Kniha: Mariánská muzika
Autor: Adam Michna z Otradovic
Přidal(a): andellkaa
Adam Michna z Otradovic (1600 Jindřichův Hradec – 1676)
- syn zámeckého purkrabího varhaníka Michala Michny
- vzdělání získal na Jezuické koleji
- 1633 – varhaník pobožského kostela – začíná skládat
- byl bohatý, měl 3 domy – 1 měl šenkovní právo (vydělával mu provozem)
- 1648 – podporovatel Mariánské družiny při Jezuické koleji – působil v ní i Bohuslav Balbín
- barokní básník, hudební skladatel a varhaník
- své skladby vydával tiskem prostřednictvím Akademické tiskárny – v Klementinu v Praze
- 2x ženatý, bezdětný
- 1647 – Mariánská muzika – 2. dílo (zpěvník) – mariánská tématika, církevní svátky
- předtím psal latinské duchovní skladby
- část – notové zápisy a až potom 2. část texty
- Sbírka: Loutna Česká
Mariánská muzika
- věnována: knížeti z Harrachu
- M. odůvodňuje, že je to soubor českých písní, vlastenecké tíznění k českému jazyku
- jsou věnovány vlasti, bohu, patronu knížeti Harrachovi
- věnování latinské – přeloženo do češtiny
- určeny kantorům (krátká zpráva jak naučit kantory zpívat)
- než se vydaly byly pobožněné (- posvěcené)
- sbírka jednoduchých českých písní, upravených pro 4 – 5 vokálů (hlas)
- převažuje mariánská tématika upravená podle svátků a období církevního roku (Vánoce, Velikonoce)
- některé písně jsou i v jiném kancionále (zpěvník písní)
- dodatek – začleněny písně za zemřelé
- byl atorem textů
- jeho texty si lidé přivlastnili – zpívali je při obřadech
- písně, texty:
- Vánoční rosička
- v každé sloce se poslední verše opakují (zjednodušený refrén)
- Vánoční noc
- vánoční píseň (koledy – písně koledníků, které si chodili vykoledovat mlsky,…)
- začíná: Chtíc aby spal, tak zpívala synáčkovy
- nynej, nynej (historismus) – kolébání
- Pana Marie ukolébala Ježíška
- Vánoční rosička
Mariánské á vé
- statisíckrát pozdravuji, k tobě lásku obnovuji
- popěvky (pano matko, matičko ó maria, ó máti,…), přirovnání, zdrobněliny (matičko,…), zastaralé výrazy, epiteton, hyperbola
- rozložena do 3 částí
- narození Páně
- věnován Ježíšovi – 33 písní
- Narození Páně, umření a znovu stání
- postní (umření) páně
- velikonoční, svatodušní, o svaté trojici (otec, syn a duch svatý)
- o božím těle (umučení, ukřižování, sejmutí těla Krista)
- narození Páně
- o slavnostech Rodičky Boží
- 34 – 56
- O zvěstování
- O bolestné Paně Marii
- Věnováno Paně Marii
- o umírajících a zemřelých pobožných křesťanech
- 57 – 64
- celkem 64 písní
- složena z notových zápisů a po nich text písní
- spolu s B. Bridelem je A. Michna nejvýraznější postavou českého baroka
- střídá renesanci
- české Baroko
- oficiální – A. Michna, B. Brydel
- exilová – J. Á. Komenský
- lidová – ústní lidová slovesnost
- pololidová – Kramářské písně, interludia (scénky)
Znaky Baroka:
- nedůvěra v rozum – upřednostňuje duchovno
- zaměření k vlastnímu nitru
- monumentalita – snaha ohromit člověka
- dramatičnost kontrastů
- dobro X zlo
- bůh X ďábel
- bohatství X chudoba
- nebe X země
- čeští představitelé:
- Bohuslav Balbín
- Bedřich Bridel – latinsky
- španělský představitel:
- Pedro Calderón de la Barca
- anglický představitel:
- Joh Milton
- silná polarita ve smyslu: nebe X země; bůh X člověk
- barevné efekty – pomocí kytek
- zvukové – symbolika nástrojů
- zdrobněliny
- vulgarismy – mluví o pekelných mukách
- líčí boha – subjektivní a emocionální
- vyměšovaná tj. (přání), Anjel (anděl), oladémť nim (osladím jim), ráj je mého kvítku (epiteton, metafora), hyperbola (tisíceré díky), mazlivé oslovení (okvětná zahrado)