Zločin a trest – rozbor díla k maturitě (5)

 

  Kniha: Zločin a trest

  Autor: Fjodor Michajlovič Dostojevskij

  Přidal(a): Cartman

 

 

1,

– realismus

– ruský realismus

 

2, Druh, žánr

epika

psychologický román

 

3, o autorovi:

– členem skupiny petrašovci – skupina lidí veřejně a tvrdě kritizujících carismus

– idealista

– zastával názor, že společnost je v krizi, protože se vzdala Boha

– Car ho za tento názor uznává, ale Dostojevskij je pod ochranou státní policie

 

4, Téma, prostředí, postavy

– vina, svědomí, zločin

– Petrohrad 1. Polovina 19. Století, chudinské čtvrti, podsvětí

 

Postavy:

Raskolnikov

– chudý student

Soňa Marmeladovová

– velmi chudá dívka pocházející z těžkých poměrů

-prostitutka z donucení

Marmeladov

-alkoholik, otec Soňi

Policejní inspektor

D. Razumichin

-přítel Raskolnikova

 

5, Stručný obsah

– chudý student Raskolnikov musí ukončit studium, je spíš filozof, rozvíjí teorii, že lidé jsou děleni do dvou skupin, jedna je vůdčí, ve druhé jsou průměrní lidé, kteří nic nepřináší a lidé zlí. Myslí si, že není špatné druhou skupinu odstranit. Nemá peníze, jde zastavit hodinky po otci a prsten od sestry ke zlé lichvářce vydělávající na chudých lidech. Cestou potká v hospodě Marmeladova, ten ho pozve domů a tak poznává Soňu. Nutně potřebuje peníze, vydá se opět za lichvářkou, kterou ve vhodné situaci zabíjí, zabíjí i těhotnou svědkyni, bere peníze a utíká. Raskolnikov přemýšlí o svém činu. Policejní inspektor potřebuje někoho za tento čin zatknout, zatýká nevinného člověka, Raskolnikov se dobrovolně přiznává. Za trest jde na 8 let na Sibiř, kam jde Soňa s ním, je mu na blízku, Raskolnikov dochází k prozření.

 

6, Rozbor formálních prostředků

– introspektivní metoda (dívám se na to, co se odehrává v mysli postav)

– zážitky, pocity, vjemy

– řetězová kompozice

 

7, Idea, význam

– základní myšlenka: žij a nech žít

– polemika nad tím, jestli je dobrý čin zabít špatného člověka

 

8,  přijetí díla

– hodně populární, jeden z největších spisovatelů světa, největší z Ruska

9, Literární a historický kontext

– realismus

– 2. Polovina 19. Století

– literatura má zásadní význam, v Rusku je věda slabší, než kdekoli jinde, proto veliký význam literatury

-hlubší analýza člověka (introspekce)

 

Další autoři Realismu:

Lev Nikolajevič Tolstoj – Vojna a mír, Anna Karenina

A. P. Čechov – Pavilon č.6, Strýček Váňa

 

Polsko:

Henry Sienkiewicz –Quo vadis

 

Norsko:

Henrik Ibsen – Peer Gynt

 

Amerika

Mark Twain – Dobrodružství Toma Sawyera

Jack London – Bílý tesák

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.