Kniha: Ezopovy bajky
Autor: Ezop
Přidal(a): Nis
Ezop
6.st. př.n.l.
Doba Archaická (9.-6. st. př.n.l.)
propuštěný thrácký otrok
autor velkého množství bajek,její zakladatel
svou proslulostí se vyrovnává Homérovi
své bajky přednášel ústně
písemně až ve 3. st. př.n.l.
Další autoři:Homér,Hesiodes,Anakreon,Sapfo….
pozdější bajkaři:Jean de la Fontain,I.A.Krylov
nakladatelství Máj 1977
Bajky- krátké prozaické příběhy se stručným dějem,v nichž vystupovala ustálená skupina postav (zvířata,rostliny)přebírající lidské vlastnosti.Výchvovný charakter,někdy zábavný,ale častěji kritický.
Text
místo děje není konkrétně určeno,ale jsou zde různá prostředí (louka,pole,voda,les…)
bez konkrétního časového určení
Hlavní tématika
kritika negativních vlastností člověka formou ponaučení
kdo chce způsobit něco zlého,musí počíta s tím,že se mu to vrátí
kdo chce až moc,nakonec nebude mít nic
a mnoho dalších……
Bajky-Ukázka:
Němý žalobník
pasák zaháněl kozy z pastvy,ale jedna se mu zaběhla.On po ní hodil kámen a zlomil jí roh.
Prosí ji,aby to neříkala,co dělal,ale jak by mohla,když je to viditelné a jasné i když je němá.
Prozíravý rybář
rybář,který už delší dobu chytá ryby u pobřeží chytne malou rybku.Ta ho prosí,at ji nechá,že je malinká a málo by se ji najedl,ale nabízí mu,že když ji pustí,nají se a vyroste, a pak,že ji může ulovit a ona se nechá dobrovolně.
Rybář odmíta,chytne ji a odnese
je lepší spokojit se s málem ale v jistotě,než čekat na něco většího,ale v nejistotě
Nevýhodné vítězství
dva kohouti spolu zápasili
jeden prohrál a šel do kouta celý od krve,kdežto vítěz šel na střechu dát najevo svůj triumf
chytil ho však orel, a odnesl ho pryč
poražený kohout přežil a dvořil se slepicím
Kocour a kohout
kocour dostal hlad,a tak se pověsil vedle kožichů a číhal na kořist
jeho lest prohlédl kohout a bylo po lovu
Úděl stáří
starý kůn,kterého prodali do mlýna musel celé noci mlýt
za mládí byl závodník a ted musí chodit pořád dokola mlýt pro mlynáře
Literární druh:epika
Literární žánr: bajky
Jazykové prostředky
spisovná čtivá čeština
častá inverze,dialogy
posilování dramatičnosti díla a její dynamičnost
zobrazování,personifikace,alegorie
Funkce
formativní (poukazuje na negativa lidského charakteru a chování)
poučení (morální pomoc mezi sebou,ale zase v mezích)
informativní-nastinuje poměry mezi vrtsvami v tehdejší době
Idea: sociální kritika,poměry mezi vrstvami a vzájemná pomoc