Báječná léta pod psa – rozbor díla (3)

rozbor-díla

 

Kniha: Báječná léta pod psa

Autor: Michal Viewegh

Přidal(a): Mišul

 

 

A) Literární teorie

I.) Forma

1. Obecná charakteristika díla

 

Literární druh

 

Literární žánr

  • Deník, satiricky a humorně laděný román, rodinná kronika, melancholická groteska.

 

Literární směr/sloh (obecně doba vzniku díla)

  • Literatura 2. pol. 20.století
  • Po listopadu 1989  a změně režimu dochází k uvolnění politických tabu a také konec politické cenzury. Začíná vycházet nepřeberné množství literatury, bohužel i mnoho ne zcela hodnotných knih. Důsledkem toho je velká komercializace. V české literární obci dochází k zániku Svazu českých spisovatelů, který nahradila Obec spisovatelů.

 

2. Organizace jazykových prostředků

Stylistická charakteristika textu

  • většinou er-forma, místy ich-forma
  • hovorový jazyk, /nejsou však používány hrubé výrazy, spíše místy až
  • poetické/, barvitá přídavná jména, živé dialogy, eufemismy „ „podtukovými polštářky se ukrývá výjimečný talent“, nevšední výrazy : „babička Líba byla ortodoxní turistka“, říkadla, humorná nadsázka, ironie.

 

II.) Obsah

3. Tématiská výstavba (téma)

Vypravěč

  • Forma deníku er- forma ,místy ich – forma
  • Psáno jako deník z pohledu Kvida, občas podoba scénáře,
  • retrospektiva, časové prolínání od roku 1968 /příchod Rusů –  okupace , do roku 1989 – sametová revoluce.

 

Děj a kompozice

  • Celkové téma: autobiografie autora
  • Hlavní téma: literární pokus mladého Kvida, jež své dílo představuje vydavateli
  • Vedlejší téma: zesměšnění komunistického režimu

 

Děj knihy

Začíná seznámením Kvidových rodičů, amatérské herečky a budoucí právničky s ekonomem. Dále nás vede k narození Kvida – matka, po útoku psa (má chorobný strach ze psů), předčasně přímo v divadle porodí. Od té doby je Kvido středem pozornosti celé rodiny, hlavně však babiček. Je to intelektuálně založený chlapec, brýlatý, ale také otylý, z čehož má velké komplexy. Rodina prožívá útrapy komunismu a po roce 1968 se stěhuje z prahy na Sázavu. Zde oba rodiče začínají pracovat v místních sklárnách. Žijí v prosklené terase závodní vily, neboť otec odmítá sloužit režimu a  vstoupit do strany – tím pádem nemá naději na lepší bydlení. Až druhé těhotenství manželky a těžký zápal plic Kvida jej donutí k ústupkům. Také přednes socialistické poezie malého Kvida a jeho kamarádky Jarušky pomohou k novému bydlení. Otec je po letech konečně povýšen, začíná mu růst profesní sebevědomí. Ale to vše končí v momentě, kdy je rodina přistižena s odpůrcem režimu Pavlem Kohoutem. Rázem je z otce vrátný, jeho psychiku vše poznamená natolik, že se začne všeho a všech bát, dokonce si začne vyrábět i vlastní rakev. Poslední ránu mu zasadí Kvido, když odejde z vysoké školy a začne pracovat ve sklárnách, aby se mohl věnovat psaní povídek. Kvidova matka je přesvědčena, že z této situace kolem otce pomůže jen narození vnoučete a tak tímto „úkolem“ pověří Kvida a Jarušku. Bohužel úspěch není takový, jaký matka očekávala. Trochu naděje do této situace přinese až sametová revoluce, která je opět uvede na místa odpovídající jejich vzdělání a i Kvido vydává svou první knihu …

 

Postavy

a) Hlavní

  • Kvido – sečtělý, inteligentní, výřečný chlapec, který však zápasil s tím jak vypadal.
  • Otec Kvida – člověk, který se brání režimu, nechce vstoupit do strany, avšak kvůli rodině je nucen dělat ústupky.
  • Matka Kvida – milující matka, miluje děti a divadlo, je oporou svému muži.

 

b) Vedlejší

  • Paco – mladší bratr Kvida, dobrodruh
  • Jaruška – Kvidova láska a později i životní družka
  • Babička Líba – je popisována jako „ortodoxní“ turistka
  • Babička Věra
  • Dědečkové – Jiří a Josef
  • Ing. Zvára – hloupý avšak režimu poplatný přítel Kvidova otce
  • Šperk – komunista, soudruh , hlupák, šéf podniku.

 

Čas:

  • 1968-1991

 

Prostor: 

  • Praha, Sázava

 

4. Význam sdělení (hlavní myšlenka)

  • Ukázka života v době sedmdesátých let, v době komunismu, paradoxů běžného života.

 

B) Literární historie (zařazení do literárněhistorického kontextu)

1. Společensko-historické pozadí (charakteristika doby vzniku díla)

 

Politická situace

Zhroucení komunismu, nové ideály demokratické společnosti.

 

Základní principy fungování společnosti v dané době (každodenní život)

Spojení tří směrů literatury – oficiálně vydávaná literatura, Samizdatová literatura a exilová lit.

 

Kontext dalších druhů umění (malířství, hudba architektura)

Od osmdesátých let začíná do českého umění pozvolna pronikat postmoderní tendence. Tvorba nové generační skupina, která v té době studovala ukázala,že může dojít ke kooperaci se světovým uměním. Umělci chtějí držet krok se světem. Ke konci století dochází k největšímu rozmachu v oblasti komunikačních technologii, internetu – to vše výrazně zasáhlo jak architekturu, tak výtvarnou kulturu.

 

2.Autor (jak historie ovlivnila jeho tvorbu)

Život autora – vlivy na dané dílo

Knihu původně nechtělo žádné nakladatelství vydat. Její původní název „Rodina Kvida“ byl změněn na „Báječná léta pod psa“. Kniha obsahuje autobiograficé prvky.

 

Život autora – vliv na jeho tvorbu

Autor se narodil 31.3.1962 v Praze. V roce 1980 ukončil maturitou gymnázium v Benešově, vystudoval češtinu a pedagogiku na UK. Již od počátku studia publikoval povídky v Mladé frontě. Krátký čas i jako učitel působil, ale v roce 1993 odchází do redakce nakladatelství Český spisovatel a poté se stává spisovatelem z povolání.

 

Další autorova tvorba

  • Romány – Výchova dívek v Čechách, Účastníci zájezdu, Zapisovatelé otcovský lásky, Román pro ženy, Báječná léta s Klausem, Vybíjená, Román pro muže, Biomanželka, Další báječný rok, Mafie v Praze.
  • Novely – Názory na vraždu /autorova prvotina/, Lekce tvůrčího psaní, Andělé všedního dne.
  • Literární parodie – Nápady laskavého čtenáře, Nové nápady laskavého čtenáře.
  • Povídky – Povídky o manželství a sexu, Krátké povídky pro unavené rodiče,
  • Fejetony – Śvédské stoly, aneb Jací jsme, Na dvou židlích
  • Biografie – Báječný rok /deník z roku 2005/, Další báječný rok /deník z roku 2010/
  • Drama – Růže pro Markétu aneb Večírky revolucionářů /divadelní hra o Sametové revoluci/

 

3. Inspirace daným literárním dílem

Zfilmování, dramatizace (…)

Báječná léta pod psa byla zfilmována v roce 1997 v režii Petra Nikolajeva. Hlavní role si zde zahrál Ondřej Vetchý a Libuše Šafránková /Kvid. rodiče/ . Titulní píseň pro film napsala a zpíval Ivana Hlas. Film byl nominován na Českého lva v šesti kategoriích, žádnou cenu v silné konkurenci nezískal. Avšak divácký ohlas byl velký.

 

Jak dané dílo inspirovalo další vývoj literatury

Autor byl prvním českým spisovatelem, který si vyzkoušel psaní románu na internetu s příspěvky uživatelů tzn. Blogový román Srdce domova. Sám také vede školu tvůrčího psaní pro začínající autory. Je vyhledávaným účastníkem besed pro veřejnost, kde své dílo a myšlenky představuje.

 

C) Literární kritika

Kritika (chápání, hodnocení ) díla a její proměny

Kritikové ve větší míře nepřijímají dílo pozitivně, vyčítají autorovi, že píše „podivným stylem“ a řadí jej k tzv. nízké literatuře. Přesto čtenářskou veřejností je dílo přijímáno velice kladně a Viewegh je nejčtenějším českým spisovatelem. Je držitelem Ceny Jiřího Ortena z roku 1993.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.