Po pádu – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Po pádu

Autor: Arthur Miller

Přidal(a): Shiva

 

 

Arthur Miller (1915 – 2005)

–          3 x ženatý, 5 let manžel Marilyn Monroe

–          rodiče polští židovští emigranti, narodil se do blahobytu, krach na burze -> rodina přišla o vše

–          člen komunistické strany USA, v 50. letech problémy s Výborem pro neamerickou činnost McCarthyho (vyslýchán, odmítl vypovědět jména kolegů-soudruhů)

–          přátelství s režisérem jeho her Elia Kazanem (ten ho potom před Výborem jmenoval jako komunistu – pak spolu 10 let nemluvili)

–          psal i scénáře k filmům

 

Kontext – americké drama 20. století

–          další autoři: Eugene O’Neil, Tennessee Williams, absurdní drama: Edward Albee

–          divadla na Broadwayi v New Yorku, slavné muzikály (My Fair Lady, Cats, Jesus Christ Superstar a další)

 

Dílo

–          nejdříve psal v realistickém stylu (à la Ibsen), později víc symbolismu, společensko-kritické hry, jeho hrdinové jsou obyčejní lidé zmítaní historií a zanechaní bez duchovního základu

–          pro Marilyn napsal scénář k filmu Mustangové, krátce poté se rozvedli

–          Všichni moji synové (1947)

–          Smrt obchodního cestujícího (1949)

–          Zkouška ohněm/Čarodějky ze Salemu (1953) – středověká paralela k „honu na komunisty“

–          Pohled z mostu (1955) – jednoaktovka, později předěláno na dvouaktovku

 

Po pádu (1964)

–          2 jednání, hlavní hrdina-vypravěč Quentin, mluví směrem k Posluchači v hledišti (nebo ke svému alteregu?)

–          hodně autobiografické, skvělá předmluva – vysvětlení

–          zajímavá scéna: v pozadí plošiny, na nich všechny postavu po celou dobu hry, vždy se jedna rozsvítí, mezitím ostatní stojí ve stínu nehybně -> dojem vynořování vzpomínek

–          původní „pád“ – opuštění Ráje se opakuje v každém z nás, když „spadne“ do uvědomění si sebe a světa a tím i do možnosti volby

   

Motivy

–          VINA, vina za rozpad manželství, vina všech lidí za hrůzy nacistické minulosti, vina za osud přítele, první ženy a hlavně Maggie

–          touha ovládat slabšího, využívat ho a nalhávat si, že mu pomáháme

 

Postavy

–          Quentin – vypravěč, právník, zpytuje sebe a svou minulost, chtěl být dobrý, milovat a být milován, ale nějak to nevyšlo, postupně odhaluje vlastní krutost

–          matka, otec – matčino pohrdání otcem (neuměl číst, když si ho vzala, ale pak vydělával, poté krach, řekne mu, že je k ničemu)

–          přátelé komunisté, první manželka Louisa

–          Holga

–          Maggie – asi Marilyn Monroe

 

Děj

–          vše, co se děje na scéně, je v Quentinově hlavě

–          vzpomínky z dětství – na otce a matku, její pohrdání otcem poté co zjistí, že zkrachoval

–          krize s první manželkou – její emancipace

–          komunistický kamarád, jenž se chce veřejně hájit, Quentin mu má právně pomáhat, poté náhle zemře pod metrem (sebevražda?)

–          seznámení a vtah s Maggie, závislost na prášcích, hysterické scény

–          další rovina – zamilování do Němky Holgy, návštěva koncentračního tábora, strach ze vztahu, z toho, že by se to opět pokazilo

 

Člověk je vlastně to, zač se stydí.

S možností volby končí nevinnost.

Quentinovo zoufalství je tak vážné, že mu nedovolí dát vinu druhým.

 

–      v předmluvě příklady Kaina a Owalda, tíha volby, uvědomění si hříšnosti

–      hra je „proces s člověkem, jehož soudí jeho vlastní svědomí“

–      na konci vyřčena naděje, že je možné překonat strach, i po vyhnání z ráje fungovat a milovat

Napsat komentář

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.