Babička – rozbor díla k maturitě (4)

rozbor-díla

 

Kniha: Babička

Autor: Božena Němcová

Přidal(a): kadli.crazy

 

 

1) Kontext

a)      společenský

  • Babička nejslavnější dílo Boženy Němcové byla vydána v r. 1855, v době Bachova absolutismu a tvrdé rakouské cenzury po porážce revoluce 1848.
  • B. Němcová žila v bídě, trápila se pro zemřelého syna Hynka
  • špatné podmínky pro psaní

b)     literární

  • dobou vydání Babičky se autorka zařadila nejen do poslední (třetí) generace národního obrození, ale už i do generace májovců, kteří pod vedením Jana Nerudy vstoupili do české literatury almanachem Máj v roce 1858
  • její dílo ovlivněno romantismem a biedermeierem, který byl zidealizovaný, idealizované postavy
  • současníci: K. H. Mácha, K. H. Borovský, K. J. Erben, J. K. Tyl
  • pokus o první román: Pohorská vesnice- zpoždění o jednu generaci oproti světu (Pohorská vesnice 1856, Otec Goriot – 1835)
  • Babička – 1855 (C. W. Whitman: Stébla trávy)
  • V zámku a podzámčí – 1857 (C. Ch. Baudelaire: Květy zla, G. Flaubert: Paní Bovaryová)

 

2) Autor

a)      osoba

Božena Němcová (4.2.1820/1817 -21.1.1862)

  • původní jméno Barbora Panklová
  • narodila se ve Vídni, dětství v Ratibořicích u České Skalice
  • velký vliv její babičky
  • vzala si úředníka finanční stráže Josefa Němce pro vlastenecké smýšlení, nebyla s ním šťastná
  • často měnili místo pobytu -> poznání různých prostředí a lidských typů
  • měla 4 děti
  • trpěli nouzí, špatné vztahy mezi manželi, smrt syna Hynka
  • zemřela zcela vyčerpaná

 

b)     dílo

  • Babička (1855)
  • Pohorská vesnice
  • V zámku a v podzámčí
  • Divá Bára
  • Karla
  • Obrazy z okolí domažlického
  • Národní báchorky a pověsti

 

3) Vlastní rozbor (stránka obsahová)

a)      téma

  • Ukázat harmonický život prostých lidí, vzor dokonalosti člověka.
  • Částečně autobiografické dílo obsahuje vlastní vzpomínky autorky na dětství

Obsah:

  • Hl. téma je ztvárněno v 1. části- příjezd babičky na Staré Bělidlo k Tereze Proškové.
  • Moudrá, pracovitá, ušlechtilá žena s nelehkými životními zkušenostmi má opatrovat   4 vnoučata (Barunku, Jana, Vilémka a Adélku) a zároveň pomáhá s hospodářstvím.
  • Pozitivně zasahuje do osudů lidí, které potkává (chudý Kudrna, Kristla a Míla, Hortenzie ze zámku).

Vedlejší téma

  • představuje 2. část knihy. Ta chronologicky popisuje průběh jednoho roku na venkově (svátky, obřady, tradice). Kniha končí babiččinou smrtí a slovy kněžny Zaháňské: „Šťastná to žena…“

 

Děj díla

Terezka se se svými dětmi a manželem stěhují do Čech a proto píše své mamince, aby se za nimi odstěhovala. Babička ještě nikdy neviděla svá vnoučata, protože žila ve Vídni bez ní.

Když se přestěhuje, pomáhá dceři s domácími pracemi, výchovou dětí a krmením zvířat, kterých mají několik. V údolí se babička seznámí s kněžnou a slečnou Hortenzií, které ji mají velice rády. Děti vychovává spravedlivě, k víře v Boha a ke skromnosti.

Ve vesnici žije i Viktorka, která se zamilovala do vojáka. Ten ji občas sleduje a proto se Viktorka zbláznila a žije v lese, občas se hlasitě směje u splavu. Zemřela při bouřce, když na ni spadl strom.

Děti dorůstají a odjíždějí na školy. Jenže babička po nějaké době onemocní a děti se ze studií vracejí, aby se s babičkou mohly naposled rozloučit. Babiččina smrt zasáhne všechny v údolí, protože ji měli velice rádi.

 

Stručný přehled děje

Autorka vzpomíná na vlastní dětství a svou babičku. Vše je uspořádáno do obrazů např. Příjezd babičky na Staré bělidlo, návštěvy ve mlýně, cesty do myslivny, návštěva zámku, rodinné slavnosti, pouť, příchod pana Bayera – vypravuje o životě na horách, vypravování dětí o škole, popis jednotlivých ročních období – jaro – povodeň, léto – dožínky, podzim – dračky, Mikuláš, zima – štědrovečerní zvyky, masopust, o Viktorce a jejím osudu, líčení babiččiny smrti a jejího pohřbu (doplnil Csfrd).

 

Dílčí téma

  • Viktorčin příběh
  • Kristla s Mílou
  • příběh Hortensie
  • Kudrnovi
  • lidové zvyky

 

b)     idea – základní myšlenka díla

  • oslava moudrosti, pracovitosti, šlechetnosti venkovského člověka, jeho vlastenectví a vztahu k domovu, jazyku, českému národu

 

c)      námět

  • život na venkově koncem 18. a počátkem 19. století, vlastní vzpomínky B. Němcové na dětství, předloha- vlastní babička

 

d)     charakteristika prostředí

  • idylické prostředí venkova, malé vísky 

přírodní

  • Ratibořické údolí – Staré Bělidlo
  • krásná okolní příroda, lesy, splav…
  • staré dřevěné domky s došky
  • popis přírody ve čtyřech ročních období

společenské

  • reálné – obyčejný venkovský lid-prostředí rodiny Proškových, babičky, zámecké vrchnosti (komtesa, kněžna)

 

e)      charakteristika postav

hlavní hrdina – Babička (Magdalena Novotná)

  • pracovitá žena s velkou životní zkušeností, morálními hodnotami a moudrostí, plná síly a energie, obětavá, zakládá si na lidových tradicích, má velmi ráda svou dceru a vnoučata, oblíbená u ostatních lidí -> zidealizovaná postava
  • autorita nejen pro děti, ale i pro ostatní
  • pozitivně zasahuje do osudů lidí ve svém okolí

postavy ostatní

  • Baruščini rodiče (Panklovi) – zpanštělá matka a sdílný, srdečný otec
  • Děti – Barunka-klidná, hodná, Jan, Vilém a Adélka, rádi poslouchají babiččiny příběhy a rady
  • lidové typy – mlynář, Kristla a Jakub, rodina Kudrnova, Viktorka- obyčejná, krásná dívka, zešílela kvůli nešťastné lásce k vojákovi
  • panský svět – paní kněžna Zaháňská- jemná, vybrané chování, komtesa Hortenzie

 

typizace- postava zastupuje svými vlastnostmi a jednáním určitou skupinu lidí

 

vztahy mezi postavami

  • harmonické (s výjimkou poněkud chladnějšího vztahu babička – dcera)
  • ústřední postava – Babička – řeší a urovnává hrozící konflikty a osobní tragédie ostatních
  • jediná postava, s níž nikdy v knize nedojde k přímé konfrontací ze strany babičky, je Viktorka. Té babička nedokáže pomoci

 

vztahy postavy – prostředí

  • všechny venkovské postavy zapadají do prostředí, ve kterém se pohybují
  • obdivují přírodu, chrání ji a milují ji, řada zvyků spojených s přírodou -> soulad s přírodou
  • Vzdáleně působí zámek a jeho obyvatelé.

 

4) Stránka formální

a)      žánr a útvar

 

b)     formální rozdělení

  • 18 kapitol
  • 2 části
  • 2 dějová pásma
  • příjezd babičky, popis jejího všedního dne, hosté
  • od 8. kapitoly – rámec: Staré bělidlo v proměnách ročního období
  • prolog – vzpomínka na babičku, přímé oslovení
  • epilog – poslední léta babiččina, pohřeb

 

c)  jazykové postupy:

  • řetězová, retrospektivní vstupy

 

d)  jazykové postupy

  • pozorovatelský realismus
  • popis prostředí i postav vyniká plastičností
  • střídmý jazyk připomínající mluvenou řeč
  • jazyk spisovný, nářečí
  • historismy
  • archaismy- mošinka, klúcky
  • nespisovný jazyk- obyčejní lidé
  • neobvyklý slovosled

 

e) další prostředky uměleckého stylu

  • Některé obsáhlé popisné pasáže obsahují složitá souvětí.

 

5) Přijetí díla

  • pozitivní
  • velká obliba po celé čtenářské generace
  • dílo se stalo českou literární klasikou, povinnou mimočítankovou četbou, vydáno 350 krát, přeloženo do více než 20 jazyků

 

6) Působení díla

  • Pozitivní vliv na celé generace čtenářů.
  • Inspirace pro řadu umělců
  • Slavní ilustrátoři: Adolf Kašpar, Cyril Bouda
  • Sousoší – O. Gutfreund „Babička s dětmi“
  • 3 krát filmová adaptace
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.