Kniha: R.U.R.
Autor: Karel Čapek
Přidal(a): Verča
Literární a obecně kulturní kontext:
O autorovi:
- Narodil se 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích v rodině lékaře.
- S rodiči se brzy přestěhoval do Úpice – základní škola (Základní škola Bratří Čapků)
- Poté studoval na Gymnáziu v Hradci Králové, odkud musel přestoupit na Gymnázium v Brně
- Roku 1915 ukončil doktorátem studium na Filozofické fakultě UK v Praze .
- V letech 1910 – 1911 byl Karel Čapek na studijním pobytu v Paříži a v Berlíně.
- Krátce působil jako vychovatel v šlechtické rodině.
- Působil jako redaktor v několika časopisech: Národní listy, Nebojsa, Lidové noviny.
- V letech 1921–1923 byl dramaturgem i režisérem Vinohradského divadla.
- Oženil s herečkou a dlouholetou přítelkyní Olgou Scheinpflugovou.
- Poslední tři roky svého života prožil ve Strži u Staré Huti. Zemřel 25. prosince 1938 na plicní edém.
- Byl pohřben na vyšehradském hřbitově v Praze.
Autor a jeho tvorba:
- polovina 20. století. Období dvou válek, hospodářské krize, ale i výrazného technického pokroku.
- Vznik Československého státu (po 1. sv. v.). Následuje hospodářský rozvoj přerušený celosvětovou ekonomickou krizí (30. léta). Nástup fašismu. Mnichovská zrady (1938) a okupace. Vyústění situace v 2. sv. v.
- Autor se řadí do demokratického proudu literatury, kam se řadí i Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass, František Langer nebo Ferdinand Peroutka.
- Dlaší díla: Bílá nemoc, Věc Makropulos, Továrna na absolutno, Matka
1. období:
– Agnosticismus + skeptismus
– Loupežník
2. období
- Čapek zastává názor, že technika je zneužitelná proti lidem => utopie nedůvěřivých k převratným vědeckým vynálezům
- Dramatické a románové utopie, převratné vynálezy ohrožující člověka.
- U. R., Ze života hmyzu, Továrna na absolutno, Krakatit, Věc Makropulos
3. období
- Období charakterizující zejména soubory próz psaných původně pro n oviny, krátké povídky, fejetony
- Povídky z jedné a druhé kapsy
4. období
- Noetická románová trilogie
- Noetika = teorie o poznání (romány spojuje problém poznání pravdy – o smrti, o člověku- a o možnostech poznání)
- Hordubal, Povětroň, Obyčejný život
5. období
- Reakce na válečné přípravy a fašistické nebezpečí, Mnichov, odmítnutí emigrace, zklamání zradou západních demokracií
- Ohrožení lidskosti civilizace – nutnost sjednotit síly proti fašismu
- Válka s mloky
Protiválečná a protifašistická dramata:
- Bílá nemoc, Matka
Téma a motivy:
- Dílo je varováním lidské rase o možném zneužití vědy a techniky. Autor zde vyjadřuje obavu o zachování lidství, i když v závěru můžeme nalézt jistou naději.
- Obava o osud lidstva.
- Děj se odehrává v budoucnosti, ale řeší problémy přítomnosti.
- Vzniklo zde slovo ROBOT. Bylo odvozeno od slova robota (práce). Robot=člověk schopný pracovat, nikoli však myslet. Jeho původ je připisován Karlovi, ale pravdou je, že ho vymyslel Karlův bratr Josef.
Děj:
- Kniha začíná tím, že Helena přijíždí do R.U.R. Je provedena po firmě a je jí vysvětlen postup výroby Robotů. Heleně se nelíbí, že Roboti nemají žádná práva a jak s nimi lidé zacházejí. Poté se jí Domin zeptá, zda by tam s nimi nezůstala a nestala se jeho ženou, protože se do ní všichni zamilovali.
- Děj se posouvá o 10 let, během kterých se odehrál nespočet válek a přestaly se rodit děti, protože lidé se stali vlastně přežitkem. Helena spálí Rossumův rukopis, který je klíčem k výrobě Robotů, protože se jich bojí a přemluví Dr. Galla, aby začal vyrábět Roboty s duší. On to udělá, protože ji miluje. Helena si myslí, že kdyby byli Roboti alespoň trochu jako lidé, tak by lidi nemohli tak nenávidět. Zároveň by chtěla, aby všichni opustili firmu a odjeli někam hodně daleko.
- Poté zjišťují že jsou ze všech stran obklíčeni Roboty, kteří se nejen tam, ale i po celém světě začali bouřit.
- Alquist se stává posledním člověkem na planetě a Roboti po něm chtějí, aby znova sepsal klíč k výrobě Robotů, protože Roboti chátrají a sami se neumí rozmnožovat.
- Alquist tedy začne pitvat živé Roboty. Chce k tomu využít robotku Helenu, Robot Primus se ale nabídne místo ní, protože ji miluje. Nechá oba naživu – nový Adam a Eva. Život nezahyne, jen lidé zahynuli. Z lásky se zrodí nový život.
Časoprostor:
- Čas: bez bližšího časového určení – budoucnost
- Místo: R. U. R. – budova továrny Rossumových Univerzálních Robotů
Kompoziční výstavba:
- Chronologický postup – děj plyne za sebou (žádná retrospektiva)
- Princip rychlých dialogů, které posouvají děj kupředu. Pouze v závěru je dlouhý Alquistův monolog.
- Psané epikou
Literární druh a žánr:
- Literární druh: Drama
- Literární žánr: Tragédie (zprvu komedie, která se postupem času přemění v tragédii)
- Hra o 3 dějstvích + předmluva
Vypravěč/lyrický subjekt:
- Není to psáno ani er ani ich formou, jelikož je to drama.
Postavy:
- Roboti – Marius, Sulla, Damon, Radius, Primus, Robotka Helena, vypadají jako lidé, ale uvnitř jsou stroji, nemají city, význam – vykonávat místo lidí práci ( Primus a Helena – projev lidského citu(lásky) u obyčejných strojů, šance na zachování lidství ve světě bez lidí)
- Harry Domin – centrální ředitel R.U.R., chce člověka osvobodit od dřiny,
- Helena Gloryová – Dominova žena, bála se Robotů, ztělesnění ženského laskavého přístupu
- Fabry – generální technický ředitel R.U.R.
- Gall – přednosta fyziologického a výzkumného oddělení R.U.R.
- Hallemeier – přednosta ústavu pro psychologii a výchovu robotů
- Busman – generální komerční ředitel R.U.R
- Alquist – šéf staveb R.U.R., je zastánce lidské práce
- Nána – Helenina chůva
Čapek staví proti sobě 2 postoje lidí:
- Domin a vedení fabriky- chtějí osvobodit člověka od práce, vyrábí stále víc robotů, úsilí vnutit světu svoji pravdu.
- Nána, Alquist, Helena- výroba robotů je proti přírodě, považují za největší hodnotu lidský život (Čapek pomocí Alquista vyjadřuje myšlenku, že práce šlechtí a že pokrok v technice nemusí vždy vést ke zlepšení podmínek).
Vyprávěcí způsoby:
- Drama
Typy promluv:
- Monology a dialogy
Jazykové prostředky a jejich funkce:
- Kniha je psaná ve spisovném jazyce. Jedinou výjimkou je Nána, která mluví nespisovně(Dyť vona je jak malý dítě.).
- Termíny (některé i neologismy): koloidální, Cyclamen Henae, chemická syntéza, katalyzátory, zkumavky
– funkce: atmosféra v laboratoři a pokrokové civilizace
- Scénické poznámky
Tropy a figury a jejich funkce:
- Personifikace (Změklé zmodralé rty, co to brebtáte?)
- Apostrofa (Změklé zmodralé rty, co to brebtáte?)