Generace anarchistických buřičů

literatura

 

Jméno: Generace (anarchistických) buřičů

Zařazení: Literární období

Přidal(a): Tereza95, Nicol P.

 

Generace buřičů = básnická skupina následující po české moderně 10. a 20. léta 20. století do konce 1. světové války

 

Proč se jim tak říká? 

  • název trefný: buřič: člověk, který se proti něčemu bouří
  • básníci bouřící se proti době, nesouhlasí se svou dobou, protestují svou tvorbou proti životním podmínkám
  • protest je podobný jako u FR. básníků: bohémský život
  • anarchistické hnutí – filozofický názor, založen na odmítnutí státu jako instituce a donucovacích prostředků, které stát používá: soudy, správní řád, policie, armáda
  • anarchisté říkají: stát a jeho donucovací prostředky omezují lidskou svobodu

 

Počátek 20. století:

  • Společnost v českých zemích různorodá, národnostní otázky
  • Stále aktuální, čeští politici ale nicméně smířeni se současným stavem (české země součástí Rakouska-Uherska).
  • Do popředí sociální kritika.

 

Atentát v Sarajevu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este -> první světová válka (1914–1918).

  • Zapojena většina Evropy, boje na několika frontách (Srbsko, Itálie, Rusko, západní fronta mezi Německem a Francií)
  • Mobilizováno přes 60 milionů vojáků, 9,7 milionů vojáků zahynulo. Zemřelo 6,7 milionů civilistů, zraněno bylo přes 20 milionů lidí.

 

Anarchističtí buřiči („básníci života a vzdoru“)

  • = skupina mladé generace českých spisovatelů, která začala tvořit na přelomu 19. a 20. století.
  • program: odmítání státu, donucování, násilí, odmítání oficiální politiky státu, antimilitarismus – proti válce, odmítali omezování svobody člověka
  • měli pocit, že svoboda je omezovaná – tak se proti tomu bouřili – postoj se projevoval v poezii
  • postoj zaujímali jen v mládí, postupně si každý volí svou vlastní cestu/téma
  • nejedná se o výraznou autorskou skupinu
  • mluvčí anarchistů: Stanislav Kostka Neumann (- z dobře situované rodiny, vlastnili v Praze vilu – „Olšanská vila“ – zde se scházela skupina A.B., odsud vycházel časopis

 

Hlavní list anarchistů  – časopis Nový kult (1897–1905)

  • vůdčí osobnost S. K. Neumann
  • Vliv filozofie Friedricha Nietzscheho a Maxima Gorkého (povídky o lidech na okraji společnosti).
  • Někteří součástí hnutí Omladina (sympatizovalo s komunistickými ideály).
  • Buřiči se často setkávali v Neumannově vile na Olšanech, diskutovali o politice, umění, životě, vedli bohémský život. Heslo Carpe diem (Užívej dne) nebo Po nás potopa.

 

Rostoucí význam tisku

  • Významné Lidové noviny
    • přispívali do nich S. K. Neumann, F. Gellner, R. Těsnohlídek, J. Mahen, V. Dyk, F. X. Šalda, E. Bass, K. Poláček aj.

 

Tvorba anarchistických buřičů ovlivněna:

  • anarchismem (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítání autority státu)
  • antimilitarismem (odmítání války)
  • vitalismem (oslava života a přírody)
  • propagace přirozené lásky, rovnosti mužů a žen, sexuality, kritika tradičního manželství
  • návaznost na Českou modernu (realistická poezie, impresionismus, symbolismus), také dekadentní a satanistické prvky, po 1. světové válce i vitalismus a civilismus.

 

Znaky tvorby:

  • zpočátku vyznávala stejné hodnoty – poezie s tématy podobná
  • pravidelný, jednoduchý typ verše
  • blízko k lidové tvorbě, inspirace folklórem
  • užívání přirozeného jazyka bez vyumělkovaných metafor
  • zavádění do poezie hovorových a slangových pojmů
  • psali srozumitelně a jednoznačně, úsporně až heslovitě
  • zájem o sociální otázky
  • poezie, která se, ale liší od předchozí generace – nepracují se symbolem, méně obrazotvornosti, je jednoduší, srozumitelnější – více se zabývají aktuálními otázkami, konkrétně svět ve kterém žijí
  • v poezii odráží vnější svět – otázky: politiky, sociální otázky, dělnická (jejich život), válka + člověk v ní, militarismus, zbrojení, přírodní, vztah k ženám, věda, technika, moderní civilizace
  • převzali od předchozí skupiny: zpěvnost, hudebnost veršů, kultura, využívání hovorového jazyka

 

Výtvarné umění:

  • V Brně vznikla Skupina výtvarných umělců, hlavní představitel Emil Filla, dále sochař Otto Gutfreund, spisovatel a malíř Josef Čapek, malíři Vincenc Beneš a Antonín Procházka, architekti a designéři Pavel Janák, Josef Gočár, Vlastislav Hofman, Josef Chochol aj.
  • Inspirace kubismem (zjednodušování předmětů na základní geometrické tvary) a futurismem (obdiv k síle strojů, technice).

 

Zástupci buřičů

František Gellner

  • jediný výrazně typický anarchistický buřič
  • jediný, který nepřekročil hranici anarchismu – umírá r. 1914 – neměl příležitost zažít nic jiného
  • z rodiny daný bohém, měl rád společnost
  • nebál se vyslovovat své názory, proti společnosti, vládě, vládnoucí politice
  • jen anarchistický buřič, citlivý, ale provokativní
  • velmi kritických ve svých postojích
  • využíval satiru, ironii, humor
  • básník nejvíce srozumitelný – své krátké básně odvodil od kupletů a šansonů
  • kuplety a šansony – typy písní, patřili do lidové zábavy, vyjadřují se jednoduchou formou, rýmovaný verš, pojmenovává věci přímo, básně podobné písním, blíží se hovorové řeči
    • oblíbené, každý rozuměl, on sám oblíbený už ve své době
    • Kuplet = zůstal v lidové zábavě
      • jednoduchá píseň, obsah žertovný, satirický, kritický
      • vyznačuje se refrénem, který se stále opakuje
      • typická píseň pro kabaret
    • Šanson = stopy už ve středověku, renesanci
      • tehdy/původní šansony se podobaly kupletu – obsah, žertovný, ironický, kritický
      • moderní šanson od 19.stol. = proměna
      • není tak jednoduchý, průhledný – stala se malá básnická sbírka
      • texty zajímavé, hodnotné
      • básníci se zabývají psaním šansonů
      • doména francouzské hudební scény
  • autostylizace: autor se staví do pozice někoho jiného
    • sám sebe zobrazuje ve své poezii, jako někoho jiného
    • do zhýralého, cynického člověka, kterému je jedno co se kolem něj děje, nic se ho nemůže dotknout, tvrdé srdce, ironický, výsměšný
    • autostylizací zakrývá svůj cit, zklamání z osobního, společenského života, touha po lásce, trápí ho v jaké společnosti žije, že si lidé lžou, nedostudoval
  • Dílo: dvě básnické sbírky: Po nás ať přijde potopa, Radosti života

 

Fráňa Šrámek

  • nejdůležitější city, smysly, nálady, smyslové vnímání – pro něj podstatné
  • básník, prozaik, dramatik – všechny 3 žánry významné
  • spisovatel mládí: je pro něj zásadní motiv v tvorbě
  • všímá si jak se mladí lidé zkouší stavět do života dospívání, problémy mladých, když jsou na přechodu mezi dospíváním a dospělostí
  • rozdíl pohledu/ vnímání světa mezi dospívajícím a dospělým – ukazuje na jedné     straně svět plný touhy a ideálů, buřičství mladých „jdou hlavou napřed“, ideály, touha po lásce, uznání, uplatnění, prosadit se

x

  • realita, která hází mladým klacky pod nohy, rodiče mají jiné názory
  • kladou odpor školství, realita neodpovídá představě, vztah k rodičům, kamarádům , okolí
  • on zobrazuje střet a jeho výsledek
  • mladí se musejí vyrovnat s částečnou ztrátou snů, ideálů, snaha prosadit se – nevede se, ale oni se nikdy nezlomí
  • na konci cesty mládí, když jsou dospělí, jsou změnění, posílení, nikdy ale zlomení, více realističt
  • Poezie
    • první sbírky – on sám je mladý, neuvědomuje si to
    • anarchistické, odpor k válce (píše se v době 1. světové války)
    • sbírka: Modrý a rudý
      • básně o vojácích, protiválečná
      • podle barev oblečení, vojáci v záloze, aktivní vojáci – modrá, barva anarchie rudá
    • Života bído, proč tě mám rád
      • společenské-sociální lyrika
      • stejné období
      • člověk v mládí plno ideálů, které nemůže uskutečnit, život klade překážky
      • pořád zbývá naděje, láska – člověk není poražený
    • Splav
      • ústřední sbírka
      • motivy: negativní zážitky související s válkou, kritika společnosti, motiv mládí, okouzlené láskou/konkrétní ženou, souznění člověka s přírodou – motivy spolu souvisí
      • básník je šťastný v přírodě i ve své lásce – v obou momentech se cítí šťastný
      • optimistická, pozitivně naladěná
      • nenese téměř stopy anarchismu
      • nejtypičtější báseň – stejnojmenná = Splav
      • po 1. svět. válce píše další básnické sbírky – hl. motiv = vztah k domovu, kraji, kde se narodil – rodné místo
      • poslední básnická sbírka vychází na prahu 2. svět. války
  • Šrámek se připojil k národnímu proudu literatury
    • hnutí českých spisovatelů, na počátku 2. svět. války opustili svou dosavadní tvorbu, témata, vyjádřili se k okupaci, protektorátu
    • cíl: odsoudili tento akt, okupaci, protektorát, válku
    • pokusili se dodat českému národu sílu k překonání této krizové situace, víru, že se to podaří
    • většina autorů mladších i starších, Šrámek, Seifrt
    • pesimistická nálada: autoři se snažili odvahu, sílu, víru
  • Próza
    •  psal povídky, novely
    • autor impresionistické románu (= postrádá zápletku, děj, má úst. hrdinu, autor se soustředí na vnitřní život, prožitky)
    • román = podstata: děj má zápletku, závěr rozuzlení zápletky, děj má odbočky, hrdina se mění, vyvíjí se
    • motivy: city, nálady, prožitky ústředního hrdiny, jeho vztah k životu, lidem
    • ústřední hrdina se mění, vyvíjí, vývoj svých pocitů, postojů
    • obsah nedokončené věty – autor nechává prostor  čtenáři, aby si domýšlel co postava prožívá
    • Stříbrný vítr
      • věnován mládí a postojům, názorům dospívajícího
      • postava studenta – ústřední hrdina Jan Ratkin
      • autor ho sleduje mezi 16-18 věkem, ukazuje jeho přechod od dětství k životu dospělého
      • přechod plný touhy po uznání, dosažení rovnocennosti s dospělými, po lásce, štěstí, přátelství
      • ukazuje cestu, kterou musí jít, aby dosáhl touhy musí překonávat překážky, střety s dospělým světem (rodiče, profesoři), dochází ke zklamání, lásce, kamarádství, nic není tak růžového jak si představují
      • zažívá chvíle, že je osamělý, s nikým se nedomluví, ale ze všech potíží, zklamání vychází jako vítěz, poučený, ale nezlomený, zralejší
      • název: symbol pro mládí, naději, víru v život, lásku, naději
  • Drama
    • divadelní hry
    • Měsíc nad řekou
      • nejvýznamnější – i zfilmováno
      • motiv: pozorování životních hodnot, světů mladých a dospělých
      • ani jedna strana nevychází špatně
      • mladí mají nadějí, starší moudrost

 

Karel Toman

  • patří spíše generačně než svými názory
  • pochází z venkova  u Slaného
  • otec zemědělec, hospodář
  • nedostudoval VŠ, celý život se zabýval literaturou
  • působil jako novinář, spisovatel
  • vášeň pro cestování (neustále cestoval), projel Evropu i mimo Evropu – protoulal se jimi,  prochodil je
  • mluví o sobě jako o vagabundovi (- odraz v tvorbě), tulákovi
  • často mimo domov – posílení vztahu k rodnému kraji, svému domovu, národu
  • stále se domu vracel, vztah k rodnému jazyku (ovládal výborně ČJ), kraji
  • motiv: tuláctví vychází z osobní zkušenosti
  • tulák, vagabund – v básni často vyskytující se slovo
  • není zde myšleno špatně – jako dnes
  • lidé, kteří chodí světem a nemají dost prostředků na hotel, musí se protlouci jak se dá, upozornění že, často o ně cizí země nestojí, snaží se je vyhostit, nevlídní
  • svoboda spojena s touláním se – nemají bohatí lidé
  • domov, lásku k domovu, rodnému kraji, úzký vztah k národu, jazyku
  • Poezie
    • promyšlená
    • 7 básnických sbírek – tenké knihy
    • básně krátké, dokonale promyšlené „dlouho nosil v hlavě, promýšlel a 1. psanou verzi už nemusel přepisovat“
    • snažil se o úspornost vyjádření, verše nekomplikované, krátké
    • básně působí: urovnaným, klidným dojmem, jako kdyby o nic nešlo
    • po 2. a 3. přečtení – hluboké myšlenky, ukrývají se symboly – měl blízko k symbolismu, ale NENÍ SYMBOLISTA
    • sbírky básnické
    • Pohádky krve
      • úplně první
      • vztah k anarchismu
      • není pro něj typická
      • na konci vyloučil ze své tvorby, moc se k ní nehlásil
      • ovlivněna symbolismem – anarchistické zklamání ze společnosti, zklamání z lásky, ze společnosti
      • přišla mu jako „úlet mládí“
      • další se tématicky odlišují
    • Melancholická pouť
      • motiv tuláctví, domova, vyznání lásky k rodnému kraji, zemi
      • lyrika osobní, intimní
      • prožitá sbírka
    • Sluneční hodiny
      • stejné téma jako Melancholická pouť
    • Měsíce
      • vrchol jeho děl
      • jedna z nejvýznamnějších sbírek ČR
      • patří do ZLATÉHO FONDU
      • výrazně česká sbírka: motivy mají vztah k české zemi, národu, historii
      • název: 12 krátkých básní, každá nese název jednoho měsíce
      • ukazuje jak v průběhu kalendářního roku plyne lidský čas (uplývá lidský život) a čas vesmírný (uplývá čas zemi, jako takové)
      • motivy: venkovské práce a proměna přírody v průběhu kalendářního roku – vztah práce a příroda
      • odkazy na české historické události v průběhu měsíců
    • Stoletý kalendář
      • poslední sbírka
      • napsána několik let po 1. světové válce
      • zákl. motiv: tuláctví + odkazy k válce, faktu války

 

Viktor Dyk

  • zastává anarchistické postoje jen na začátku tvorby, brzy se oddělil
  • intelektuální básník
  • básně spíše rozumové, tvorba spojena se společenským životem
  • velký vlastenec
  • bojovník za národní samostatnost
  • postoj protirakouský za 1. světové války vězněn za názory
  • po válce se angažoval v politice, pravicově orientovaný
  • poslanec senátor národně demokratické strany (pravicová strana)
  • poslanec za Louny (nebyl Louňák)
  • tvorba: kritický ke společnosti, v kritice využíval ironii, satiru
  • poezie: verše velmi krátké, promyšlené, strohé (žádné kudrlinky, zbytečnosti)
  • rozumový, ironický, kritický, politické/společenské dění
  • Díla
    • anarchistické období – společenské sbírky
    • Síla života
    • Marnosti
      • náladové, pocitové, ne příliš rozumové, nepopíral tyto sbírky jako Toman
      • významnější pozdější tvorba…
      • začíná psát satiru, satirické básně týkající se společnosti a politických událostí
  • Sbírky:
    • Satiry a sarkasmy
      • 1. světová válka
      • píše vrcholné dílo
    • válečná tetralogie: Lehké a těžké kroky
    • Anebo
    • Okno – nejvýznamnější
    • Poslední rok
      • motivy: válka, otázka do jaké míry se český národ vyrovná s válečnou situací, obstojí? Bude zničen? Pokud přežije jak bude vypadat poválečný svět, myšlenka na národní samostatnost
      • výzva k národu, aby se ve válce nevzdal, češi bojovali, aby bojovali sami za sebe ne za Rakousko
    • Okno: klíčová báseň: Země mluví
      • kvůli této básni sbírka vydána znovu na prahu 2. světové války
      • dodávala českému národu sílu
      • – + návod jak by se měli zachovat (předválečná hrozba)
      • satira = kousavý, rýpavý, šťouravá až urážlivý, zesměšňovací
  • Próza
    • psal povídky, novely
    • povídka = jeden děj, předpokládáme konec podle příběhu
    • novela = jeden děj, kratší prozaický útvar, nepředpokládaný konec
    • Krysař
      • novela
      • námět: není vlastní, stará německá pověst ze 13. století
      • o krysaři (člověk, který chodil od města k městu, aby zbavil město od krys – zaměstnání)
      • přijal motiv krysaře, ale dal mu romantický rozměr
      • má zřejmý děj, dělá prózu
  • Drama
    • Zmoudření dona Quijota
      • postava i námět od Cervantese (román) – toto, ale drama
      • D. Q. jde za svým snem, nemůže uskutečnit, zklamaný, nešťastný, umírá na konci
      • rozpor mezi snem a realitou

 

Petr Bezruč

  • pocházel ze Slezska – Opava – podstatné pro tvorbu
  • vlastní jméno: Vladimír Vašek – chtěl se odlišit od otce – gymnaziální profesor, vlastenec, v Masarykově družině, otec dokázal faleš rukopisů Kutnohorského a Zelenohorského
  • z kulturního, vzdělaného prostředí
  • nedokončil vysokou školu – poštovní úředník
  • několik míst pobytu: Morava, Slezsko,nejvýznamnější Frýdek-Místek(významné pro tvorbu)
  • Slezsko: odlišovali se od Moravy, Čech
  • průmyslná oblast, hlubinné doly-černé uhlí
  • oblast problematický, komplikovaná z hlediska: sociálního, velké sociální rozdíly, majitelé železnic, techniky, dolů (= uhlobaroni (češi)) x horníci, kteří byli vykořisťováni, horší životní podmínky, práce těžká, vysilující, žádné zabezpečení, neúměrný plat – vzpoury
  • neklidná oblast i národnostně, národnostní útlak (uhlobaroni-češi, upřednostňovali češtinu + útlak ze strany Rakouska-Uherska – němčina + polský vliv, polská knížata
  • Slezané pociťovali jako útisk – Poláci, Němci, Češi = Slezané měli svoje nářečí
  • lidé se cítili utiskovaní, chudí, nesvobodní, uvědomil si, že lidé nemají nikoho, kdo by vyjádřil jejich starosti
  • začal psát básně mluvící o problémech ve Slezsku
  • básně s námětem: sociálním, společenským – orientována na národnostní otázku – lyrika
  • část tvorby tvoří vlastní život
  • žil celý život sám, samotářský, osamělý
  • v mládí nemocný, tuberkulóza, vyléčil se, smůla na vztahy, dívka ho opustila, zklamaný, nenašel si životní partnerku
  • žil odříznutý, samotářský, měl dostat cenu – ani se pro ni nedostavil
  • korespondence pouze se spisovateli – nic osobního
  • básně: lyrika: společenská (národnostní problematika,národnostní otázka), intimní, sociální, sociální balady – 1. autor v české poezii
  • básně depresivní
  • jedna básnická sbírka – prokazatelně napsal pouze jednu = Slezské písně
  • začal vydávat básně v časopisech – menší sbírka – Slezské číslo
  • rozšířil sbírku, další básně – Slezské písně – pořád přidával básně, rozšiřoval pro další vydání, ale nejkvalitnější 1. vydání
  • Stužkonoska modrá = pochybnost o autorství
  • Sociální balady:
    • balada = smutná báseň s tragickým koncem
    • sociální balada = dochází ke konfliktu mezi hrdinou a společností
    • dramatický konflikt vede ke zničení hrdiny
    • za zničení může lidská společnost
    • hrdinové, postavy jsou skutečné postavy – konkrétní, skutečná jména zničených lidí osudem, společností, do básně vstřelil životní příběhy
    • lidi, kterých se báli: – uhlobaroni – nevymýšlel si
  • Bezručova autostylizace: postavy lidového zpěváka, básníka (= bard – lidový pěvec, básník), jehož ústy promlouvá slezský lid
  • více autostylizací, nejznámější bard, postava horníka, zhýralého opilce
  • on mluví, zastupuje lid

 

Stanisla Kostka Neumann

  • poezie, významný organizátor anarchistického hnutí
  • dal je dohromady
  • nedosahuje významu v básních od ostatních básníků – není tak dobrý
  • plno peněz, i rodiče – zdědil vilu v Olšanech „Olšanská vila“ – sídlo, kde se scházeli anarchističtí básníci
  • novinář, anarchistický časopis – Nový Kult, financoval ho, časopis anarchistů, otisk básní, názorů
  • aktuální básník – typické vyjádření ke konkrétním politickým událostem (dnes bychom řekli politický básník) rychle reagoval na události)
  • přežil 2. světovou válku, jakmile se něco dělo, vydal sbírku
  • Omladina
    • skupina mladých dělníků, bouřili se proti společnosti, svým sociálním podmínkám, Neumann s nimi sympatizoval, takový mluvčí skupiny
    • vězněni za názory, Neumann s nimi
  • 1) období Dekadentní (ještě před anarchisty)
    • 1. sbírky symbolistické, dekadentní – zhnusení, pocit nicoty, zmaru, zoufalství, vyplývá z aktuální společnosti
    • př. sbírky: Jsem apoštol nového žití
  • 2) období Anarchistické
    • vyplnil organizační prací
    • žádná zásadní sbírka
  • 3) období po-anarchistické
    • žil stranou politického dění, na doby se odmlčel politicky – na Moravě – 2 klíčové sbírky
    • Kniha lesů, vod a strání
      • umělecky nejvýše
      • vznik těsně před 1. světovou válkou
      • přírodní a reflexivní (= úvahová) lyrika
      • šťastná sbírka: postoje, naladění, oslava Moravské přírody, ročních období, plná života, člověk žije v souznění s přírodou
      • radost, štěstí, pozitivní naladění
    • Nové zpěvy
      • doplňuje předchozí sbírku, protiváha 1. sbírky
      • ovlivněna civilismem (= nový směr)
      • civilismus = z Ameriky, opěvuje civilizaci, vědu, techniku, vynálezy, pokrok, do jako míry ovlivňuje lidskou společnost v pozitivním smyslu
      • vidí prvek co posouvá civilizaci dopředu
  • 4) Válečné období (1. světová válka 1914-1918)
    • básně: odsoudil 1. světovou válku, důsledky
    • on sám byl na frontě (v Albánii), prožil válku jako voják – autentické, autobiografické básně
  • 5) Proletářské období (20./30. léta 20. století)
    •  po válce
    • neodtahoval se, vstoupil do komunistické strany
    • přejal komunistické idee
    • proletářští autoři se vyjadřují k dělníkům
    • sbírka: Rudé zpěvy : dělnická otázka, buržoázie x dělník
  • 6) Válečné období (2. světová válka)
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.