Dáma s kaméliemi – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Dáma s kaméliemi

Autor: Alexandre Dumas mladší

Přidal(a): Dominika

 

 

Alexandre Dumas mladší (1824-1895)

  • Francouzský spisovatel a nemanželský syn Alexandra Dumase staršího.
  • Bohémský způsob života, po neúspěchu s poezií začal tvořit dramata, posílil tak realismus ve franc. divadlech.
  • Člen Francouzské akademie, obdržel Řád čestné legie, o rok později zemřel.

Díla:

  • Poezie: Hříchy mládí
  • Próza: Doktor Servans, Jindřich Navarský
  • Drama: Atala, Otázka peněz

 

Romantismus

  • rozvoj v 1. pol. 19. stol. a pravděpodobně vznikl v Angli
  • rozvíjela se zejména lyrická (nedějová) poezie, lyrickoepické žánry, ale také román, aj.
  • ZNAKY: konflikt mezi vnitřním a vnějším (reálným) světem
  • pocit vnitřní rozervanosti hlavního hrdiny, který se vzpírá společenským konvencím)

 

Rozbor díla: Dáma s kaméliemi

Literární druh a žánr:

 

Téma a motiv:

  • odsuzovaná láska mezi kurtizánou a mladíkem, kamélie, divadlo, venkov, obětování, láska, bohatství, smrt

 

Kontext autorovy tvorby:

  • vydáno r. 1848, rané období autorovy tvorby – jedno z jeho prvních děl
  • vlivy na dané dílo: skutečná postava Marie Duplessis, kurtizány, se kterou se autor osobně znal- autobiografické prvky
  • realismus v lit. začínal sílit a postupně vytlačoval romantismus, který se však stále prosazoval – v Anglii tvořily sestry Brontëovy (Na Větrné hůrce, Jana Eyrová), ve Francii Honoré de Balzac (Otec Goriot), Victor Hugo (Bídníci) nebo Alexandre Dumas st. (Tři mušketýři, Hrabě Monte Christo)

 

Kompoziční výstavba:

  • na začátku díla retrospektivní (Armand se ve svém vyprávění vrací do minulosti)

 

Vypravěč/lyrický subjekt:

  • na začátku vypravěč autor- vypráví svůj vlastní zážitek ze setkání s Armandem (-ich forma), později líčí příběh sám Armand (-ich forma)

 

Vyprávěcí způsoby:

  • vyprávění, přímá řeč

 

Typy promluv:

  • dialogy, monology Armanda

 

Veršová výstavba:

  • není

 

Jazykové prostředky:

  • spisovný jazyk bez výraznějších zastaralých prvků

 

Časoprostor:

  • Francie (venkov, Paříž), 1. polovina 19. století

 

Postavy:

  • Armand Duval – miluje Markétu, chytrý, žárlivý a zároveň citlivý mladík
  • Markéta Gautierová – žádaná kurtizána, zná svoji cenu a podle toho se tak chová, ale nechybí jí pravé city, snaží se se svým nelichotivým povoláním skoncovat a ochotna obětovat vše pro lásku k Armandovi
  • Pan Duval – otec Armanda, čestný a správný muž, odmítá falešné city
  • Hrabě a Vévoda – čestní staří muži, oba si Markétu oblíbí
  • Prudence – starší kurtizána, přítelkyně Markéty, podporuje ji

 

Děj:

Autor – vypravěč líčí dražbu majetku zemřelé kurtizány (prostitutky) Markéty Gautierové, kterou osobně znal → vzpomíná, že ji vídával s jejími zákazníky, vždy ozdobenou kaméliemi (květinami) → na dražbě si koupil z její pozůstalosti knihu Manon Lescaut (Abbé Prévost) → v knize našel věnování jistého Armanda Duvala, s kterým se poté spřátelil → Armand autorovi vypravuje svůj příběh → do Markéty se kdysi zamiloval, stejně jako ona do něj → ke společnému vztahu svolila rychle, protože kvůli pokročilé tuberkulóze ji zbývalo jen pár let života → i přes nesouhlas Armandova otce si slíbili věrnost → jednoho dne se s ním však Markéta bez udání důvodu rozešla a odjela do Paříže → Armand rezignoval, ale láska k Markétě ho brzy donutila k cestě do Paříže → zde však našel Markétu ve společnosti hraběte, a tak se naschvál začal ucházet o jinou kurtizánu, Olympii → Markéta, která si toho všimla, k němu však přišla, prosila ho, aby ji už netrápil a strávila s ním noc → Armand však došel k názoru, že se mu Markéta onou nocí pouze vysmívala → když se ji snažil vyhledat, dozvěděl se, že prý odcestovala do Anglie → rozhodl se, že odjede do Orientu → po cestě se dozvěděl, že Markéta umírá, že by ho ještě ráda naposledy viděla a že píše deník, ve kterém obhajuje své chování → když se Armand vrátil do Paříže, Markéta již byla mrtvá → byl mu předán její deník, z kterého zjistil, že jejich rozchod způsobil jeho otec, který se za Markétou vydal a přesvědčil ji, aby se s ním rozešla → z deníku bylo patrné, že Markéta až do konce myslela pouze na něj → příběh končí úvahou na téma kurtizán a možnosti jejich návratu do normálního života (názor, že pokud tyto ženy poznají pravou lásku a chtějí se změnit, neměly by se setkávat s předsudky ohledně jejich minulosti).

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.