Vývoj českého a svět. dramatu od 19. st. po současnost

 

 Jméno: Vývoj českého a světového dramatu od 19. století po současnost

 Přidal(a): Šárka Antošová

 

 

DRAMA

  • jeden ze základních literárních druhů,určeno pro jeviště,jeho základem je DIALOG,
  • verše i próza
  • Dialog x monolog
  • vznik v pravěku (umění a magie)

 

I. 19. STOLETÍ

  • PREROMANTISMUS pol.18.stol.-1.pol.19.stol.
    • opak klasicismu
    • důraz na city
    • hrdina:mladý,citlivý,nešťas. láska
    • -motivy: NOC(pocity strachu), PŘÍRODA (temná,blesky)

 

HNUTÍ STURM UND DRANG – vzdor a bouře,národní identita,cit vášeň ,lidové tradice , vlastenectví

  • Johann Wolfgang GOETHE
    • – německý básník, dramatik, vědec, vystudoval práva
    • – jeho tvorbu ovlivnila láska k ženám
    • Utrpení mladého Werthera – dílo je osudem mladého muže, který je nešťastný – jím milovaná žena se provdá za jiného , nešťastný hrdina se odstěhuje a ukončí svůj život
    • Faust – doktor Faust se upíše ďáblu, dostane co chce, nakonec si vybere půdu a zúrodní ji ve prospěch lidu, tím se vykoupí.

 

  • Fridrich Schiller
    • básník,dramatik,překladatel
    • Loupežníci-protest proti tyranii,osobnímu bezpráví,Karel Moor-zrada bratra-vyděděn-zakládá loupežnickou bandu

 

ROMANTISMUS pol.19.stol.

  • národní obrození
  • důraz na: city,rozbouřená příroda, noc, minulost, lyrika, duševní stavy
  • hrdina:mladý čl. na okraji spol.(loupeže,prostituce,cikáni,postižení..)
  • Viktor Hugo
    • Cromwell-proti ideálům Klasicismu,sociálně trpící jedinci

 

  • Alexandr Puškin
    • Boris Godunov-boje o moskevský trůn,vztah mezi panovníkem a lidem

 

  • George Byron
    • Manfred
    • Kain-filosofická veršovaná dramata

 

  • K. Tyl
    • Fidlovačka(aneb žádný hněv a rvačka) –lokální fraška(1. znění Kde domov můj)
    • Strakonický dudák-Švanda miluje Dorotku(rodiče D neschvalují) a tak se na rady Vocílky(chce z Š jen peníze) vydají V a Š do světa,aby si vydělal ,motiv láska,přátelství,všude dobře,doma nejlépe

 

KRITICKÝ REALISMUS A NATURALISMUS

  • zachytit vše co nejrealističtěji,1.POPISNÝ REALISMUS,2.KRITICKÝ REALISMUS(popis i hodnocení),NATURALISMUS(tabuizovaná témata)

 

  • Henrik Ibsen
    • – norský dramatik, jehož dílo mělo vliv na drama celoevropské    – jeho hry jsou věnovány společensko-morálním problémům
    • – svá díla obohacuje o symbolické prvky a soustřeďuje se na individuum
    • Nora (Domov loutek) =Nora falešně podepíše směnku,aby pomohla manželovi Torvaldovi Helmer.,který je ředitel banky,dozví se o tom Krogstat(úředník),začne vydírat Noru,hádka Nory s T.-odchází od něj a od rodiny.

 

  • Anton Pavlovič Čechov
  • lékař,jeho díla mají potlačený děj
  • převládá lyrika,psychologie postav
  • dokázal pomocí detailu charakterizovat postavu
  • Strýček Váňa –lidé žijí v konfordu,nechtějí se připojovat do společnosti
  • Višňový sad
  • 3 sestry-3 sestry(Olga,Máša,Irina) mají nešťastný život,žijí spolu + s bratrem Andrejem a jeho ženou Natašou(nevěrná)

 

  • Nikolaj Vasiljevič Gogol
    • Ženitba
    • Revizor-Hejtman(Anton Antonovič) se svěřuje nejvyšším představitelům městských institucí, že město v nejbližší době navštíví revizor z Petrohradu.Místní zemani Bobčinskij,Dobčinskij přispěchají k hejtmanovi s tím, že údajný revizor je ubytován v hostinci.V něm je ve skutečnosti ubytován bezvýznamný úředník Chlestakov se svým sluhou.A žije již pár dní na dluh v hostinci, kde ho navštíví hejtman.Využije hejtmanovy důvěry, neboť ten jej považuje za revizora, půjčuje si od něj peníze a ubytuje se v jeho domě.Postupně za Ch přicházejí představitelé městských institucí, a jelikož všichni ví, že škola, špitál ani policie nejsou u nich v nejlepším stavu, zahrnují ho úplatky, které si Ch vyžaduje jako půjčky.Tímto způsobem si nahrabe několik stovek rublů.Jeho sluha mu radí odjet co nejdříve pryč.Ch s ním po debatě souhlasí a s vědomím hejtmana odjíždějí.Hejtman se v tu dobu nachází v dobrém rozpoložení,jelikož Ch ho požádal o ruku jeho dcery.Poté tedy Ch-údajně na den, ve skutečnosti navždy-odjíždí. Obyvatelé města poznají, že byli napáleni a v šoku zjišťují, že právě nyní přijíždí do města pravý petrohradský revizor…

 

  • Alois Jirásek
    • Lucerna

 

  • August Strindberg
    • kladně hodnocen Emilem Zolou(Zabiják,Nana)
    • Otec
    • Slečna Jůlie

 

  • Oscar Wilde
    • anglický dramatik irského původu
    • byl obviněn z homosexuality, byl odsouzen ke dvěma letům káznice s nucenými pracemi, zemřel v bídě
    • Jak je důležité míti Filipa- Jack se vypraví do Londýna, aby požádal o ruku Gvendolínu, která jeho nabídku s radostí přijme, ale problém je v její matce a v tom, že se nejmenuje Filip, jak si říká ve městě a vydává se tak za svého neexistujícího mladšího bratra, jelikož chce být v očích své schovanky Cecílie spořádaným občanem. Jeho tajemství odhalí přítel Algernon a svěří se mu, že sám má vymyšleného, chronicky nemocného přítele Bunburyho. Příběh se zamotá, když se Algernon vydává jako Filip na venkov, aby poznal Cecílii, do které se zamiluje a přijíždí tam i G a J. Příběh končí šťastně zasnoubením obou párů a Jack zjistí, že se vlastně doopravdy jmenuje Filip.
    • Ideální manžel-Geltruda a Robert Chilternovi-G vidí R jako dokonalého muže,pak vyjdou ven jeho podvody

 

  • Gabriela Preissová
    • příběhy a národopisné prózy ze Slovácka
    • Její pastorkyňa=nevlastní dcera,div.hra,hl postavy:Kostelnička,Jenůfa,Števa(udělá J dítě,nechce se k němu přihlásit),Laco(miluje J,žárlí na Š,pořeže J tvář),,-Kostelnička zabije J dítě,ta jí odpustí a spolu s L odchází(pár)

 

  • Georgie Bernard Shaw
    • anglický dramatik, kritik, mistr vtipu, ostrého slova a paradoxu      – jeho názory doslova utvářely veřejné mínění
    • ve svých dramatech používal falešnou morálku, měšťany, hloupost, pokrytectví, veškeré lidské vlastnosti
    • Pygmalion-sociální hra s milostným motivem,inspirace pro muzikál My fair lady =Lisa Doolithová je chudá květinářka,Henry ji začne doučovat,fonetiku,mluvit spisovně

 

  • Ladislav Stroupežnický
    • Naši furianti-furianti=hádají se ,kdo má pravdu(vesnice Honice-jižní Čechy,hádají se,kdo má být ponocný

 

  • Alois a Vilém Mrštíkovi
    • Maryša-venkovská dívka,donucena otcem vzít si Vávru(mlynář,týral svou ex,chce prachy M),nakonec ho M otráví

 

II. 1. POL. 20.STOL.

  • avantgardní umělecké směry:

 

DADAISMUS -kabarety (hra s jazykem)

  • Jarryabsurdní divadlo=neobvyklé obrazy,nonsensy,směšný děj,nemá to smysl
  • Král Ubu-směšný,hruškovitá hlava,vulgární (Hovnajs!,při mém zeleném ptáku) chce být Polským králem (žena Ugu)
  • Appolinaire
  • EPICKÉ DIVADLO
    • ovlivněno avantgardou,divadlo s tančením,film. a hud. projekcí,varieté(slet několika scén)
    • herec vystoupí z role a komunikuje s diváky (je to jen hra) →tzn. zcizovací efekt

 

  • Bertold Brecht-největší německý dramatik
    • Žebrácká opera –konkurenční boj mezi dvěma zlodějskými gangy

 

  • Divadlo E.F. Buriana(D34)-linie ep. Divadla Brechta

 

Další divadla:

  • Osvobozené divadlo V+W
    • vycházelo z dadais. Divadla(west pocket revue),s nástupem fašismu-jeho kritika
  • Kamenná divadla-tradiční tvorba

 

  • Karel Čapek→spojen s Vinohradským divadlem(dramaturg,dramatik)
    • R. U.R.(Rosumovy univerzální roboti) –umělá inteligence(negat.vliv techniky na lidstvo)-motiv milostný,naděje
    • Věc Makropolus-elixír mládí
    • Adam Stvořitel-A si myslí,že by dokázal lépe stvořit svět→horší(volá:Pane bože!!!)
    • Fašismus:
      • Bílá nemoc
        • Matka-matka přichází o syny,co umřeli ve válce

 

  • AMERICKÉ DRAMA
    • Eugene O´Neill
    • Smutek patří Elektře-psychologická hra s prvky modernismu

 

III. DIVADLO PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE

  • autoři nemají žádný společný program
  • ABSURDNÍ DIVADLO(ANTIDIVADLO)
    • člověk je zde ukázán v situaci úzkosti
    • vznik na západě(Anglie,Francie)
    • není zde přítomen souvislý děj
    • zachycení moderního člověka(žádné náboženské řeči..)
    • nemá smysl hledat v rozhovorech logiku
      • otázky: Proč tu jsem ?  →bez odpovědí
    • jazyk ztrácí sdělovací funkci(fráze,žádná komunikace,jen zvuk)
    • žádné kulisy,dekorace
    • uchycení hl. u komunistických zemí

 

  • Eugéne Ionesco
    • Francouzský básník, dramatik,
    • Ve svých hrách řeší otázku komunikace mezi lidmi a problematiku stereotypu
    • Plešatá zpěvačka – antihra,název nemá žádnou spojitost s dějem ani knihou..
    • ústřední téma – prázdnota, nicota, nuda – vyplňovány nesmyslnou konverzací = tragédie řeči
    • postavy jsou jakoby zmanipulované, upadlé do nicoty, chybí psychologická motivace, pocity úzkosti (vliv existencialismu), dvě  typické anglické rodiny Smithových a Martinových.
  • Samuel Beckett
    • základní tématikou je hrůza z nepoznaného světa a pocit tragičnosti, odcizení
    • Čekání na Godota
      • 2 tuláci(klauni)čekají na neznámého Godota,aby jim změnil život→nekonečné dialogy→G nepřijde(beznaděj)
      • Konec hry-navozuje představu konce světa
  • Ivan Klíma
    • Zámek-groteska

 

  • Havel
    • Zahradní slavnost
    • téma:systém a lidská identita

 

  • EXPERIMENTÁLNÍ DIVADLO
    • -souhrnný název pro divadelní směry bez promluv
    • -minimalizuje slovní prostředky,více vizuální,slyšené projevy,gesta,tanec,zvuky

 

Taneční divadla, performace, pohybové divadlo

  • Edward Gordon Craig





Další podobné materiály na webu:

    Prohledali jsme celý web, ale nic parádního jsme nenašli :-(.