Kniha: Účastníci zájezdu
Autor: Michal Viewegh
Přidal(a): Zuzka333
– Dílo se odehrává v Praze a později na italském pobřeží Jadranu
Obsah
– Spisovatel Max chce napsat román odehrávající se na turistickém zájezdu. Nezvyklé prostředí a vztahy různých lidí, kteří jsou dočasně nuceni pobývat společně na jednom místě – to je přece úžasná látka pro zajímavý příběh. Aby načerpal inspiraci, vydal se na obyčejný autokarový zájezd do Itálie k pobřeží Jadranu.
Další účastníci: třicetiletá svobodná Jolana, která zájezd koupila jako dárek svým rodičům, mladý poslanec Hynek s manželkou Zuzanou a synem Jakubem, kamarádky Denisa a Irma – rádoby intelektuální studentky filozofické fakulty, pár homosexuálů Ignác a Oskar, dvě důchodkyně – autoritativní Helga a poněkud senilní Šarlota, ukrajinský dělník Oleg a tajemná dvojice pan Petrescu a paní Košťálová, která sice cestuje společně, ale nikdo o ní nic neví…
Zájezdu velí krásná mladá aktivní průvodkyně přezdívaná Pamela, která je plná entuziasmu. Jak se vzápětí ukáže, je také poměrně hloupá a naivní, ale bohužel si to neuvědomuje. Píše příšerné pohádky, které dala odborně „posoudit“ „panu spisovateli“ Maxovi. Maxovi se krásná průvodkyně líbila, a tak její tvorbu příliš nekritizoval. To ale neměl dělat! Pamela, povzbuzená „chválou“, pohádky s železnou pravidelností účastníkům předčítala…
Každý z účastníků má nějaký osobní problém a Max si ho v duchu rozvíjí a připravuje pro svůj román. Hynek se Zuzanou řeší manželskou krizi; Jolanin otec byl pár let před důchodem propuštěn z práce svým bývalým kamarádem, kterému pomohl k místu ředitele; malý Jakub si o sobě myslí, že je homosexuál; Šarlota chce v Itálii navštívit místo, kde se poprvé setkala se svým manželem a tak dále…
Příběhy jednotlivých účastníků zájezdu postupně gradují a v závěru se buď vyřeší, nebo „vyšumí“ do ztracena.
Hynek se sblížil s Denisou, ale manželka jeho nevěru odhalila a rozhodla se, že zažádá o rozvod.
Jolana se zamilovala do Ukrajince Olega a chtěla si ho vzít.
Jolanina matka sepsala pro Maxe příběh svého manžela a nabídla mu ho jako námět na román.
Poslední den zájezdu se Max sblížil s Pamelou, ale v tom okamžiku si uvědomil, že už po ní netouží.
Postavy
– Max – má dobrý pozorovací talent a velkou fantazii. Je to komerčně úspěšný spisovatel, ale kritici na jeho tvorbě nenechají nit suchou. Rozhodně to není žádný svatoušek…
– Pamela – krásná sexy dívka, ale velmi hloupá a naivní. Uvnitř je dětská, nedospělá. Má téměř neustále dobrou náladu, snaží se vyhovět všem účastníkům.
– Oskar a Ignác – dva homosexuálové, přátelští, chtěli by adoptovat dítě
– Jolana – 30 let, svobodná, inteligentní, sebeironická, chtěla by Maxe, ale nakonec se sblíží s Olegem
– Denisa a Irma – dvě mladé, inteligentní studentky, které vyhledávají flirt
Jazyk
– Psáno v Er – formě
– Viewegh se nevyhýbá erotice a vulgárním slovům
– především soustředěno na vnitřní život lidí
– prokládáno citáty, příběhy z blízké minulosti některých postav, někdy se román mění ve scénář
Žánr
Druh
– epika
Kompozice
– román, 3 části: Cesta do letoviska, Pobyt v letovisku, Cesta z letoviska
– vyprávěno chronologicky
Hlavní myšlenka
– typický zájezd Čechů
– Viewegh chtěl udělat trochu rozruch a napsat něco jiného, krom velmi otevřeného a humoristického románu jsou v něm i psychologické prvky – citáty
– Viewegh chce ukázat, že každý účastník má nějaký problém
Literárně historický kontext
– Jedná se o dílo druhé poloviny dvacátého století, kdy většina knih byla přijata bez větších větších problémů
Autor
– * 31. března 1962 v Praze
– druhá polovina 20. Století
– český spisovatel a publicista
– vystudoval filozofickou fakultu Karlovy univerzity
– na začátku studia publikoval povídky v Mladé frontě
– držitel ceny Jiřího Ortena (české literární ocenění)
– dílo: Názory na vraždu – román s detektivní zápletkou
Báječná léta pod psa – satiricky laděná rodinná kronika zachycující totalitní režim
Výchova dívek v Čechách – vztah polistopadového zbohatlíka ke své dceři
Nápady laskavého čtenáře – dva svazky literárních parodií
Literární kontext
Próza 90. let
– po listopadu 1989 přehrada mezi třemi komunikačními okruhy padla, témata aktuální za totality se rozplynula. V první polovině 90. let se vrací zakázaní autoři a objevují se mladí autoři
– Jiří Kratochvíl – Medvědí román – reakce na totalitní režim, střet reality s fikcí
– Alexandra Berková – Magorie – ironické podobenství o životě, dějinách a mravech
– Petr Šabach – povídka Šakalí léta