Jméno: Próza po roce 1945
Přidal(a): Andrea Kudrnová
Próza po roce 1945
– 45 odraz 2. světové války – autoři píší o svých zážitcích z války,
– 48 ÚNOROVÝ PŘEVRAT – komunisté – tvoří se budovatelská proza
– 68 naděje na lepší řízky v podobě Pažského jara –
– 70 utnuto normalizací
– rozštěpení literatury na 3 proudy – exilová, samizdat,
PŘEHLED NAKLADATELSTVÍ – EXILOVÁ
nakladatelství 68 PUBLISHERS – nakladatelství v Torontu založeno 71 a ukončena 93
– zakladatel Josef Škvorecký,podíl jeho žena Zdena Saliverová
nakladatelství ROZLMLUVY – zakladatel Alexandr Tomský – v Londýně a po pádu komunismu se přestěhovalo do prahy – nevychází pouze beletristická díla ale i politologická, filosofická a esejistická díla
– vycházela díla Ivana Klímy, Václava Havla
PŘEHLED NAKLADATELSTVÍ – SAMIZDATOVÁ
edice PETICE – založena Ludvíkem Vaculíkem – založena v hlubokém normalizačním procesu 72, edice EXPEDICE – založeno manžely Havlovými – soustředili se na šíření filosofických a politologicých děl
AUTOŘI OFICIÁLNĚ VYDÁVÁNÉ PROZY
– Narodil se v Příbrami, psal v Lidových novinách -z těch po komunistickém převratu odchází – dostává do vysoké komunistické funkce
– podílel se na zavírání literátů, kteří nechtěli tvořit v souladu s komunistickou ideologií
– 68 prozřel a postavil se proti vpádu Varšavských vojsk – sesazen, dále se o jeho životě příliš neví
prozaická tvorba
– vynikající povídkář – výborný vypravěčský talent, autentické vyprávění, bohaté jazykové prostředky a napětí
– vyzdvihuje obyčejného člověka – učitel, včelař – stávají se hrdiny , mnoho povídek zasazeno do doby kdy byl spáchán atentát na Heidricha
– i za cenu života proti fašistické nadvládě
– psychologická proměna není – tíhne k schematismu – buď jeto černé a nebo bílé
NĚMÁ BARIKÁDA – 11 povídek – odehrávají se během protektorátu Čechy a Morava – obyčejní lidé jenž naráží na gestapo a ideologii fašismu
– uvozeno básní ZPĚV ÚZKOSTI (Halas)
– básně ZPĚV NADĚJE (od Halase)
– VČELAŘ
– HLÍDAČ DYNAMITU
– VYŠŠÍ PRINCIP
– proletariát čechy a Morava, krátce po atentátu na Heidricha
– na gymnáziu přezdívka učitele – Vyšší princip
– DRAMA – navazuje na J.K.Tyla – dramatické báchorky, drama s pohádkovými rysy – kouzla nadpřirozené bytosti dobrý konec
JULIUS FUČÍK
a) život
– narozen 1903 – 1943
– zarytý komunista, publikace v Rudém právu
– několikrát na oficálních návštěvách v SSR – podporoval Gotwalda
– žena Gusta – také komunistka
– po obsazení nacisty se musel skrývat u svých rodičů, ale stále psal a formoval odboj roti nacismu
– 1942 – zatčen na Pankráci
– podrobem tvrdým výslechům, 8.9.1943 oběšen gestapem – nikoho neprozradil
b) tvorba
REPORTÁŽE PSANÉ NA OPRÁTCE – psáno v pankrácké vznici – líčí prostředí věznice,
jedná se o autentickou výpověď – tajně to z věznice vynáší jeden z dozorců a předává Gustě
– ta to upravovala – tam kde mluvil – aby vypadal jako hrdina
– originál vydán po smrti Gusty
V ZEMI, KDE ZÍTRA JIŽ ZNAMENÁ VČERA
– o pobytu v SSR
a) život
– televize, média, scénarista, dramaturg
– prožil 2. sv. v.
– zabývá se psychikou člověka, jenž se musí vyrovnat s koncem války a začínajícím komunismem
– výborný vypravěč, často emotivní – zápletkou často bývá nějaké neštěstí
– pracoval ve firmě AVIA – motory
– od roku 1960 se živil už pouze jako spisovatel
b) tvorba
– OBČAN BRYCH – román – příběh intelektuála, právníka jenž má poválce dilema jestli opustí po válce vlast nebo se vyrovná se základními principy komunismu a přijme je. Nakonec se s vlastí nedokázal rozloučit
– ROMEO, JULIE A TMA – Do lásky zasáhne válka, námět Shakespeara. Student Pavel – válka ho míjí, nechápe ji – v parku potkává schoulenou dívku židovku Ester – její rodina byla transportována a ona zůstala sama – nemá nic a nikoho – Pavel je tím zasažen a snaží se ji pomoci – tím však ohrožuje svůj život i životy jeho rodiny, protože schovávat židy bylo trestné – Ester se užírá myšlenkami a vinou že všechny ohrožuje. Prožívá hrůzu a samotu – je ukryt av tmavém pokoji – čeká jen kdy za ni Pavel přijde jinak je sama. Hrůza v kontrastu s láskou
Nakonec přijde gestapo, Ester by nenašli – byla však dezorientovaná, vyděšená – vyběhla z baráku a byl zastřelena.
a) život
– mnoho próz předlohou k filmovému zpracování
– narodil se v Brně ale po narození se přestěhovali do Nymburka – jeho otec vedoucí pivovaru – to je častým rysem jeho děl
– vystudoval právnickou fakultu na univerzitě Karlově – nikdy se této profesi nevěnoval – spíše tíhl k obyčejným profesím – skladník, traťový dělník, balič papíru….. tato povolání se často pohybují v jeho tvorbě
– od roku 63 působí jako spisovatel z povolání
– měl rád obyčejné lidi a prostředí hospůdek
– umírá 97 – hospitalizován – vypadl v nemocnici z okna – neví se zda to byla náhoda nebo spáchal sebevraždu
b) tvorba
– autorem postavy pábitele – od slova pábení – nekoneční mluvení – ryzí dobra povaha, mají rádi život chtějí si ho užít a neustále mluví, jsou naivní, číší z nich bezstarostnost a nepřipouští si realitu – rádi si ji zkreslují (Strýc Pepin z Postřižin)
– dominantní role vypravěče
– často bez-syžetová – nemají souvislý děj, nebo jde o plynutí jednotlivých, někdy zdánlivě nesouvisejících příběhů – často tedy mluvíme o metodě koláže
– zájem o obyčejné lidi a periférie
– časté náměty erotiky, černý humor a grotesky
– píše podle skutečných příběhů a postřehy – ty získává v hospůdkách ( U Pinkasů, u zlatého tygra)
– používá hovorový jazyk, trefný, někdy až drsný,sprostý, velice složitá syntax
– nápadná inspirace pásmem
– nezabývá se psychologickým prokreslením postav
– časté kontrasty – krása/ošklivost, hrůza/naděje
– jeho díla nejdříve vycházela v exilu, poté podle režimu upraveno a vyšlo i u nás
povídky PERLIČKA NA DNĚ, PÁBITELÉ – představují příběhy obyčejných lidí, pábitele
experimentální próza TANEČNÍ HODINY PRO STARŠÍ A POKROČILÉ – celá kniha skládá z jedné věty
novela/povídka OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY – novela jenž se odehrává během 2. světové války v prostředí nádraží. Hlavní postavou Miloš Hrma – zamindrákovaný chlapec / muž zklamán ze svých prvních sexuálních zážitků – pokusil se i o sebevraždu. Druhou postavou Máša – dívka Miloše s kterou mu to nevyšlo. Výpravčí Hubička – milovník žen – Milošův vzor umí to s ženami, užívá si života – ten přijde s nápadem že spáchají atentát na vlaky jenž zásobují nacisty. Zasvětí Miloše, že ho odstřelí. Viktorie – přijde na nádraží, a přinese jim balík s výbušninou ( členka odboje) – je půvabná – Miloš s ní stráví noc a díky ní se z něho stává opravdový muž a vrací se mu sebevědomí – To ho nabudí k tomu že dokáže odstřelit vlak – postřelen vojákem, umírá, přd smrtí slyší vybuchnout vlak.
Povídka POSTŘIŽINY – zfilmované, vzpomínková próza Hrabala – vzpomíná na dětství v Nymburku, na otce, matku, prostředí pivovaru
– postavy Maryšky a Francin– předobrazy matky a otce, strýc Pepin. Manželství krásné Maryšy a France – Maryša jet typickou postavou pábitele – s Pepinem jenž přijel na návštěvu vymýšlí bláznivé nápady. Bezprostřední chování. Maryša dostane bláznivý nápad – jde k holiči a nechá si ustřihnout vlasy – To je pro France Hrozná rána
Povídka OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE – zakomplexovaný číšník Jan Dítě jenž se chce dostat mezi smetánku
a) život
– 1923.1994
– prozaik, autr psychologiské prozy
– vystudoval filosofii, psychologii a dějin umění
– v 60. letech se stal členem komunistického svazu spisovatelů – souhlasil s režimem
– své postavy zasazuje do II. Světové války
– píše autobiograicky
– byl těžce nemocný – schizofrenik, blázen – neměl příliš šťastné dětství
– uvědomil si že je homosexuál
– tvořil v morbidním prostředí –
– 1964 odjíždí do Itálie a bere si italskou šlechtičnu
– umístěn do Bohnic
– před svou smrtí zničil všechny své spisy, které nechtěl aby svět viděl
b) rysy tvorby
– hlavním hrdinou – nevyrovnaný člověk, psychicky nemocný, tvoří si vlatsní vnitřní svět, trbí fobií či schizfrenií
– ústřední téma- úzkost, strach, nebezpečí
– dokáže se vcítit do židů i džy jím nebyl
c) díla
SPALOVAČ MRTVOL – román, psychologický horor, hl, postvy pan Kompfrkingl
PAN THEODOR MUNDSTODE – život žida, který trpí schizofrenií, očekává, že mu přijde bsílka – pozvání do koncentračního tábora. Povída se se stínem – aginární přítel. Přátelí se s rodinou Štěrbových – Syn zůstane sám – bere si ho k sobě – taky ho přpravuje do koncentráku – drží hladovku, spí na pričnách, obsílka stálenepřichází – konečně přijde psaní – ulevilo se mu , když tam jde přejede ho auto
a)život
– vlastním jménem – Ota Popper – typické židovské příjmení – otec žid, matka árijka
– reportér, komentátor
– otec Leo Popper – židovského původu pracující jako obchodní cestující, sukničkář, záletník ale milující otec, vášnivý rybář – často v povídkách
– 2 bratry, Ota nejmladší
– matka – velmi trpělivá
– narodil se v Praze – krátce po narození se odstěhovali do Buštěhradu
– vztah k přírodě – Berounka, křivoklátsko
– bratři a tec transportováni do Terezína, Ota zůstává , byl malý, doma ještě nebyl veden v židovské matric – všichni tři se z Terezína vrací ( přežily)
– studuje obchodnickou školu – nebavilo ho to
– ovlivňován Arnoštem Lustigem – říkal mu at dělá co ho bav – Ota Pavel ho oiuposlechne, zanechává studia a nastupuje do redakce sportovního časopisu STADION
– členem komunistické strany
– reportáže z utkání – beletrizuje – nádech vypravování
– psychické problémy – maniodepresivní psychoza ( střídavé vztahy mánie a deprese – do Terezína, způsobená nějakým traumatem – u Oty Pavla odchod bratrů a otce ) – léčeno pouze medikací – chyběla terapie atd.
– nemoc vyvrcholila na olympiádě v Innsbrucku – stav deprese vygradoval – Lustig ho jel vyzvednout – nechal ho odvést do Bohnic na léčení
– umírá na infarkt, pohřben ve Strašnicích
b) rysy tvorby
– silně autobiografické – Křivokládsko, BerounkaI V JEHO SP
– lyrický vyravěč – není strhující děj, emoční povídky, i reportáže ze sportovních utkání
– srozumitelné, jednoduché
– přehnaný perfekcionista – několikrát přepisoval, promyšlené obrazy
c) tvorba
– sportovní reportáže – velice odbrý sportovec i kdžy rekreační, účasnil s erůzných soustředění,
DULA MEZI MRAKODRAPY – zajímal se o historii klubu, psychický rozbor sportovců, záznam z mzinárodních turnajů
BEDNA PLNÁ ŠAMPAŇSKÉHO – povídky které věnuje konkréním sportovců, Jan Veselý – cyklista, Eva Bosálková – gymnastka
– povídka o Haškovi – samostatná reportáž, Haška byl skokan na lyžích
autobiografická tvorba
SMRT KRÁSNÝCH SRNCŮ
– motivy rybaření, Křivokládsko, Berounka, příběhy které prožíval jako malý kluk
povídka: smrt krásných srnců: ( doplnit děj) – Vypráví o tom, jak si odvážný otec dojel s Davidovou hvězdou na rozvrzaném kole pro srnce, aby jím nasytil své syny, kteří měli odejít do koncentračního tábora. To už se bál i kurážný Prošek. Za pytláctví a přechovávání „žida“ byla totiž smrt. Spolu s Proškovým divokým vlčákem Holanem se mu to skutečně podařilo; a možná právě ten srnec zachránil život Jiřímu, který měl po návratu z koncentračního tábora jenom 40 kg.
další povídky:
NEJDRAŽŠÍ VE STŘEDNÍ EVROPĚ -tatínek naletěl a koupil rybník pouze s jednou rybou. Když to zjistil, nenechal si nic líbit a pomstil se tím, že bývalému majiteli rybníka prodal tu nejdražší bednu na králíky v celé Evropě.
JAK JSME SE STŘETLI S VLKY
JAK SEM POTKAL RYBY
– volně navazuje
– má stejné motivy
– vyprávění od dětství že po hospitalizaci v Bohnicích
– román
JÍŘÍ ŠOTOLA
a)život
– básník i prozaik
– tvoří v časopise květen – jeho poezii znatelně tíhla k epičnosti
– měl rád historii – píše historické romány – píše o období 17. století ( baroko) – silné rekatolizace – snaha poukázat a zvrhlost náboženského fanatismu, který touží hlavně po moci
b) tvorba
TOVARIŠTVO JEŽÍŠOVO – zachycuje rekatolizaci na panství Košumberk – panství vlastnila bohatá kněžna Savatovna – jezuité ji chtěli dostat do řádu– aby získali její majetek. Hlavním hrdinou Vojtěch Had – promyšleně ji přitahuje k řádu a ona postupnějším odkazuje majetek který má a nakonec dostane veškeré své panství – pak už je úplně zfanatizovaná a umírá. Vojtěch Had vidí že lidem tedy nepomáhá,že to vede jen majetku. Vojtěch prochází proměnou
a)život
– stále žij
– byl dobrý autor, spíše pesimistický, poté tvoří v prospěch režimu – žádali spíše optimistická díla – jeho díla ztrácí na hodnotě
– autobiografická díla – byl inženýrem chemie – svoje díla zasazuje do prostředí různých chemiček, továren, laboratoří
– pracoval v Ústí nad Labem – chemicko-průmyslové město – zasazuje sem děje svých románů
– základní motiv – v úvodních dílech jenž sou označovaná také jako ČERNÁ PENTALOGIE – člověk jenž je zdegenerovaní stereotypním životem – stereotyp soužití muže a ženy
– poukazuje nudný život, jenž je vyprahlý, nemá náboj, a začínají hledat dobrodružství většinou prostřednictvím nevěry
VELETRH SPLNĚNÝCH PŘÍNÁ
SOUKROMÁ VICHŘICE
MILENCI A VRAZI
KATAPULT
PROFESIONÁLNÍ ŽENA
další období – BÍLÁ PENTALOGIE
MLADÝ MUŽ A BÍLÁ VELRYBA
došlo k neočekávanému zlomu – žánrově se odklání – píše sci-fi
ROMEO A JULIE 2300
EXILOVÍ AUTOŘI
a)život
– z Brna
– po roce 48 sesazováni nepohodlní autoři
– jeden z nejpřekládanějších autorů- tvoří prózu, eseje, drama, poezii
-studoval na filosofické fakultě UK – poté na FAMU – kde se věnuje filmové tvorbě
– byl dost kontroverzní – vyloučen z komunistické strany
– vystoupil na sjezdu spisovatelů, kde tvrdě kritizoval českou kulturní politiku
– emigroval do Francie
– za vydání knihy KNIHA SMÍCHU – mu bylo odebráno československé státní občanství za velezradu a stává se definitivně francouzským občanem
– zanevřel na Čechy – odmítá překlady to českého jazyka
b)tvorba
– začínal jako autor poezie – pot přehází k próze. K poezii se nehlásí
– jako první píše kratší povídky – sbírka povídek SMĚŠNÉ LÁSKY – 3 sešity – nejznámější FALEŠNÝ AUTOSTOP
– rysy postmoderní tvorby – změna perspektivy,hravost, vyprávění z více stran
– motiv – legrace, pokus o změnu – se stává se tragický
– ironie, sarkasmus, ironie, erotika, těžký dopad do reality
ŽERT – hlavní postavy: Ludvík Jan, Markéta, Zemánek, Helena Zemánková
-retrospektivně
NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ
– psal i drama – PTÁKOVINA-komedie, jediné dílo, jenž povolil hrát v Čechách
JOSEF ŠKVORECKÝ
a)život
– *1924 v Náchodě – 2012 Toronto
– Náchod – v jeho dílech nazván jako Kostelec
– studoval lékařskou fakultu a později přestoupil na filosofickou fakultu a studoval anglistiku
– 1968 emigrují se svou ženou Zdenou Saliverovou do Toronta – 68 publishers
– od roku 1963 – živí se čistě spisovatelstvím
– v Torontu velký úspěch
b)tvorba
– prozaická – typickou postavou: Dany Smiřický – vystupuje ve vícero
románech a povídkách – mladý kluk jenž si chce užít života, žije v době války ale jeho nechá chladným, má rád jazz, holky – používá se pro něj Alter ego – variace mého já – autor popisuje sám sebe – silně autobiografické
c) díla
ZBABĚLCI – popisuje 8 dní konce druhé světové války očima „zlaté mládeže“ celý příběh se točí kolem Danyho Smiřického,který je zároveň vypravěčem. Zachycna bezstarostnost mladé generace, která se dokáže změnit a posléze zapojit do osvobození
TANKOVÝ PRAPOR – v exilu, Dany v roli rotného tanku, kapitoly na sebe přímo nenavazují a jsou jakousi prohlídkou promrhaného času
– jendá se o humornou satiru vojenské služby dokumentující nesmyslnost vojenské mašinérie
PRIMA SEZONA – Kostelec v době protektorátu, Danny se snaží namluvit řadu kosteleckých dívek, ale neúspěšné
– doba okupace zasahuje jen okrajově
komika je založena na bezvýhodných a neřešitelných situacích
– ZIMNÍ SEZONA
– detektivky
LVÍČE – Děj této knížky se odehrává v parném létě na přelomu 50. a 60. let v intelektuálním prostředí v Praze. Jako hlavní hrdina se nám představuje mladý redaktor Karel Leden, jenž je vášnivě zamilován do slečny Stříbrné. K lásce (nebo spíše sexuální vášni) k slečně Stříbrné je schopen všeho, např. rozchod se svou dívkou, potupení svého nejlepšího kamaráda. Leč přes všechny plány a intriky se slečna sblíží právě s nejlepším Karlovým kamarádem. Děj vrcholí na redakční party kdesi na chatě u rybníka, kde je „náhodou“ přítomna i slečna Stříbrná. V noci dojde k vraždě šéfa nakladatelství, ale policie případ uzavře jako náhodnou smrt. Karel ovšem zjistí, že vrahem je slečna Stříbrná (motiv: její starší sestra židovského původu byla šéfovou přítelkyní v době příchodu nacistů. Šéf ji tehdá opustil a sestra zemřela).
a) život
– 1926 – 2012
– 1941 – vyloučen ze školy – z rasových důvodů – byl židovského
– prošel si koncentračními tábory – Osvětim, Terezín, Buchenwald
– povedlo s emu uniknout z takzvaného pochodu smrti – do konce války se skrýval
– po válce působil jako redaktorem a zpravodajcem – Lidové noviny ho poslali do Izraele pozorovat válku
– přátelil se s Otou Pavlem
– po srpnu 1968 – odešel do Jugoslávie a nakonec do USA – zde působil jako profesor literatury na univerzitě ve Washingtonu – později zde umírá
– miloval život, žena to s ním neměla lehké – záletník, ale miloval ji
– má dvě děti – obě žijí v USA
– mnoho knih světově oceněno – nemilovaná, Kateřina Horovitzová
b) rysy tvorby
– židovská tématika
– výborně vkresluje ženské povahy
– metoda …………….. okamžiku – děj je velmi pomalý, žádná velká dramatičnost a na konci je rychlý spád/ gradace
– zdánlivě obyčejné situace jsou vlastně boj o život
– často své knihy přepracovává – perfekcionista
c) tvorba
DÉMONY NOC
NOC A NADĚJE
-povídky z prostředí koncentráku – v démonech a nocích – povídka SOUSTO – postavy: Čiky, Ervín, Ervinova rodina
– Ervín chce peníze pro sou rodinu a kamarádí se s Čikym, i když je to vypočítavec- Matka neustále posílá Ervina aby sehnal citron pro jeho sestru, která má avitaminozu ( v Terezíně) Potýká s s tíhou osudu – vytrhne mrtvému otci zlatý zub aby sehnal citron – prožívá morální dilema – nakonec sestra dostane půlku citronu – otevřený konec
MOTLITBA PRO KATEŘINU HOROWITZOVOU
– krátká novela inspirovaná skutečnou událostí v roce 1943 – vzpoura mladé dívky v táboře Osvětim
DITA SAXOVÁ
– novela s s podtitulem : dívka, která přežila válku, ale ne mír
– jako jediná z celé rodiny přežila koncentrák, vrací se do prahy, žije na internátě, je jí 18 a snaží se žít normální život ale stále se jí vrací vzpomínky z koncetráku
– snaží se najít cestu ke šťastnému životu, nějaký příbuzný ji pošle zlato – ona jej však rozdá ale z kousku si udělá náramek v kterém je vryto : život není to co chceme, ale to co máme
– na konci má možnost emigrovat do Švýcarska, ale má myšlenky na sebevraždu – jde se projít na ledovec, uklouzne a zemře
NEMILOVANÁ – Z DENÍKU SEDMNÁCTILETÉ PERLY
– psal to v době kdy jeho dcera dospívala a tak se jí při tvorbě díl ptal jak by se v určitých situacích zachovala
– příběh je o dívce jenž byla převezena do koncentráku, udržovala poměr s velitelem aby si usnadnila pobyt zde
– je psán formou deníku
– po dokončení díla, jeho dcera kritizovala že dílo je příliš sexuální, nakonec mu vše říkala aby ho vydal
– nejdříve bylo vydáno v Torontu v 68 publishers kde sklidilo obrovský ohlas
a) život
– stále žijící
– v 70. letech byla zakázaná
– dříve byl aktivní členkou KSČ, ale 68 se podílel na Pražském jaru – byla za to vyloučena ze strany a začala otevřeně vystupovat proti režimu
– byla vězněna za podvracení republiky – podílela se na převozu knih ze západu
– v tvorbě navazuje na tvorbu formou deníkových záznamů
– píše tzv. Reportážní deníkovou prozu ( Fučík, Havel)
b) tvorba
PŘÍTELKYNĚ Z DOMU SMUTKU – odehrává se ve vězení v Ruzyni, autobiografické, snaží se vykreslit prostředí věznice – výslechy, osudy vězeňkyň, vztahy ve vězení a osudy neplnoletých holek
– natočeno i jako seriál – 4 díly
a) život
– *1926, stále žijící
– žije v Dobřichovicích u Prahy
– členem KSČ
– publikoval v Rudém právu a Lidových novinách
– v 67 byl vyloučen za kritiku strany – psal proti nim
– 72 zakládá samizdatovou organizaci – Petlice
b)tvorba
1.) novinář
– vynikající fejetonista
píše přímo, jasně a otevřeně
– trefně se vyjadřuje
SOLO PRO PSACÍ STROJ
MANIFEST 2000 SLOV – přesný počet, kritika režimu, vystupuje na sjezdu autorů – dostal 0 let zákazů tvorby
– byl proti cenzuře
2.) prozaik
-MORČATA – román, hlavní myšlenka je zde absurdita a odcizení
– ptá se kde člověk bere zlost
– hlavní postavou je stereotypní úředník, kterého každodenní mezilidské vztahy dovádí k agresivitě.
– začíná – milé děti ( to samo j absurdní protože to není pro děti) koupí morčata pro děti a postupně je začíná týrat,tak jak se ostatní chovají němu tak on se chová k morčatům
– je psán v ich formě a ve chvíli kdy je týrá – er forma ( odcizení)
– konec je otevřený
ČESÝ SNÁŘ – věnoval Jiřímu Kolářovi
– psáno formou deníkových záznamů
– 1 rok jeho života ( od ledna 79 do února 80)
– otevřená zpověď autora, která se skládá z reportáží osobních dopisů a deníkových záznamů
– cílem je ukázat život intelektuální opozice režimu( disidentů)
JAK SE DĚLÁ CHLAPEC – měl rodinu ale byl pověstný milostnými vztahy. Popisuje vtah se svou milenkou ( Lenka Procházková) – literátka kterou žije odnes
– hodně otevřené , kontroverzní
a) život
– 1931 – stále žije
– židovského původu – 3 roky strávil v Terezíně
– světově uznávaný – nejpřekládanější český autor
– studoval na filosofické fakultě lingvistiku a literární vědu
– o 70. let si ho často zvali do USA na univerzitu v Michiganu – to se nelíbilo režimu, Klíma se rozhodl že zůstane, ale dostal se na seznam zakázaných autorů
– střídá mnoho zaměstnání ( dělník zametač listí) a píše pouze sám pro sebevraždu.- získal mnoho ocenění – magnesia litera ( v Čechách asi nejprestižnější cena), dále pak cenu Karla Čapka a France Kafky
– těmito dvěma autory byl velmi ovlivněn
– ovlivnění Čapkem – pouze 1 pravda, žádná jiná neexistuje, bál se dehumanizace
– ovlivnění Kafou – existencionalismus – otázky které se zabývají bytím, sociální prostředí – u Klímů v době normalizace, pocit odcizení
– v jeho tvorbě časté milostné motivy – spojeny s jeho mládím
– především prozaik – mistr – píše hodně povídky
b) tvorba
MOJE PRVNÍ LÁSKY – povídky, často se vrací do věku 15-17 let ( čsově koncentrák, al enepíš eo nich)
– silně autobiografické, chodí s hrnečkem pro pití, vždycky dostal málo, jednou mu však žena nalila úplně plný hrneček. Začne nad tím přemýšlet. Končí to tak že jednou přijde znova a ona se ani neusměje.
– stal se populární i díky románům
SOUDCE Z MILOSTI
LÁSKA A SMETÍ – román, silně autobiografické, ich forma, hrdinou je sám Klíma, z období kdy pracoval jako zametač listí, role intelektuála který nemůže publikovat, záblesky minulosti
SOUČASNÁ LITERATURA
– PÍŠÍ V 90. LETECH 20. STLETÍ A 21, STOLETÍ
– Viewegh, Nesvadbová, Hůlová, Miloš Urban, Radek John, Petr Šabach
MICHAL VIWEGH
a) život
– * 1926 – stále žije
– dnes je v rekonvalescenci po prasknutí aorty
– jeden z nejvýznamnějších autorů
– matka právnička, otec inženýr – Báječná léta pod psa
– vyrůstal v okolí Sázavy
– dlouhou dobu působil jako učitel češtiny
– má manželku – v díle biomanželka
– neuvěřitelně plodný auto, mnoho jeho děl bylo zfilmováno
b) tvorba
BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA
VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH
RMÁN PRO ŽENY
PŘÍPAD NEUVĚŘITELNÉ KLÁRY
BÁJEČNÁ LÉTA KLAUSEM
MŮJ ŽIVOT PO ŽIVOTĚ – pesimistické, po nehodě s aortou
BÁRA NESVADBOVÁ
a) život
– pseudonym Bára, jinak Barbora
– je jí kolem 30 let, šéfredaktorka harpéz bazar
– scénaristka svých děl, ironizuje mužské pokolení
– napsala několik románů které byly zfilmovány – často s ev jejich dílech objevuje novinářka Karla ( autobiografie)
b) tvorba
BESTIÁŘ
POHÁDKÁŘ
ŘÍZKAŘI
– soubor fejetonů BRUSINKY – fejeton NE KAŽDÝ MOST JE MADISONSKÝ
KATEŘINA TŮČKOVÁ
a)život
– působí na filosofické fakultě – doktorské studium
– také kolem 30 let
– studovala literaturu a dějiny umění
b) tvorba
ŽÍTKOVSKÉ BOHYNĚ – získala magnesia literaturu- na hranici v Karpatech je vesnice Žítkov a tam prý žily vždy rodiny bohyní. Hlavní hrdinka Dara Idesová – potomek jednoho z těchto rodů, zpracovává příběh své tety Surmény ( žítkovská bohyně) – píše o tom jak byly pronásledovány
– používá záznamy z výslechů a další listiny z archivů
– skvělý lokální kolorit
MILOŠ URBAN
a) život
– přes 40 let
b) tvorba
POSLEDNÍ TEČKA ZA RUKOPISY – vrací se k rukopisům Zelenohorskému a Královehradeckému – tvrdí že plagiátory jsou ženy Linda a Hanka
JIŘÍ HÁJÍČEK
b) tvorba
RYBÍ KREV – zpracovává téma z JČ
DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
– v 1. polovině
– klasická scéna – Vinohrady, ND
– avantgardní – 30, léta, Osvobozenecké divadlo
– divadla malých forem
– divadlo Na Zábradlí
– semafor
– divadlo Járy Cimermnna
– divadlo na provázku
SITUACE VE 40. LETECH A 50. LETECH
– drama po válce žilo především z toho co bylo napsáno za války
– dominovaly jinotajné hry ( Hrátky s čertem)
– po komunistickém převratu v roce 1948 byla tvorba poznamenána – propad
– vznikaly politicky motivovaná, ideologická díla – fce estetická a mravní
– zesměšňováni nepřátelé režimu
– náměty : budovatelství, kolektivizace
– př: Miroslav Stehlík ( nositelé řádu) Vašek Káňa ( Parta brusičů Karhana)
– nepohodlní autoři byli odstraňování z politického života
– v 50. letech se představuje Pavel Kohout( doba uvolnění) – snaží se prolomit neumělečno, ale i tak v pozadí byla ideologická rota ( Dobrá píseň, Zářivé noci)
– v 60. letech uvolnění, vzrůstá obliba divadla malých forem ( divadla která jsou tvořena malou skupinou lidí, je zde kontakt s divákem, text appeal – hlavní roli hraje divák)
Frntišek Hrubín – Srpnová neděle
Milan Kundera – Ptákovina
DIVADLO NA ZÁBRADLÍ – Jiří Suchý, Ivan Vyskočil ( hlavní tvůrci)
SEMAFOR – 7 malých forem
– Jiří Suchý, J. Šlitr, Jiří Grosmann, Miloslav Šimek, Petr Nárožný, Miloslav Vodníček
jazzové koncerty, filmová produkce, recitace poezie
– stylizované o kabaretu ( červená sedma ) – včera neděla byla, Ach ta láska nebeská, Tereza
DIVADLO JÁRY CIMERMANA
– Žižkovské divadlo Járy Cimermana
– Svěrák, Smoljak, Šebánek – zakladatelé 1967 – vytvořili postavu nedoznaného génia Járy Cimermana – hlavní hrdina je renesanční člověk, všechno umí, geniální ( hry které íší naoko předávají Cimermanovy)
– jedná se o specifický humor – lidský, dojemný, způsob podání – někdy až neprofesionální – záměr
DIVADLO NA PROVÁZKU
– brněnská scéna, 1967
– názvem se přihlásil k meziválečné avantgardě
– autorem úspěšných adaptací – Zdeněk Pospíšil ( Milan Uhde)
a) život
– 1936-2011
– evštní technik v divadle ABC,později divadlo Na Zábradlí
– studoval DAMU – byl dramatikem, filosofem, politikem- humanista – heslo pravda a láska vítězí nad lží a nenávistí
– iniciátor charty 77 ( hnut za lidská práva)
– byl politickým vězněm – pocházel z majetné rodině která vždy byla proti režimu – o sám veřejně proti režimu vystupoval
– 1989 zvolen prezidentem – byl světově uznávaná autorita – zvolen 3x za sebou
– manželka Olga ( zemřela na rakovinu), Dagmar
– často pobýval v Lánech
b) dramatická tvorba
– absolutní drama
– zpracovává příběhy v době normalizace a ukazuje jak se hroutí postoje a názory lidí, které přichází do kontaktu s režimem
– lidé hlásící se k disidentu – disidenti – inteligence jenž ojuje proti režimu
u Havla velmi důležitá práce s jazykem