Vojákův návrat – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Vojákův návrat

Autor: Ernest Hemingway

Přidal(a): hanka.l

 

 

Autor: Ernest Hemingway

  • Američan
  • narození: 1899 (Oak Park, Illinois)
  • smrt: 1961 (Idaho) – pochybnosti zde nehoda nebo sebevražda
  • rodina lékaře: naučen lásce k přírodě, lovu a sportu
  • po střední škole reportér v Kansas City Star
  • dobrovolník v 1. sv. v. – Italská fronta, (řidič sanitárního vozu), raněn
  • po návratu: zahraniční reportér
  • výpravy do Afriky -> Zelené pahorky africké
  • občanská válka ve Španělsku: dobrovolný korespondent, informoval o dění ve Španělsku
    • Komu zvoní hrana, 5. kolona
    • ve Španělsku: fašisti, republikáni, interbrigadisti – dobrovolníci
  • natočil dokument o fašismu: chtěl tak proti tomu bojovat -> hlasatel míru
  • po 2. sv. v.: korespondent, uchýlil se na Kubu
  • sympatizoval s revolučními silami: Fidel Castro
  • duševní deprese, zdravotní problémy -> smrt
  • společenská angažovanost, okruh Gertrudy Steinové Ztracená generace
    • slyšela automechanika, jak o vojácích z 1. sv. v. mluví jako o ztrac. g. (bez zájmu)
    • autoři, kt. prožili válku, ztratili v ní veškeré ideály, schopnost milovat, snažit se o něco
    • dobře vystihuje povídka Vojákův návrat
  • charakteristika děl:
    • většina na základě vlastních prožitků a zážitků př. Vojákův návrat
    • většina ovlivněna válkou
    • základní motiv: nebezpečí, zobrazuje mezní vyhrocené situace x úsečně
    • metoda ledovce: úsporné, úsečné zobrazení situace, jen nastíní, dál nerozvádí,
      bez zbytečností, bez autorského komentáře
    • mistr drobné prózy (povídky)
    • většina hlavních hrdinů: muži vedoucí nebezpečný život: vojáci, lovci, rybáři, …
  • 1953 – Pulitzerovy ceny
  • 1954 – Nobelova cena za literaturu – Stařec a moře

 

Rozbor díla: VOJÁKŮV NÁVRAT

I. IDEOVĚ TEMATICKÝ PLÁN

  • začlenění díla: jedna z povídek, nevychází samostatně, ale v díle Povídky
  • námět: duševní pohnutky člověka, který se vrátil z války a cítí se naprosto odcizen
  • časoprostor: po 1. sv. v. (1919), Kansas, USA
  • hlavní myšlenka: válka má obrovský dopad na člověka, který se jí účastní; ukázka, jak moc dovede válka člověka ovlivnit, změnit mu život a poznamenat ho do konce života

 

Hlavní postava:

Harold Krebs

  • mladý americký student, ze školy odešel dobrovolně do války
  • po návratu z války touha podělit se o zážitky x  nikdo mu nevěnuje pozornost (x matka, sestra)
  • neschopen začlenit se do společnosti, ve válce ztratil ambice, životní cíle, schopnost milovat,…
  • společnost, jejíž součástí byl před válkou, se mu zdá cizí
  • chtěl by dívku x  nechce ztrácet čas namlouváním, nechce se seznamovat, musel by přehánět
  • čte knížky o válce, vzpomíná na ni a lituje, že tam nemohl zůstat (doma se cítí jako cizinec),
    válka pro něj jediná skutečná, jednoduchá, jasná, nalajnovaná, rozhodovali jiní, …
  • neschopen opětovat lásku ani ke své matce, dřív věřící nyní odmítá modlení s matkou

 

Dílčí postavy:

  • matka – starostlivá, snaží se, aby se měl Krebs co nejlépe, chce ho začlenit do života
  • sestry: mladší Helena – vzhlíží k bratrovi

 

Děj:

Krebs odešel se školy v Kansasu roku 1917 do armády v Marines. Z války se vrací až v létě 1919 s druhou divizí z Rýna. Většina vojáků se ale vrátila mnohem dříve, a tak se hold přestal vzdávat. Lidem přišlo směšné, že se vrací tak pozdě, nezajímaly je Krebsovy zážitky. Zjistil, že když chce, aby ho někdo poslouchal, musí lhát. Jen jeho rodina ho poslouchala s nadšením, sestry ho vnímaly jako hrdinu, matka za ním často chodil, když ještě ležel v posteli a chtěla, aby jí vyprávěl své zážitky.

Celé dny trávil Krebs poflakováním po městě, čtením válečných knih a pozorováním dívek. Líbily se mu, vyrostly za dobu války, nosily ostříhané vlasy na kluka, punčochy, … Možná by i nějakou měl, ale nechtěl ztrácet čas získáváním si ji a ve válce zjistil, že k životu ženu nepotřebuje. Jeho rodiče se snažili, aby zapadl do běžného života a našel si práci. I jeho otec, který mu dřív auto nikdy nepůjčil, byl ochoten mu auto půjčovat, aby mohl jezdit večer za dívkami. Především matka se snažila, aby se jejímu synovi vedlo co nejlépe a kladla mu na srdce své rady.

Nakonec mu bylo matky líto a zalhal jí. Slíbil, že pojede do Kansas City shánět zaměstnání, jen proto, aby byli rodiče spokojeni, avšak místo toho se šel podívat na svou sestru, jak hraje na školním hřišti baseball.

Nechtěl si shánět práci a vydělávat peníze – neviděl v tom smysl, neměl nikoho rád, k nikomu nic necítil, nebyl toho schopen. Chtěl život bez vynakládání úsilí, bez následků, bez rozhodování.
Vracel se k válce, četl o ní, chtěl se tam vrátit, vše snazší, jasnější, rozhodovali za něj jiní.

 

II. KOMPOZIČNÍ PLÁN

  • literární druh: epika
  • literární žánr/útvar: povídka

 

Kompozice:

  • způsob vyprávění (forma): er forma – autor nad dílem, není jeho součástí
    • vnitřní monolog, polopřímá řeč – v plánu postavy x er forma
      (Za otcem do kanceláře nepůjde. Bez toho se obejde. – myslí si to Krebs)
  • slohové postupy: vyprávěcí, popisný, úvahový
  • řazení děje: chronologicky
  • dějová linie: pouze jedna

 

Syžet:

  • úvod: odchod Krebse do války
  • zápletka: návrat z války
  • vývoj děje: snaha rodičů o resocializaci
  • rozuzlení / peripetie: lež matce
  • závěr: místo hledání práce se jde podívat na sestru, jak hraje baseball

 

III. JAZYKOVÝ PLÁN

  • jazyk: český překlad, místní názvy anglicky
  • vrstva jazyka: spisovný, převažují delší souvětí
  • druh řeči: autorská i postav vyrovnané, část díla forma rozhovorů: Krebs, matka, sestra
  • (dějové obrazy: paralelně – navazují na sebe)
  • básnické prostředky: v díle se nevyskytují

 

Další povídky:

  • Hlavní město světa, Kočka v dešti, Můj táta, Mimo sezónu, Zabijáci, Rváč, Stařec u mostu, …

 

Další díla:

  • drama: Pátá kolona – jediné drama
  • novely: Mít a nemít, Stařec a moře
  • romány: Sbohem armádo, Komu zvoní hrana

 

DALŠÍ AUTOŘI DOBY (1. světová válka)

Francis Scott Fitzgerald

  • popisuje život jako tzv. Americký sen a život americké vyšší společnosti – lidé, kteří se nemuseli nikdy o nic starat, narodili se bohatí, sám ho dosáhl výhodným sňatkem
  • román Velký Gatsby
    • Jay Gatsby měl americký sen: stane se bohatý a ožení se s Daisy
    • Daisy – z vyšší společnosti, krásná, povrchní, čeká na G., ale po čase si vezme Toma (boháč)
    • svatba v den, kdy se dozví, že se Gatsby vrátil (prostý chudý hoch, ve válce důstojníkem
      – setkání s Daisy à láska, shání peníze, aby byl schopen ji zabezpečit…)

 

John Steinbeck

  • Američan, němečtí předci
  • Nobelova cena
  • O myších a lidech
    • problémy am. jihu, dělníků, kteří se nechávali najímat na práci, cestují za ní, …
    • „ americký sen“: George a Lennie chtějí vydělat peníze a pořídit si vlastní farmu
    • myšlenka: sen se může během chvíle rozpadnout, důležitost přátelství
  • Na východ od ráje
  • Hrozny hněvu

 

Erich Maria Remarque

  • Němec, dobrovolně do 1. sv. v.
  • dobře prokreslené postavy
  • častá témata: přátelství, milostná zápletka, auta, tuberkulóza, … – často vyčítána podobnost témat děl
  • Na západní frontě klid
    • mozaikovitá struktura románu (vkládány retrospektivní pasáže)
    • vypravěčský odstup od hrdiny (bez zaujetí, holé popisy)
    • popisována krutost války, krom přátelství nic dobrého nepřináší
  • Cesta zpátky
    • pokračování předchozího románu
    • děj v epizodách, spojen jedním vypravěčem, téma: svědectví o politické situaci
  • Tři kamarádi
  • Černý obelisk
  • Vítězný oblouk

 

Thomas Mann

  • Němec, starší bratr Heinrich (Profesor Neřád)
  • novela Smrt v Benátkách (inspirováno – život Gustava Mahlera)
    • starý spisovatel, chce napsat dokonalé dílo x  mimo lidi à neúspěch
    • do Benátek – ideál x  rozpadá se, ideál krásy nachází v chlapci
    • chlapec má kamaráda – poperou se na pláži – spisovatel při tom à rozpad ideálů
    • umírá v plážovém lehátku
  • novela Mário a Kouzelník
    • kouzelník – hrbáč: symbol – zkažený vně i vnitřně: využívá hypnózy k zesměšnění

 

James JoyceOdysseus – inspirace v báji (10 let – 1 den – noční pochůzky)

 

Virginia WoolfováSkvrna na zdi – povídka

  • Oralndo – forma dopisů, experiment s časem (hrdina v ženu, 400 let)

 

Antonie de Saint-Exupéry

  • Země lidí
  • moderní pohádka Malý princ

 

Henri Barbusse – román Oheň – válečné události líčí bez emocí

Romain Rolland – novela Petr a Lucie

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.