Národní obrození – literární období (2)

 

 Jméno: Národní obrození

 Přidal(a): PBaar

 

 

 

 

Národní Obrození

  • poslední třetina 18. století až do r. 1848.
  • proces formování novodobého českého národa a jeho emancipace v rámci rakouské monarchie
  • hlavním úkolem bylo pozvednutí českého jazyka (na úroveň vzdělanců)
  • češtinou mluvili nižší a střední vrstvy, ve vyšších vrstvách se mluvilo německy a francouzsky
  • Psaná čeština si zachovávala vysokou úroveň v jezuitských tiscích.
  • V češtině vycházely knížky lidového čtení, kramářské písně, náboženské výchovné knihy a učebnice.
  • probíhalo současně s procesem transformace feudálního společenství v občanskou společnost

 

Co mu předcházelo

  • osvícenský absolutismus (Marie Terezie, Josef II.)
    • Reformy:
      • školská (povinná školní docházka, 1774)
      • náboženská (toleranční patent, 13. 10. 1781)
        • povolená náboženství křesťanství, protestanská církev, pravoslaví
      • zrušení nevolnictví (1. 11. 1781)
      • zrušení klášterů
        • těch, které se nevěnovaly veřejně prospěšným činnostem (zůstaly špitály a školy)

 

  • němčina se stále více prosazovala
    • Josef II. z ní udělal úřední jazyk monarchie
      • V němčině se vyučovalo od gymnázií výše
        • v češtině se vyučovalo pouze na základních školách

 

Fáze národního obrození

  • Obranná 1770 – 1800
    • položili základy nové literatury (základ ve Veleslavínské češtině)

 

  • Vznik jazykového programu 1800-1830
    • zaměření na lingvistiku
    • období preromantismu

 

  • 1830-1848
    • období romantismu
    • Austroslavismus (František Palacký)
      • emancipace Slovanů v rakouské monarchii

 

  • Úpadek hnutí

 

Architektura a výtvarné umění

  • klasicismus
    • Stavovské divadlo (původně Nosticovo divadlo)
    • Kačina

 

  • Asanace (bourání) Prahy
    • bourání středověkých hradeb
    • vznik zahrad a parků pro veřejnost

 

  • romantismus
    • obrací se ke gotice
      • pohodlnost skloubená s romantismem rytířské doby
        • Hluboká (anglický styl gotiky)
        • Lednice
        • Sychrov

 

  • Malířství převyšuje sochařství
    • portréty (Antonín Machek)
    • krajinomalby (otec a syn Mánesovi)

 

Hudba

  • Jan Jakub Ryba
    • Česká mše vánoční (vrchol klasicismu u nás)
  • František Škroup
    • první česká opera (Dráteník)
    • složil hudbu k české hymně


  1. fáze Národního obrození
  • začátek 70. let 18. Století
  • vědecký charakter
  • osvícenství
  • nejdůležitější je jazykověda
    • zachování jazyka, jeho kultivace
  • snaží se vyzdvihnout slavnou minulost , obrací se k ní
  • vydávání jazykových obran
    • znovu se vydává Balbínova „Obrana jazyka slovanského, zejména jazyka českého”

 

Karel Ignác Thám

  • jazykovědec, překladatel
  • vydává moderní obranu

 

Josef Dobrovský (1753-1829)

  • významný český jazykovědec, historik, matematik, …
  • uměl 12 cizích jazyků
  • Jezuitský kněz
  • měl české rodiče, ale doma mluvili německy
  • česky se naučil až na gymnáziu
  • studoval v Praze
    • poté se stal vychovatelem v rodině Nosticů
      • s hrabětem Nosticem hodně cestoval
    • zakladatel slavistiky (= věda o Slovanech) a bohemistiky
    • psal svá vědecká díla německy nebo latinsky
      • nevěřil budoucnosti češtiny

 

Dějiny české řeči a literatury

  • psáno německy
  • historický vývoj češtiny, zahrnul i literární památky
  • nejvýše hodnotí Veleslavínské období

 

Zevrubná mluvnice jazyka českého

  • německy
  • ustanovil určitá pravidla (ustálil jazykovou normu)

 

Česká prozodie

  • není příliš rozsáhlé
  • prozodie
    • zkoumá zvukovou stránku jazyka (rytmus, verše)
  • časomíra
    • dokázal, že časomíra je pro češtinu nevhodná, protože je pro ni typické střídání přízvučných a nepřízvučných slabik


Základy jazyka staroslověnského

Německo-český slovník

 

Věda

  • velký rozvoj vědy
  • vznikají vědecké kroužky
  • v Praze vzniká kroužek Soukromá společnost nauk (dnešní AVČR)
    • sdružení vědců z různých vědních oborů
  • vznikají muzea
    • v r. 1818 vzniklo Vlastenecké muzeum (dnes Národní muzeum)

 

Gelasius Dobner

  • zabýval se českou historií
    • zhodnotil Hájkovu kroniku českou (kriticky)

 

Josef Dobrovský

⇐ viz

 

F. M. Pelcl

  • pokračoval v Dobnerově díle
  • profesor češtiny a literatury na Pražské univerzitě

 

Žurnalistika

Václav Matěj Kramerius

  • založil své vlastní noviny „Krameriovy vlastenecké listy” (90. léta 18. stol)
    • snažil se v nich šířit obrozenecký program mezi ostatní občany
    • zprávy ze světa, domova, ekonomika, kultura, recenze divadelních her, knih …
  • založil vydavatelství Česká expedice (první ryze české nakladatelství)
    • zaměřil se na lidového čtenáře
    • vydával starší knížky, které by čtenáře bavily
      • knihy lidového čtení, cestopisy, rytířské romány


Divadlo

  • velký význam, přístupné i pro méně vzdělané obyvatelstvo
  • stálá divadla neexistovala, první stálé divadlo bylo Divadlo v Kotcích
    • zahraniční tvorba v původních jazycích
    • hrála se zde první česká hra – přeložena z němčiny

 

  • Nosticovo divadlo (1783)
    • večer německá představení pro vyšší vrstvy
    • odpoledne česká představení
    • Mozart zde dirigoval Figarovu svatbu
      • ve Vídni propadla, v Praze se líbila
        • uvedl zde pak Dona Jovaniho (napsán pro Pražany)
      • České stavy odkoupily divadlo od Nosticů
        • přejmenováno na stavovské (1799)

 

  • Bouda (Vlastenecké divadlo)
    • prkenná budova na konci koňského trhu (Václavák)
    • ryze české hry (frašky, historické hry, rytířské hry)
    • nižší kvalita her
      • málo autorů, navíc nebyli zběhlí v psaní
        • Václav Thán
          • snažil se psát historické hry (Břetislav a Jitka)
        • Karel Ignác Thán
          • překladatel z němčiny a angličtiny
        • Prokop Šedivý
          • frašky
        • Antonín Josef Zíma
          • historické hry (Oldřich a Božena)
        • vydrželo jen 3 roky
          • muselo skončit z finančních důvodů

 

  • U Hybernů
    • hrálo se zde ve velkém sále
      • po krachu Boudy


Poezie

  • ze začátku špatná kvalita, postupný vývoj

 

Václav Thán

Almanach Básně v řeči vázané

  • básně starších autorů
  • překlady cizojazyčných básní
  • původní básně českých autorů (Anakreónská poezie – víno, ženy, zpěv)

 

Antonín Josef Puchmajer

  • vydal 2 almanachy (1795)
    • sbor básní a zpěvů
    • nové básně
      • psal hlavně ódy (Jan Žižka, český jazyk) a bajky (objevují se v almanaších)


  1. Etapa Národního obrození (1800-1830)
  • Cílem i této etapy byla kultivace jazyka, hlavně odborného názvosloví
  • Snaha o náročnost literárních výtvorů
    • důkaz, že se čeština vyrovná vyspělým jazykům
  • Preromantismus
    • citovost, návrat k přírodě a slavné minulosti
  • lidová poezie

 

Josef Jungmann (1783-1847)

  • vůdčí osobnost 2. etapy národního obrození
  • jazykovědec, literární vědec, překladatel (přeložil Ztracený ráj – J. Milton)
  • pocházel ze skromných poměrů (otec švec)
  • studoval v Praze filosofii
  • první profesor češtiny v Čechách a na Moravě
    • později rektor Pražské univerzity
  • výborný organizátor
  • velký propagátor češtiny, psal česky
    • chtěl dokázat, že čeština zvládne i náročné texty
  • položil základy novodobé češtiny

 

 Slovesnost

  • učebnice pro SŠ, teorie literatury, slohu + čítanka

 

 Česko – německý slovník

  • 5 – dílný, významný pro vývoj češtiny
  • Zdroje:
    • stará i soudobá česká literatura
    • lidový jazyk, jiné slovanské jazyky
    • sám vytvářel novotvary
    • spolupráce s Janem Preslem a J. A. Purkyně
      • odborné názvosloví

 

Rukopisy

  • spor o pravost rukopisů Královédvorského a Zelenohorského
  • Preromantismus
    • návrat k slavné minulosti (Beowulf, Roland, Cid)
    • Češi žádný epos neměli, i když věřili, že něco takového u nás musí existovat

 

Královédvorský rukopis

  • 1817 byl objeven ve zlomcích ve Dvoře Králové
  • 6 epických, 6 lyrických, 2 lyricko-epické balady
  • rytíř Čestmír (smyšlený), historické postavy (kníže Oldřich)

 

Zelenohorský rukopis

  • 1818 byl anonymně doručen jednomu šlechtici
  • údajně pochází z 9. stol
  • obsahuje zlomek básně o Libušině soudu

 

  • Dobrovský napadl styl
    • Připadal mu příliš idealistický na Středověk)
    • za autora označil Václava Hanku, který na něm zřejmě pracoval s Josefem Lindou
  • Šafařík a Palacký ostře vystoupili vůči Dobrovskému
    • věřili v jeho pravost
  • V 80. letech 20. století rukopisy znovu zkoumali (Gebauer, Goll, TGM)
    • Gebauer zkoumal jazyk
    • Goll historickou stránku
    • našli hodně důkazů o jejich nepravosti
      • byli považováni za vlastizrádce
    • posílení národního uvědomění

 

František Palacký (1798-1876)

  • historik
  • austroslavismus
    • federalizace rakouské monarchie
      • 8 národnostních celků z toho jeden Československý
    • dobrý organizátor veřejného dění
    • založil „Časopis českého muzea“
    • Pavel Josef Šafařík
      • Palackého spolupracovník

 

Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě

  • nejprve německy, pak až česky
  • vrcholné dílo českého dějepisectví
  • od počátku národních dějin až do r. 1526 (nástup Habsburků na trůn)
    • tím se chránil před Vídeňskou vládou
  • jde o vztahy mezi Čechy a Němci
  • jako nejvýznamnější část národních dějin vidí Husitství

 

Slovanské sounáležitosti

  • základní dílo slovanské prehistorie
  • dějiny Slovanů do konce 1. tisíciletí
    • chtěl dokázat, že Slované se podíleli na kulturním vývoji

 

Ján Kollár (1793-1852)

  • Slovák, ale psal česky
  • protestantský kněz
  • myšlenka slovanské vzájemnosti
    • spolupráce Slovanů, pod vedením Ruska

 

Slávy dcera

  • básnická skladba
  • vychází z Danteho Božské komedie
  • láska k ženě a národu
  • slovanská mytologie
    • putuje po slovanské pravlasti
      • bohyně Mína (Slovanská bohyně slávy)
        • doprovází jej
        • obraz ideální ženy (symbol budoucnosti Slovanů)
      • Mílek (Bůh lásky)
        • Také ho doprovází
      • 5 zpěvů a předzpěv (elegie = žalozpěv)
      • porovnává slavnou slovanskou minulost s přítomností
        • žijeme v rukou Němců
          • věří v lepší budoucnost
        • jednotlivé části jsou nazvány podle řek, kde žili Slované (Labe, Rýn)
        • Léthé = slovanský ráj

 

Acheon = slovanské peklo

  • vystupuje bohyně Sláva
    • stěžuje si na křivdy, které utrpěly Slované
      • pověří Mílka, aby vytvořil bohyni Mínu
        • Mína má ukončit utrpení Slovanů
          • navštěvují Říp, Vyšehrad, Bílou horu…
        • potkávají slavné osobnosti
          • Newton, Schiller, Goethe, ale i Dobrovského a Václava Hanka
        • náročné na porozumění
          • předzpěv je psán časomírou
            • verš, založený na střídání dlouhých a krátkých slabik podle určitého schématu
          • samotné zpěvy jsou psány přízvučným veršem
        • v jeho době velmi oblíbené


Václav Kliment Klicpera (1782-1859)

  • rozvíjel české drama
  • Chtěl vzdělávat a vychovávat pomocí divadla
  • napsal přes 50 her
    • historické hry (nejprve vážné, potom si z témat utahuje), komedie, frašky
    • rytířské romány
      • častě pohádkové motivy
    • témata: lakota, povýšenost, nafoukanost, vlastenčení, …
    • často používá převleky tzv. kuklení
    • zakladatel moderního divadla

 

Divotvorný klobouk

  • lidová veselohra (navíc výchovná)
  • dva studenti (Strnad a Křepelka)
    • vysedávají v hospodě, ale nemají na útratu
    • hostinský řekne, že už na dluh nenaleje
  • snaží se boháči, lakotnému strýci namluvit, že klobouk, dědictví po Křepelkově strýci, je kouzelný
    • namluví mu, že ten, kdo ho má na hlavě, nemusí platit útratu
      • boháč si ho koupí, oni poplatí dluhy
    • strýc prokoukne podvod, uvědomí si, že byl lakomý a nechal to být

 

Rohovín Čtverrohý

  • Rohovín je ranhojič
    • putuje se třemi malíři
      • kazí jim zakázky, protože si z nich utahuje
        • chtějí se mu pomstít
      • vsadí se o 100 dukátů, že ho s tímhle jménem nepustí do města
        • malíři postupně vchází do města (pod jmény Jednorohý, Dvojrohý, Třírohý)
        • když tam pak přišel, zavřeli ho za zesměšňování strážného
      • nakonec se za něj zaručili, navíc dostali 100 dukátů

 

Hadrián z Římsů

  • šlechtic, ale zesměšňuje středověký ideál (svět statečných rytířů)
  • paroduje i své starší hry
  • často využívá kuklení
    • převleky, záměna osob – vydávají se za někoho jiného
  • vystupují zde dva falešní Hadriáni (působí přesvědčivěji než ten pravý)
    • skutečný je postarší, churavý, a ani není statečný
      • považují ho za podvodníka
    • Konflikt staré generace (rytíři← neměnná pravidla) a mladé (snaží se vzepřít feudálním zvykům)
    • rytířské ctnosti nemusí mít jen šlechtici (Hadrián je nemá, i když je šlechtic)
      • prostý chlapec může mít charakter rytíře (v knize takový chlapec vystupuje)
    • princip společenské rovnosti


Matěj Kopecký (1775-1847)

  • proslulý loutkář
  • měl sbírku marionet (velké dřevěné loutky na provázcích)
  • objížděl venkov s divadlem nejen pro děti
    • tamní obyvatelé neměli možnost navštěvovat divadlo
  • inscenoval vlastenecké hry (upravené pro loutky)
    • např. Oldřich a Božena
  • jeho potomci se také věnovali loutkářství

 

Poezie

František Ladislav Čělakovský (1799- 1852)

  • z chudé rodiny (otec tesař)
  • nadaný student, studoval filosofii v Praze
    • přistižen, při četbě zakázané Husovy postily
      • vyhozen z univerzity¨
    • žil v chudobě
    • obdivoval Josefa Jungmanna
      • byli přáteli
    • zajímal se o slovanské jazyky a slovanský folklór (ústní lidová slovesnost)
      • sbíral písně, básně, říkadla, přísloví
        • vydával je
      • snažil se o tvorbu podobnou té folklórní
        • ohlasová poezie
          • vzorem je ústní lidová slovesnost
          • napodobení jak formy, tak obsahu
          • inspiroval se bylinami (písně bohatýrů)
            • napodobování ruské folklórní literatury

 

Ohlas písní ruských

  • obrací se k největší slovanské zemi – Rusku
  • nápodoba hrdinské epiky (Byliny)
  • vystupují zde bohatýři (Ilja Muromec, Čurila Plenkovič), vytvořil bohatýra Ilju Volžanina
    • hrdinové, nadlidská síla, obrana vůči cizím národům
      • oslavení národa ruského pro vítězství nad Napoleonem
    • 26 epických básní
    • popisuje různé druhy lásky
      • milenecká
      • mateřská (podporují své syny hrdiny)
    • popisuje přírodu (obrovské stepi, lesy, řeky)
    • Jazyk
      • inverze slovosledu např. Muromec bohatýr
      • ustálené výrazy (kalená střela, dobrý mládenec)
      • rusismy (ruská slova napsaná latinkou)

 

Ohlas písní českých (1839)

  • soubor básní
  • trvalo mu to 10 let, chtěl, aby to bylo kvalitní
  • uvedl předmluvou
    • srovnává obě své sbírky
      • zaobírá se rozdílem mezi duchem ruské a české poezie
    • popis české přírody je skromnější
    • více lyrických než epických básní (kratší básně)
    • inspiroval se českou lidovou písní
    • básnická sbírka s různými náměty
    • Satirické básně
      • kritizuje měšťany a šlechtu
    • součást je píseň „Pocestný”
      • připomíná „Obušku z pytle ven“
    • první významná umělá balada

 

Toman a lesní panna

  • lyricko-epická báseň s pohádkovými prvky
  • Toman má milou, žijící daleko
  • vydává se za ní o svatojánský večer
  • sestra ho varuje před nečistými silami v lese
  • když dorazí za svou milou, zrovna se uvnitř slaví její zásnuby s někým jiným
    • ona pošla sestru, ať mu řekne, že je konec
  • při cestě zpět zapomene na radu sestry a jede nebezpečnými místy
  • potká lesní pannu (divoženku) na jelenovi
    • svede ho, chce ho zabít
      • navede ho do rokle, zabije ho
    • jeho kůň se vrátí za sestrou, ta vytuší, že jí neuposlechl
    • téma vášnivé lásky
      • nechal se ovládnout vášněmi, zahleděl se do ní, nechal se svést a spadl do rokle
    • přírodní živly (lesní panna)
    • neuposlechl sestřiny rady
      • zaplatil životem
    • pravidelný rým, srozumitelné


  1. Etapa Národního Obrození (1830-1848)
  • spisovná norma jazyka už byla ustálena
    • jazyk zachráněn
  • národní obrození se stalo celonárodní záležitostí
  • těžiště se přesouvá na krásnou literatura – beletrii
    • cílem je vychovávat obyvatelstvo
      • lidovýchovný charakter literatury
    • střet různých společenských skupin
    • Biedermeier
      • klidný měšťanský život
        • na prvním místě rodinné zájmy a zájmy jednotlivých členů rodiny
          • Magdaléna Dobromila Rettigová
            • autorka kuchařky
          • Josef Kajetán Tyl (klidný, nekonfliktní) vs. Karel Hynek Mácha (romantik)
          • Končí epocha romantismu, objevují se počátky realismu
            • Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský
          • volání po politických změnách
          • Karel Havlíček Borovský vs. Josefu Kajetánu Tylovi
            • ve 40. létech 20. století
            • spor o podobě vlastenectví

 

Josef Kajetán Tyl (1808-1856)

  • novinář a dramatik
  • narodil se v Kutné Hoře
  • studoval na gymnáziu v Hradci, kde učil Václav Kliment Klicpera
  • začal studovat práva na Pražské univerzitě (nedokončil)
  • stal se členem kočovné herecké společnosti
    • našel si zde ženu
      • pak měl 7 dětí s její sestrou
      • děti vychovávala jeho manželka Marie
    • nuzný život, snaha najít si práci
      • účetní v Praze
    • zakladatel divadla na Malé straně (Kajetánské divadélko)
      • účinkoval zde i Karel Hynek Mácha a Karel Sabina
      • pro vzdělané diváky
      • po čtyřech letech zrušeno z finančních důvodů
    • působil ve Stavovském divadle jako dramaturg českých her
      • miláček národa, lidé ho poznávali
      • 1851 byl český soubor rozpuštěn
    • redaktor časopisu Kwěty (beletristický časopis)
    • organizátor vlasteneckých plesů
    • koketoval s politikou
      • zvolen poslancem říšského sněmu
    • na sklonku života zase kočoval
    • zadlužený a nemocný umírá v Plzni

 

Dekret kutnohorský

  • historická novela
  • vrací se do doby Václava IV.
  • spor Čechů s cizinci na Pražské univerzitě
    • jakými jazyky se bude mluvit

 

Rozervanec

  • inspirace V Máchovi (jeho karikatura)
  • dvě postavy
    • Karel (vlastenec, díky tomu vše překoná)
    • Hynek (romantik, utápí se v sebelítosti, depresích, smutku, východisko smrt)
  • polemizuje a odsuzuje Romantismus

 

Poslední Čech

  • pokus o román
  • obrací se k české šlechtě
    • tvrdí, že právě oni by měli být vůdčími osobnostmi Národního Obrození
  • hrabě se považuje za posledního Čecha
    • chce svého skeptického syna obrátit k vlastenectví
      • povede se
    • předmět polemiky mezi ním a K. H. Borovským
      • šlechta vůdčí postavy Národního Obrození – Ano či ne?

 

Fidlovačka

  • Kde domov můj
    • později vybraná národem za hymnu
    • velmi oblíbená
  • Cechovní slavnost obuvníků v Praze Nuslích
  • fidlovačka = nástroj na hlazení kůže
  • s hudbou od Františka Škroupa
  • divadelní hra

 

Paličova dcera

  • zabývá se sociálním tématikou
  • O dívce Rozárce, která slouží v Praze, aby si vydělala
  • její otec je alkoholik a šumař (muzikant)
    • propil svůj majetek
    • utrápí svou ženu k smrti
  • Rozárka přijede na matčin pohřeb
    • otec ji nutí bohatého ženicha
    • ona ho ale odmítne, ví, že otec by peníze propil
  • odjíždí zpět do Prahy
  • otec zapálí chalupu ve vesnici
    • vesničané se hněvají
    • Rozárka vinu vezme na sebe, protože chce ochránit otce
      • čistý charakter

 

Strakonický dudák

  • dramatická báchorka
  • realita se prolíná s nadpřirozenem
  • prvky romantismu
  • dudák Švanda
    • matka víla Rosana, otec obyčejný člověk
    • zamiluje se do Dorotky
      • její otec nechce, aby si Švandu vzala, protože není bohatý a s nejasným původem
    • Švanda se vydává do světa, aby získal uznání a tím pádem i Dorotku
    • Švandova matka udělá jeho dudy kouzelnými
    • potkává Vocílku
      • vychytralý, prospěchářský
        • stává se jeho agentem
      • Švanda pomalu zapomíná na domov, i na Dorotku
      • Když se Švanda nevrací, vydá se ho Dorotka se Švandovým přítelem Kalafunou hledat
        • setkají se se Švandou v Arabské zemi u princezny Zuliky
      • Nakonec jsou Švanda, Dorotka a Kalafuna uvězněni kvůli Vocílkovi
        • Rosana je svými kouzly osvobodí
          • je potrestána královnou víl, stává se z ní divoženka
        • Všichni se vracejí domů, Dorotka zachrání Švandu před divoženkami
          • z Rosany je zase víla
          • Švanda si uvědomí své chyby

 

  • Vocílka
    • negativní postava
    • prospěchářský, manipulativní

 

  • Kalafuna
    • dobrosrdečný, veselý
    • silný vztah k domovu

 

  • Švanda
    • jeho charakter se vyvíjí v průběhu
    • zpočátku nezkušený a důvěřivý
    • propadne moci peněz ⇒ po jistou dobu jim dává přednost před Dorotkou
    • nakonec si uvědomí své chyby a polepší se

 

  • Jazyk:
    • hovorová řeč
    • víly mluví ve verších
    • Vocílka hodně cestuje
      • používá cizí slova, která komolí nebo je nepoužívá správně
        • známka nevzdělanosti

 

Kutnohorští havíři

  • první sociální drama v české literatuře
  • O vzpouře Havířů

 

Jan Hus

  • pod vlivem roku 1848

 

Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové

  • vrací se až do 10. století
  • spor mezi Václavem a Boleslavem

 

Karel Hynek Mácha (1810-1836)

  • jediný český romantik
  • zakladatel moderní české poezie
  • narodil se v Praze
  • původně se jmenoval Ignác Mácha, to se mu ale nelíbilo
  • vystudoval filosofii a práva
  • zajímal se o literaturu a divadlo
  • přátelil se s J. Erbenem, J. K. Tylem a K. Sabinou
  • působil v Kajetánském divadélku i ve Stavovském divadle
  • plynně mluvil česky i německy
  • pokoušel se o dramata
  • Lori Šimková
    • Máchova milenka
    • obyčejná měšťanka
    • měli se brát, ale nakonec ho v den svatby pohřbívali
  • psal si deníky
    • zašifrované zápisky svých erotických zážitků
  • zemřel na choleru
    • infikoval se, když se napil nakažené vody, když hasil požár
  • ještě před svatbou měl syna, který ale zemřel nedlouho po něm
  • hodně cestoval (hrady, zříceniny)
  • rád se toulal pěšky
    • došel až do Itálie
  • začal novou básnickou etapu
  • Máchovy ostatky byly přeneseny z Litoměřic v předvečer okupace do Prahy
    • Lidé nechtěli, aby zůstaly na německé straně
  • Poezie:
    • lyrická
    • reflexivní (úvahová)
      • zamýšlí se nad problémy
      • zajímala ho otázka lidské existence
    • využívá kontrastů (realita × sen)
    • marná touha (např. po lásce)


Máj (1836)

  • základní dílo moderní české poezie
  • lyricko-epická skladba
  • Postavy:
    • Jarmila
      • krásná dívka
    • Hynek
      • alter ego autora
    • Vilém
      • bandita, loupežník
      • miluje Jarmilu
    • Vilém zabije svého otce, protože svedl Jarmilu
      • Vilém nevěděl, že to byl jeho otec
    • hlavní postavy se během děje nepotkávají
    • básník promlouvá ústy postav
    • v poslední části vystupuje především Hynek
    • děj zasazen do okolí Máchova jezera, hrad Bezděz
    • Kompozice:
      • Kompozice odpovídá hudební skladbě
      • skládá se ze 4 zpěvů
      • 2 intermezza („mezizpěvy“)
        • mají dovysvětlit a zpomalit děj

 

  1. Zpěv
  • lyrický popis májové přírody
  • připlouvá loďka s poslem, na skále (břehu) čeká Jarmila
    • posel sděluje Jarmile, že je Vilém ve vězení a čeká na popravu
    • Jarmila je zoufalá
      • spáchá sebevraždu skokem do jezera

 

  1. Zpěv
  • Vilém je ve vězení
    • čeká na zítřejší popravu
  • reflexivní lyrika
    • úvahy, co se stane po smrti
      • myšlenka, že po smrti už není nic dalšího, jen prázdnota
    • vzpomíná na dětství a svobodný život loupežníka

 

  1. Intermezzo
  • rozvolnění děje
  • popisy přírodní krajiny
  • nadpřirozeno
    • duchové čekající na Vilémovu smrt
  • myšlenka posmrtného splynutí člověka s přírodou

 

  1. Zpěv
  • ráno popravy
  • loučí se s pozemským životem a krajinou

 

  1. Intermezzo
  • Loupežníci truchlí nad ztrátou Viléma

 

  1. Zpěv
  • po létech se Hynek (básník) vrací na místa, kde se příběh odehrál
  • Pocity z příběhu jsou alegorií jeho skutečného pocitu

 

  • Bytostně romantická báseň
    • děj minimální, převažují lyrické pasáže
    • úvahy postav (Viléma, Hynka)

 

  • Poetika založena na kontrastech
    • krásná příroda x nedobrý život

 

  • v době vydání byla velmi kritizována
    • vytýkali mu subjektivitu a Čelakovský navíc to, že se v knize nezabýval vlastenectvím
    • bourání měšťanské idyly
    • boření dogmat (po smrti už nic není)
    • neodsuzuje Viléma (Loupežník ← nevyjadřuje nesouhlas)
    • podle některých kopíroval Byrona

 

  • jeho současná generace ho nepochopila, až ty pozdější

 

  • Prvky romantismu
    • subjektivita (postaveno na jedinci)
    • vyznával tvůrčí svobodu
    • vnitřní rozervanost
    • Loupežník Vilém je vyděděnec společnosti
    • Kontrast
      • Lidská společnost, kterou nemá rád (chaos, neklid)

vs

  • Příroda, dokonalá a klidná
  • marná vzpoura jedince ve společnosti

 

Kat

  • původně chtěl napsat čtyři díly
    • napsal jen první – Křivoklát
  • měly se jmenovat podle hradů
  • historická témata, doba Václava IV.

 

Cikáni

  • román
  • stejný námět, jako u Máje
  • hlavní hrdina je kočovný cikán

 

Obrazy ze života mého

  • chtěl to pojmout, jako sbírku povídek, ale dokončil jen dvě

 

Večer na Bezdězu

  • cestopis
  • lyrická próza

 

Marinka

  • romantická povídka s lyrickými prvky
  • autor zde vystupuje, prochází se po Kanálské zahradě na Vinohradech
    • všímá si ošuntělého člověka
      • podle oblečení usoudil, že se jedná o zchudlého boháče
    • Člověk mu předává dopis od své nemocné dcery Marinky
      • Marinka má tuberkulózu, obdivuje autora a v dopise ho žádá, aby za ní přišel, protože by ho chtěla alespoň jednou vidět
    • Marinka, její otec a jeho manželka bydlí v ulici Na Františku (chudinská čtvrt)
    • macecha (obyčejná a sprostá žena) je na Marinku zlá

 

  • Marinka
    • ideál krásy, ale nemocná (kontrast)
    • měla klavír (v dobře situovaných rodinách) a uměla hrát
    • autor se postupně dozvídá jejich příběh (bohatí → zchudli)
    • platonické láska

 

  • Mácha musí odjed, vrátí se až na Marinčin pohřeb
  • Marinčin otec spáchá sebevraždu – skočil do Vltavy

 

  • Jazyk:
    • Postaveno na kontrastech (sen x skutečnost)
    • Popis prostředí
      • krása dívky kontra ošklivost prostředí, ve kterém žije
    • tragická láska

 

  • kompozice opery
    • promyšlená kompozice

 

Karel Jaromír Erben

  • sběratel ústní lidové slovesnosti
  • novinář, básník
  • narodil se v Podkrkonoší v chudé venkovské rodině
    • zemřelo mu spoustu sourozenců (špatné podmínky)
  • jeho otec pocházel z písmácké rodiny
  • rodiče ho, i přes špatnou finanční situaci, poslali na gymnáziu v Hradci Králové
  • Vysokou školu vystudoval v Praze (právo a filosofie)
  • přátelil se s Františkem Palackým
    • ten mu často finančně vypomáhal
  • sekretář Národního muzea, archivář města Prahy
    • místo sekretáře mu sehnal Palacký, který zde také trávil dost času
  • uživit rodinu pro něj bylo těžké
  • introvert
    • věnoval se psané formě tvorbě, nepřednášel
  • pracovitý
  • nerad se míchal do politiky
    • jeho hrdinové se nebouří a přijímají svůj osud
  • zaměřoval se na pohádky
    • chodil po venkově, naslouchal lidem, zapisoval námět a více ho rozpracoval
  • zapisoval i písničky (společně s nápěvy, nejen text) a říkadla
  • zajímal se o slovanskou slovesnost
    • vidí v ní základní hodnotu našeho národa

 

Prostonárodní písně a říkadla

  • písně rozčlenit do skupin podle etap lidského života a koloběhu ročních období

 

Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních

  • pohádky slovanských národů, nejen české

 

České pohádky

  • vyšly až po jeho smrti (1905)
  • Pohádky
    • Dlouhý široký a bystrozraký
    • Tři zlaté vlasy děda vševěda
    • Pták ohnivák
    • Liška Ryšavá
    • Zlatovláska

 

Kytice (z pověstí národních)

  • básnická sbírka 13 ti balad
  • promyšlená kompozice
    • zrcadlová
      • první a poslední balady (7. balada je jako zrcadlo) s podobným námětem
    • odehrává se na venkově v bezčasí (neurčitá doba)
    • zabývá se mezi lidskými vztahy (matka a dítě), vinou a trestem (často neadekvátním)
    • konflikty vznikají kvůli narušení řádu | podle Erbena
    • bezmoc člověka vůči přírodním, nadpřirozeným silám
    • inspirace v bájích
    • Jazyk:
      • Mnoho básnických prostředků, typických pro lidovou poezii
      • umělecké prostředky (metafora, personifikace , epiteta – básnické přívlastky)
    • Styl:
      • lidová balada, pohádka (Zlatý kolovrat)
      • pohanská mytologie (Polednice)
      • místní lidové pověsti (Poklad)
      • barokně romantická báseň (Záhořovo lože)
      • dramatičnost, dějový spád
      • romantické prvky
        • líčení přírody
        • hřbitovy, nadpřirozené bytosti
      • apeloval na čtenáře, aby byli mravní
        • důraz na mravní hodnoty
      • zvukomalba, pravidelný rým

 

a) Kytice – Věštkyně

 

Kytice

  • zemřela matka, děti chodí k jejímu hrobu
  • alegorie: matka = vlast, děti = vlastenci/občané
  • matka k nim promlouvá vůní mateřídoušky (dech matky)

 

Věštkyně

  • naděje pro národ, prorokuje růžovou budoucnost
  • víra v nezaniknutí státu, optimismus
  • na konci sbírky

 

b) Polednice – Vodník

  • výskyt nadpřirozených bytostí
  • vztah matky a dítěte

 

Polednice

  • matka vaří oběd a její dítě nepřestane křičet, nechce si hrát
  • okřikuje ho, a když neposlechlo, vyhrožuje Polednicí
  • když opravdu přijde, matka se dítě snaží ochránit
    • tiskne ho tak silně, až ho udusí

 

Vodník

  • zdvojený vztah matka, dítě (silné vztahy)
  • matka varuje dceru, ať nechodí k jezeru (měla zlý sen, navíc je pátek 13.)
  • dcera neuposlechne (podle Erbenovy logiky, musí být potrestaná)
  • vodník ji stáhne pod hladinu
  • dcera žije pod vodou společně s ním
  • narodí se jí malý vodníček
  • pod vodou je smutný svět
    • stýská se jí po matce
  • přesvědčí vodníka, ať jí pustí, ten jí ale nevěří a jako zástavu si nechá dítě
  • když přijde čas na návrat, matka ji nepustí
    • Vodníkovi dojde trpělivost a dítě před jejím prahem zabil

 

c) Poklad – Dceřina kletba

  • založeny na lidových pověstech

 

Poklad

  • na velký patek (Velikonoce) se otevírají skály
  • matka s dítětem spěchá do kostela
    • narazí na skály, vejde do ní a chlapečka vevnitř položí, dá mu penízky na hraní
  • postupně vynáší víc a víc věcí a odnáší je domů
  • skála se pomalu zavírá
    • přijde o dítě i o poklad, ten se totiž proměnil v listí, jakmile se skály zavřely
  • matka si uvědomí, že díky mamonu přišla o dítě, modlí se za něj
  • příští rok se skály otevřely znovu a dítě tam našla
  • poučila se

 

Dceřina kletba

  • Báseň je dialogem matky a dcery
  • Matka se diví, proč je dcera nešťastná
    • Dcera zabila své nemanželské dítě
  • Matka svou dceru zanedbávala, neposkytla jí výchovu, nedala jí hranice
  • Matku dost tvrdě proklíná, těsně před svou smrtí
  • Gradace

 

Svatební košile

  • mladá dívka čeká na svého milého, až se vrátí z války
  • slíbil jí, že až ušije svatební košile a vykvete routa, vrátí se
  • to vše měla už dávno hotové a její milý stále nikde
  • modlila se za jeho návrat a přitom se rouhá
    • „ milého z ciziny mi vrať, aneb můj život náhle zkrať”
  • milý opravdu přijde
  • vydávají se spolu na cestu
    • bere s sebou i knížky modlicí a růženec
  • nutí ji, aby se zbavovala náboženských motivů, pokaždé když to udělá, zrychlí se v letu
  • nakonec jí zůstaly jen ty košile
  • zastaví se u hřbitova, jeho dům
  • vše jí dojde
    • její milý je mrtvý
  • utíká do hřbitovní márnice, kde se chce před ním schovat, zamyká
  • její milý (teď už asi ani ne) vyzívá umrlce, aby mu otevřel
    • pokaždé, když se pomodlí, zase ho uklidní
    • když už to pro ni nevypadá dobře, vysvitne slunce a všechny přízraky se stáhnou
  • splní se i druhá část jejího modlitby
    • zestárne
  • po celém hřbitově jsou rozházené rozdrásané košile

 

„Dobře ses, panno, radila, na boha že jsi myslila, a druha zlého odbyla! Bys byla jinak jednala, zle by si byla skonala: tvé tělo bílé, spanilé, bylo by co ty košile!“

 

  • autor vidí spásu v modlitbě

 

Zlatý kolovrat

  • pohádkový námět (číslo 3, kouzelné věci, dobro vítězí nad zlem, …)
  • mladý král při lovu najde domek, má žízeň, chce se napít
    • vodu mu přinese krásná Dornička
      • okamžitě se zamiloval, chce si ji vzít
    • Dornička má nevlastní sestru, která je od ní fyzicky k nerozeznání, ovšem povahově je jejím opakem (zlá, závistivá, falešná, chamtivá)
    • Dorničku zabily, odsekly končetiny a vydloubly oči (to vše si nechaly)
    • Sestra se za ní vydává a krále si vezme sama
    • Král musí odjet a poručí ji příst nit (ona to ale neumí, ale Dorničku uměla upříst tu nejtenčí)
    • Pod okny se jí opakovaně objevuje stařec s pomocníkem, prodávající části kolovratu výměnou za ruce, nohy a oči
    • Stařec Dorničku oživí za pomoci živé vody
    • Kolovrat prozradí zlou sestru, král ji i její matku potrestá tak, jak oni učinili Dorničce

 

Štědrý večer

  • děj se odehrává v zimě
  • založeno na pohanské pověře, která praví, že když neprovdané dívky vysekají díru do zamrzlého rybníku, uvidí, co je čeká příští rok
  • Marie a Hana se to rozhodnout vyzkoušet
    • Hana vidí svého milého, a jak si ho vezme
    • Marie vidí rakev, černou, kříže a dojde jí, že zemře
  • po roce se dozvíme, že se věštba vyplnila
  • Před Vánocemi mladé neprovdané dívky předou len
    • konstatují, že je jich o dvě méně

 

Holoubek

  • Od hřbitova jde mladá vdova, potkává švarného pána na koni
    • zanedlouho se vezmou
  • chvíli je opravdu šťastná, ale po čase si začne stěžovat na nespavost a na to, že neustále slýchává holubí vrkání
  • vyjde najevo, že její manžel nezemřel sám od sebe
    • otrávila ho
  • holoubek je alegorií jejího hlodavého svědomí
    • neunese jeho tíhu, utopí se skokem do řeky

 

Záhořovo lože

  • poutník se vydává do pekla, chce vidět, jaké to tam je
  • narazí na obra Záhoře, velkého hříšníka (tyranizuje ostatní)
  • nechá ho jít, protože ho zajímá, jak peklo vypadá
    • ví, že tam skončí
  • poutník se vrací a vypráví, že tam mají mučivý nástroj, pojmenovaný po největším hříšníkovi
    • Záhořovo lože
  • Záhoř 90 let činí pokání
  • Poutník se jako stařičký člověk vrací a nachází Záhoře klidného a obrostlého mechem

 

Lilie

  • král najde krásnou lilii a rozhodne se jí vzít domů
  • lilie ožívá, stává se z ní krásná dívka
  • rozhodne se, že si ji vezme za ženu (člověkem je pouze za pološera)
  • postavil zdi, které ji chrání před sluncem
  • narodí se jim dítě
  • musí odjet, Lilii nechá se svou matkou, která ji ale nenávidí
  • králova matka nechá strhnout zdi, které ji chrání
  • to zabije ji, i její dítě
  • když se král vrátí, najde místo ženy a dítěte jen zvadlou lilii
  • král přeje matce brzkou smrt


  1. Etapa Národního Obrození (1850s)
  • upevnění absolutismu
    • posílení cenzury
  • romantismus střídá realismus

 

Karel Havlíček Borovský (1821-1856)

  • zakladatel politické novinařiny, satirik
  • narodil se v Borové u Přibyslavi do slušné rodiny
    • nezabýval se sociálními otázkami
  • studoval v Německém Brodě (pozdější Havlíčkův Brod)
    • Vysokou školu studoval v Praze
      • chtěl se stát knězem, ale ze semináře byl vyloučen, protože mu vadila konzervativnost církve
    • katolickou církev a jezuity kritizoval celý život
    • byla mu nabídnuta možnost stát se vychovatelem v Rusku
      • líbilo se mu tam, ale postupem času zjistil, že myšlenka Všeslovanské vzájemnosti je hloupá
      • zaostalé Rusko nemůže vést národní boj
    • po návratu do Prahy si hledal práci, aby mohl psát
      • stal se redaktorem pražských novin (Palacký jej doporučil)
        • Pražské noviny
          • novinová příloha „Česká včela“, kde publikoval literární kritiku na Tylova Posledního Čecha
            • objektivně jeho knihu rozcupoval
              • předkládá nový pohled na vlastenectví
                • kritizoval společnost, že o vlastenectví jen mluví, ale nekoná
                • je třeba soustavná drobná práce pro vlast, kde se po delší době výsledky projeví (požadavek na zvýšení úrovně literatury)
                • kritizoval nerealistické prostředí, nedůvěryhodnost postav a přílišnou schematičnost
                • podle něj by literatura měla být odrazem reality (skutečnosti)
                  • vůči Tylovi to byla kritika krutá a velice překvapivá pro Tylovy přívržence

 

  • liberál
    • zastával stanovisko liberální demokracie střední vrstvy
  • prosazování austroslavismu
  • 1848 založil Národní noviny (politické noviny)
    • satirická novinová příloha Šotek
    • po 2 letech byly zakázány (bachovský absolutismus)
  • dostal zákaz činnosti v Praze
  • v Kutné Hoře r. 1850 založil Časopis Slovan (jediné opoziční periodikum)
    • vymýšlel jej i publikoval sám
    • hájil demokratické myšlenky
    • kritika Alexandra Bacha (vláda) a církve

 

  • internován v Brixenu (unesen a v noci převezen)
    • pobýval zde 4 roky
    • po fyzické stránce mu zdejší prostředí prospívalo (Brixen = lázeňské město)
      • mohl zde mít manželku a dceru
    • trpěl po psychické stránce, protože se nemohl věnovat psaní
  • vrátil se do úplně jiné Prahy, poměry byly tvrdé
    • bývalí přátelé se mu vyhýbali (když ho mi děti přecházeli na druhou stranu)
      • ubíjelo ho to
    • zemřel na tuberkulózu ve 35 letech (jeho manželka zemřela dříve rovněž na tuberkulózu)
    • na pohřbu položila Božena Němcová trnovou korunu na jeho rakev (Kristův symbol mučedníka)

 

  • Charakteristika tvorby
    • kritičnost, smysl pro realitu
    • ve svých dílech vznášel různé požadavky (demokratické, národní)
    • jeho básně vyznívají radikálně a bojovně
    • kritizoval myšlenku slovanské vzájemnosti (považoval ji za zastaralou)

 

  • Žurnalistika
    • věnoval se polemice (satiričnost)
    • epigramy (později vydávány souborně)
      • kratičké satirické básně s pointou
      • rozdělil je do pěti skupin podle příjemce
        • církev, král, vlast, múzy (umění), svět
      • vyhovovala mu jejich pohotovost
        • úderné – silný dopad na čtenáře; snadně pochopitelné
      • objektivní kritika

 

Obrazy z Rus

  • cestopisné čtrty
  • analyzuje ruskou společnost, jednotlivé společenské vrstvy, kritika

 

Tři satirické skladby

Tyrolské elegie

  • stýská si po rodné zemi
  • popisuje své zatčení a deportaci do Brixenu, včetně cesty
  • částečně ironické, sžíravé ironie (sarkasmus)
  • kritizuje zvůli rakouské (vídeňské) vlády
  • zdůrazňuje pohrdání (výsměch) r. vládě

 

Křest sv. Vladimíra

  • inspirace
    • Nestorův letopis
      • středověká literární památka, o tom jak do Ruska přichází křesťanství
    • Hlavní postavy
      • car Vladimír (později svatý)
      • Perun (staroslovanský bůh hromu)
        • spousta lidských, negativních vlastností (působí komicky)
        • odporuje představě všemohoucího Boha
      • car pošle k Perunovi posly, kteří mu mají vyřídit, že car chce, ať mu na svátek zahřměje
      • vzbouří se proti carovi (car myslí, že by mu měl být poddaným, i když je bůh)
        • car nařídí utopit Peruna v Dněpru
          • ve skutečnosti pravděpodobně jen symbolicky hodili dřevěnou sošku Peruna do vody
        • nemají boha a vypisují konkurz na nového (autor se tomu vysmívá)
        • chtěl popsat vztah mezi bohem a panovníkem (důležité)
          • používá drsný humor
        • vyjadřuje kritický názor na vládu a církev
        • bůh byl na panovníkovi zcela závislý
        • odsuzuje absolutismus a despotismus

 

Král Lávra

  • přátelštější satyra (veršovaná pohádka, inspirovaná Irskem)
  • Lávra je irský král
    • celkem dobrý panovník
    • nechával se stříhat a holit jen jednou ročně (holiče pak nechal zabít)
      • poddaným to bylo divné, ale přivykli tomu
    • holiči se kvůli jejich malému počtu vzbouřit nemohou
      • vždy losují o to, kdo bude krále stříhat
        • tentokrát tento úkol připadne Kukulínovi
      • Kukulínova matka srdce libně oroduje za synův život
        • král souhlasí, že ho nezabije, ale musí slíbit, že neřekne, co viděl
      • ukáže se, že král má oslí uši (znak omezenosti), který schovává pod dlouhými vlasy a vousy
      • Kukulín to potřebuje někomu říct
        • Matka, aniž by to tajemství věděla, mu poradí, ať zajde za moudrým starcem
          • ten mu poradí, ať se svěří vrbě
            • udělá to a uleví se mu
          • okolo vrby jdou čeští muzikanti
            • basistovi chybí kolíček na basu, vyrobí si jej z oné vrby
          • muzikanti shodou okolností vystupují před králem Lávrou
            • během hry basa začne zpívat o oslích uších krále
          • všude se to rozkřikne
          • Kukulínovi se naštěstí nic nestane, protože se králi vlastně uleví
          • povyk se usadí a lidé si zvyknou, že mají osla za krále
          • irská tématika nebyla náhodná
            • Irové byli s Angličany v podobné situaci, jako my s Rakušany

 

  • aktualizace látky k době
    • autor počeštil irská jména
  • někdy označováno, jako veselá balada (protipól→ balady jsou smutné)
  • lid zobrazuje, jako pasivní
  • oslí uši jsou nakonec povýšeny na symbol monarchie
    • mít oslí uši se stává výsadou privilegovaných
  • popravení holiči jsou alegorií Havlíčka
    • chtěl jen zlepšit monarchii, prosadit Slovanům větší práva
    • Rakouskou monarchii podporoval
    • ať dělají, co dělají, nikdy se nezavděčí

 

Božena Němcová (1820/1817 – 1862)

  • literární pseudonym (Barbora Panklová)
  • údajně nemanželskou dcerou šlechtice, odložena k Panklovým
  • její otec sloužil kněžně
  • dobrý vztah s otcem, ne tak dobrý s matkou
  • ve 13 letech byla poslána na výchovu na zámek, aby si osvojila panské způsoby
  • díky tamní knihovně se začala zajímat o literaturu
  • velice krásná
    • matka ji chtěla rychle provdat
      • vybrala jí Josefa Němce (bouřlivé manželství)
    • Josef Němec
      • státní zaměstnanec
      • kvůli jeho vlastenecké činnosti se museli často stěhovat
        • státem nařízeno
      • Praktický člověk, Němcová chtěla, aby se děti věnovaly tomu, co je baví, což on nepodporoval
    • Nehospodárná, co dostala, nerozvážně utratila nebo rozdala
    • Neobvyklé názory
      • Nezávislost, žádná domácí puťka
    • Časté milostné aféry (když byl Němec pryč, ale netajila se tím)
    • Žili v chudých poměrech
      • Neměli co jíst, bydleli v nuzných poměrech
    • Zemřela ve 42 letech, vypadajíc jako stařena
    • Sbírala lidové pohádky
      • při stěhování sbírala ústní lidovou slovesnost
        • I na Slovensku
      • Přetvářela náměty a kultivovala je

 

Národní báchorky pověsti

  • Chytrá horákyně
  • O Smolíčkovi
  • Čert a Káča
  • Slovenské pohádky a pověsti
  • Sůl nad zlato
  • O slunečníku, měsíčníku a větrníku
  • V jejích pohádkách dobro vždy vítězí a zlo je potrestáno
  • Typické lidské vlastnosti nižších vrstev zachycovala ve svých pohádkách

 

Národopisné črty

  • Zachycovala životní styl své doby
  • Obrázky z okolí domažlického

 

Povídky

Divá Bára

  • Vesnické prostředí
  • Bára
    • jiná než ostatní dívky v jejím okolí (romantická postava)
    • Snědá, umí plavat, neohrožená, dobré srdce
    • Pověra, že je dítě Polednice, tím si vysvětlují její „podivné“ chování
    • Lidé se jí vyhýbají, ale má kamarády Elšku a Jozífka
  • Elšku chtějí provdat za starého ošklivého správce, kterého nechce, svěří se Báře, ta se snaží přijít na způsob, jak by si ho vzít nemusela
    • Na cestě vyděsí správce, ten jí slíbí, že si Elšku nevezme
  • Občané už jejího chování mají dost
    • Za trest ji přes noc zavřou v márnici
      • Vysvobodí ji hezký, mladý myslivec

 

Karla

  • Celou dobu si myslíme, že čteme o dívce, ale nakonec se dozvíme, že jde o chlapce
  • Matka ho vychovávala jako holčičku, bála se, že by ho mohli naverbovat
  • Nakonec happyend


V zámku a podzámčí

  • Rozmařilý život na zámku vs bída a nouze v podzámčí
  • Lidé na zámku zbohatlíci Skočdopolové
  • Typičtí maloměšťáci
    • mentálně omezení lidé, ale žijí poklidně, nezajímají se o nic jiného než o vlastní pohodlí
  • Podzámčí
    • Vdova Karásková má syna Vojtěcha
    • Matka zemře hlady společně s jejím mladším synem
  • Vojtěch najde ztraceného palácového psíka
    • Za odměnu jej přijmou na zámek, v podstatě jej adoptují
  • Skočdopolovi změní charakter
    • Paní Skočdopolová napravuje předchozí křivdy a stává se dobrosrdečnou
  • Celkové vyznění je dosti romantické

 

Babička (1855)

  • Próza
  • Chtěla utéct od reality, protože jí zemřel nejoblíbenější syn Hynek
    • Aby se zbavila trápení, způsob terapie
  • Na úvod je prolog, kde vzpomíná na svou babičku
    • Odraz vesnického života
      • Zobrazen velice realisticky
    • Některé postavy jsou zidealizované
      • Kněžna Kateřina
        • Otec Boženy Jan Pankl je v jejích službách
        • Řídí se radami prosté babičky, povídá si s ní
          • Přála by si být, jako ona
        • Hodná kněžna
        • Zastává se poddaných
      • Do Ratiboře přijíždí babička
        • Stěhuje se ke své dceři Terezii (matka Němcové)
          • Seznamuje se se čtyřmi vnoučaty, které vidí poprvé
            • Nejstarší Barunka (Božena), Jan, Vilém a Adélka
          • Kniha není moc dějová (nedějová próza)
            • Popisuje příběh v Ratiboři
              • Vztah babičky s vnoučaty, seznamování se sousedy
            • Staré bělidlo
              • Chalupa, ve které žijí
            • Babička
              • Ideální lidový člověk
              • Dobrý člověk
              • Prostá venkovská žena bez vzdělání
              • Morální, pevná víra v Boha
              • Nezáludná, pomáhá ostatním
                • Úcta k ostatním, nekritizuje je
              • Vychovává svá vnoučata
                • Nejvíce působí na Barunku
              • Moudrá a zkušená
              • Pracovitá, snaží se jít dobrým příkladem
            • Schovanka Hortenzie
              • Adoptivní dcera paní kněžny

 

  • Viktorka
    • Chodí v otrhaných šatech
    • Bojí se lidí, není schopna kontaktu s nimi
    • Sedává u jezera a zpívá ukolébavku
    • Bývala krásná a bohatá
      • Nikdo jí nebyl dost dobrý
    • Ve vesnici se ubytovalo vojsko Černí myslivci
      • Jeden z nich se do ní zamiloval (platonicky), pořád ji pronásledoval
        • Ona se ho bojí, ale nakonec zjišťuje, že se do něj zamilovala
      • Chtěla se citu zbavit a vzít si prvního, kdo si pro ni přijde
      • Jednou s vojákem uprchla
        • Po několika letech se vrátila, říkalo se, že její manžel byl zabit a ona proto přišla o rozum
        • Byla těhotná a porodila dítě
          • Nevěděla, co dělá
            • Dítě hodila do řeky
              • Každý večer mu pak chodila zpívat ukolébavku
            • Nakonec zemřela při bouřce
              • Spadl na ní strom
                • Romantické
                • Oživení děje, retrospektiva
              • Končí epilogem
                • Poslední léta babiččina života a její smrt





—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————