Světová renesance v literatuře – umělecký směr (2)

 

 Jméno: Světová renesance

 Přidal(a): Shadowmoon

 

 

 

Poč. 14.stol – poč. 17. Stol.

  • Rozvoj věd
  • Vliv objevů
  • Vznik v Italii
  • Zasahuje do spol. vývoje, kulturního a politického
  • epocha, umělecký směr
  • humanismus je složka renesance
  • myšlenkové hnutí a názor

 

Znaky:

  • Znovuzrození antiky
  • V popředí nauková literatura(cestopisy,životopisy…)
  • Víra v člověka jako jedince(smysl, rozum,sebevědomí)
  • obracen od boha k člověku
  • Rozvoj literatury v národních jazycích
  • Touha po pravdivém poznání člověka,pozemského života

 

Itálie:

  • Dante Alighieri
  • 1265-1321
  • Vyhnanec,kritik
    • Božská komedie
      • 3 části(peklo,očistec,ráj)
      • Vychází z bible
      • Forma: duchovní epos

 

  • Giovanni Boccaccio
  • 1313-1375
  • Zakladatel novodobé prozy
    • Dekameron
      • Forma: novela
      • Soubor 100 novel
      • 3 muži, 7 žen uteče před morem

 

  • Feancesco Petrarca
  • 1304-1374
  • Básník lásky a pozemského života
  • Vliv na Kollára, Machara,Nezvala,Vrchlického
  • Sonety Lauře
    • Milostné verše často o nenaplněné lásce
    • Forma:sonet
    • 14 veršů(4+4+3+3)

 

  • Ludovico Ariosto
  • 1474-1533
    • Zuřivý Roland

 

  • Torquato Tasso
  • 1544-1595
    • Osvobodný Jeruzalém

 

  • Niccolo Machiavelli
    • 1469-1527
    • Machiavelismus-nemorální politici,prosazení zájmu za každou cenu
      • Mandragora
        • Nejvýznamnější dílo ital. Dramatu(komedie)

 

Francie:

  • Francois Villon
  • 1431-1461
  • Psal poezii
  • Lyrik,bohém,1.prokletý básník
  • Vliv na Nezvala, Vrchlického, Mahena, písně Voskovce a Wericha
    • Malý testament, Velký testament
      • Závěť,odkaz
      • Kritika společnosti, obraz vlastní bídy
      • Forma: francouzská balada

 

  • Michel de Montaigne
  • 1533-1592
  • Tvůrce eseje
    • Úvaha,stať o otázkách vědeckých,uměleckých,filozofických
    • Autorova originalita ve zpracovaní

 

  • Pierre Ronsard
  • 1524-1585
  • Milostné poezie

 

  • Francois Rabelais
  • 1494-1553
  • Satirik,kritik
    • Gargantua a Pantagruel
      • Satirický román-epopej
      • Groteskní nadsázka

 

Španělsko:

  • Zlatý věk španělského písemnictví
  • 2 typy románů
    • Rytířský:
      • Středověké rytířské látky(nejdůležitější děj.složka ne už etika)
      • hrdinské činy,napětí, rytíř, svět fantazie( Don Quijote)
    • Pikareskní:
      • Dobrodružný román,
      • Šibal(pícaro z ŠJ)-podnikavost, vynalézavost,podvod
      • Služby u pánů-satira společnosti
      • (Lazarillo z Tormesu)

 

  • Lope de Vega
  • 1562-1635
  • Dramatik
  • Zavedl pravidlo 3 jednot
    • Jednota Děje, místa, času
  • a rozlišení na komedii, tragedii
    • Fuente Ovejuna
      • Ovčí pramen-název vesnice
      • Vrcholné drama
      • Obraz odboje proti útisku a zvůli

 

  • Miguel de Cervantes y Saavedra
  • 1547-1616
  • Účast v boji, kde přišel o levou ruku
  • Při návratu zajat piráty, vykoupen po 5 letech
  • Zbytek života žil v chudobě
    • Vliv na Dyka,Vančuru,…
  • Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
  • 2díly
  • Rytířský román
  • Don Quijote-šlechtic,snílek
  • Úmrtí-uvědomuje si že žil iluzemi
  • Cesta španělským venkovem
  • Postava komická i tragická

 

 Anglie:

  • Rozkvět za královny Alžběty
  • Alžbětínské drama
    • Největší rozkvět dosáhlo drama( Alžbětinské drama)
    • Pojem označuje vrcholné období anglického divadla
  • Divadla:
    • dřevěné budovy,kruhového tvaru bez střechy
    • Hrálo se za denního světla
    • V ženských rolích mladí chlapci
    • Nejvýznamnější představitelé:Shakespeare, Marlowe

 

  • Christopher Marlowe
  • 1564-1593
    • Tamerlán Veliký

 

  • William Shakespeare
  • 1564-1616
  • Největší anglický dramatik
  • Shakespearovské drama
  • Vliv na mnoho umělců
  • 38 div.her, 154 sonetů
  • Překlad Hilský
    • Romeo a Julie
    • Kupec benátský
    • Jindřich IV





—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————