České drama 20.století – literární období

 

 Jméno: České drama 20.století

 Přidal(a): svetlana

 

 

 

 

1.polovina 20.století

Moderní drama

zejména symbolistické, impresionistické, naturalistické, psychologické, lyrické, „zástupové“, expresionistické, dadaistické, novoklasicistické, poetistické, syntetické

scény: Národní divadlo, Městské divadlo na Královských Vinohradech (od roku 1907)

autoři:

 

Jaroslav Kvapil (1868-1950)

  • poetistické a impresionistické hry: Princezna Pampeliška
  • libreto: Rusalky

 

Jaroslav Gilbert (1871-1936)

  • hry: Vina – psychologické drama

 Falkenštejn – historické drama s prvky symbolismu, impresionismu a filozofické reflexe

 

Jiří Mahen (1882-1939)

  • hry: Jánošík, Mrtvé moře – se sociálními a anarchistickými prvky

 

Viktor Dyk (1877-1931)

  • hra: Zmoudření dona Quijota – svébytný typ historického dramatu

 

Karel Čapek

  • hry: Adam stvořitel, Ze života hmyzu, R.U.R., Věc makropulos, Bílá nemoc, Matka

 

Fráňa Šrámek

  • hry: Měsíc nad řekou, Léto

 

František Langer

  • hry: Jízdní hlídka, Velbloud uchem jehly, Grandhotel Neruda, Dvasedmdesátka

 

Jan Drda

  • hry: Hrátky s čertem

 

Josef Topol

  • hry: Sbohem, Sokrate!

 

Václav Havel

  • hry: Audience, Vernisáž, Protest – jednoaktovky

       Vyrozumění, Zahradní slavnost

 

Zábavní scény, šantány, kabarety

Karel Hašler – písničkář

Kabaret Červená sedma (Jiří Červený, Eduard Bass)

Dedrasbor (dělnické divadlo)

 

Avantgardní divadlo

  • je protějškem kamenných divadel
  • zdrojem inspirace avantgardního divadla jsou zejména lidové zábavy, kabarety, cirkus a filmy (Chaplin)
  • nejvýznamnějšími tvůrci avantgardního dramatu byli:

Vítězslav Nezval (1900-1958)

  • hry: Milenci z kiosku, Manon Lescaut

 

Vladislav Vančura (1891-1942)

  • hry: Alchymista, Josefína

 

Osvobozené divadlo

  • vzniká roku 1926 jako poloprofesionální
  • jsou s ním spojena zejména jména:

 

Jiří Voskovec – Jan Werich – Jaroslav Ježek

  • hry: Vest pocket revue, Golem, Caesar, Osel a stín, Kat a blázen, Těžká barbora

 

D34-41

  • avantgardní experimentální scéna založena v sezóně 1933/34 (další číselné indexy označují vždy konec sezóny)

 

Emil František Burian (1904-1959)

  • režisér a dramaturg, spisovatel, skladatel, výtvarník, herec
  • moderní lyrický divadelní styl – propojení všech složek (textové, mimické, hudební, výtvarné, taneční, světelné), kritický pohled, reakce na společenské dění, využití rytmizované sborové recitace (voiceband)

 

  • různorodý repertoár:
  1. adaptace děl klasiků (Klicpera, Shakespeare, Molière)
  2. dramatizace, zvláště prózy (Haškův Švejk, Dykův Krysař) i poezie (Máchův Máj)
  3. montáže z lidové poezie – Vojna (E. F. Burian)
  4. hry současníků – Brecht – Žebrácká opera

Nezval – Milenci z kiosku, Manon Lescaut

  • roku 1941 divadlo gestapem zavřeno (E.F.Burian v koncentračním táboře), po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E.F.Buriana

 

Protifašistická fronta

  • vzniká koncem 30.let pod tlakem nástupu fašismu a válečných příprav
  • zapojuje se většina českých dramatiků

 

Vladislav VančuraJezero Ukereve

Karel ČapekBílá nemoc, Matka

Osvobozené divadlo, D34-D39, Divadélko pro 99, Větrník

  • roku 1944 je zakázán provoz většiny divadel

 

2.polovina 20.století

  • po 2.sv.válce se české drama ubíralo různými směry
  • první významnější českou poválečnou hrou byly Drdovy Hrátky s čertem
  • léta jsou dobou tuhé cenzury
  • vzniká především tvorba budovatelská a socialisticko-realistická

 

Pavel Kohout (1928)

  • hry: Atest, Marast, August August,august – hry mající jen jedno dějství (aktovky)

 

  • od 2.poloviny 50.let a zejména v 60.letech nastává uvolnění
  • vznikají kvalitní hry, tematicky i žánrově rozmanité např.:

Vítězslav NezvalDnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou

František HrubínSrpnová neděle

 

Studiová divadla (Divadla malých forem)

  • typické pro 60. a 70. léta

 

Semafor

  • Jiří Suchý a Jiří Šlitr – zakladatelé divadla Semafor
  • hry: Člověk s půdy, Zuzana je sama doma, Jonáš a tingltangl, Kytice (Svatební košile)
  • přidal se Jiří Grassman, Miloslav Šimek
  • sbírka povídek Besídka zvláštní školy

 

Divadlo na zábradlíVáclav Havel

 

Reduta

 

Divadlo Járy Cimrmana

  • Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák – zakladatelé
  • nejdřív v Liberci, nyní v Praze
  • vystupují napr. Jiří Lábus, Oldřich Kajzer, Marek Eben
  • hry: Malý Bobeš, Ztráta třídní knihy, Hospoda na mýtince,Záskok, Švestka, Dlouhý,široký a krátkozraký, Dobytí severního pólu

 

YpsilonkaOldřich Kaiser, Jiří Lábus, Marek Eben – začínali v Liberci

 

Husa na provázku

  • podle starého němého filmu za Husáka, dříve jen Na provázku a teď a teď pražáci a brňáci říkají jen Divadlo Provázku
  • hry: Balada pro bandytu, Babička
  • hodně zpěvu v představeních
  • začínali tam Miroslav Donutil, Eva Holubová, Bolek Polívka
  • režiséři: Petr Scherhaufer, vůdce: Petr Ostrý,

 

H-divadlo – Brno

Komedie

 

Sklep

  • a 80.léta
  • Tomáš Hanák, Milan Štaindler, Petr Hanák

 

Klicperovo divadlo v Hradci Králové

Aréna, Divadlo Petra Bezruče – Ostrava

 

Divadlo Bolka Polívky

  • rok 1989 je dalším předělem: znamená zrušení cenzury, nástup demokracie – volnost psát, publikovat i uvádět hry všech autorů bez rozdílů
  • od roku 1990 vycházejí také hry těch autorů, kteří byli v předchozím období umlčováni (Václav Havel, Milan Kundera)

 

Divadlo v Českém Těšíně

  • Mackbeth, Ondrášek, pan Łysej Góry, Lakomec
  • těšínské divadlo má jedinečnou dvojscénu – česká a polská někdy hrají i spolu napr. Těšinské niebo
  • na podzim bývá festival divadle Moravy a Slezska
  • v květnu – festival na hranici






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————