Ženitba – rozbor díla k maturitě

 

Kniha: Ženitba

Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol

Přidal(a): Niki7797

 

Před samotným dějem

Na začátku hry se dozvídáme o nejisté touze Podkolesina se oženit. Kvůli tomu si sehnal dohazovačkou s jejíž pomocí si vybírá nevěstu již více než 3 měsíce. A tak se tvoří celý příběh o svatbě.

 

Děj

Dílo začíná výstupem Podkolesina, který si leží na pohovce a snaží se sám sebe přesvědčit o tom, že by se už měl oženit. Už tři měsíce jedná s dohazovačkou, dal si ušít frak, přikázal sluhovi ať mu holínky vyprubuje, ale ani přitom všem si není jistý zda se bude ženit. Do pokoje vstupuje očekávaná dohazovačkou. Ta mu už tři měsíce shání nevěstu a zatím marně. Podkolesin v tomto výstupu vyzvídá jaké má nevěsta věno a jaká je. Ale slyš jakkoli on sám si není jistý ŽENITBOU. Vstupuje Kočkarev. Kočkarev po zjištění kdo je nevěsta a kde bydlí se rozhodne pomoci příteli, a tak chce sám zařídit svatbu. Doslova nahrazuje pozici dohazovačky. Dohazovačkou odchází a v pokoji zůstává Podkolesin a Kočkarev, který už i přesvědčuje Podkolesina na cestu za nevěstou. Všemi různými způsoby se ho snaží přesvědčit k ženění. Podkolesin nejprve silně odmítá ale nakonec se nechá přesvědčit. Odcházejí k nevěstě. Příběh se přesouvá k nevěstě, která sedí v pokoji a vykládá si karty. Přichází dohazovačkou, informovat o ženicha, jenž jí našla. O všech jejích vyprávět a Afagia (nevěsta) jen nervózně poslouchá a vyzvídá o nich více. Dohazovačkou ještě informuji, že v dnešní den se u ní pár z nich zastaví na námluvy. Ženichů je dohromady čtyři. Přichází první. Afagia se rychle připravuje v svém pokoji, služka odchází otevřít. Do domu vstupuje I.P. Praženica. Později přichází Anučkin. Jako další vstupuje do domu Ževkin. Všichni se spolu rozmlouvají a přichází Fiokla (dohazovačkou) otevírá dveře poslednímu z nápadník a tím je Podkolesin ve společnosti Kočkareva, který je i vzdálenou rodinou nevěsty. Přichází teta nevěsty A. Pantelejmovna spolu s nevěstou a společně vítají hosty. Po představení se přichází do domu i Starik, přestože přišel jen po vlnu zůstává také, protože teta nevěsty chce, aby byl ženichem právě on, ačkoli Agafia si odmítá vzít za muže kupce, kterým právě on je. Každý ze ženichů kromě Podkolesina a Starikova se snaží poukázat při rozhovoru na své postavení a důvod proč by měl být právě on ženichem. Po nátlaku a v rozpacích Afagia uteče. Její teta a Fiokla odcházejí za ní. Fiokla se vrací k ženichem a snaží se je uklidnit a uvést důvod útěku Afagie. Všichni čtyři při tomto výstupu dávají najevo svůj postoj k Afágii a to při společném rozhovoru o ní. Jediný, kdo se do ní skutečně zamiloval je Ževakin. Smaženice myslí pouze na majetek, Anučkin zas pochybuje o její manýry a Podkolesin se snaží náš možnost, aby se nemusel ženit. Starik kterého si Afagia odmítá vzít, se tam cítí zbytečný, a tak odchází s myšlenkou, že jednou si Afagia určitě vzpomene i na něj. Podkolesin znovu pochybuje o svatbě, a tak přichází na řadu znovu Kočkarev, který ho přesvědčí na tolik, že se dohodnou na tom, že Kočkarev všech ženichů dá v očích Agafie stranou a o svém příteli jen to nejlepší, aby si vybrala právě jeho. V druhém pokoji Afagia urputně přemýšlí, koho si vybrat v tom přichází Kočkarev a plní svou dohodu s Podkolesinom. Všech ženichů kromě Podkolesina před Afagiou očernit. Odchází po Podkolesina. Do pokoje vstupuje Smaženice a začíná se Afagii dvořit. Během toho přichází Ževakin ale Smaženice žádá od Afagie odpověď. Nabývá Anučkin avšak Smaženice stále žádá odpověď. Agafia to už nevydrží, a tak vykřikne ať vypadnou, nakonec se však zalekne a sama utíká pryč. V pozadí se ozývají hlasy Kočkareva a Podkolesina. Zaskočen a naštvaný. Smaženice se ptá Kočkareva, protože je s Afagiou rodina, zda je šílená. Postupně mu dá otázku i Anučkin a Kočkarev odpovídá tak aby, Afagiu očernil, aby zůstala pro Podkolesina. Tím očernit i dohazovačkou, která přichází do pokoje. V tom nastává hádka mezi Fioklou, míchaná vejce a Anučkinom. Zatímco Kočkarev se na tom jen baví. Přichází Ževakin. Kočkarev se chlubí, že on dokáže oženit lépe než Fiokla. Ževakin o žádá o pomoc. Kočkarev se snaží Ževakinovy svatbu s ní vymluvit ale marně, a tak tvrdý, že mu pomůže jen ať to nechá na něm. Ževakin odchází a v tom vstoupí Afagia. Překvapená, že všichni odešli se ptá ať už se nevrátí. Ževakin však zastavil za dveřmi atak slyšel, jak ho Kočkarev očerňuje. Vstupuje do pokoje a snaží se Agafiu přesvědčit o opaku. Nicméně nakonec to vzdává a odchází. Kočkarev už spolu s Podkolesinom jdou za Agafiou. Kočkarev po silnici přesvědčuje Podkolesina jak moc ho má Afagia ráda. Nakonec nechává Podkolesina s Agafiou samých. Po chvilce mlčení a chvilce vyprávění Podkolesin odchází s dohodou na další setkání. Venku s Kočkarevom se dozvídá, že svatba má být už dnes. Podkolesin zaskočen odmítá. Kočkarev odchází a později i Podkolesin. Nakonec se Podkolesin vrátí spolu s Kočkarevom, který ho strčí do pokoje k Agafii. Podkolesin se snaží vyslovit otázku ale ne a ne to říct vstupuje Kočkarev který tiše stojí za Podkolesinským avšak už to nevydrží a zeptá se za něj. Agafia souhlasí. Podkolesin chce couvnout, avšak Kočkarev ukáže pěst, nášup obočí a tak Podkolesin vztáhne ruku k Agafii na znak spojení. Svatba se koná ještě dnes, Agafia se jde rychle připravit. Kočkarev odchází zkontrolovat svatební stůl. Podkolesin zůstává sám, a přestože Kočkarevovy upřímně děkoval, sám si není jistý je to úžasné se ženit nebo je to již neměnné, kdybych byl panovníkem každému přikážu ať se ožení ale je to na celý život opravdu se už nedá utéct. Podkolesin přemýšlí a začíná si uvědomovat strach a tak aby se vyhnul veškeré odpovědnosti ženění uteče přes okno. Zavolá si drožkáře a odchází. Agafia vchází v svatebních šatech plná rozpaků, ohlíží se ale Podkolesinský nikde. Volá na Fioklu či ho neviděla ale marně. Volá na tetu či není s ní ale marně. Vchází Kočkarev, zjišťuje, že ženich chybí. Všichni společně přemýšlejí a hledají Podkolesinského ale marně. Zavolají na služku, ta jim oznámí, že vyskočil z okna, najal si kopejek a odešel. Rozčilená A. Pantelejmonovna nesnese myšlenku, že si z Agafii udělali srandu a, že tak přivedly její rodinu do hanby. Popadne Agafiu za ruku a odchází. Kočkarev překvapen stojí na místě. Fiokla se mu vysmívá, že jaký je on odborník na svatby ale Kočkarev si to nechce přiznat, a tak rychle odchází za Podkolesinským. Dílo končí slovy Fiokly: Když už jednou ženich zdrhne oknem – v tak případě už sbohem rodina!

 

Téma

Podkolesin se chce ženit, proto si sežene dohazovačkou ta mu najde nevěstu. Kočkarev přítel Podkolesina nemá s dohazovačkou dobrý vztah, kvůli ženě co mu dohodila a tak chce pomoci příteli sám. Podkolesin si není jistý zda se chce opravdu ženit ale to mu Kočkarev hned vymluví. Promluví ho a tak jdou do domu nevěsty. Dohazovačkou však nevěstě dohodila více ženichem z vyšší společnosti, protože si určitě nechtěla vzít kupce. Do domu nevěsty přicházejí 4 ženichové. Smaženice kterému jde jen o majetek, Anučkin který zas chce aby jeho žena měla správně manýry a aby věděla Francouzky, Ževakin má rád ženy co jsou při těle a nakonec Podkolesin, který si není jistý jestli svatbu vůbec chce. Po dohodě s Kočkarevom se Kočkarev pouští do roboty dohazovače pro svého přítele. Před Agafiou očernit ostatních ženichů a před ženichy očernit Agafiu. Nakonec se Agafii Podkolesin skutečně zalíbí. Podkolesin si ale stále není jistý tím co chce a tak ještě týž den požádá za Podkolesina o ruku Agafii Kočkarev. Podkolesin chce couvnout, ale už je nemá jak. Agafia se připravuje na svatbu, Podkolesin také, ale stále si neumí pomoci a přemýšlí, jestli to opravdu chce. Nakonec vyskočí z okna a odejde na kopějka z vlastní svatby. Zraněnou Agafiu nakonec odvede její teta. Kočkarev to chce ještě napravit a utíká za Podkolesinom. Poslední zůstává na scéně dohazovačkou, která už jen větou dá najevo, že svatba nebude.

 

Zakončení

Dílo se končí otevřeně, neboť ke konci Podkolesin utekl tak se svatba nekonala. Na konci je dána věta, že svatba už nebude, nicméně je to jen věta jedné ženy. Kočkarev šel za Podkolesinom a my se už jen můžeme domnívat co bylo potom.

 

Postavy:

Hlavní postavy:

Agafia Tichonovna Kuperdaginová: dcera Tichonov Pantelejmonoviča (měla velmi přísného otce, který dokud žil odmítal za zetě šlechtice, po jeho smrti si Agafia chtěla najít manžela a tak požádala o pomoc dohazovačkou), při těle, bílá tvář, růžové líčka, bývá blíže u Písky , za pivnice na Mydlovarské ulici, bydlí v domě s tetou, I po namlouvání své tety si odmítá vzít kupce, chce pouze šlechtice, je stydlivá, velmi touží po dokonalém muži, je nerozhodná a proto má problém si vybrat jednoho z nápadník. Když si už po rozhovoru s Kočkarevom vybere ženicha, kvůli své plachosti má problém ostatních odmítnout. Hned v první den poznání nakonec souhlasí se svatbou. Po útěku Podkolesina zůstává nehybně stát, dokud ji pryč nevezme teta. Jelikož je to dost rozházená postava a každou chvíli mění své rozhodnutí tak je to individualizovaná – vícerozměrná – dynamická postava.

Ivan Kuzmič Podkolesin: dvorní cen, úředník, starší pán s pár šedinami na hlavě, už od začátku hry je obtížné určit důvod proč se chce ženit, místy působí dost znuděně, a jak by se nechal vést. Chce, ale nechce. Nechává si připravit všechny potřebné věci na svatbu, ačkoliv si není jistý tím, jestli se ženit chce. Po příchodu Kočkareva se nechává strhnout a odchází do domu Agafie. Je sebevědomý, ale zároveň nedává najevo nadřazenost (mimo služebníka), je jakoby znudění životem a touží po něčem novém, nemá ustálený názor například (je docela pěkná a po chvíli ale mají pravdu má dost velký nos) tím se poukazuje na to, že jeho názor se snadno mění podle společnosti. Rád kouří, je nepořádný, líný. Není schopen Agafiu požádat o ruku, a tak místo něj spontánně požádá o ruku Kočkarev. Jelikož je také velmi nerozhodný nakonec uteče z vlastní svatby. Je to individualizovaná – vícerozměrná – statická postava.

Kočkarev: velmi dobrý přítel Podkolesina, má ženu s níž však není spokojen a proto nemá s dohazovačkou velmi dobrý vztah, je nějakou vzdálenou rodinou Agafii (není přesně řečeno jaká jsou rodina) je to upřímný přítel, je odhodlán pomoci Podkolesinovy připravit svatbu a spojit ho s nevěstou. V té nejzapeklitější části kdy chce každý něco vědět, použil ta správná slova aby získal to co chce (abys Agafia vybrala Podkolesina za svého ženicha) je velmi dobrý lhář, dá se říci, že Podkolesina k svatbě dotlačil. Když na konci zjistí, že Podkolesin utekl, zůstává v šoku, avšak nakonec se snaží Podkolesinovu chybu napravit a odchází za ním, tím pádem neprochází změnou, proto je to individualizovaná – vícerozměrná- statická postava.

 

Důležité vedlejší postavy:

Fiokla Ivanovna: dohazovačkou, stará žena, trošku hašteřivá, aby se uživila jako dohazovačkou častokrát přikreslit pravdu, v svém oboru je jedna z nejlepších, umí velmi dobře používat slova, je v něm často žádaná, sice menšími lžemi ale skutečně ví většinou najít vhodných ženichů na ženění a při svém klientovi zůstává až po svatbu. Tato postava se drží celou dobu pouze své role dohazovačky, má mnoho vlastností a je velmi důležitou postavou v této hře … avšak po celou dobu se drží jen své úkoly a právě proto je to individualizovaná- vícerozměrná- statická postava.

Ivan Pavlovič Smaženice: kolegiální Asesor (exekutor), má kolem 50 let je tlustý. důstojný, nepřístupný, působí dost vážné a někdy až nebezpečně, ví velmi dobře manipulovat se slovy ale někdy je i vulgární, vypočítavý, nedočkavý, je majetnický, nezáleží mu na lásce, právě proto mu nejde o Agafiu ale jen o její věno, velmi rychle se dokáže naštvat, je zbrklí, podezřívavý, přímý, soupeřivý, jde si za účelem (peníze), je sebevědomý a bere se jako velmi vážený člověk, nemá problém způsobit problém někomu kdo ho urazil nebo oklamal (Fiokla) dalo by se říci, že je to melancholik a držgrešle. Jediný důvod jeho návštěvy byly peníze a se zklamáním, že je nemá i odešel přestože si z toho nic nevzal právě proto se u něj nic nemění proto je to individualizovaná- vícerozměrná – statická postava.

Nikanor Ivanovič Alenčin: pěchotní důstojník ve výslužbě, je sousedem Agafii, bývá na Písky v Petrovský uličce, je subtilní a má dost tenké nohy, záleží mu na tom aby jeho žena měla ty správné manýry, aby věděla po Francouzský přitom on sám tento jazyk neovládá (důvodem je slabá výchova, protože jeho otec byl ničema) V některých směrech je docela pohodový ale je také pořádně povrchní. Už od začátku nejevil velký zájem o Agafiu a po zjištění, že Agafia neovládá Francii jazyk se jeho povrchnost pořádně ukáže. Nakonec naštvaný opouští dům nevěsty. Jelikož už na začátku přišel do domu jen kvůli slovům, že Agafia ovládá Francouzky jazyk a jeho postoj vůči ní byl stále stejný neprošel žádnou změnou charakteru ani řízení proto ho řadím k individuální – vícerozměrné – statické postavě.

Baltazár Baltazárovič Ževakin (druhý): slouží při námořnictvu, má na hlavě menší pleš. Často nosí anglické Sukno které si koupil když Eskada v níž byl kotvila na Sicílii v 95 roce, v 801 se stal poručíkem, v 814 podstoupil cestu kolem světa z čehož můžeme usoudit, že často a rád cestuje (díky tomu přežil mnoho zážitků, co ho při mluvení dělá zajímavějším) av 815 šel do výslužby, má kolem 40 let. Energicky, veselý, sebevědomí, hovorný, hodně kouří, chudší, v domě nemá nic. Ovládá Francouzský jazyk. Má rád ženy při těle, (protože on sám je dost hubený) což je důvod proč se na první pohled zahladí do Agafii. Chce si ji vzít za ženu ale nechá se oklamat Kočkarevom a tak ztrácí šanci se Agafii zalíbit. Jelikož ke konci zjišťuje, že u Agafii nemá šanci tak to vzdává a tím mění své řízení a proto je to Viacrozmerná- dynamická – individualizovaná postava.

(ze začátku jsou všichni tři nápadník vůči Fiokle slušný, zdvořilí ale když jejich Kočkarev oklame jejich vztah vůči ní se obrátí …

Arina Pantelejmonovna: Agafiina teta, starší selská žena, slušná, zodpovědná, snaží se být Agafii oporou, snaží se přesvědčit Agafiu abys vzala za muže Starikova i když její favoritem je Starik je zdvořilá a slušná ke všem nápadník, její vztah s Fioklou není dobrý, pochybuje o jejím výběru ženichy. Také se nevyskytuje v díle vyskytuje pouze v některých scénách, avšak spolu s ostatními 3 ženichy by se dala brát za hlavní postavu. V díle vyjadřuje jasně svůj názor a poukazuje se tam na několik je charakterových rysem pravé proto ji radím jako vícerozměrnou- statickou – individualizovanou postavu.

 

Doplňující postavy:

Alexander Dritmijevič Starik: kupec s látkami, má bradu, energický, slušný, má Agafiu upřímně rád, avšak nedává jí to najevo protože ví, že ona ho určitě nechce. Z díla již není možné vyčíst nic víc. Jelikož při odchodu použil větu (Je to tu pro mě jaksi příliš vysoko. Jednou si i na mě vzpomenete) která působila jako vyjádření jeho myšlenek a pocitů tak jsem ho zařadila jako individualizovanou – jednorozměrnou a statickou postavu.

Stepan: Podkolesinův sluha, z díla nevyplývá detailnější popis postavy (neboť namísto urozených oslovení pane nebo namísto slova ano odpovídá prosto slovíčkem hej můžeme usoudit, že je to velmi jednoduchá postava sluhu ale nic víc), v díle pouze plní příkazy svého pána a na otázky odpovídá přímo bez náznaku charakteru. právě proto jsem postavu zařadila do postavy bez osobnosti – je to jednorozměrné a statická postava.

Duňaška: Agafiina služka, Působí jako energetické mladá dívka. Je možno se domnívat, že je nižšího vzrůstu. No tak jako u Podkolesinovko služebníka je obtížné určit charakter postavy, protože v díle nachází pouze v případě plnění příkazů. Právě proto ji radím jako jednorozměrnou – statickou postavu bez osobnosti.

 

Konflikt:

  1. mezi Pokolesinem a Podkolesinem:konflikt tvořen kvůli nerozhodnosti kolem námluv, svatby apod., Přetrvává až do posledního bodu napětí.

Vniterný – hlavní- přímý

  1. mezi Podkolesinem a Fioklou:hádka F. s P. když P. nebyl ochoten opustit dům, kvůli návštěvě Agafie.                                                                     

Mezilidský – vedlejší – přímý

  1. mezi Kočkarevem a Fioklou:K. nemá s F. dobrý vztah kvůli ženě kterou mu vybrala. Proto každé jejich setkání skončí konfliktům.

Mezilidský- epizodní – přímý

  1. mezi Podkolesinem a Kočkarevem:konflikt vzniká na stejném základě jako konflikt s dohazovačkou. P. odmítá jít za Agafiou.

Mezilidský- epizodní -přímý

  1. mezi Kočkarevem aFioklou: Znovu se opakuje konflikt mezi K. a F. je to pokračování předchozího konfliktu.

Mezilidský- epizodní – přímý

  1. mezi Podkolesinem a Kočkarevem:další konflikt mezi P. a KP se neví rozhodnout, zda se mu Agafia líbí nebo ne a tak se ho K. snaží přesvědčit.

Mezilidský- epizodní – přímý

  1. mezi Agafiou a Arinou:hádka kvůli ženichovi. Agafia si odmítá vzít Starikova. . … ……

Mezilidský – vedlejší – přímý

  1. mezi Arinou a Fioklou:F. přišla oznámit nápadník, který jsou na cestě a A. trvá na to, že Starik je mnohem lepší.

mezilidský- vedlejší – přímý

  1. mezi Kočkarevom aFioklou: Znovu se opakuje konflikt mezi K. a F. a to hned po příchodu do Agafinho domu.

Mezilidský – epizodní – přímý

  1. mezi Agafiou a Agafiou:Agafia se neumí rozhodnout, který nápadník je ten pravý, a tak uteče do svého pokoje a překonává konflikt sama se sebou.

Vniterný – vedlejší- přímý

  1. mezi Fioklou, Anučkinem a míchanými vejci:Kočkarev oklamal A. a P. a tak si myslí, že jejich F. oklamala. Vyčítají jí to.

Mezilidský- vedlejší -přímý

  1. mezi Podkolesinem a Kočkarevem:P. si není jistý svatbou a odmítá požádat Agafiu o ruku. Kočkarev se mu to snaží vymluvit.

Mezilidský – epizodní – přímý

 

Text:

-próza

-v textu se využívá monolog i dialog (běžný dialog)

-mnohostranný děj

 

Autorské poznámky:

-v textu se nacházejí obšírně autorské poznámky. (určení gest, pohybů, zvuků, odjezdy, příjezdy, postavy v daném výstupu)

 

Čas a prostor:

  • příběh se odehrává v delším i kratším časem úseku:

v díle je zmíněný čas 3 měsíce jednání s dohazovačkou, avšak samotné dílo se odehrává během jednoho dne. Přesný počet hodin není možné určit.

-díly se odehrává na různých místech jako například: dům Podkolesinského, dům Agafii (bývá blíže u Písky, za pivnice na Mydlovarské ulici) a také místo svatby.

 

Kompozice:

-Bod 1. napětí: Příjezd Kočkareva spolu s přesvědčením o odchodu na námluvy, námluvy všech ženichů

-Bod posledního napětí: Přemýšlení o útěku, samotný útěk, odchod Kočkareva po Podkolesinského.

-Expozícia: přemýšlení Podkolesinského o svatbě, rozhovor se Štěpánov, rozhovor s Fioklou.

-Kolízia: příchod Kočkareva spolu s přesvědčením o odchodu na námluvy, námluvy všech ženichů

-Kríza: očerňování ženichů před Agafiou a naopak Kočkarevem.

-Peripetia:, sjednání svatby

-Katastrofa: přemýšlení o útěku, samotný útěk, odchod Kočkareva po Podkolesinského

 

Rozbor této knihy na tomto webu dlouhou dobu chyběl, proto byl přeložen z naších sesterských stránek StudijnySvet.sk. Pokud najdete chybu v překladu, dejte nám prosím vědět prostřednictvím formuláře v menu – chybu opravíme. Mnohokrát děkujeme!

Zdroj: https://studijnysvet.sk/zenba-citatelsky-dennik-rozbor/.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.