Kniha: Pásmo (sbírka Alkoholy)
Autor: Guillaume Apollinaire
Přidal(a): David Pivoňka
Guillaume Apollinaire
- Přelom 19. a 20. století (1880 Řím – 1918 Paříž)
- Polského původu; nemanželské dítě polské šlechtičny a italského důstojníka
- Vyrůstal v Itálii, později žil v Paříži
- Předznamenal příchod avantgardních směrů
- Ovlivnit mnoho autorů, směrů, děl
- Považován za zakladatele moderní francouzské poezie
- Většinu života žil v Paříži, hodně cestoval (navštívil i Prahu – napsal o ní povídku Pražský chodec, zmiňuje ji v Pásmu, Brno)
- Jeho básně: kubofuturismus
- Podporoval kubismus – kamarádil se s Picassem
- Pod pseudonymem vystupoval jako přísná literární kritička
- Byl uvězněn na několik dní, když byl podezřelý z krádeže Mony Lisy
- Zúčastnil se 1. SV, kde byl raněn do hlavy, po válce zemřel na španělskou chřipku
- Není to jeho pravé jméno (Wilhelm Albert Wladimir Alexandre Apollinare de Kostrowitzky)
- Vedle Walta Whitmana průkopník volného verše
- Jeho dílo překládali i Karel Čapek, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan, Vítězslav Nezval a další
- Ovlivnil i českou literaturu
Jeho dílo -> základem jsou 3 básnické sbírky:
- Alkoholy (Pásmo, Most Mirabeau)
- Kaligramy (slova a písmena jsou uspořádána do obrazů)
- Bestiář (sbírka krátkých básní o zvířatech)
Další díla:
- drama Prsy Tiresiovy (poprvé použil slovo surrealismus; dílo je předchůdcem absurdního dramatu)
- Povídka Pražský chodec
Kontext:
- Kubismus: Pablo Picasso (malíř), u nás Karel Čapek
- Seifert – také tvořil kaligramy
- Futurismus: Marinetti – Manifest futurismu
- (o dvě generace starší Walt Whitman – zpopularizoval volný verš)
- Kubofuturismus: Velemir Chlebnikov (Válka v myší pasti, Víla a skřítek)
Alkoholy (sbírka)
- Básně z let 1898 – 1913
- 45 básní
- Osvobodil verše od interpunkce – je zbytečná; rytmus a verše jsou skutečná interpunkce
Rozbor díla: Pásmo
Rok vydání:
- 1912
Druh:
Žánr:
- báseň
Kompozice: 3 části (viz témata níže)
- Dalo za vznik žánru apollinairovské pásmo (nebo jen pásmo) – polytematická báseň – témata se často mění, báseň je proudem představ, pocitů, nálad, vzpomínek;
jsou rozvíjeny pomocí asociací -> dva po sobě jdoucí verše na sebe často nenavazují- Apollinairovské pásmo užívali např. Vítězslav Nezval (Edison), Konstantin Biebl (Nový Ikaros), Jiří Wolker (báseň Svatý Kopeček)
- Asociace – prvek futurismu, ale pásmo je spíš kubofuturistické (spojuje prvky kubismu a futurismu)
- -> dynamičnost – odstranění interpunkce, přesuny v místech
- -> hra se slovy
- ale byl spíš kubista – klade jako malíři různé pohledy vedle sebe
Verš:
- Rým soudružný a volný (v knize i střídavý)
Lyrický mluvčí
- ich-forma
Jazyk:
- odborné výrazy, zeměpisné názvy (místa), přechodníky
- spisovný, občas hovorové prvky až nespisovné (eroplán)
Tropy:
- metafory, personifikace
Figury:
- anafora (opakování na začátku veršů)
Báseň předznamenala vznik různých avantgardních směrů (dadaismus, expresionismus, surrealismus)
Témata / děj:
- loučení se se starou dobou a vítání dvacátého století (vítání techniky, moderní civilizace)
- cestování (jeho zážitky ze středomořských cest, setkání s Čapkovou rodinou v Praze)
- oslava života, který člověka opíjí jako alkohol
Kubofuturismus – geometricky uspořádaná báseň, působící jako obrázek
- asociace, polytematičnost
Apollinaire původně vychází ze symbolismu