK lhostejný
– neutrální slova