Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (8)

 

  Kniha: Kdo chytá v žitě

  Autor: Jerome David Salinger

  Přidal(a): mirunka1995

 

 

Jerome David Salinger (1919-2010)

Jerome David Salinger byl americký spisovatel, autor románů a povídek. Už jako mladý účinkoval v několika divadelních hrách a psal povídky do školního časopisu. Později začal navštěvovat kurzy tvůrčího psaní, ve kterých byl objeven jeho talent. Jeho povídky se začaly objevovat v populárních magazínech (The New Yorker). Bránou k popularitě se stal právě román Kdo chytá v žitě. Jeho tvorbu také ovlivnil známý spisovatel Ernest Hemingway, s nímž se seznámil během války. Napsal cca 30 povídek.

 

Den jako stvořený pro banánové rybičky-uznávaná povídka (publikováno v The New Yorker)

Devět povídek (1953) –vzájemný střet světa mladých teenagerů se světem dospělých

Franny a Zooey (1961)- román o sourozencích, kteří se snaží nalézt své místo, nalézt kontakt se světem

 

Kdo chytá v žitě (1951)

DÍLO:

Román se stal již po vydání bestsellerem, obzvláště mezi mladými lidmi. Hrdinou románu je chlapec zajatý pubertou, životem přitahovaný a současně odrazovaný. Svět dospělých se mu jeví jako neproniknutelná, odvrácená tvář. Je vyhozen ze školy, setkává se s různými lidmi a vytváří si vlastní pohled na život a hledá jeho smysl. Sám autor podotknul,že román je ,,tak trochu” autobiografický, protože i on chodil na tři vysoké školy, ale ani jednu nedokončil.

 

LITERÁRNÍ DRUH: epika

LITERÁRNÍ ŽÁNR: psychologický román

LITERÁRNÍ SMĚR: poválečná americká próza, 50. léta 20.století

TÉMA: román se zabývá problematikou dospívání; hledání sebe sama

MÍSTO A DOBA DĚJE: New York, Pencey (Agerstown, Pensylvánie), 20.století

FORMA VYPRÁVĚNÍ: ICH-forma (vypráví hl.hrdin Holden Caufield)

 

KOMPOZICE:

chronologická, prolíná se s retrospektivní (vzpomínky autora na rodinu, dětství, kamarády…). Kompozici lze také celou považovat za retrospektivní, kdy hlavní hrdina vypráví tento svůj příběh psychoanalytikovi.

Román je rozdělen do kapitol. Román je zasazen do prostředí moderní americké společnosti.

 

JAZYK:

Román má prvky vyprávění a je psán nespisovným, obyčejným, jednoduchým jazykem, což přispívá k jeho autentičnosti. Čtenář si mnohem lépe představí hlavního hrdinu a jeho kamarády, vnoří se do děje. Občas se objeví vulgarismy a slang (studentská mluva). Obrazných prostředků je tady málo, lze nalézt prostředky, které jsou blízké mládeži – řadu přirovnání (byl jsem svůdnej jak ďábel; jakoby mi bylo maximálně dvanáct), častá je nadsázka (žili spolu minimálně sto tisíc let; nešel bych dovnitř ani za milion dolarů). Autor často vzbuzuje pozornost čtenářů, apeluje na nás (panebože, já bych vám tak přál, abyste ji mohli vidět).

mnohé prvky jsou autobiografické ; ironie; nadávky,dialogy se moc nevyskytují; rozjímání nad životem; chaotický tok myšlenek

 

POSTAVY:

Holden Caufield-(vypravěč) sedmnáctiletý hoch, který má problémy se školou (neustále propadá); vypráví svoji třídenní cestu z etlitní školy v Pencey domů do New Yorku; je plný ironie a má pocit, že nikam nepatří; pohrdá učiteli a spolužáky, ačkoliv v některých situacích projevuje lítost a city;často přemýšlí nad tím co dělají kachny v zimě,když zamrzne rybník; nevyrovnaný; rád čte; sám o sobě ví, že je to ,,posera”

Phoebe: mladší sestra; Holden ji má velmi rád; je velmi bystrá a inteligentní; nechápe, proč se Holden pokaždé nechá vyhodit ze školy

Ackley: spolužák Holdena ze sousedního pokoje; chlapec, který o sebe moc nepečuje, nečistí si zuby (prý je má jako mech), ale pořád si něčím čistí nehty ;nikdo ho nemá rád; příliš vlezlý; nechápavý

Stradlater: spolubydlící Holdena v Pencley; opak Ackleyho-náfuka a hezounek, který může mít všechny dívky, myslí si o sobě, že je největší fešák

Hanka: dívka, kterou Holden dřív znal (má ji rád a často na ni vzpomíná), popisuje chvíle, které s ní strávil (šachy, kino); randí se Stradlaterem

Sally: Holdenova kamarádka; krásná

Alie: mladší bratr Holdena; zemřel na leukemii; Holden na něj často vzpomíná,měl ho velmi rád

B.: starší bratr Holdena; spisovatel v Hollywoodu

 

Děj se odehrává před Vánocemi v 50. letech 20. století (příběh zachycuje 3 dny)

 

DĚJ:

Úvodem je naznačeno,že popisované události se odehrály předtím,než se hlavní hrdina dostal do jakéhosi sanatoria, kde mu pomáhají řešit jeho psychiické potíže.Hlavní hrdina Holden Caufield je vyloučen ze školy v Pencey. Není to poprvé, co ho vyhodili ze školy, a proto si z toho nedělá velkou hlavu. Nestará se o svoji budoucnost, jediné co ví je to, že rodiče budou opět ,,namíchnutí”. Rozloučí se svým oblíbeným profesorem dějepisu. Mluví s kamarády, popere se se Stradlaterem a večer se rozhodne, že odjede do New Yorku, kde si najde hotel, ve kterém zůstane do středy. Nechce se domů vrátit dřív, než se rodiče od ředitele dozvědí, že byl vyhozen ze školy. Když se ubytuje v hotelu přemýšlí o tom, co by mohl dělat. Rozhodne se jít do baru, kde se seznamuje se třemi slečnami (nakonec zjišťuje, že jsou to hloupé nány). Vzpomíná na Hanku, jako na jedinou slečnu, se kterou mu bylo dobře. Navštěvuje bary a kluby a poslouchá rozhovory ostatních. Je unaven jejich hloupými řečmi a utápí se ve vzpomínkách. Liftboy mu nabídne slečnu na jednu noc, kterou Holden přijme (vlastně ani neví, proč to dělá), ale když má dojít na věc pouze si povídají. Dostává se do řady problémů. Dále má rande se Sallynou, se kterou jde do divadla na představení. Nejvíce ze všeho se však těší na svoji sestru Phoebulku. Neodolá a navštíví ji tajně doma. Svěřuje se jí, že uteče někam daleko od lidí. Z domu zamíří ke svému bývalému učiteli Antolinimu, se kterým si vždy rozuměl. Ten žije se starší bohatou dámou a skrývá svoji homosexualitu. Když se Holden v noci vzbudí a přistihne profesora, jak ho hladí po hlavě, uteče. Další den se opět setkává s Phobe a vezme ji do zoo. Sestra mus dělí, že se rozhodla utéct s ním. Její rozhodnutí Holdena přiměje k tomu, aby zůstal doma.

 

Název románu je odvozen z citace básně „když někoho potká někdo, jak jde žitem kdes“.  Hlavní hrdina v této větě nachází jediný smysl života. V životě by chtěl dělat něco opravdu důležitého. Chtěl by chytat děti v žitě, aby nespadly ze skály. Sám je přitom dítětem a bojí se, že spadne ze skály.

 

Vlastní názor: Kniha je velmi čtivá, protože je psána jazykem mladých lidí. Autor zažívá problémy, se kterými se v životě setkává každý mladý člověk (lze se s ním ztotožnit). Řekla bych, že v knize nejde ani tak o děj, ale spíše o vyjádření myšlenek a názorů hlavního hrdiny.






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

  • Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (7)
  • Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (6)
  • Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (3)
  • Kdo chytá v žitě – rozbor díla k maturitě (2)