Kniha: Proces
Autor: Franz Kafka
Přidal(a): Szskey, David Surák
Franz Kafka (1883-1924)
- Pražský německy píšící spisovatel židovského původu
- Rodina německého obchodníka, nerozuměl si s otcem (otec nechápal jeho povahu, on obdivoval jeho sílu) à pocit nedostatečnosti
- Rodinou nucené studium práv, úředník v pojišťovně
- Komplikované vztahy se ženami (3x zasnouben – z toho 2x s tou samou ženou – nikdy se neodhodlal ke sňatku)
- Nekouřil, nepil (ani čaj a kafe), vegetarián, slušný a hodný člověk
- bolesti hlavy, deprese, nešťastný, smutný, slabý, osamělý
- Zemřel na tuberkulózu
- Hodně svých děl zničil a v závěti pověřil Maxe Broda, aby zničil zbytek – ten to ale vydal à nepsal pro čtenáře, ale pro sebe
Tvorba:
- Za jeho života bylo jeho dílo téměř neznámé (i poté byla jeho díla komunismem potlačována)
- V dílech se projevuje jeho duševní rozpolcenost (izolace německého autora židovského původů v pražském prostředí)
- Hlavní hrdinové jsou předmětem ponižování a posměchu (často autobiografické rysy), bloudí světem, nejsou schopni se s ním dorozumět, pocit viny, ale neví se za co
- Absurdní situace, dějí se věci, které odporují logice à jako ve snu, detailní popisy
- Chladný a věcný styl psaní à protokolní styl
- Proces – román, kde se prolíná reálná a fantastická rovina, bezmoc jedince k universálním zákonům a zákonům lidské psychiky
- Zámek – román o zeměměřiči K., který přichází do vesnice, kde se chce usadit, musí splnit nějaký úkol
- Amerika (Nezvěstný) – román o šestnáctiletém mladíkovi, kterého otec pošle do Ameriky na zkušenou
- Ortel – povídka o Kafkově vztahu s jeho otcem
- Venkovský lékař – povídka
- V kárném táboře – povídka (napsal jí během tří dnů) o návštěvě cestovatele ve vojenském táboře, kde má přihlížet potrestání vojenského sluhy
- Jeho díla jsou existencialistická, i když v té době to ještě nebyl směr (byl až po 2SV)
- Cílem života je smrt
- Svými činy sami ovlivňujeme svůj život
Literárně-historický kontext
- Moderní próza 1. Pol. 20. Stol. = experimentální próza
- Méně děje v příběhu, subjektivní pohled autora, nedodržování časové osy
- Upozorňuje na problémy dané doby (v příběhu je ale neřeší)
- Pražská německá literatura – okruh německy píšících autorů žijících v Praze za první republiky (většina byla židovského původu à tragický konec (2SV)
- Meziválečné období – rostoucí politická nestabilita, totalita, vědecký pokrok (rozvoj letecké dopravy, radiového vysílání), hospodářská krize
- Totalitní režimy
- Fašismus – vznik v Itálii – totalitní diktatura silný stát
- Nacismus – Německo – Třetí říše (Hitler)- upjatý nacionalismus, rasismus, antisemitismus, …
- většina pražských německých literátů emigrovala (včetně Kafky)
- Totalitní režimy
- Avantgarda = světová poezie počátku 20. století
- Kubismus – zejména malířství a architektura
- Kubofuturismus
- Futurismus – věda, pohyb, odklon od minulosti
- Expresionismus – protiklad impresionismus a naturalismu, vlastní požitky a pocity
- Neorealismus – nový pohled na realitu
- Surrealismus – osvobození mysli, Freudova psychoanalýza
- Dadaismus – revolta proti válečným hrůzám
- Filozofická a filozofující próza
- Sociálně-kritická próza
- Poetismus – ČSR, oproštění od politiky, optimistický pohled na svět (Nezval, Seifert)
Autoři
- Pražská německá literatura
- Max Brod (zveřejnil Kafkova díla a jeho Hlídku), Egon Erwin Kisch (Pasák)
- Německo
- Bratři Mannové (Budenbookovi), Lion Feuchwanger (Žid Suss)
- Francie
- Antoine de Saint Exupery (Malý princ), Marcel Proust (Hledání ztraceného času)
- Amerika
- Francis Scott Fitzgerald (Velký Gatsby, Podivuhodný případ Benjeminna Buttona)
- Anglie
- George Bernard Shaw (Pygmalion), James Joyce (Odysseus), Virginia Woolfová (Paní Dallowayová)
- Rusko
- Boris Pasternak (Doktor Živago), Michail Bulgakov (Mistr a Markétka), Maxim Gorkij (Matka), Michail Šolochov (Osud Člověka)
Rozbor díla podle tří plánů
1) Tematický plán
- Literární druh: próza, epika
- Literární žánr: psychologický román
- Téma: proces Josefa K., který nechápe důvod jeho obvinění
- Motiv: bezvýchodná, paradoxní situace, zoufalý člověk se snaží porozumět nepřátelskému světu
Časoprostor:
- Doba: není blíže určeno – jeden rok (blízká minulost či současnost)
- Místo: jak již název napovídá, románem z prostředí soudů, které Kafka jako vystudovaný právník dobře zná (po studiích byl dokonce rok u soudu zaměstnán).
Děj (obsah) díla
Hlavním hrdinou románu je Josef K., prokurista velké banky v nejmenovaném městě (dle některých znaků se obecně usuzuje na Prahu). V den svých třicátých narozenin se Josef K. neprobouzí sám. Do jeho bytu vnikli dva muži s příkazem zatknout ho. Důvod zatčení mu není sdělen (a není mu sdělen až do samého závěru knihy). Protože sám o žádném provinění neví, od začátku opakuje, že je nevinen.
Hlavní hrdina je ponechán na svobodě a postupně předvoláním k výslechu a vyšetřování na půdu činžovního domu za centrem města, kde sídlí kanceláře soudu. Soud se dle Kafkova líčení vyznačuje přítmím a nehybným vzduchem plným prachu dokreslujícím dusnou atmosféru strachu a pochybností. Josef K. považuje zpočátku obžalobu za omyl, či nesmyslné udání a bere vše, co s procesem souvisí, jako žert. U výslechu odmítá vypovídat a přítomné udiví svým negativním stanoviskem. Snad i proto se do samého konce nedozví předmět obžaloby a je ponechán ve sžírající nejistotě.
Postupem času se začíná Josef K. znepokojovat a pokouší se svůj proces ovlivnit. Využívá různých prostředků: vyhledá radu advokáta, ale pokouší se soud ovlivnit i prostřednictvím malíře soudců. Dozvídá se, že soud představuje rozvětvenou, nepřehlednou organizaci fungující podle vlastních pravidel. Zjišťuje, že soud neuznává hmatatelné důkazy neviny a ovlivnit jej je prakticky nemožné. Advokát vysvětluje, že skutečné zproštění viny neexistuje, možný je pouze odklad procesu. Stupňující se snaha ovlivnit proces představuje břemeno obrovské námahy, která vzbuzuje nesnesitelnou nejistotu i v člověku, který si byl původně svou nevinnou zcela jist. Josef K. pochybuje sám o sobě, nikdy nespatří své soudce ani neslyší rozsudek.
V předvečer svých jednatřicátých narozenin je odveden do opuštěného lomu dvěma muži v oblecích. Jeho rozsudkem je smrt ranou dýky do srdce. Odpor ze strany zlomené osobnosti se už nedostavuje.
Postavy:
- Josef K. je úspěšný úředník, do jehož života náhle zasahuje vyšší síla v podobě mocné ruky byrokracie. Jakákoli vzpoura je marná. Síla, kterou nemůže ovlivnit, nakonec ukončí jeho život, aniž by se bránil.
- náměstek – prototyp oportunistického byrokrata. Využívá zaneprázdněnosti hlavního hrdiny procesem a dere se na jeho post.
- advokát – osoba ve službách všemocného systému. Nižší článek rozvětvené organizace, který ji nedokáže ovlivnit, ač je její součástí.
- malíř soudů – šedá eminence soudního dvora, která má sice určitý vliv na konkrétní soudce, přesto ale fungování celého systému neovlivní.
- strýc – bohatý strýc Josefa K., který nad ním drží ochrannou ruku. Autor zde čerpá z vlastních zkušeností, protože i jemu v práci a jinde napomáhali bohatí příbuzní především z matčiny strany.
- Leni – služka vlivného strýce. Jedna z mála ženských postav knihy, která vnáší světlo do temného příběhu.
- mrskač – osoba jejímž prostřednictvím soudní organizace fyzicky trestá své zaměstnance. Umocňuje pocit děsu, kterým má soud působit.
Výklad díla:
Proces je jedním z nejvýznamnějších literárních obrazů daného období. Zachycuje pohnutou atmosféru tolik příznačnou pro celé dvacáté století. Představuje válku v době míru – válku člověka se sebou samým a především s odlidštěnými byrokratickými institucemi, které jsou hluché k problémům obyčejného člověka.
2) Kompoziční plán:
- Jedná se o psychologický román, jehož děj se realizuje v událostech.
- 10 kapitol + několik nedokončených (bylo vydáno po smrti Maxem Brodem – obtížně chronologicky zařaditelné fragmenty)
- 2 části (1 je 10 kapitol a druhá je sepsaná z nedokončených zbylých kapitol)
- Kompozice románu je rámcová – děj se odehrává v průběhu jednoho roku a je ohraničen narozeninovými dny hlavního hrdiny Josefa K. Postup vyprávění je chronologický, přestože o přesné pořadí kapitol Kafkova rukopisu se vedou dodnes spory.
- Účinek textu na čtenáře je umocněn mizivým účinkem počínání Josefa K. v jeho procesu. V průběhu románu se střídá aktivní snaha ovlivnit činnost soudu s rezignací a smířením s událostmi.
3) Jazykový plán:
- Autor užívá spisovného jazyka, vypráví děj v er-formě.
- Postavy promlouvají přímou řečí, ale probíhají i vnitřní monology hlavního hrdiny Josefa K.
- Využíván je styl prostě sdělovací a popisný. Důkladně je líčena atmosféra různých míst (např. dusná atmosféra v soudní budově, evokující stísněnost a strach).
- Autor používá slohově bezpříznakových slov. Dále pak odborné výrazy (právnické), archaismy (málo), metafory, metonymie, přirovnání, ironie, personifikace
- Vyprávění je jakoby nezaujaté a vypravěč je k osudům Josefa K. lhostejný.