R.U.R. – rozbor díla k maturitě (4)

 

Kniha: R.U.R.

Autor: Karel Čapek

Přidal(a): Verča

 

 

Literární a obecně kulturní kontext:

O autorovi:

  • Narodil se 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích v rodině lékaře.
  • S rodiči se brzy přestěhoval do Úpice – základní škola (Základní škola Bratří Čapků)
  • Poté studoval na Gymnáziu v Hradci Králové, odkud musel přestoupit na Gymnázium v Brně
  • Roku 1915 ukončil doktorátem studium na Filozofické fakultě UK v Praze .
  • V letech 1910 – 1911 byl Karel Čapek na studijním pobytu v Paříži a v Berlíně.
  • Krátce působil jako vychovatel v šlechtické rodině.
  • Působil jako redaktor v několika časopisech: Národní listy, Nebojsa, Lidové noviny.
  • V letech 1921–1923 byl dramaturgem i režisérem Vinohradského divadla.
  • Oženil s herečkou a dlouholetou přítelkyní Olgou Scheinpflugovou.
  • Poslední tři roky svého života prožil ve Strži u Staré Huti. Zemřel  25. prosince 1938 na plicní edém.
  • Byl pohřben na vyšehradském hřbitově v Praze.

 

Autor a jeho tvorba:

  • polovina 20. století. Období dvou válek, hospodářské krize, ale i výrazného technického pokroku.
  • Vznik Československého státu (po 1. sv. v.). Následuje hospodářský rozvoj přerušený celosvětovou ekonomickou krizí (30. léta). Nástup fašismu. Mnichovská zrady (1938) a okupace. Vyústění situace v 2. sv. v.
  • Autor se řadí do demokratického proudu literatury, kam se řadí i Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass, František Langer nebo Ferdinand Peroutka.
  • Dlaší díla: Bílá nemoc, Věc Makropulos, Továrna na absolutno, Matka

 

1. období:

–  Agnosticismus + skeptismus

– Loupežník

 

2. období

  • Čapek zastává názor, že technika je zneužitelná proti lidem => utopie nedůvěřivých k převratným vědeckým vynálezům
  • Dramatické a románové utopie, převratné vynálezy ohrožující člověka.
  • U. R., Ze života hmyzu, Továrna na absolutno, Krakatit, Věc Makropulos

 

3. období

  • Období charakterizující zejména soubory próz psaných původně pro n oviny, krátké povídky, fejetony
  • Povídky z jedné a druhé kapsy

 

4. období

  • Noetická románová trilogie
  • Noetika = teorie o poznání (romány spojuje problém poznání pravdy – o smrti, o člověku- a o možnostech poznání)
  • Hordubal, Povětroň, Obyčejný život

 

5. období

  • Reakce na válečné přípravy a fašistické nebezpečí, Mnichov, odmítnutí emigrace, zklamání zradou západních demokracií
  • Ohrožení lidskosti civilizace – nutnost sjednotit síly proti fašismu
  • Válka s mloky

 

Protiválečná a protifašistická dramata:

  • Bílá nemoc, Matka

 

Téma a motivy:

  • Dílo je varováním lidské rase o možném zneužití vědy a techniky. Autor zde vyjadřuje obavu o zachování lidství, i když v závěru můžeme nalézt jistou naději.
  • Obava o osud lidstva.
  • Děj se odehrává v budoucnosti, ale řeší problémy přítomnosti.
  • Vzniklo zde slovo ROBOT. Bylo odvozeno od slova robota (práce). Robot=člověk schopný pracovat, nikoli však myslet. Jeho původ je připisován Karlovi, ale pravdou je, že ho vymyslel Karlův bratr Josef.

 

Děj:

  • Kniha začíná tím, že Helena přijíždí do R.U.R. Je provedena po firmě a je jí vysvětlen postup výroby Robotů. Heleně se nelíbí, že Roboti nemají žádná práva a jak s nimi lidé zacházejí. Poté se jí Domin zeptá, zda by tam s nimi nezůstala a nestala se jeho ženou, protože se do ní všichni zamilovali.
  • Děj se posouvá o 10 let, během kterých se odehrál nespočet válek a přestaly se rodit děti, protože lidé se stali vlastně přežitkem. Helena spálí Rossumův rukopis, který je klíčem k výrobě Robotů, protože se jich bojí a přemluví Dr. Galla, aby začal vyrábět Roboty s duší. On to udělá, protože ji miluje. Helena si myslí, že kdyby byli Roboti alespoň trochu jako lidé, tak by lidi nemohli tak nenávidět. Zároveň by chtěla, aby všichni opustili firmu a odjeli někam hodně daleko.
  • Poté zjišťují že jsou ze všech stran obklíčeni Roboty, kteří se nejen tam, ale i po celém světě začali bouřit.
  • Alquist se stává posledním člověkem na planetě a Roboti po něm chtějí, aby znova sepsal klíč k výrobě Robotů, protože Roboti chátrají a sami se neumí rozmnožovat.
  • Alquist tedy začne pitvat živé Roboty. Chce k tomu využít robotku Helenu, Robot Primus se ale nabídne místo ní, protože ji miluje. Nechá oba naživu – nový Adam a Eva. Život nezahyne, jen lidé zahynuli. Z lásky se zrodí nový život.

 

Časoprostor:

  • Čas: bez bližšího časového určení – budoucnost
  • Místo: R. U. R. – budova továrny Rossumových Univerzálních Robotů

 

Kompoziční výstavba:

  • Chronologický postup – děj plyne za sebou (žádná retrospektiva)
  • Princip rychlých dialogů, které posouvají děj kupředu. Pouze v závěru je dlouhý Alquistův monolog.
  • Psané epikou

 

Literární druh a žánr:

  • Literární druh: Drama
  • Literární žánr: Tragédie (zprvu komedie, která se postupem času přemění v tragédii)
  • Hra o 3 dějstvích + předmluva

 

Vypravěč/lyrický subjekt:

  • Není to psáno ani er ani ich formou, jelikož je to drama.

 

Postavy:

  • Roboti – Marius, Sulla, Damon, Radius, Primus, Robotka Helena, vypadají jako lidé, ale uvnitř jsou stroji, nemají city, význam – vykonávat místo lidí práci ( Primus a Helena – projev lidského citu(lásky) u obyčejných strojů, šance na zachování lidství ve světě bez lidí)
  • Harry Domin – centrální ředitel R.U.R., chce člověka osvobodit od dřiny,
  • Helena Gloryová – Dominova žena, bála se Robotů, ztělesnění ženského laskavého přístupu
  • Fabry – generální technický ředitel R.U.R.
  • Gall – přednosta fyziologického a výzkumného oddělení R.U.R.
  • Hallemeier – přednosta ústavu pro psychologii a výchovu robotů
  • Busman – generální komerční ředitel R.U.R
  • Alquist – šéf staveb R.U.R., je zastánce lidské práce
  • Nána – Helenina chůva

 

Čapek staví proti sobě 2 postoje lidí:

  • Domin a vedení fabriky- chtějí osvobodit člověka od práce, vyrábí stále víc robotů, úsilí vnutit světu svoji pravdu.
  • Nána, Alquist, Helena- výroba robotů je proti přírodě, považují za největší hodnotu lidský život (Čapek pomocí Alquista vyjadřuje myšlenku, že práce šlechtí a že pokrok v technice nemusí vždy vést ke zlepšení podmínek).

 

Vyprávěcí způsoby:

  • Drama

 

Typy promluv:

  • Monology a dialogy

 

Jazykové prostředky a jejich funkce:

  • Kniha je psaná ve spisovném jazyce. Jedinou výjimkou je Nána, která mluví nespisovně(Dyť vona je jak malý dítě.).
  • Termíny (některé i neologismy): koloidální, Cyclamen Henae, chemická syntéza, katalyzátory, zkumavky

– funkce: atmosféra v laboratoři a pokrokové civilizace

  • Scénické poznámky

 

Tropy a figury a jejich funkce:

  • Personifikace (Změklé zmodralé rty, co to brebtáte?)
  • Apostrofa (Změklé zmodralé rty, co to brebtáte?)
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.