Próza po roce 1945 – literatura

 

 Jméno: Próza po roce 1945

 Přidal(a): Andrea Kudrnová

 

 

 

 

Próza po roce 1945

45 odraz 2. světové války – autoři píší o svých zážitcích z války,

– 48 ÚNOROVÝ PŘEVRAT – komunisté –  tvoří se budovatelská proza

– 68 naděje na lepší řízky v podobě Pažského jara –

– 70 utnuto normalizací

– rozštěpení literatury na 3 proudy – exilová, samizdat,

 

PŘEHLED NAKLADATELSTVÍ – EXILOVÁ

nakladatelství 68 PUBLISHERS – nakladatelství v Torontu založeno 71 a ukončena 93

– zakladatel Josef Škvorecký,podíl jeho žena Zdena Saliverová

 

nakladatelství ROZLMLUVY – zakladatel Alexandr Tomský – v Londýně a po pádu komunismu se  přestěhovalo do prahy – nevychází pouze beletristická díla ale i politologická, filosofická a esejistická díla

– vycházela díla Ivana Klímy, Václava Havla

 

PŘEHLED NAKLADATELSTVÍ – SAMIZDATOVÁ

edice PETICE –  založena Ludvíkem Vaculíkem – založena v hlubokém normalizačním procesu 72, edice EXPEDICE –  založeno manžely Havlovými – soustředili se na šíření filosofických a politologicých děl

 

AUTOŘI OFICIÁLNĚ VYDÁVÁNÉ PROZY

JAN DRDA

– Narodil se v Příbrami, psal v Lidových novinách -z těch po komunistickém převratu odchází – dostává do vysoké komunistické funkce

– podílel se na zavírání literátů, kteří nechtěli tvořit v souladu s komunistickou ideologií

– 68 prozřel a postavil se proti vpádu Varšavských vojsk – sesazen, dále se o jeho životě příliš neví

 

prozaická tvorba

– vynikající povídkář – výborný vypravěčský talent, autentické vyprávění, bohaté jazykové prostředky a napětí

– vyzdvihuje obyčejného člověka – učitel, včelař – stávají se hrdiny , mnoho povídek zasazeno do doby kdy byl spáchán atentát na Heidricha

– i za cenu života proti fašistické nadvládě

– psychologická proměna není – tíhne k schematismu – buď jeto černé a nebo bílé

NĚMÁ BARIKÁDA – 11 povídek – odehrávají se během protektorátu Čechy a Morava – obyčejní lidé jenž naráží na gestapo a ideologii fašismu

– uvozeno básní ZPĚV ÚZKOSTI (Halas)

 

– básně ZPĚV NADĚJE (od Halase)

– VČELAŘ

– HLÍDAČ DYNAMITU

– VYŠŠÍ PRINCIP

 

–  proletariát čechy a Morava, krátce po atentátu na Heidricha

– na gymnáziu přezdívka učitele – Vyšší princip

 

– DRAMA – navazuje na J.K.Tyla – dramatické báchorky, drama s pohádkovými rysy – kouzla nadpřirozené bytosti dobrý konec

 

JULIUS FUČÍK

a) život

– narozen 1903 – 1943

– zarytý komunista, publikace v Rudém právu

– několikrát na oficálních návštěvách v SSR – podporoval Gotwalda

– žena Gusta – také komunistka

– po obsazení nacisty se musel skrývat u svých rodičů, ale stále psal a formoval odboj roti nacismu

– 1942 – zatčen na Pankráci

– podrobem tvrdým výslechům, 8.9.1943 oběšen gestapem – nikoho neprozradil

 

b) tvorba

REPORTÁŽE PSANÉ NA OPRÁTCE – psáno v pankrácké vznici – líčí prostředí věznice,

jedná se o autentickou výpověď – tajně to z věznice vynáší jeden z dozorců a předává Gustě

– ta to upravovala – tam kde mluvil – aby vypadal jako hrdina

– originál vydán po smrti Gusty

 

V ZEMI, KDE ZÍTRA JIŽ ZNAMENÁ VČERA

– o pobytu v SSR

 

JAN OTČENÁŠEK

a) život

– televize, média, scénarista, dramaturg

– prožil 2. sv. v.

– zabývá se psychikou člověka, jenž se musí vyrovnat s koncem války a začínajícím komunismem

– výborný vypravěč, často emotivní – zápletkou často bývá nějaké neštěstí

– pracoval ve firmě AVIA –  motory

– od roku 1960 se živil už pouze jako spisovatel

 

b) tvorba

– OBČAN BRYCH – román – příběh intelektuála, právníka jenž má poválce dilema jestli opustí po válce vlast nebo se vyrovná se základními principy komunismu a přijme je. Nakonec se s vlastí nedokázal rozloučit

 

– ROMEO, JULIE A TMA – Do lásky zasáhne válka, námět Shakespeara. Student Pavel – válka ho míjí, nechápe ji – v parku potkává schoulenou dívku židovku Ester – její rodina byla transportována a ona zůstala sama – nemá nic a nikoho – Pavel je tím zasažen a snaží se ji pomoci – tím však ohrožuje svůj život i životy jeho rodiny, protože schovávat židy bylo trestné – Ester se užírá myšlenkami a vinou že všechny ohrožuje. Prožívá hrůzu a samotu – je ukryt av tmavém pokoji – čeká jen kdy za ni Pavel přijde jinak je sama. Hrůza v kontrastu s láskou

Nakonec přijde gestapo, Ester by nenašli – byla však dezorientovaná, vyděšená – vyběhla z baráku a byl zastřelena.

 

BOHUMIL HRABAL

a) život

– mnoho próz předlohou k filmovému zpracování

– narodil se v Brně ale po narození se přestěhovali do Nymburka – jeho otec vedoucí pivovaru – to je častým rysem jeho děl

– vystudoval právnickou fakultu na univerzitě Karlově – nikdy se této profesi nevěnoval – spíše tíhl k obyčejným profesím – skladník, traťový dělník, balič papíru….. tato povolání se často pohybují v jeho tvorbě

– od roku 63 působí jako spisovatel z povolání

– měl rád obyčejné lidi a prostředí hospůdek

– umírá 97 – hospitalizován – vypadl v nemocnici z okna – neví se zda to byla náhoda nebo spáchal sebevraždu

 

b) tvorba

– autorem postavy pábitele – od slova pábení – nekoneční mluvení – ryzí dobra povaha, mají rádi život chtějí si ho užít a neustále mluví, jsou naivní, číší z nich bezstarostnost a nepřipouští si realitu – rádi si ji zkreslují (Strýc Pepin z Postřižin)

– dominantní role vypravěče

– často bez-syžetová – nemají souvislý děj, nebo jde o plynutí jednotlivých, někdy zdánlivě nesouvisejících příběhů – často tedy mluvíme o metodě koláže

– zájem o obyčejné lidi a periférie

– časté náměty erotiky, černý humor a grotesky

– píše podle skutečných příběhů a postřehy – ty získává v hospůdkách ( U Pinkasů, u zlatého tygra)

– používá hovorový jazyk, trefný, někdy až drsný,sprostý, velice složitá syntax

– nápadná inspirace pásmem

– nezabývá se psychologickým prokreslením postav

– časté kontrasty – krása/ošklivost, hrůza/naděje

– jeho díla nejdříve vycházela v exilu, poté podle režimu upraveno a vyšlo i u nás

 

povídky PERLIČKA NA DNĚ, PÁBITELÉ –  představují příběhy obyčejných lidí, pábitele

 

experimentální próza TANEČNÍ HODINY PRO STARŠÍ A POKROČILÉ – celá kniha skládá z jedné věty

 

novela/povídka OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY – novela jenž se odehrává během 2. světové války v prostředí nádraží. Hlavní postavou Miloš Hrma – zamindrákovaný chlapec / muž zklamán ze svých prvních sexuálních zážitků – pokusil se i o sebevraždu. Druhou postavou Máša – dívka Miloše s kterou mu to nevyšlo. Výpravčí Hubička – milovník žen – Milošův vzor umí to s ženami, užívá si života – ten přijde s nápadem že spáchají atentát na vlaky jenž zásobují nacisty. Zasvětí Miloše, že ho odstřelí. Viktorie – přijde na nádraží, a přinese jim balík s výbušninou ( členka odboje) – je půvabná – Miloš s ní stráví noc a díky ní se z něho stává opravdový muž a vrací se mu sebevědomí – To ho nabudí k tomu že dokáže odstřelit vlak – postřelen vojákem, umírá, přd smrtí slyší vybuchnout vlak.

 

Povídka POSTŘIŽINY – zfilmované, vzpomínková próza Hrabala – vzpomíná na dětství v Nymburku, na otce, matku, prostředí pivovaru

– postavy Maryšky a Francin– předobrazy matky a otce, strýc Pepin. Manželství krásné Maryšy a France – Maryša jet typickou postavou pábitele – s Pepinem jenž přijel na návštěvu vymýšlí bláznivé nápady. Bezprostřední chování. Maryša dostane bláznivý nápad – jde k holiči a nechá si ustřihnout vlasy – To je pro France Hrozná rána

 

Povídka OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE – zakomplexovaný číšník Jan Dítě jenž se chce dostat mezi smetánku

 

LADISLAV FUKS

a) život

– 1923.1994

– prozaik, autr psychologiské prozy

– vystudoval filosofii, psychologii a dějin umění

– v 60. letech se stal členem komunistického svazu spisovatelů – souhlasil s režimem

– své postavy zasazuje do II. Světové války

– píše autobiograicky

– byl těžce nemocný – schizofrenik, blázen – neměl příliš šťastné dětství

– uvědomil si že je homosexuál

– tvořil v morbidním prostředí –

– 1964 odjíždí do Itálie a bere si italskou šlechtičnu

– umístěn do Bohnic

– před svou smrtí zničil všechny své spisy, které nechtěl aby svět viděl

 

b) rysy tvorby

– hlavním hrdinou – nevyrovnaný člověk, psychicky nemocný, tvoří si vlatsní vnitřní svět, trbí fobií či schizfrenií

– ústřední téma- úzkost, strach, nebezpečí

– dokáže se vcítit do židů i džy jím nebyl

 

c) díla

SPALOVAČ MRTVOL – román, psychologický horor, hl, postvy pan Kompfrkingl

PAN THEODOR MUNDSTODE – život žida, který trpí schizofrenií, očekává, že mu přijde bsílka – pozvání do koncentračního tábora. Povída se se stínem – aginární přítel. Přátelí se s rodinou Štěrbových – Syn zůstane sám – bere si ho k sobě – taky ho přpravuje do koncentráku – drží hladovku, spí na pričnách, obsílka stálenepřichází – konečně přijde psaní – ulevilo se mu , když tam jde přejede ho auto

 

OTA PAVEL

a)život

– vlastním jménem – Ota Popper – typické židovské příjmení – otec žid, matka árijka

– reportér, komentátor

– otec Leo Popper – židovského původu pracující jako obchodní cestující, sukničkář, záletník ale milující otec, vášnivý rybář – často v povídkách

– 2 bratry, Ota nejmladší

– matka – velmi trpělivá

– narodil se v Praze – krátce po narození se odstěhovali do Buštěhradu

– vztah k přírodě – Berounka, křivoklátsko

– bratři a tec transportováni do Terezína, Ota zůstává , byl malý, doma ještě nebyl veden v židovské matric – všichni tři se z Terezína vrací ( přežily)

– studuje obchodnickou školu – nebavilo ho to

– ovlivňován Arnoštem Lustigem – říkal mu at dělá co ho bav – Ota Pavel ho oiuposlechne, zanechává studia a nastupuje do redakce sportovního časopisu STADION

– členem komunistické strany

– reportáže z utkání – beletrizuje – nádech vypravování

– psychické problémy – maniodepresivní psychoza ( střídavé vztahy mánie a deprese – do Terezína, způsobená nějakým traumatem – u Oty Pavla odchod bratrů a otce )  – léčeno pouze medikací – chyběla terapie atd.

– nemoc vyvrcholila na olympiádě v Innsbrucku – stav deprese vygradoval – Lustig ho jel vyzvednout – nechal ho odvést do Bohnic na léčení

– umírá na infarkt, pohřben ve Strašnicích

 

b) rysy tvorby

– silně autobiografické – Křivokládsko, BerounkaI V JEHO SP

– lyrický vyravěč – není strhující děj, emoční povídky, i reportáže ze sportovních utkání

– srozumitelné, jednoduché

– přehnaný perfekcionista – několikrát přepisoval, promyšlené obrazy

 

c) tvorba

– sportovní reportáže  – velice odbrý sportovec i kdžy rekreační, účasnil s erůzných soustředění,

DULA MEZI MRAKODRAPY – zajímal se o historii klubu, psychický rozbor sportovců, záznam z mzinárodních turnajů

BEDNA PLNÁ ŠAMPAŇSKÉHO – povídky které věnuje konkréním sportovců, Jan Veselý – cyklista, Eva Bosálková – gymnastka

– povídka o Haškovi – samostatná reportáž, Haška byl skokan na lyžích

 

autobiografická tvorba

SMRT KRÁSNÝCH SRNCŮ

– motivy rybaření, Křivokládsko, Berounka, příběhy které prožíval jako malý kluk

povídka: smrt krásných srnců: ( doplnit děj) – Vypráví o tom, jak si odvážný otec dojel s Davidovou hvězdou na rozvrzaném kole pro srnce, aby jím nasytil své syny, kteří měli odejít do koncentračního tábora. To už se bál i kurážný Prošek. Za pytláctví a přechovávání “žida” byla totiž smrt. Spolu s Proškovým divokým vlčákem Holanem se mu to skutečně podařilo; a možná právě ten srnec zachránil život Jiřímu, který měl po návratu z koncentračního tábora jenom 40 kg.
další povídky:

NEJDRAŽŠÍ VE STŘEDNÍ EVROPĚ -tatínek naletěl a koupil rybník pouze s jednou rybou. Když to zjistil, nenechal si nic líbit a pomstil se tím, že bývalému majiteli rybníka prodal tu nejdražší bednu na králíky v celé Evropě.
JAK JSME SE STŘETLI S VLKY

JAK SEM POTKAL RYBY

– volně navazuje

– má stejné motivy

– vyprávění od dětství že po hospitalizaci v Bohnicích

– román

 

JÍŘÍ ŠOTOLA

a)život

– básník i prozaik

– tvoří v časopise květen – jeho poezii znatelně tíhla k epičnosti

– měl rád historii – píše historické romány – píše o období 17. století ( baroko) – silné rekatolizace – snaha poukázat a zvrhlost náboženského fanatismu, který touží hlavně po moci

 

b) tvorba

TOVARIŠTVO JEŽÍŠOVO – zachycuje rekatolizaci na panství Košumberk – panství vlastnila bohatá kněžna Savatovna – jezuité ji chtěli dostat do řádu– aby získali její majetek. Hlavním hrdinou Vojtěch Had – promyšleně ji přitahuje k řádu a ona postupnějším odkazuje majetek který má a nakonec dostane veškeré své panství – pak už je úplně zfanatizovaná a umírá. Vojtěch Had vidí že lidem tedy nepomáhá,že to vede jen majetku. Vojtěch prochází proměnou

 

VLADIMÍR PÁRAL

a)život

– stále žij

– byl dobrý autor, spíše pesimistický, poté tvoří v prospěch režimu – žádali spíše optimistická díla – jeho díla ztrácí na hodnotě

– autobiografická díla – byl inženýrem chemie – svoje díla zasazuje do prostředí různých chemiček, továren, laboratoří

– pracoval v Ústí nad Labem – chemicko-průmyslové město – zasazuje sem děje svých románů

– základní motiv – v úvodních dílech jenž sou označovaná také jako ČERNÁ PENTALOGIE – člověk jenž je zdegenerovaní stereotypním životem – stereotyp soužití muže a ženy

– poukazuje nudný život, jenž je vyprahlý, nemá náboj, a začínají hledat dobrodružství  většinou prostřednictvím nevěry

 

VELETRH SPLNĚNÝCH PŘÍNÁ

SOUKROMÁ VICHŘICE

MILENCI A VRAZI

KATAPULT

PROFESIONÁLNÍ ŽENA

 

další období – BÍLÁ PENTALOGIE

 

MLADÝ MUŽ A BÍLÁ VELRYBA

 

došlo k neočekávanému zlomu – žánrově se odklání – píše sci-fi

ROMEO A JULIE 2300

 

EXILOVÍ AUTOŘI

MILAN KUNDERA

a)život

– z Brna

– po roce 48 sesazováni nepohodlní autoři

– jeden z nejpřekládanějších autorů- tvoří prózu, eseje, drama, poezii

-studoval na filosofické fakultě UK – poté na FAMU – kde se věnuje filmové tvorbě

– byl dost kontroverzní – vyloučen z komunistické strany

– vystoupil na sjezdu spisovatelů, kde tvrdě kritizoval českou kulturní politiku

– emigroval do Francie

– za vydání knihy KNIHA SMÍCHU –  mu bylo odebráno československé státní občanství za velezradu a stává se definitivně francouzským občanem

– zanevřel na Čechy – odmítá překlady to českého jazyka

 

b)tvorba

– začínal jako autor poezie – pot přehází k próze. K poezii se nehlásí

– jako první píše kratší povídky – sbírka povídek SMĚŠNÉ LÁSKY – 3  sešity – nejznámější FALEŠNÝ AUTOSTOP

 

– rysy postmoderní tvorby – změna perspektivy,hravost, vyprávění z více stran

– motiv – legrace, pokus o změnu – se stává se tragický

– ironie, sarkasmus, ironie, erotika, těžký dopad do reality

 

ŽERT – hlavní postavy: Ludvík Jan, Markéta, Zemánek, Helena Zemánková

-retrospektivně

 

NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ

– psal i drama – PTÁKOVINA-komedie, jediné dílo, jenž povolil hrát v Čechách

 

JOSEF ŠKVORECKÝ

a)život

– *1924 v Náchodě – 2012 Toronto

– Náchod – v jeho dílech nazván jako  Kostelec

– studoval lékařskou fakultu a později přestoupil na filosofickou fakultu a studoval anglistiku

– 1968 emigrují se svou ženou Zdenou Saliverovou do Toronta – 68 publishers

– od roku 1963 – živí se čistě spisovatelstvím

– v Torontu velký úspěch

 

b)tvorba

– prozaická – typickou postavou: Dany Smiřický – vystupuje ve vícero

románech a povídkách – mladý kluk jenž si chce užít života, žije v době války ale jeho nechá chladným, má rád jazz, holky – používá se pro něj Alter ego – variace mého já – autor popisuje sám sebe – silně autobiografické

 

c) díla

ZBABĚLCI – popisuje 8 dní konce druhé světové války očima „zlaté mládeže“  celý příběh se točí kolem Danyho Smiřického,který je zároveň vypravěčem. Zachycna bezstarostnost mladé generace, která se dokáže změnit a posléze  zapojit do osvobození

 

TANKOVÝ PRAPOR – v exilu, Dany v roli rotného tanku, kapitoly na sebe přímo nenavazují a jsou jakousi prohlídkou promrhaného času

– jendá se o humornou satiru vojenské služby dokumentující nesmyslnost vojenské mašinérie

 

PRIMA SEZONA – Kostelec v době protektorátu, Danny se snaží namluvit řadu kosteleckých dívek, ale neúspěšné

– doba okupace zasahuje jen okrajově

komika je založena na bezvýhodných a neřešitelných situacích

– ZIMNÍ SEZONA

 

– detektivky

LVÍČE – Děj této knížky se odehrává v parném létě na přelomu 50. a 60. let v intelektuálním prostředí v Praze. Jako hlavní hrdina se nám představuje mladý redaktor Karel Leden, jenž je vášnivě zamilován do slečny Stříbrné. K lásce (nebo spíše sexuální vášni) k slečně Stříbrné je schopen všeho, např. rozchod se svou dívkou, potupení svého nejlepšího kamaráda. Leč přes všechny plány a intriky se slečna sblíží právě s nejlepším Karlovým kamarádem. Děj vrcholí na redakční party kdesi na chatě u rybníka, kde je “náhodou” přítomna i slečna Stříbrná. V noci dojde k vraždě šéfa nakladatelství, ale policie případ uzavře jako náhodnou smrt. Karel ovšem zjistí, že vrahem je slečna Stříbrná (motiv: její starší sestra židovského původu byla šéfovou přítelkyní v době příchodu nacistů. Šéf ji tehdá opustil a sestra zemřela).

 

ARNOŠT LUSTIG

a) život

– 1926 – 2012

– 1941 – vyloučen ze školy – z rasových důvodů – byl židovského

– prošel si koncentračními tábory – Osvětim, Terezín, Buchenwald

– povedlo s emu uniknout z takzvaného pochodu smrti – do konce války se skrýval

– po válce působil jako redaktorem a zpravodajcem – Lidové noviny ho poslali do Izraele pozorovat válku

– přátelil se s Otou Pavlem

– po srpnu 1968 – odešel do Jugoslávie a nakonec do USA – zde působil jako profesor literatury na univerzitě ve Washingtonu – později zde umírá

– miloval život, žena to s ním neměla lehké – záletník, ale miloval ji

– má dvě děti – obě žijí v USA

– mnoho knih světově oceněno – nemilovaná, Kateřina Horovitzová

 

b) rysy tvorby

– židovská tématika

– výborně vkresluje ženské povahy

– metoda …………….. okamžiku – děj je velmi pomalý, žádná velká dramatičnost a na konci je rychlý spád/ gradace

– zdánlivě obyčejné situace jsou vlastně boj o život

– často své knihy přepracovává – perfekcionista

 

c) tvorba

DÉMONY NOC

NOC A NADĚJE

-povídky z prostředí koncentráku – v démonech a nocích – povídka SOUSTO – postavy: Čiky, Ervín, Ervinova rodina

– Ervín chce peníze pro sou rodinu a kamarádí se s Čikym, i když je to vypočítavec- Matka neustále posílá Ervina aby sehnal citron pro jeho sestru, která má avitaminozu ( v Terezíně) Potýká s s tíhou osudu – vytrhne mrtvému otci zlatý zub aby sehnal citron – prožívá morální dilema – nakonec sestra dostane půlku citronu – otevřený konec

 

MOTLITBA PRO KATEŘINU HOROWITZOVOU

– krátká novela inspirovaná skutečnou událostí v roce 1943 – vzpoura mladé dívky v táboře Osvětim

 

DITA SAXOVÁ

– novela s s podtitulem : dívka, která přežila válku, ale ne mír

– jako jediná z celé rodiny přežila koncentrák, vrací se do prahy, žije na internátě,  je jí 18 a snaží se žít normální život ale stále se jí vrací vzpomínky z koncetráku

– snaží se najít cestu ke šťastnému životu, nějaký příbuzný ji pošle zlato – ona jej však rozdá ale z kousku si udělá náramek v kterém je vryto : život není to co chceme, ale to co máme

– na konci má možnost emigrovat do Švýcarska, ale má myšlenky na sebevraždu – jde se projít na ledovec, uklouzne a zemře

 

NEMILOVANÁ – Z DENÍKU SEDMNÁCTILETÉ PERLY

– psal to v době kdy jeho dcera dospívala a tak se jí při tvorbě díl ptal jak by se v určitých situacích zachovala

– příběh je o dívce jenž byla převezena do koncentráku, udržovala poměr s velitelem aby si usnadnila pobyt zde

– je psán formou deníku

– po dokončení díla, jeho dcera kritizovala že dílo je příliš sexuální, nakonec mu vše říkala aby ho vydal

– nejdříve bylo vydáno v Torontu v 68 publishers kde sklidilo obrovský ohlas

 

EVA KANTŮRKOVÁ

a) život

– stále žijící

– v 70. letech byla zakázaná

– dříve byl aktivní členkou KSČ, ale 68 se podílel na Pražském jaru – byla za to vyloučena ze strany a začala otevřeně vystupovat proti režimu

– byla vězněna za podvracení republiky – podílela se na převozu knih ze západu

– v tvorbě navazuje na tvorbu formou deníkových záznamů

– píše tzv. Reportážní deníkovou prozu ( Fučík, Havel)

 

b) tvorba

PŘÍTELKYNĚ Z DOMU SMUTKU – odehrává se ve vězení v Ruzyni, autobiografické, snaží se vykreslit prostředí věznice – výslechy, osudy vězeňkyň, vztahy ve vězení a osudy neplnoletých holek

– natočeno i jako seriál – 4 díly

 

LUDVÍK VACULÍK

a) život

– *1926, stále žijící

– žije v Dobřichovicích u Prahy

– členem KSČ

– publikoval v Rudém právu a Lidových novinách

– v 67 byl vyloučen za kritiku strany – psal proti nim

– 72 zakládá samizdatovou organizaci – Petlice

 

b)tvorba

1.) novinář

– vynikající fejetonista

píše přímo, jasně a otevřeně

– trefně se vyjadřuje

SOLO PRO PSACÍ STROJ

MANIFEST 2000 SLOV – přesný počet, kritika režimu, vystupuje na sjezdu autorů – dostal 0 let zákazů tvorby

– byl proti cenzuře

 

2.) prozaik

-MORČATA – román, hlavní myšlenka je zde absurdita a odcizení

– ptá se kde člověk bere zlost

– hlavní postavou je stereotypní úředník, kterého každodenní mezilidské vztahy dovádí k agresivitě.

– začíná – milé děti ( to samo j absurdní protože to není pro děti) koupí morčata pro děti a postupně je začíná týrat,tak jak se ostatní chovají  němu tak on se chová k morčatům

– je psán v ich formě a ve chvíli kdy je týrá – er forma ( odcizení)

– konec je otevřený

 

ČESÝ SNÁŘ – věnoval Jiřímu Kolářovi

– psáno formou deníkových záznamů

– 1 rok jeho života ( od ledna 79 do února 80)

– otevřená zpověď autora, která se skládá z reportáží osobních dopisů a deníkových záznamů

– cílem je ukázat život intelektuální opozice režimu( disidentů)

 

JAK SE DĚLÁ CHLAPEC – měl rodinu ale byl pověstný milostnými vztahy. Popisuje vtah se svou  milenkou ( Lenka Procházková) – literátka  kterou žije odnes

– hodně otevřené , kontroverzní

 

IVAN KLÍMA

a) život

– 1931 – stále žije

– židovského původu –  3 roky strávil v Terezíně

– světově uznávaný – nejpřekládanější český autor

– studoval na filosofické fakultě lingvistiku a  literární vědu

– o 70. let si ho často zvali do USA na univerzitu v Michiganu – to se nelíbilo režimu, Klíma se rozhodl že zůstane, ale dostal se na seznam zakázaných autorů

– střídá mnoho zaměstnání ( dělník zametač listí)  a píše pouze sám pro sebevraždu.- získal mnoho ocenění – magnesia litera ( v Čechách asi nejprestižnější cena), dále pak cenu Karla Čapka a France Kafky

– těmito dvěma autory byl velmi ovlivněn

– ovlivnění Čapkem – pouze 1 pravda, žádná jiná neexistuje, bál se dehumanizace

– ovlivnění Kafou – existencionalismus – otázky které se zabývají bytím, sociální prostředí – u Klímů v době normalizace, pocit odcizení

 

– v jeho tvorbě časté milostné motivy – spojeny s jeho mládím

– především prozaik – mistr – píše hodně povídky

 

b) tvorba

MOJE PRVNÍ LÁSKY – povídky, často se vrací do věku 15-17 let ( čsově koncentrák, al enepíš eo nich)

– silně autobiografické, chodí s hrnečkem pro pití, vždycky dostal málo, jednou mu však žena nalila úplně plný hrneček. Začne nad tím přemýšlet. Končí to tak že  jednou přijde znova a ona se ani neusměje.

 

– stal se populární i díky románům

 

SOUDCE Z MILOSTI

LÁSKA A SMETÍ – román, silně autobiografické, ich forma, hrdinou je sám Klíma, z období kdy pracoval jako zametač listí, role intelektuála který nemůže publikovat, záblesky minulosti

 

SOUČASNÁ LITERATURA

– PÍŠÍ V 90. LETECH 20. STLETÍ A 21, STOLETÍ

– Viewegh, Nesvadbová, Hůlová, Miloš Urban, Radek John, Petr Šabach

 

MICHAL VIWEGH

a) život

– * 1926 – stále žije

– dnes je v rekonvalescenci po prasknutí aorty

– jeden z nejvýznamnějších autorů

– matka právnička, otec inženýr – Báječná léta pod psa

– vyrůstal v okolí Sázavy

– dlouhou dobu působil jako učitel češtiny

– má manželku – v díle biomanželka

– neuvěřitelně plodný auto, mnoho jeho děl bylo zfilmováno

 

b) tvorba

BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA

VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH

RMÁN PRO ŽENY

PŘÍPAD NEUVĚŘITELNÉ KLÁRY

BÁJEČNÁ LÉTA  KLAUSEM

MŮJ ŽIVOT PO ŽIVOTĚ – pesimistické, po nehodě s aortou

 

BÁRA NESVADBOVÁ

a) život

– pseudonym Bára, jinak Barbora

– je jí kolem 30 let, šéfredaktorka harpéz bazar

– scénaristka svých děl, ironizuje mužské pokolení

– napsala několik románů které byly zfilmovány – často s ev jejich dílech objevuje novinářka Karla ( autobiografie)

 

b) tvorba

BESTIÁŘ

POHÁDKÁŘ

ŘÍZKAŘI

– soubor fejetonů BRUSINKY – fejeton NE KAŽDÝ MOST JE MADISONSKÝ

 

KATEŘINA TŮČKOVÁ

a)život

– působí na filosofické fakultě – doktorské studium

– také kolem 30 let

– studovala literaturu a dějiny umění

 

b) tvorba

ŽÍTKOVSKÉ BOHYNĚ – získala magnesia literaturu- na hranici v  Karpatech je vesnice Žítkov a tam prý žily vždy rodiny bohyní. Hlavní hrdinka Dara Idesová – potomek jednoho z těchto rodů, zpracovává příběh své tety Surmény ( žítkovská bohyně) – píše o tom jak byly pronásledovány

– používá záznamy z výslechů a další listiny z archivů

– skvělý lokální kolorit

 

MILOŠ URBAN

a) život

– přes 40 let

 

b) tvorba

POSLEDNÍ TEČKA ZA RUKOPISY – vrací se k rukopisům Zelenohorskému a Královehradeckému – tvrdí že plagiátory jsou ženy Linda a Hanka

 

JIŘÍ HÁJÍČEK

b) tvorba

RYBÍ KREV – zpracovává téma z JČ

 

DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ

– v 1. polovině

– klasická scéna – Vinohrady, ND

– avantgardní – 30, léta, Osvobozenecké divadlo

– divadla malých forem

– divadlo  Na Zábradlí

– semafor

– divadlo Járy Cimermnna

– divadlo na provázku

 

SITUACE VE 40. LETECH A 50. LETECH

– drama po válce žilo především z toho co bylo napsáno za války

– dominovaly jinotajné hry ( Hrátky s čertem)

– po komunistickém převratu v roce 1948 byla tvorba poznamenána – propad

– vznikaly politicky motivovaná, ideologická díla – fce estetická a mravní

– zesměšňováni nepřátelé režimu

– náměty : budovatelství, kolektivizace

– př: Miroslav Stehlík ( nositelé řádu) Vašek Káňa ( Parta brusičů Karhana)

– nepohodlní autoři byli odstraňování z politického života

– v 50. letech se představuje Pavel Kohout( doba uvolnění) – snaží se prolomit neumělečno, ale i tak v pozadí byla ideologická rota ( Dobrá píseň, Zářivé noci)

– v 60. letech uvolnění, vzrůstá obliba divadla malých forem ( divadla která jsou tvořena malou skupinou lidí, je zde kontakt s divákem, text appeal – hlavní roli hraje divák)

Frntišek Hrubín – Srpnová neděle

Milan Kundera – Ptákovina

 

DIVADLO NA ZÁBRADLÍ – Jiří Suchý, Ivan Vyskočil ( hlavní tvůrci)

 

SEMAFOR – 7 malých forem

– Jiří Suchý, J. Šlitr, Jiří Grosmann, Miloslav Šimek, Petr Nárožný, Miloslav Vodníček

jazzové koncerty, filmová produkce, recitace poezie

– stylizované o kabaretu ( červená sedma ) – včera neděla byla, Ach ta láska nebeská, Tereza

 

DIVADLO JÁRY CIMERMANA

– Žižkovské divadlo Járy Cimermana

– Svěrák, Smoljak, Šebánek – zakladatelé 1967 – vytvořili postavu nedoznaného génia Járy Cimermana – hlavní hrdina je renesanční člověk, všechno umí, geniální ( hry které íší naoko předávají Cimermanovy)

 

– jedná se o specifický humor – lidský, dojemný, způsob podání – někdy až neprofesionální – záměr

 

DIVADLO NA PROVÁZKU

– brněnská scéna, 1967

– názvem se přihlásil k meziválečné avantgardě

– autorem úspěšných adaptací – Zdeněk Pospíšil ( Milan Uhde)

 

VÁCLAV HAVEL

a) život

– 1936-2011

– evštní technik v divadle ABC,později divadlo Na Zábradlí

– studoval DAMU – byl dramatikem, filosofem, politikem- humanista – heslo pravda  a láska vítězí nad lží a nenávistí

– iniciátor charty 77 ( hnut za lidská práva)

– byl politickým vězněm – pocházel z majetné rodině která vždy byla proti režimu – o sám veřejně proti režimu vystupoval

– 1989 zvolen prezidentem – byl světově uznávaná autorita – zvolen 3x za sebou

– manželka Olga ( zemřela na rakovinu), Dagmar

– často pobýval v Lánech

 

b) dramatická tvorba

– absolutní drama

– zpracovává příběhy v době normalizace a ukazuje jak se hroutí postoje a názory lidí, které přichází do kontaktu s režimem

– lidé hlásící se k disidentu – disidenti – inteligence jenž  ojuje proti režimu

u Havla velmi důležitá práce s jazykem





—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————