Vývoj českého a světového dramatu do 18. století

 

 Jméno: Vývoj českého a světového dramatu do 18. století

 Přidal(a): Šárka Antošová

 

 

DRAMA

  • jeden ze základních literárních druhů,určeno pro jeviště,jeho základem je DIALOG,
  • verše i próza
  • Dialog x monolog
  • vznik v pravěku (umění a magie)-divadlo=magický rituál

 

STAROVĚK

  • Egypt,Mezopotámie(texty spojité s divadlem -> náboženské,mýtické představy)

 

ANTIKA

  • počátek evropského divadla
  • kolébka evropské civilizace
  • řečtina,latina
  • DYONISIE=náboženské oslavy ,
    • herci jen muži(1 až 3 + chor )
  • DEUX EX MACHINA
    • socha boha je shora spuštěna(seslána) dolů na jeviště

 

Náměty:

  • mýty
  • bohové
  • trojská válka ..

 

Aristoteles

  • Kompozice dramatu:
    • Expozice-úvod
    • Kolize -srážka
    • Krize-rozhodnutí
    • Peripetie-náhlý obrat
    • Katastrofa-definitivní obrat
  • Katarze – prožití emocí-očištění
  • Zásada trojí jednoty
  • jednota času,prostoru a děje (1 čas,1 prostor,1 děj)

 

Komedie

  • hovorový jazyk,vulgarismy
  • hl. hrdina-běžný občan(v Římě i otroci)
  • náměty:všední život(lidské problémy)
  • Aischylos
    • Orestea=Orestes,-jeho matka s milencem zabijí otce,O pak zabije je,bohové ho soudí vina-nevina
  • Sofokles
    • Král Oidipus=otce Laiose zabije(neví,kdo to je),pozná se se svou matkou-láska,,město Théby(mor)
  • Euripides
    • Médeia= kvůli lásce zradí rodinu,ale následně je taky zrazena

 

Tragedie

  • veršovaný spisovný jazyk
  • vyšší vrstva(vládnoucí)   -mýty
  • Aristofanes
    • Lysistrata =jak by ženy mohly donutit své muže, aby ukončili válku

 

HELENISTICKÉ OBDOBÍ

Nová komedie

  • Mendandros
    • negativní vlastnosti lidí

 

Římské divadlo

  • Plautus
  • Komedie o hrnci =Euklio najde hrnec,má dceru, Megadorus má syna a otrok ->Moliére-lakomec

 

STŘEDOVĚK (15. stol.)

  • křesťanství,církev
  • neněmost světa
  • latina,staroslověnština
  • trojí lid(král,šlechta,poddaní
  • hl.hrdina RYTÍŘ

 

Liturgické(náboženské) drama

  • divadlo předváděno obyčejným lidem v kostele(většina lidí zemědělci-žádný čas na literaturu)
  • Vánoce(narození Krista),Velikonoce (zmrtvých vstání)
  • MYSTÉRIA,MIRÁKLY ,PLANKTY (záhady,zázraky,pláč)
  • (3 Marie přichází k hrobu Ježíše)
  • později divadlo na trzích

 

Světské(nenáboženské)drama

  • žánr:frašky, sotties (blázniviny)
  • Mastičkář-fraška,satira

=3 Marie k hrobu Ježíše ,chtějí vonné masti,podivné metody prodavače

 

Renezanční divadlo  15-16 st.

  • navazuje na Antiku,pozemský způsob života
  • divadelní scény (-u nás zpět tzn. veleslavínská čj-v obrození inspir.)
  • (-Humanismus=návrat k člověku vynález knihtisku -přírodní vědy,zámořské objevy)

 

Shakespeare

-divadlo-rekvizity

-ukazuje negativní vlastnosti lidí (Hamlet-Claudius-zabil krále kvůli trůnu )

 

  • Komedie
    • Večer 3 královí-přestrojení,zmatek,dobrý konec –milostná kom.
    • Zkrocení zlé ženy -3 sestry,Kateřina divoká,nakonec zkrocena
    • Kupec benátský-motiv lásky
  • Tragédie
    • Romeo a Julie
    • Othello-láska a žárlivost ,O a Desdemona smrt
    • Hamlet,kralevic dánský-boj o moc nakonec všichni mrtvý
    • Král Lear-král a 3 dcery ,jako sůl nad zlato ,nakonec všichni mrtvý

 

Lope de Vega

Ovčí pramen-Kontur Gomez –krade kde může,je zabit, -kolektivní vina,nikdo není odsouzen

Christopher Marlon

-tématika DR.Faust

-zakl.druhu verše Blankvers

Tirso de Molina

-don Chuan

  • Sevilský svůdce a kamenný most

 

BAROKO (16.stol.)

  • využití kulis (změna scény ),spojeno s hudbou a zpěvem->vznik oper

 

Pedro Calderon de la Barca

  • Život je sen

-inspirace v antice,veršované

=polský princ ,který je vězněn ve věži kvůli věštbě ,že bude tyran(nakonec věštba prolomena)

 

Jan Hus

  • Škola hrou-hry ke vzdělávacím účelům

 

KLASICISMUS

  • -zpět k Antice (Stavovské divadlo,Bílý dům)
  • -jednota místa času děje
  • hl Francie
    • Pierre Corneille
      • Cid-konflikt povinnost x láska
    • Jean Racine
      • Faidra-tragická láska,hl hrdinka žena (city,vášeň)
    • Moliere(Jean-Baptiste Poquelin)
      • kritika společnosti
      • Lakomec –Harpagon(2 děti) ,soused Anselm(2 děti) a H sluha Čipera ,,,insp.od Komedie o hrnci -Plautus
      • Tartuffe –podvodník,potká Orgona v kostele ,ten si ho k sobě nastěhuje,balí mu ženu Elmíru

 

Comedia dell´arte

,,komedie profesionálních herců´´ , ustálené postavy ,improvizace

  • 1 rys:IMPROVIZACE
  • 2 rys : KOSTÝMY A MASKY(Pantalone,Harletýn)
  • 3 rys: PANTOMIMA
  • Carlo Goldoni
    • odstranil hru v maskách, posílil mluvení
    • Sluha dvou pánů-převleky ->komičnost





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme celý web, ale nic parádního jsme nenašli :-(.