Pásmo (sbírka Alkoholy) – rozbor díla k maturitě

rozbor-díla

 

Kniha: Pásmo (sbírka Alkoholy)

Autor: Guillaume Apollinaire

Přidal(a): David Pivoňka

 

 

Guillaume Apollinaire

  • Přelom 19. a 20. století (1880 Řím – 1918 Paříž)
    • Polského původu; nemanželské dítě polské šlechtičny a italského důstojníka
    • Vyrůstal v Itálii, později žil v Paříži
  • Předznamenal příchod avantgardních směrů
    • Ovlivnit mnoho autorů, směrů, děl
  • Považován za zakladatele moderní francouzské poezie
  • Většinu života žil v Paříži, hodně cestoval (navštívil i Prahu – napsal o ní povídku Pražský chodec, zmiňuje ji v Pásmu, Brno)
  • Jeho básně: kubofuturismus
  • Podporoval kubismus – kamarádil se s Picassem
  • Pod pseudonymem vystupoval jako přísná literární kritička
  • Byl uvězněn na několik dní, když byl podezřelý z krádeže Mony Lisy
  • Zúčastnil se 1. SV, kde byl raněn do hlavy, po válce zemřel na španělskou chřipku
  • Není to jeho pravé jméno (Wilhelm Albert Wladimir Alexandre Apollinare de Kostrowitzky)
  • Vedle Walta Whitmana průkopník volného verše
  • Jeho dílo překládali i Karel Čapek, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan, Vítězslav Nezval a další
    • Ovlivnil i českou literaturu

 

Jeho dílo -> základem jsou 3 básnické sbírky:

  • Alkoholy (Pásmo, Most Mirabeau)
  • Kaligramy (slova a písmena jsou uspořádána do obrazů)
  • Bestiář (sbírka krátkých básní o zvířatech)

Další díla:

  • drama Prsy Tiresiovy (poprvé použil slovo surrealismus; dílo je předchůdcem absurdního dramatu)
  • Povídka Pražský chodec

 

Kontext:

  • Kubismus: Pablo Picasso (malíř), u nás Karel Čapek
    • Seifert – také tvořil kaligramy
  • Futurismus: Marinetti – Manifest futurismu
  • (o dvě generace starší Walt Whitman – zpopularizoval volný verš)
  • Kubofuturismus: Velemir Chlebnikov (Válka v myší pasti, Víla a skřítek)

 

Alkoholy (sbírka)

  • Básně z let 1898 – 1913
  • 45 básní
  • Osvobodil verše od interpunkce – je zbytečná; rytmus a verše jsou skutečná interpunkce

 

Rozbor díla: Pásmo

Rok vydání:

  • 1912

Druh:

  • lyrika

Žánr:

  • báseň

 

Kompozice: 3 části (viz témata níže)

  • Dalo za vznik žánru apollinairovské pásmo (nebo jen pásmo) – polytematická báseň – témata se často mění, báseň je proudem představ, pocitů, nálad, vzpomínek;
    jsou rozvíjeny pomocí asociací -> dva po sobě jdoucí verše na sebe často nenavazují
    • Apollinairovské pásmo užívali např. Vítězslav Nezval (Edison), Konstantin Biebl (Nový Ikaros), Jiří Wolker (báseň Svatý Kopeček)
  • Asociace – prvek futurismu, ale pásmo je spíš kubofuturistické (spojuje prvky kubismu a futurismu)
    • -> dynamičnost – odstranění interpunkce, přesuny v místech
    • -> hra se slovy
    • ale byl spíš kubista – klade jako malíři různé pohledy vedle sebe

 

Verš:

  • Rým soudružný a volný (v knize i střídavý)

Lyrický mluvčí

  • ich-forma

Jazyk:

  • odborné výrazy, zeměpisné názvy (místa), přechodníky
  • spisovný, občas hovorové prvky až nespisovné (eroplán)

Tropy:

  • metafory, personifikace

Figury:

  • anafora (opakování na začátku veršů)

 

Báseň předznamenala vznik různých avantgardních směrů (dadaismus, expresionismus, surrealismus)

 

Témata / děj:

  • loučení se se starou dobou a vítání dvacátého století (vítání techniky, moderní civilizace)
  • cestování (jeho zážitky ze středomořských cest, setkání s Čapkovou rodinou v Praze)
  • oslava života, který člověka opíjí jako alkohol

 

Kubofuturismus – geometricky uspořádaná báseň, působící jako obrázek

  • asociace, polytematičnost

Apollinaire původně vychází ze symbolismu





Další podobné materiály na webu: