Česká literární moderna a generace anarchistických buřičů

 

 Jméno: Česká literární moderna a generace anarchistických buřičů

 Přidal(a): Ziki

 

Literární moderna:

  • moderna – všechny umělecké směry a tendence od poslední třetiny 19. století až do 1. sv. války
  • Znaky: radikalizace společnosti, vliv dekadentních a anarchistických názorů
  • V literatuře: mezigenerační střety – hroutí se představy o národní jednotě, odmítání zastaralých hodnot 19. století, pronikání mod. uměleckých směrů
    • Nejstarší generace autorů (Neruda, Vrchlický, Zeyer)
    • Mladá generace autorů – generace české moderny, anarchističtí buřiči
      • Rozčarováni z vývoje, pesimismus, odklání se od realismu, ovlivněni prokletými básníky, využívají nové umělecké směry (např. syntetismus)
  • Manifest ČM: 1895, literární a politický program (pol. – všeobecné hlasovací právo, svobodu slova, shromažďování, lit. -vytvoření umělecké kritiky jako samostatného oboru, individualismus)
    • Autoři: J. S. Machar, Fr. X. Šalda – významný literární kritik
  • Autoři nejsou vázáni konvencemi, kladen důraz na individualismus
  • Zanikají hranice mezi literárním druhem a žánrem

 

Josef Svatopluk Machar:

  • realista, básník, prozaik, publicista
  • individualista, zaujímal tvrdý postoj k Vídni, církvi a maloměšťáctví, kritika českého státu
  • tvorba: lyrika:
    • Konfiteor I-III – vlastenecká lyrika
    • Čtyři knihy sonetů – sbírka moderních sonetů (politické, ne milostné), obrazy z každodenního života
    • Tristium Vindobona (Žalozpěvy vídeňské) – politická sarkastická sbírka, kritika českých poměrů
    • Epika:
    • Postavení ženy ve spol.
    • Zde by měly kvést růže – sbírka povídek, zobrazení osudů žen, zklamání ze života a reality
    • Magdaléna – veršovaný román, kritika maloměšťáctví, veršovaný román, osudy žen, hlavně prostitutek
    • Svědomím věků – vyjadřuje obdiv silným osobnostem a dějinám, desetidílný cyklus, obdobné dílu Vrchlického (Zlomky epopeje), zahrnuje jeho pojetí vývoje lidstva

V záři helénského slunce (antika), Jed z Judey (křesťanství)…

 

Antonín Sova:

  • básník mnoha směrů (realismus, impresionismus, symbolismus, dekadence)
  • silný vliv krajiny jižních Čech
  • realistická tvorba:
    • Realistické sloky – zobrazuje přírodu J. Čech
  • impresionismus:
    • Květy intimních nálad – sbírka, náladovost, snovost, melancholie
    • Z mého kraje – zobrazení prchlivosti okamžiku
    • Soucit a vzdor – přelomová sbírka, prvky dekadence
  • Symbolismus a dekadence:
    • Zlomená duše – hledání smyslu existence, rozpor mezi snem a skutečností, monology, dekadence
    • Vybouřené smutky
    • Údolí nového království
    • Ještě jednou se vrátíme

 

Otokar Březina:

  • vlastním jménem Václav Jebavý
  • představitel symbolismu a duchovní poezie (hledá Boha)
  • řeší smysl lidské existence, kontext člověka v duchovnu, využívá abstraktnost, mysticismus
  • díla jsou symbolicky spojená barvou či zvukem
  • sbírky:
    • Tajemné dálky – intimní lyrika, pesimistická, osobní zpověď autora, řešení = služba umění
    • Svítání na západě – motivy smrti, smutku, oxymóron, velké množství symbolů, mystika zvítězí nad okolním světem
    • Ruce – sbírka, jednota tvorstva, oslava dělníka
    • Větry od pólů – sbírka
    • Stavitelé chrámů – sbírka
      • Překonává pesimismus, charakteristické znaky: kolektivní hrdinové, víra v budoucnost, optimismus, volný verš, obrací se k Bohu

 

Karel Hlaváček

  • Vytváří osobitý typ českého symbolismu, silný vliv dekadence
  • básník, malíř, publicista (Moderní revue)
  • poetické znaky: melancholie, pesimismus, ponurost, snová krajina, zvukomalba, melodičnost, rytmus
  • sbírky:
    • Pozdě k ránu – náladová lyrika, únik do fantazie, zobrazují básníkovo nitro, vyjadřují jeho pocity
    • Mstivá kantiléna – básnická sbírka (12 balad), vrcholné dílo symbolismu, využívá zvukové motivy, jedná se o spojení symbolismu s dekadentním viděním světa, využití symbolu Gézů (=vzdor), zobrazuje marný boj, osamělost a vzdor

 

Anarchističtí buřiči:

  • Navazují na českou modernu (časopis Nový kult)
  • Intenzivní překladatelská činnost
    • Překládají světovou literaturu moderních uměleckých směrů
  • ve tvorbě překonávají anarchistické postoje a dekadentní tendence – řeší každodenní život
  • odpor vůči všemu starému, brojí proti společnosti („Básníci života a vzdoru“)
  • kritika maloměšťáctví, pokrytectví
  • neutvářejí ucelenou skupinu s jednotným programem
  • posléze překonávají anarchismus

 

Stanislav K. Neumann

  • básník, publicista, prozaik, překladatel
  • prošel intenzivním literárním i politickým vývojem
  • Anarchistický přístup ke světu překonává
  • Tvorba do roku 1918:
    • Útok proti společnosti a církvi, symbolika Satana (= satanismus)
    • Nemesis, bonorum custos – (Spravedlnost, ochránkyně dobrých), ironický výsměch spravedlnosti
  • Symbolismus a dekadence:
    • Silný motiv satana, uzavření etapy v roce 1900
    • Jsem apoštol nového žití – sbírka
    • Apostrofy hrdé a vášnivé – sbírka
    • Satanova sláva mezi námi – sbírka, nejtypičtější
  • Realismus:
    • Příklon k sociální problematice
    • Sen o zástupu zoufajících – sbírka
  • 1905 – 1915:
    • Básnická tvorba, překladatelská činnost, nejvyšší aktivita
    • Kniha lesů vod a strání – přírodní lyrika, založena na citovém vnímání
    • Nové zpěvy – civilismus, oslava pokroku, velkoměsta, dynamického vývoje společnosti

 

Fráňa Šrámek

  • básník, prozaik, dramatik
  • představitel antimilitarismu, vitalismu, využívá sociální podtext
  • přírodní a milostná tématika
  • zaměřuje se na generační střety, citovou stránku života – impresionistický přístup
  • využívá své vlastní zkušenosti (válka, vězení)
  • Tvorba:
    • Života bído, přec tě mám rád – poezie, ironická sbírka
      • Řeší právo na život každého člověka
      • Antimilitarismus, rozčarování ze společenského vývoje
      • Touha po životním štěstí, kontrast se světem konvencí
    • Modrý a rudý (Verše o vojáčcích) – antimilitaristická sbírka
      • symbolismus (modrá – voják, uniforma; rudá – anarchista)
      • autor je prostý voják, o kterém rozhodují nadřízení → zachycuje pohled zdola
      • báseň Raport– za vojáka rozhodují velitelé.
      • Otázka, proč musejí ve válce umírat nevinní lidé
      • Motiv mládí
    • Splav – sbírka
      • báseň Splav– láska, krása přírody, nadšení ze života
      • oslava mládí, expresionistická lyrika
      • splynutí ženy a přírody
    • Měsíc nad řekou – drama
      • impresionismus
      • téma nesplněných životních snů
    • Léto – drama
      • Zesiluje motiv mládí
      • Líčí citové zmatky hlavního hrdiny
    • Stříbrný vítr – próza, impresionistický román
      • impresionismus
      • Jan Ratkin – zmatky jeho dospívání, vzpoura proti jeho otci, společnosti,
    • Žasnoucí voják – soubor povídek
      • povídky o tragédiích vojáků a nesmyslnosti války

 

Karel Toman

  • cestoval po Evropě → poznal revoluční hnutí, zkušenosti s anarchismem
  • žil bohémsky, neschopen podřídit se autoritě,
  • motivy tuláctví, krve, lásky a domova
  • Tvorba:
    • Pohádky krve – sbírka
      • vliv dekadence a symbolismu
      • protispolečenská poezie, spojuje touhu po lásce a zklamání (báseň Píseň)
    • Torzo života
      • erotická lyrika
      • symbolika barev, motiv tuláctví, pohádek
      • nespokojenost s prožitým životem
      • touha po domově, lásce
    • Melancholická pouť
      • srovnává život v cizině a zde – řeší konflikt mezi vzpourou a vztahem k rodné zemi
    • Sluneční hodiny
      • Hledání prvku zakotvení
      • Motiv tuláctví
    • Měsíce– sbírka 12 básní
      • Zobrazení koloběhu času v souvislosti s přírodou
      • Obrací se k tradicím
    • Stoletý kalendář – vrcholná sbírka
      • Vyvrcholení střetu motivu tuláctví a domova, příklon k domovu

 

František Gellner (1881-1914)

  • Spjat s protispolečenskou revoltou (nejtěsnější sepětí)
  • Básník, prozaik, karikaturista, malíř, redaktor Lidových novin v Brně
  • Nikdy nepřekonal svůj anarchistický přístup
  • Charakteristické znaky: ironický, výsměšný postoj ke společnosti, cynismus
  • Základní tématika: erotika
  • Využívá různé literární žánry, antiliterárnost – otevřené zpovědi, které mají šokovat (zprozaizované)
  • Inspirován životem v kabaretech – šansony, kuplety, písně
    • Po nás ať přijde potopa
      • Protispolečensky zaměřená, prolíná se s pesimismem, využívá pamflet
    • Radosti života
      • Ironický, sarkastický přístup, snaha zakrýt touhu po lásce
      • Objevuje se sebeironie
    • Nové verše
      • Postupné uklidňování, odraz dozrávání

 

Viktor Dyk

  • Básník, prozaik, dramatik
  • Představitel protispolečenské literatury, lyrické tvorby
  • Rozpor mezi ideálem a společností
  • Charakteristický znak: ironie, sebeironie, melodický verš, aforistická útočnost
  • lyrika:
    • A porta inferi (Od bran pekelných)
    • Síla života
    • Marnosti
      • Ironická, či sebeironická díla
    • Milá sedmi loupežníků
      • lyrickoepická skladba (formou dialogu, kult síly a vášně, vliv romantismu a anarchismu
      • satira na společenský a politický život
    • Satiry a sarkasmy
    • Pohádky naší vesnice
      • Ironické glosy a komentáře k dobrému dění
      • Útočí proti průměrnosti, malosti a nerozhodnosti lidí
    • Lehké a těžké kroky – válečná tetralogie
      • Téma: právo národa na samostatnost
      • Jedná se o první část, (Následující: Anebo, Okno, Poslední rok)
      • Vlastenecké písně, obrana vlasti
  • Dramatická tvorba:
    • Zmoudření Dona Quijota
      • Symbolické drama, boj za rytířské ctnosti
  • Prozaická tvorba:
    • Krysař
      • Novoklasicistní novela, vystavěná na dialogu
      • Námět čerpá ze staré německé pověsti (13. stol.)
      • Obsahuje morální pointu, tragický příběh o nenaplněné lásce
      • Kritika společnosti, motiv viny a trestu
      • Řeší otázku lidské duše, výrazná symbolika (píšťaly, dítěte)

 

Petr Bezruč

  • mluvčí slezského lidu, se Slezskem byla spjata i jeho tvorba
  • charakteristický prvek: autostylizace = stylizuje se do postav v rámci své sbírky (mluvčí, poutník, tulák, bard)
  • typické postavy horníků, zbojníků… (kolektivní hrdinové)
  • Slezské písně
    • Vycházely původně časopisecky (r. 1909)
    • K příčinám vzniku se řadí: milostné zklamání, krize zdravotního stavu, přijímá odpovědnost za národní a sociální útlak ve Slezsku, boj proti germanizaci a polonizaci
    • Tři tematické okruhy:
  1. Okruh intimní – milostná poezie
  • Motivy nešťastné lásky, zklamání ze zrady, stesk po domově
  • Básně: Jen jedenkrát, a mimo jiné: Labutinka
  • Symbolické znázornění vlasteneckého osudu: básně – Červený květ či Motýl
  1. Okruh sociální – tvorba sociálních balad
  • K významným baladám se řadí například: Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Bernard Žár
  1. Okruh národnostní
  • Například dílo: Kantor Halfar
  • Útočí proti národnostnímu útlaku
  • Nekonvenční pohled na vlastenectví
  • Kritizuje vlastenčení Prahy – díla: Praga Caput Regni; Den Palackého

 

  • Ve sbírkách se objevují skutečné postavy (Markýz Gero a další)
  • Využívá drsný jazyk, nářečí, vulgarismy
  • Básnické prostředky: hyperbola, kontrast, apostrofy





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme celý web, ale nic parádního jsme nenašli :-(.