Malý princ – rozbor díla k maturitě (9)

rozbor-díla

 

Kniha: Malý princ

Autor: Antoine de Saint-Exupéry

Přidal(a): Monča

 

Antoine de Saint -Exupéry 

  • 1900 – 1944
  • francouzský spisovatel a letec
  • ve svých dílech letecké prostředí
  • za 2. sv.v. sestřelen nad Středozemním mořem
  • otec hrabě Jean de Saint-Exupéry, matka Marie de Fonscolembe
  • jezuitská kolej, s bratrem
  • již v dětství psal básně a zabýval se vynálezy
  • 1916 studoval ve Fribourgu (Švýcarsko) – maturita
  • snoubenka Louisa Vilmorinová
  • 1921 nastoupil vojenskou službu jako letec
  • 1929 byl těžce zraněn
  • 1927 velitel stanice Juba na západním pobřeží Afriky
  • 1931 se oženil s Consnelou  Suncin de Sandoval, byl jmenován Rytířem čestné legie
  • často čelil finančním problémům
  • byl také reportérem ve Španělsku
  • pokusil se o dálkový let New York – Ohňová Země, ale v Guatemale došlo k havárii
  • začátkem 2.sv.v. nastoupil na letiště Toulouse
  • 31. 7. 1944 vzlétl z Korsiky k letu nad Francií, ze kterého se již nevrátil

 

Další díla: 

    • Letec
    • Kurýr na jih
    • Noční let
    • Země lidí
    • Válečný pilot
    • Citadela
    • Moje planeta
    • Malý princ

 

Literárně historický kontext

  • období předválečné, válečné, meziválečné (1.pol 20.století)
  • nepokoje na Balkáně (součást Osmanské říše) – snaha vymanit se, lokální konflikty
  • 1882 vzniká trojspolek – Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie
  • 1907 vzniká trojdohoda – Francie, Velká Británie, Rusko
  • rivalita mezi státy, vnitřní nepokoje
  • X růst kulturního života (rozvoj filmu, moderních směrů), velký rozvoj vědy a techniky (mikroskop, rentg.paprsky, telefon, zbrojní průmysl,…)

 

první světová válka-28. 7. 1914 – 11. 11. 1918

  • záminka – 28. 6. 1914 atentát na Františka Ferdinanda d’Este – v Sarajevu, organizace Mladá Bosna, Gabrilo Princip
  • válka totální, zákopová, blesková
  • militarizace ekonomiky, rozvoj vědy a techniky – tanky otravné, leptavé plyny
  • válčilo se na několika frontách – východní f., západní f., Kavkazko-mezopotámská f., Syrsko-palestinská f.
  • nej. bitvy – 1915 –  u Ypres– poprvé použity otravné plyny
  • 1916 – pevnost Verdun, řeka Somma – 1.tanky
  • 6. 4. 1917 vstupuje USA do války na straně dohody
  • 1918 Rusko podepisuje Breslitevský mír – vystupuje z války
  • 28. 10. 1918 už neexistuje R-U, vznik ČSR
  • 11. 11. 1918 konec války, vítězí Dohodové státy, podepsání  Versailleské soustavy dohod
  • mezitím v Rusku r. 1917 proběhla únorová a říjnová revoluce
  • 1901 – Nobelova cena – vědu
  • k moci se dostává fašismus, komunismus
  • poválečnou konjunkturu vystřídala krize 30. Let
  • Manifest českých spisovatelů – 1917
  • příprava na další válku
  • 24.10. 1929 – krach na New Yorské burze
  • Německo snaha vytvořit fašistický blok +Itálie, Turecko, Maďarsko, Bulharsko
  • 1933 Hitler kancléř
  • 2. 9.- 10. 11. 1938 –protižidovský pogrom v Německu
  • 1. 9. 1939 – 8. 5. 1945 – Druhá světová válka
  • umělecké směry : vitalismus, civilismus, expresionismus, futurismus, kubismus, dadaismus, poetismus
  • žánry: román, povídka, román-řeka – kombinace objektivního vnějšího popisu se subjektivním prožíváním hrdinů, úzký zaklad, který se postupně rozšiřuje, nabírá postavy, jako když teče řeka, reportážní románzápisky vojáků z front, ich forma, struktur mozaiky, řada emocionálních, vzájemně nesouvisejících zážitků, popisy, dialogy, komentáře, úvahy, retrospektivs

 

Další autoři tohoto období: 

    • H. Barbusse
    • R. Rolland
    • Remarque, Zweig

 

  • tzv. ZTRACENÁ GENERACE – spisovatelé, kteří se aktivně podíleli při válce, a nebyli schopni se znovu začlenit do společnosti
  • prvky expresionismu
  • kritika války, společnosti
  • princip zcizení – záměrně udržuje odstup diváka od děje a vede ho k přemýšlení o stereotypech v myšlení a chování soudobé společnosti

 

Další autoři tohoto období: 

    • E. Hemingway
    • T. S. Eliot
    • B. Brecht

 

další druhy umění:

  • skladatel Gustav Mahlen
  • film – Ejzenštejn, Chaplin
  • výtvarné umění – kubismus – Picasso

 

SURREALISMUS

  • reakce na změny ve společnosti
  • navazují na realismus a naturalismus
  • expresionistické zachycení  vnitřní psychologie, charakterizující postavu
  • společenská témata – ztvárnění osudů jedinců během velkých společenských převratů
  • spjat s filozofií

 

EXPERIMENTÁLNÍ PRÓZA

  • Francie, Anglie
  • odklon od příběhu a lineárního času
  • dlouhá souvětí
  • čas, tak jak ho prožívá hrdina ve svém vědomí
  • nevědomí – nejhlubší obrazy

 

Další autoři tohoto období: 

    • T. Mann
    • H. Mann
    • S. Zweig
    • M. Proust
    • J. Joyce
    • V. Woolfová
    • A. de Saint-Exupéry
    • Fitzgerald
    • Steinbeck
    • Dreiser
    • Galsworthy
    • Gorkij
    • Shaw
    • Bulgakov
    • Breton
    • Majakovskij

 

Rozbor díla: Malý princ

  • lit. druh : próza
  • žánr : filozofická pohádka , spíše pro dospělé
  • lit. směr : realismus
  • alegorie, fantazie, filozofické úvahy, metafory

 

Organizace jazykových prostředků

  • Stylistická charakteristika textu :
    • alegorie
    • personifikovaná esence dětské duše
    • nesmyslné a zbytečné chování postav
    • touha po štěstí ,lásce a přátelství
    • rovnou k podstatě věci, žádné zbytečné odbočky
    • jednoduchost, lehkost
    • autobiografie – autor je sám vypravěčem, letecké prostředí

 

  • slovní zásoba :
    • ich forma
    • přímá řeč – dialogy mezi letcem a princem
    • vnitřní úvahy (monology) vypravěče
    • alegorie, metafory, symboly – růže=krása, princ=dobro
    • kontrasty – růže – krása X povrchnost
    • přirovnání, personifikace – had mluví s princem
    • zhuštěné věty vyjadřují moudrost, touhu po lásce a dobru, poznání světa srdcem

 

Téma:

  • oslava lásky a přátelství
  • konfrontace dětského světa a světa dospělých –rozdílnost ve vnímání hodnot a priorit, dospělý povrchnost, honba za kariérou, úspěchem →nadčasovost

 

Vypravěč :

  • letec (sám autor, ich forma), který havaroval v poušti a setkává se s princem (dobro)

 

Děj:

  • pohádka pro děti i dospělé o letci, který havaroval v poušti a o jeho nezapomenutelném setkání s Malým princem. Princ opustil svou planetu, když začal pochybovat o své lásce ke květině, o kterou se staral. Navštívil několik dalších planet, na kterých se vždy setkal s postavou špatných morálních hodnot a návyků. Stával se smutným a osamělým. Až na Zemi se spřátelil s liškou, kterou si ochočil a stává se šťastnějším. Potom se seznámí s letcem, kterého obohatí na celý život o přátelství, a letec už nikdy nebude sám (láska v srdci). Na konci se princ nechává uštknout hadem, aby se vrátil zpět na svou planetu, za svou milovanou květinou.

 

Kompozice:

  • dílo rozděleno do 27 krátkých kapitol
  • doplněno o autorovi dětské ilustrace
  • děj chronologický
  • volná kompozice, jednoduchá zápletka
  • zhuštěné věty
  • princovi příběhy utváří celek, při interpretaci letci
  • konec je otevřený

 

Postavy:

  • Letec – autor, vypravěč, necítí se být dospělý
  • nakloněn k dětskému světu fantazie, děti vidí svět dobrý a čistý
  • Malý princ – ztělesňuje dobro, morální čistotu
  • jako dítě chce znát odpovědi na všechny otázky X sám na ně nikdy neodpovídá
  • touží po přátelství a lásce
  • ukazuje nedostatky společnosti
  • zvídavý, starostlivý, chytrý, dětský

další postavy:

  • Květina –povrchní, domýšlivá, marnivá
  • Král – panovačný
  • Domýšlivec – slyší jenom chválu
  • Pijan – nešťastný, osamělý
  • Byznysmen – zaneprázdněný, nemá čas
  • Lampář – pracovitý, věrný příkazu
  • Zeměpisec – myslí si, že je nejdůležitější
  • Výhybkář a obchodník – postižení spěchem a hektickým způsobem života
  • Liška – chytrá, potřebuje přítele

 

Čas  a prostor :

  • čas není přesně určen, odehrává se během několika přesněji neurčených dní
  • planeta Země – Sahara, 7 dalších planet a planeta Malého prince

 

Význam sdělení, hlavní myšlenka

  • polemika a konfrontace dvou světů – svět pohádkový a fantazie X svět dospělých
  • rozdílnost hodnot a priorit
  • východisko z pocitu krize člověka v moderní hektické společnosti
  • oslava lásky, přátelství
  • svět bez zla
  • touha po lásce a dobru
  • poznání světa srdcem
  • „ Co je důležité je očím neviditelné, protože správně vidíme jen srdcem.“
  • je důležité vidět svět nezkaženě jako děti, a ne vše přepočítávat na peníze

 

Literární kritika

  •  moderní světová literatura
  • dílo přeloženo do více než 180 jazyků
  • prodalo se více než 80 miliónů kopií
  • patří mezi 50 nejprodávanějších knih
  • filmový muzikál od Lernera Loeweho , 2 opery, animovaný seriál

 

Ukázka a její rozbor

Každý den jsem se dovídal něco o jeho planetě, o odjezdu, o cestě. Dovídal jsem se to pozvolna, jak náhodou o něčem přemýšlel. Tak jsem se třetího dne dověděl o dramatě baobabů.[YUN1]

Tentokrát jsem za to vděčil zase beránkovi, neboť malý princ se mě náhle zeptal, jako by se ho zmocnily vážné pochyby:

[YUN2] „Je to pravda, že beránci okusují keře, viď?“[YUN3]

„Ano, okusují.“

„Ach, to jsem rád!“

[YUN4] Nepochopil jsem proč je tak důležité, aby beránci okusovali keře, ale malý princ[YUN5]  dodal:

„Okusují tedy i baobaby?“

Upozornil jsem malého prince, že baobaby nejsou keře, ale stromy veliké jako kostely[YUN6] , a že i kdyby vzal s sebou celé stádo slonů, nedokázali by sežrat jediný baobab. Myšlenka na stádo slonů malého prince rozesmála[YUN7] :

„Museli by stát jeden na druhém…“[YUN8]

Ale moudře poznamenal:

„Než baobaby vyrostou, jsou malé.“

„Správně. A proč by měli tvoji beránci okusovat malé baobaby?“

„No to je divná otázka!“ [YUN9] odpověděl, jako by šlo o něco samozřejmého.  A stálo mě to hodně námahy, abych porozuměl tomu problému.


 [YUN1]odstavec

 [YUN2]pásmo vypravěče

 [YUN3]přímá řeč

 [YUN4]dialog

 [YUN5]hlavní postava

 [YUN6]přirovnání

 [YUN7]uvozovací věta

 [YUN8]elipsa

 [YUN9]ironie

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.