Kniha: Babička
Autor: Božena Němcová
Přidal(a): kadli.crazy
1) Kontext
a) společenský
- Babička nejslavnější dílo Boženy Němcové byla vydána v r. 1855, v době Bachova absolutismu a tvrdé rakouské cenzury po porážce revoluce 1848.
- B. Němcová žila v bídě, trápila se pro zemřelého syna Hynka
- špatné podmínky pro psaní
b) literární
- dobou vydání Babičky se autorka zařadila nejen do poslední (třetí) generace národního obrození, ale už i do generace májovců, kteří pod vedením Jana Nerudy vstoupili do české literatury almanachem Máj v roce 1858
- její dílo ovlivněno romantismem a biedermeierem, který byl zidealizovaný, idealizované postavy
- současníci: K. H. Mácha, K. H. Borovský, K. J. Erben, J. K. Tyl
- pokus o první román: Pohorská vesnice- zpoždění o jednu generaci oproti světu (Pohorská vesnice 1856, Otec Goriot – 1835)
- Babička – 1855 (C. W. Whitman: Stébla trávy)
- V zámku a podzámčí – 1857 (C. Ch. Baudelaire: Květy zla, G. Flaubert: Paní Bovaryová)
2) Autor
a) osoba
Božena Němcová (4.2.1820/1817 -21.1.1862)
- původní jméno Barbora Panklová
- narodila se ve Vídni, dětství v Ratibořicích u České Skalice
- velký vliv její babičky
- vzala si úředníka finanční stráže Josefa Němce pro vlastenecké smýšlení, nebyla s ním šťastná
- často měnili místo pobytu -> poznání různých prostředí a lidských typů
- měla 4 děti
- trpěli nouzí, špatné vztahy mezi manželi, smrt syna Hynka
- zemřela zcela vyčerpaná
b) dílo
- Babička (1855)
- Pohorská vesnice
- V zámku a v podzámčí
- Divá Bára
- Karla
- Obrazy z okolí domažlického
- Národní báchorky a pověsti
3) Vlastní rozbor (stránka obsahová)
a) téma
- Ukázat harmonický život prostých lidí, vzor dokonalosti člověka.
- Částečně autobiografické dílo obsahuje vlastní vzpomínky autorky na dětství
Obsah:
- Hl. téma je ztvárněno v 1. části- příjezd babičky na Staré Bělidlo k Tereze Proškové.
- Moudrá, pracovitá, ušlechtilá žena s nelehkými životními zkušenostmi má opatrovat 4 vnoučata (Barunku, Jana, Vilémka a Adélku) a zároveň pomáhá s hospodářstvím.
- Pozitivně zasahuje do osudů lidí, které potkává (chudý Kudrna, Kristla a Míla, Hortenzie ze zámku).
Vedlejší téma
- představuje 2. část knihy. Ta chronologicky popisuje průběh jednoho roku na venkově (svátky, obřady, tradice). Kniha končí babiččinou smrtí a slovy kněžny Zaháňské: „Šťastná to žena…“
Děj díla
Terezka se se svými dětmi a manželem stěhují do Čech a proto píše své mamince, aby se za nimi odstěhovala. Babička ještě nikdy neviděla svá vnoučata, protože žila ve Vídni bez ní.
Když se přestěhuje, pomáhá dceři s domácími pracemi, výchovou dětí a krmením zvířat, kterých mají několik. V údolí se babička seznámí s kněžnou a slečnou Hortenzií, které ji mají velice rády. Děti vychovává spravedlivě, k víře v Boha a ke skromnosti.
Ve vesnici žije i Viktorka, která se zamilovala do vojáka. Ten ji občas sleduje a proto se Viktorka zbláznila a žije v lese, občas se hlasitě směje u splavu. Zemřela při bouřce, když na ni spadl strom.
Děti dorůstají a odjíždějí na školy. Jenže babička po nějaké době onemocní a děti se ze studií vracejí, aby se s babičkou mohly naposled rozloučit. Babiččina smrt zasáhne všechny v údolí, protože ji měli velice rádi.
Stručný přehled děje
Autorka vzpomíná na vlastní dětství a svou babičku. Vše je uspořádáno do obrazů např. Příjezd babičky na Staré bělidlo, návštěvy ve mlýně, cesty do myslivny, návštěva zámku, rodinné slavnosti, pouť, příchod pana Bayera – vypravuje o životě na horách, vypravování dětí o škole, popis jednotlivých ročních období – jaro – povodeň, léto – dožínky, podzim – dračky, Mikuláš, zima – štědrovečerní zvyky, masopust, o Viktorce a jejím osudu, líčení babiččiny smrti a jejího pohřbu (doplnil Csfrd).
Dílčí téma
- Viktorčin příběh
- Kristla s Mílou
- příběh Hortensie
- Kudrnovi
- lidové zvyky
b) idea – základní myšlenka díla
- oslava moudrosti, pracovitosti, šlechetnosti venkovského člověka, jeho vlastenectví a vztahu k domovu, jazyku, českému národu
c) námět
- život na venkově koncem 18. a počátkem 19. století, vlastní vzpomínky B. Němcové na dětství, předloha- vlastní babička
d) charakteristika prostředí
- idylické prostředí venkova, malé vísky
přírodní
- Ratibořické údolí – Staré Bělidlo
- krásná okolní příroda, lesy, splav…
- staré dřevěné domky s došky
- popis přírody ve čtyřech ročních období
společenské
- reálné – obyčejný venkovský lid-prostředí rodiny Proškových, babičky, zámecké vrchnosti (komtesa, kněžna)
e) charakteristika postav
hlavní hrdina – Babička (Magdalena Novotná)
- pracovitá žena s velkou životní zkušeností, morálními hodnotami a moudrostí, plná síly a energie, obětavá, zakládá si na lidových tradicích, má velmi ráda svou dceru a vnoučata, oblíbená u ostatních lidí -> zidealizovaná postava
- autorita nejen pro děti, ale i pro ostatní
- pozitivně zasahuje do osudů lidí ve svém okolí
postavy ostatní
- Baruščini rodiče (Panklovi) – zpanštělá matka a sdílný, srdečný otec
- Děti – Barunka-klidná, hodná, Jan, Vilém a Adélka, rádi poslouchají babiččiny příběhy a rady
- lidové typy – mlynář, Kristla a Jakub, rodina Kudrnova, Viktorka- obyčejná, krásná dívka, zešílela kvůli nešťastné lásce k vojákovi
- panský svět – paní kněžna Zaháňská- jemná, vybrané chování, komtesa Hortenzie
typizace- postava zastupuje svými vlastnostmi a jednáním určitou skupinu lidí
vztahy mezi postavami
- harmonické (s výjimkou poněkud chladnějšího vztahu babička – dcera)
- ústřední postava – Babička – řeší a urovnává hrozící konflikty a osobní tragédie ostatních
- jediná postava, s níž nikdy v knize nedojde k přímé konfrontací ze strany babičky, je Viktorka. Té babička nedokáže pomoci
vztahy postavy – prostředí
- všechny venkovské postavy zapadají do prostředí, ve kterém se pohybují
- obdivují přírodu, chrání ji a milují ji, řada zvyků spojených s přírodou -> soulad s přírodou
- Vzdáleně působí zámek a jeho obyvatelé.
4) Stránka formální
a) žánr a útvar
b) formální rozdělení
- 18 kapitol
- 2 části
- 2 dějová pásma
- příjezd babičky, popis jejího všedního dne, hosté
- od 8. kapitoly – rámec: Staré bělidlo v proměnách ročního období
- prolog – vzpomínka na babičku, přímé oslovení
- epilog – poslední léta babiččina, pohřeb
c) jazykové postupy:
- řetězová, retrospektivní vstupy
d) jazykové postupy
- pozorovatelský realismus
- popis prostředí i postav vyniká plastičností
- střídmý jazyk připomínající mluvenou řeč
- jazyk spisovný, nářečí
- historismy
- archaismy- mošinka, klúcky
- nespisovný jazyk- obyčejní lidé
- neobvyklý slovosled
e) další prostředky uměleckého stylu
- Některé obsáhlé popisné pasáže obsahují složitá souvětí.
5) Přijetí díla
- pozitivní
- velká obliba po celé čtenářské generace
- dílo se stalo českou literární klasikou, povinnou mimočítankovou četbou, vydáno 350 krát, přeloženo do více než 20 jazyků
6) Působení díla
- Pozitivní vliv na celé generace čtenářů.
- Inspirace pro řadu umělců
- Slavní ilustrátoři: Adolf Kašpar, Cyril Bouda
- Sousoší – O. Gutfreund „Babička s dětmi“
- 3 krát filmová adaptace