Jméno: Klasicismus a osvícenství, preromantismus
Přidal(a): Lilly
Klasicismus
- stát nad jednotlivce
- návrat k antice
- rozum, pravdivost
- literární salony: určovaly normy a pravidla
- akademie: udržovala jazyk
ŽÁNRY
Vysoké
- epos
- tragédie
- óda
- náměty i z minulosti
- bývají veršované
Nízké
KLASICISTNÍ DRAMA
- zásada 3 jednot
- stupňová kompozice
- směr jedince a doby
- veršované, alexandrin (12-13 slabik), cézura – po 6. slab. pauza
- nejvíce podřízený normám
Faidra
- Theseus – manžel Faidry
- Hyppolyt – nevlastní syn
- Faidra miluje Hyppolyta, vyzná mu lásku, ale on ji nemiluje, takže Faidra řekne Theseovi, že ji H. sváděl -> Theseus ho zakleje a vyžene, Faidra se přizná až když umírá
- hodně popsaných pocitů
Cid
- drama
- osud Dona Rodriga (Cid) a Chimery
- Chimerin otec urazí otce Cida, tak ho Cid zabije, ale stále miluje Chimeru
- konflikt: Láska x čest, povinnost
- bajky – aktuální společenská kritika, volný verš
Havran a lišák
Mollière
Lakomec
- 5 stupňová kompozice
- Paříž, autorova současnost
- tragikomedie
- Harpagon – sobec, lakomec
- Čipera – chytrý, vypočítavý
- Mariana
Tartuffe
- Orgon – bohatý měšťan, důvěřivý, spontánní, pobožný
- Tartuffe – pokrytec, intrikář
- Dorina – má lidový pohled na svět
- Kleant – vznešená mluva
- Elmíra – chytrá, trpělivá
- 5 stupňová kompozice, zásada 3 jednot
Znaky mol. dramatu
- aktuálnost témat
- postavy prototypem vlastnosti
- postavy z nižší vrstvy mají selský rozum, někdy vítězí nad šlechtou
- převážně tragikomedie -> reálnost
COMEDIA DELL´ ARTE
- Itálie – 16.st
- barokní improvizační divadlo
- hry měly osnovu, zbytek byl improvizace
- ustálené typy postav měly stálé oblečení i vlastnosti – Scappino (sluha), Alecchino(sluha), Colombina (služebná), Smeraldina (služebná), Pantalone (bohatý obchodník), Dottore (zhýralý doktor)
Carlo Gozzi
Turandot
Láska ke 3 pomerančům
situační komedie
- bez improvizace
- nejsou dané charaktery, obměňují se
Sluha 2 pánů
Truffaldino
- dvojatost postavy
Poprask na laguně
obě hry mají:
- vykreslené charaktery
- dialogy
Pan Todero Brumla
Osvícenství
- důraz na rozum
- individualismus
- x náboženství -> deismus – bůh jako stvořitel, pak už se nestaral, ateismus
- x absolutismus
- důraz na vzdělání – přírodní vědy -> vznik muzeí, knihoven
- negativa: odmítání tradic, hodnocení dle účelnosti
Charles Louis de Montesquieu
právník, filozof
O duchu zákoném
- přirozená práva člověka (na život, rovnost, něco vlastnit)
- rozdělení státní moci
Perské listy
- satirický román
- psán v dopisech mezi 2 Peršany z cest po Evropě (výsměch Evropanům)
filozof, neúspěšný dramatik, psal úvahy o divadle (proti šabloně)
Listy o slepých pro ty, co vidí
- proti církevní
- uvězněn
Jakub fatalista a jeho pán
- fatalista = věří v předurčení
- 2 postavy bezcílně bloudí světem
- dobrodružství, dialogy, úvahy -> zjistí, že život je jen náhoda
- rozmluvy se čtenáři
- inspirace Kunderovi
Jeptiška
- Zuzana je donucena rodiči stát se jeptiškou
- ich forma
- dopisy markýzovi o životě v klášteře
- z pohledu Zuzany
- román zprvu odsouzen
Francois Marie Arouet (Voltaire)
- prozaik, filozof, polemik, dramatik (užívá náměty z antiky)
- spletitý osud
- doba osvícenského absolutismu (panovník provádí reformy)
- -> korespondence s Fridrichem II., Kateřinou Velikou
- proti církvi (ale věřil v Boha)
Filozofické listy
Oidipus, Brutus (dramata)
Panna
- poezie, epos
- zesměšňuje Johanku z Arku (mýtus)
Candide
- filozofický román
- nový žánr – dobrodružství, děj + úvahy
- spisovný jazyk
- 3 části, motiv putování, pak se usadí
- Candide – zpočátku prosťáček, každý mu radí jinak, co se životem, on ale má vlastní názor
- Panglos – kamarád Candide, učitel na zámku, optimista
- Kunigunda – miluje Candida, ožení se s ní
- Martin – kamarád Candida, pesimista (x Panglos)
Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
měšťanské drama – popisuje každodenní život
Figarova svatba
- Figaro – sluha se selským rozumem
- kontrast s povrchností šlechty
- Figaro + Zuzanka
Lazebník Sevillský
- inspirace pro operu od Rossiniho
LIBERTINSTVÍ
volnomyšlenkářství – nepodřizují se autoritám, odmítají mravy
Nebezpečné známosti
- Valmont a markýza de Merteil
- v dopisech, ničí životy ostatních
- velké pohoršení
Markýz de Sade
- vězněn kvůli úchylkám
- odtud „sadismus“
Nehody ctnosti
- 2 sestry, jedna libertinská, druhá spořádaná, ale zažívá větší problémy
OSVÍCENSTVÍ V RUSKU
Alexandr Nikolajevič Radiščev
- studoval v Lipsku (medicína, vědy) -> práce o Lomonosovi
- práce ve státní službě
- rolníci jako nevolníci -> nenávist mezi vrstvami
Putování z Petrohradu do Moskvy
- cestopis
- popis křivd, vraždy, apod. vůči nevolníkům
- za toto dílo odsouzen, na konci života byl vyslán na Sibiř -> zabil se
- divadelní hry, satirické prózy
bajky
- (asi 9 knih)
- obraz doby
- alegorie
OSVÍCENSTVÍ V ANGLII
- revoluce + poprava krále, chvíli republika, válka s Nizozemím
- dobrodružný román – lidská aktivita, přirozenost, napětí
- prozaik, dramatik
- zastával se chudých
Tom Jones
- neurozený chlapec, vyrůstající u šlechty (rozdíl mezi urozeným chlapcem a jím) -> vyhnán za lásku ke šlechtičně do Londýna -> tam je spousta zápletek -> končí sňatkem, ptz se dohalí Tomův urozený původ
Jonathan Wild Veliký
- kariéra zločince
inspirace pro Dickense, Thackereyho
- zpočátku byl podnikatel, novinář
Robinson Crusoe
- inspirace z vyprávění přítele Selkerka
- pronikání osudů autora
- ich forma
- motivy kolonialismu, rasismu, víry -> hodně prostoru pro popis anglické společnosti -> zpočátku nepříliš přijat
- Robinson – postupně získává nové dovednosti, zlepšuje se
- Pátek
- znak osvícenství – spoléhání se na sebe
- děkan
- bojoval za práva Irů -> psal i pamflety proti Anglii
Gulliverovy cesty
- dobrodružný, satirický román + utopie
- předmluvy – zdůrazňuje důvěryhodnost
- motiv ztroskotání
- ich forma
- realistické popisy
- kritický ke společnosti
- osvícenství – vzdělávání, poznání
Preromantismus
- sentimentalismus
- důraz na city -> city jako zdroj skutečných morálních hodnot
- odmítají svázanost autora
- tvůrčí svoboda
- prostředí – příroda (zpustlé hrady, opuštěné zámky, rokle)
- návraty do středověku a minulosti všeobecně
- mytologie, lidová slovesnost
- populární žánry – balady, romance
Anglie
návrat k Shakespearovy
Samuel Richardson
Clarissa aneb historie mladé dámy
- spor o sňatku s rodiči
- na konci Clarissa umře -> vyvolání hněvu na rodiče
- formou dopisů
Černý román
- dobrodružný román s tajemnem, mystifikací, fantazií
-> jiný druh krásy
Horace Walpole
- zakladatel č.r.
- vliv na spoustu románů (V. Hugo,…)
Thomas Percy
- sbírá a přepracovává lid. slovesnost
Památky starodávné anglické poezie
- -17. století
- jemné a nenásilné úpravy
- vzor pro Erbena, Grimmy a další
James Macpherson
Básně Ossianovy
- Ossian měl být keltský potulný pěvec -> pak byl odhalen pravý původ
- je to literární mystifikace (falza)
Francie
Jean Jacque Rousseau
Osvícenec
Encyklopedie
O smlouvě společenské
- myšl., že hlavním nositelem moci ve státě je lid
Rozprava o nerovnosti mezi lidmi
- myšl. – při narození jsme si všichni rovni
Preromantik
Emil čili o výchově
- návrat k nezkažené přírodě
- osudy Emila, má 1 knihu – Rob. Cr. – slouží mu jako návod
Nová Heloisa
- v dopisech
- vztah domácího učitele a dcery Julie
Antoine – Francois Prévost
- duchovní
Manon Lescaut
- autobiografická zpověď šlechtice de Grieux
- vzpomíná na životní lásku, Manon se ale chová jako prostitutka, má odjet do kolonií za trest, jede s ní, ona umírá
- inspirace Nezvala, Kryla
Německo
Hnutí Sturm und Drang
- proti klasicismu
- důraz na svobodu umělce
- odmítání konvencí
- proti nesvobodě a útlaku
Jonathan Gottfried Herder
- teoretik, evangelický duchovní
Myšlenky k filozofii a dějin lidstva
- Slované jako pilní, Němci jako utlačovatelé
- myšlenka rovnosti všech národů
- V Evropě má být v budoucnu vůdčí jen 1 národ -> budoucnost bude Slovanů
Gotthald Ephraim Lessing
- dramatik proti klasicismu
- zakladatel měšťanského drama -> ústředními postavami měšťané s dobrým charakterem (kontra šlechta se zápornými vlastnostmi)
Emilie Galotti
- tragédie
- volí smrt jako únik před vůlí krále
- vědec, politik, spisovatel
- bydlel ve Výmaru, pak v Itálii (vliv antiky + renesance), pak zase ve Výmaru (vliv a přátelství Schillera)
- V Čechách se seznámil s Ulrikou, stýkal se s Dobrovským
TVORBA POD VLIVEM HNUTÍ STURM UND DRANG
Prometheus
- se vzpíral bohům, tak byl přikován ke skále
- báseň
Goetz von Berlichingen
- veršované drama
- námět ve stavovském povstání
Utrpení mladého Werthera
- část – dopisy pro Viléma, Lottu
- část – deník
- fiktivní město Waldheim
- Werther je zamilován do Lotty, ale ta má Alberta, tak se odstěhuje, potkává B., tou je ale nepřijat (stejně tak jako šlechtou), vrací se do Waldheimu, Lotta je vdaná, ale jejich vztah se rozpadá, na konci se Werther zabije, je nalezen mrtev s Emílií Galotti v ruce
- ve své době dobře přijato, trend sebevražd
TVORBA OBJEKTIVNÍ
výchova pro měšťanstvo
-> výchovný/vývojový román
Viléma Maistra léta učednická/tovaryšská
- mladík uteče ke kočovnému divadlu, kde zjistí, že volnost není vše -> proměňuje se v praktického a moudrého člověka
Ifigenie na Tauridě
- drama
Balady
Trilogie vášně
- vrchol jeho lyriky
- inspirace – láska starého básníka k mladé ženě
Faust
- veršované filozofické drama
- a 2. díl
- Faust (vědec, proměňuje se, je činorodý), Mefisto (symbol pokušení), Markétka, Helena
- inspirace pro: T. Mann (na pozadí nac. Německa), K. Manna (Mefisto), Puškina (Piková dáma), M. Bulgakova (Mistr a Markétka)
Friedrich Schiller
- pod hnutím S + D
Óda na radost
Loupežníci
- bratři Franz a Karel Moorovi
- Franz očerní bratra před otcem, Karel se dá k loupežníkům, Franz se zmocní rodu a zavře otce, Karel ho osvobodí a nechá se udat
Úklady a lásky
- šlechtic Ferdinand
- zamilován do měšťanky Lízy, jeho otci se to nelíbí -> pomluví ji
- téma: morálně zhýralá šlechta
Historické hry: Vilém Tell, Valdštějn, Don Carlos
Gottfried August Burger
Podivuhodné příběhy barona Prášila
- Prášil – cestoval, rád si vymýšlí
- inspirace v knížkách lidového čtení
- satiro-fantastický román
Balady
- Lenora – inspirace pro Erbena