Lumírovci, Ruchovci – literární období

 

 Jméno: Lumírovci, Ruchovci

 Přidal(a): ShAke

 

 

 

 

Lumírovci, Ruchovci

  • 70. a 80. léta
  • zklamání, že Rakouská monarchie dala možnost samostatného vývoje maďarům
  • česká scéna velice zklamaná
  • někteří se začali aktivně věnovat kulturnímu dění, někteří viděli pokračování české literatury ve spojení s literaturou evropskou
  • dva směry/dvě zaměření
  • národní skupina (Ruchovci) – autoři, kteří měli za cíl dál pokračovat v národnostní politice, vracet se do minulosti, vyzdvihovat vše co je české, lidová slovesnost, autoři, navazovali na literaturu národního obrození, národní témata, otázky češství, spojeno s liberálním pohledem snažit se posílit češství, almanach Ruch -> ruchovci
  • světová skupina (Lumírovci) – kosmopolitní, přiblížení ke světové literatuře, světová literatura by měla být zdrojem i pro tu českou literaturu, chtěli se blížit směru, který se promítal ve Francii (parnacismus) – dílo by mělo být dokonalé svou formou a nešlo o děj, velmi složité, časopis Lumír

 

  • nejdříve skupiny proti sobě
  • poté už se více přátelili mezi sebou
  • bohatší měšťanská společnost -> představa zjednodušené literatury, příběhy přesně dané, končící dobře, jednoduché básně, mnozí autoři proti “maloměšťáctví” brojili
  • maloměšťák – člověk, který nemá příliš velký rozhled, všechno zjednoduše, hlavním základem je jeho vlastní prospěch, co není v jeho prospěch je špatné a co je v jeho prospěch je dobré

 

Svatopluk Čech

  • Ruchovci
  • národnostní charakter, díla typická pro tento směr
  • básník a prozaik, publicista
  • synem hospodářského úředníka /střední vrstva/
  • otec vlastenec, obdivoval dílo všeslovanské vzájemnosti
  • stěhování po středních čechách -> poznával příběhy v městech a vesnicích, pod vlivem vlastenecké literatury se formovala i jeho literární činnost
  • redaktor časopisu Lumír (před vyhraněním dohadů), Národní listy, Květy
  • hodně cestoval -> hodně se objevuje v jeho dílech
  • nejdůležitější umě princip -> prvky vlastenectví, politický význam, všeslovanské ideály
  • velká část děl – epická (mohlo se promítnout vlastenectví) s prvky romantismu, zobrazení současného člověka s liberálními myšlenkami
  • národní i sociální tematika
  • rozsáhlé popisy, díla příliš patetická, citově přehnaná, ne moc realistická vzhledem k tomu jak některá z těch děl skončí, jednoduchá (ideální vesnice)
  • venkov bývá zobrazován jako mravný, čistý
  • národnostní a všeslovanská otázka vzájemnosti
  • Adamité, Roháč na Sioně
    • doba husitská
  • Evropa a Slavie
    • alegorická díla, vyjádření situace za pomoci jinotaje/alegorie
    • události po roce 1848
    • Evropa symbolický název lodi (alegorie), na této lodi političtí vězňové, kteří jsou odváženi do vyhnanství a vzbouří se, prostřednictvím vzpoury je vidět jaké jsou rozpory mezi anarchisty a demokratickými radikály
    • symbolicky ukázáno jak tento boj končí zkázou lodi/Evropy
    • Čech, který jako jediný je nositelem zdravého rozumu, není fanatik
    • odsouzení revolučních snah

 

  • loď se zástupci Slovanů, vzpoura lodníků
  • názory Slovanských národů, které jsou char. mírou boje a jeho obsahu
  • vyplývá z toho, že Slované neměli stejné názory
  • slovanský selský komunismus -> důraz na venkov, jednota
  • Ve Stínu Lípy
    • básnické povídky z českého venkova
    • pozitivnější vyprávění venkovanů
    • nejde o děj, ale o zpracování
  • Lešetínský Kovář
    • alegorická na konkrétním příběhu
    • první vydání zkonfiskování, považování z negativní
    • venkovské prostředí – ukazují se změny sociální, národnostní
    • příběh dějově velmi jednoduchý
    • spor mezi českým kovářem a německým podnikatelem, který chce koupit kovárnu
    • boj českého živlu s německým, tradiční způsob života na venkově a “kapitalistický”
    • ne reálné
    • spojení dvou mladých lidí (kovář i kapitalista zemřou a dojde k tomu, že jejich děti se vezmou)
  • Jitřní písně, Nové písně, Písně otroka
    • symbolické vyjádření národa, národnostní a sociální problémy (písně otroka)
  • Hanuman
    • opičí stát, který se chce poevropčit
    • proti kosmopolitismu (přijímání věcí, které nejsou typické a tradiční, problém konzervatismu)
    • satirické, kritické
  • nejznámější próza v dnešní době
  • Broučkiády
  • Pravý výlet pana broučka do měsíce
    • pan Matěj Brouček – maloměšťák, dbá na své pohodlí, zájmy, velmi jednoduchý
    • Brouček se ve dvou dílech dostává do různých prostředí
    • mezi měsíčňany, měsíčňané éterické bytosti, žijí především uměním (Hvězdomír Blankytný), jsou příliš zahleděni do sebe
    • svým způsobem kritika některých těch lumírovců, ti kteří mají odstup od běžného života, zabývají se uměleckou stránkou
    • Svatopluk Čech je nepovažuje za ideální
    • kontrast -> na jednu stranu přehnaná fantazie a na druhé straně člověk bez fantazie (Brouček, který je velice jednoduchý, je na druhé straně)
  • Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
    • najednou se po probuzení dostane do 15. století, na jednu stranu vtipné -> odlišný jazyk, zvyky, na druhé straně -> velká kritika maloměšťactví, brouček se nechce do toho vměšovat, protože si chtěl udržet své pohodlí
    • satirické dílo, které kritizuje maloměšťáky
    • má dojít k osvobození Prahy husity
    • je vtažen do bitvy
    • jde mu o sebe, tvrdí jak je Čech a když potká německá vojska tak je Křižák

 

Eliška Krásnohorská

  • do časopisu napsala kritický článek vůči Lumírovcům
  • autorka, básnířka, překladatelka, kritička
  • jiné jméno, nebylo pro ženy obvyklé aby psaly
  • angažování v ženském hnutí -> v této době to byl trochu problém, co se týká ženského hnutí
  • ženské hnutí – teprve se vytvářelo, spojeno s vyššími vrstvami žen, které bojovaly za práva (jiné ženy na to neměli čas)
  • prosazovala vzdělání žen
  • z její iniciativy -> založení dívčí školy Minerva (římská bohyně moudrosti)
  • chtěli aby dívky měli možnost se vzdělávat (jazyky, domácí hospodaření)
  • psala libreta – opery B. Smetany (Hubička, Tajemství, Čertova stěna) –
    historicko-venkovská témata spojená se vztahem mladých lidí
  • Svéhlavička – román pro dívky (vzdoruje svému otci a je dána do školy, kde zjistí že se musí chovat jinak, než se chová, nutnost vzdělání žen, některé dívky potřebují být zaměstnané a vzdělané
  • když se vrací domů, tak ve vesnici je česko-německý problém (problematika společnosti, toho co bylo)
  • poezie pro dívky, kde se snažila ukázat správný směr mladým dívkám

 

Josef Václav Sládek

  • přešel z jedné skupiny do druhé
  • obojí – Ruchovec i Lumírovec
  • nejprve Ruchovské (redaktor Ruchu) a potom k Lumírovskému
  • narodil se a potom trávil čas ve Zbirohu (u Berouna)
  • otec byl dělník, zednický mistr, studoval gymnázium a potom se zaměřil na studia přírodních věd
  • studium cizích jazyků – překladatel, odjel do Ameriky – vychovatel, učitel, redaktor krajských novin, dělník na stavbě železnice
  • obě stránky života v Americe
    • velká občanská svoboda
    • rasová diskriminace a snaha o vyhlazení původního indiánského obyvatelstva
  • národní listy
  • profesor angličtiny na obchodní akademii a filozofické fakultě
  • těžká nervová choroba, revmatismus, závěr života nebyl úplně nejšťastnější, přesto se to ne vždy objevuje v dílech
  • díla převážně lyrická – osobní, subjektivní pocity, národní pocity – lyrika vlastenecká, politická, lyrika intimní (osobní) a meditativní (přemýšlení nad určitou otázkou)
  • básník českého sedláka (venkov velmi pozitivní prvek) – Selské písně a České znělky
  • poezie, próza, dramata
  • zajímavé je že Sládek je první autor, který tvoří přímo pro děti
  • překlady důležité, překládal v řadách jazyků, překlad 33 svazků Shakespeara

          Básně, Jiskry na moři

  • lyrické sbírky
  • poezie osobní, vlastenecká, americké zážitky, venkovské motivy jako lidové písně a sociální balady
  • snaží se o objektivní pohled
  • dílo odlišné s tím, že se snaží velice jednoduše vyjádřit skutečnost, velice racionální

          Selské písně a České znělky

  • spojeno s českým venkovem
  • mravní síla, rodný kraj, vesnická příroda
  • velmi pozitivní i když se zde promítají sociální problémy, které tu jsou
  • víceménně obdiv k venkovnskému životu

          Ze života, Sluncem a stínem

  • otázky o smyslu lidské existence
  • problémy se zdravím -> promítá se v básnických dílech

 

Moderní dětská poezie – dětská fantazie, výchovné,

 

vytvoření odborného textu – slohová práce, poznámky v bodech – co důležitého by mělo být o lumírovcích, ruchovcích a autorech

 

 Julius Zeyer

  • limírovec
  • dramatik
  • prozaik
  • významná osobnost
  • vyšší střední rodina obchodníka s dřívím
  • matka z židovsko německé rodiny
  • vychováván v německém prostředí a německy
  • mateřská jazyk němčina
  • silné citové prožitky
  • určitý prvek snění – citovost silná
  • Zeyer pravděpodobně homosexuál
  • technické vzdělání, aby převzal firmu
  • studia nedokončil -> otec ho zaměstnal v rodinném podniku
  • služební cesty – rozšíření obzoru
  • studium literatury, studium jazyka, vychovatel šlěchtických dětí
  • Francie
  • tajemné příběhy, láska, důvera, spolehlivost, tolerance, velká láska, vášeň, city ve vztahu mezi lidmi
  • prvky z historie, středověk a romantismu
  • silný vztah
  • nenávist, smrt
  • hledání ideálu života, člověka
  • čestní, věrní, silní lidé ve vztahu
  • středověké prvky, symboly
  • záliba ve starší literatuře
  • dlouhé pasáže, snaha zobrazit historické momenty -> EPIKA

 

VYŠEHRAD

  • pět básní mytologickýc

 

KAROLINSKÁ EPOPEJA

  • čtyři příběhy
  • historie
  • doba Karla Velikého – fr. císaře
  • návrat do středověku, rytířské příběhy, ctnosti, hrdniství, věrnost
  • ctnosti a nectnosti

 

ROMÁN O VĚRNÉM PŘÁTELSTVÍ AMISE A AMILA

hluboké city, středověk






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————