Karel Čapek – životopis

 

 Jméno: Antoine de Saint-Exupéry

 Přidal(a): Hunter_17

 

 

 

 

Karel Čapek

  • 1890 – 1938
  • Nejvýznamější český prozaik, dramatik, novinář
  • Narozen v Malých Svatoňovicích v Podkrkonoší
  • Dětství prožil v Úpici
  • Otec byl venkovský lékař
  • Matka byla taky vzdělaná, ale citově nevyrovnaná
  • Bratr Josef také spisovatel, novinář a malíř
  • Sestra Helena měla zájem o hudbu
  • Studoval gymnázium, pak filozofii v Praze, Berlíně a Paříži
  • Získal i vědomosti v oblasti přirodních věd
  • Zajímal se i jako novinář o věci každodenníhoo životat a o obyčejné lidi
  • Působil v Národních listech,ale roku 1921 přešel do Lidových novin, kde byl až do smrti
  • Po 2. světové válce se o Čapkovi mlčelo
  • Zájem o Čapka po válce podnítili zahraniční studie ze Sovětského svazu
  • Přerušeno mlčení, které vyvolal ministr Kopecký, který také zakázal nově ustanovenou Společnost bratří Čapků a dal ho na seznam nevhodných spisovatelů

 

Čapek novinář

  • Měl schopnost vnímat i ty nejobyčenější maličkosti a využít je ke sdělení vážných společenských nebo filozofických problémů
  • Nebo na základě maličkostí napsal text pro potěšení ze samotné krásy věci
  • Drobnost slouží k zobecnění nějakého lidského problému
  • Je mistrem zkratky a slovesné miniatury
  • Psal sloupky, fejetony, causerie => vtipná novinářská úvaha o nějakém problému, lehčí tón, duchaplnost, aktuálnost, zábavnost, často forma rozmluvy
  • Některé texty vydány až po smrti, někteřé uspořádal Miroslav Halík

 

O VĚCECH OBECNÝCH ČILI ZOON POLITIKON

  • Vydal sám

 

KRITIKA SLOV A ÚSLOVÍ

SLOUPKOVÝ AMBIT

NA BŘEHU DNU

V ZAJEZÍ SLOV

  • Vydal Halík

 

ITALSKÉ LISTY

ANGLICKÉ LISTY

VÝLET DO ŠPANĚL

CESTA NA SEVER

OBRÁZKY Z HOLANDSKA

  • Jeho cestopisné fejetony

 

Čapek utopista

  • Píše románové a dramatické utopie v letech 1920 – 1927
  • Ve všech utopií jde o nějaký převratný vynález a jeho neblahé důsledky pro lidstvo
  • Uvědomuje si, že technický pokrok jde kupředu rychleji než vývoj lidské morálky
  • Existuje zde trvalá hrozba zneužití techniky proti člověku
  • Má strach, že může být další válka => měl pravdu
  • Uvědomuje si ale, že lidé se mohou zničit i v době míru
  • Tímto pojetím se liší od jiných autorů
  • nevěří, že vynález může změnit život k lepšímu
  • nevěří, že když člověk nebude muset pracovat, že to pro něj bude dobré






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

  • Krakatit – rozbor díla k maturitě (4)
  • Povídky z jedné kapsy – rozbor díla k maturitě (2)
  • R.U.R. – rozbor díla k maturitě
  • Loupežník – rozbor díla k maturitě