Po nás ať přijde potopa! – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Po nás ať přijde potopa!

Autor:  František Gellner

Přidal(a): Rowan, Denisa.L

 

 

František Gellner

  • *  19. 6. 1881 – † 13. 9. 1914
  • Nebyl jen básník a prozaik, ale také redaktor Lidových novin, překladatel, malíř, karikaturista a ilustrátor.
  • Představitel generace anarchistických buřičů, českou poezii ovlivnil úsilím o prozaizaci básnického jazyka a používáním hovorových výrazů
  • Pocházel z rodiny drobného židovského obchodníka, zpočátku se prezentoval jako zhýralý mladík a bohém, pak se trochu „uklidnil“
  • Zpočátku 1. světové války musel narukovat a byl prohlášen za nezvěstného.

Styl tvorby: 

  • jeho básně jsou psány formou popěvku či písně
  • vyznačují se jednoduchostí, krátkými verši, většinou i krátkými strofami
  • skutečnosti pojmenovává přímo, obrazná pojmenování příliš nepoužívá, otevřenost jeho sdělení je až šokující
  • sám sebe ve svých básních v očích čtenářů snižuje, kritizuje, pokouší se sám sebe moralizovat

Díla

  • Po nás ať přijde potopa!
  • Radosti života
  • Nové verše
  • Don Juan
  • Potulný národ

 

Literárně-historický kontext:

František Gellner se řadí mezi české básníky na přelomu 19. a 20.století, konkrétně mezi generaci tzv. anarchistickým buřičů („básníci života a vzdoru“).

  • Buřiči byli anarchisticky orientovaní, spojoval je radikalismus, bohémský život, revolta a existenční nezajištěnost.
  • Mezi znaky anarchismu patří odmítnutí autority státu a marxismu, individualismus, svoboda jednice, propagace volné lásky, emancipace žen, odpor k maloměšťáctví a antimilitarismus.
  • Anarchističtí buřiči byly generací českých spisovatelů, která se začala tvořit na počátku 20. století v době upadajícího vlivu lumírovců a vrcholícího symbolismu a dekadence představitelů České moderny

 

Autorovi současníci

  • Vůdčí osobností buřičů byl Stanislav Kostka Neumann (Apostrofy hrdé a vášnivé, Satanova sláva mezi námi, Kniha lesů, vod a strání).
  • Dalšími buřiči jsou:
  • Všichni tito básníci ve svých dílech otevřeně kritizovali společnost, její povrchnost, bouřili se proti vládě, moci a odmítali jakékoli podřizování se
  • Buřiči publikovali v časopise S. K. Neumanna Nový kult.

 

Rozbor díla: Po nás ať přijde potopa! (1901)

  • Literární druh lyrika
  • Literární žánr – básně (drobná básnická sbírka)
  • Literární formapoezie
  • Lyrický subjekt – autor sám

 

Téma sbírky, hlavní myšlenka:

  • Hořkost nad životem, kritika soudobé společnosti a autorovo znechucení z ní, dále vztahy mezi muži a ženami.
  • Titul sám vyjadřuje filozofický postoj celé sbírky: život se žije právě teď a tady, není třeba dbát svazujících pravidel a zvyklostí, je nutné se od nich naopak odprostit a užívat dne.
  • Sbírka je laděna velmi pesimisticky, působí pocitem marnosti, zbytečnosti života a smutku, ze kterých plyne jen další utrpení a celková rezignace vůči životu a jakési smíření se s osudem.
  • Postoj autora k životu je laxní, v první básni (Přetékající pohár) projevuje názor, že člověk žije jen jednou a je tedy třeba si člověku daný čas náležitě užít, odmítá fádní život perfektně vedený morálními hodnotami

 

Motivy:

  • únava ze života, nešťastná láska, zklamání dobou, pohrdání životem, skepse, anarchistické myšlenky, milostné vztahy, sexualita, pocit marnosti a zbytečnosti

 

Kompozice a vypravěč:

  • 34 básní
  • úvodní báseň (Přetékající pohár) naznačuje, v jakém duchu se nese celá sbírka, tedy že žijeme jen jednou a je třeba si život užít, dokud to jde  a zbytečně se nenechat svazovat pravidly a fádním způsobem života
  • verše i strofy jsou krátké, rým je obvykle střídavý nebo sdružený
  • ich forma (např. Elegie) i er forma (např. Reflexe)

 

Jazyk a styl:

  • Gellner využívá běžný slovník – hovorové výrazy, dialekt, obecná čeština, vulgarismy. Zpravidla krátké věty, využívá opakování a refrénů. Rým je většinou střídavý nebo sdružený. Oproti symbolismu jsou Gellnerova pojmenování přímá, výrazy čerpají z běžného života.
  • Mezi typické znaky Gellnerových básní obecně patří forma osobní zpovědi, autenticita, rezinace, bohémství, strohost, prostota, věcnost, rčení, vulgarismy, odstup od všech ideálů a jednoduchá čtyřverší.
  • Obsahuje výrazné znaky symbolismu a dekadence (především v úvodních básních)

 

Časoprostor

  • místo ani čas nejsou určeny

 

Obsah díla

V první strofě autor vyjadřuje své zklamání z nešťastné, nejspíše jednostranné, neopětované lásky, ve kterou dříve vkládal naději, dnes však již s odstupem času konstatuje, že to bylo naivní a zbytečné. Vedle jeho neštěstí v lásce také popisuje zklamání lidmi jemu velmi blízkými, jeho přáteli, kritizuje jejich falešnost a zradu.

V druhé strofě oslovuje Marii (možná jde o Marii Majerovou, která s ním, přesto, že byla vdaná, prožívala intenzivní vztah) se slovy, že ona je mu ještě drahá, čemuž ale de facto protiřečí druhý verš i zbytek strofy, ve které naznačuje, že přes city k ní mu na ní vlastně tolik nezáleží, a že jejich láska je jen další zbytečností na tomto světě, které není třeba dávat velkou váhu a která je tu prakticky jen k pobavení a dočasnému potěšení.

Třetí strofa je zase úplně kontrastní vůči druhé, mluví o jiném vzezření jeho dnešní lásky, ve druhém verši se pravděpodobně snaží vystihnout nepříjemný a smutný pocit osamění. Krátkou větou „Mně je tak smutno.“, se podle mě snaží vyjádřit náhlé uvědomění toho, jak je vlastně ve svém žití nešťastný a jak mu opravdová láska chybí, což jen umocňuje poslední věta, kdy ženu prosí o stisk jeho horké hlavy.

 

Rozbor uměleckého textu 

 

Vliv díla a literární kritika

  • Gellnerovy texty, podobně jako texty Šrámka či Dyka, byly zhudebněny a hrály se v kabaretech.
  • Básnická sbírka, kterou Gellner vstoupil do literatury. Společností byla kritizována a odmítána pro svou vulgaritu a nemorálnost, oblibu si získala až dlouho po autorově smrti.
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.